Citat:
Ursprungligen postat av
sebbe666
Jag är 32 år gammal och har jobbat som snickare I 13, snart 14 år. Känner att det är dags att börja tänka på att byta yrke, skulle vilja göra något annat, samt att jag börjar känna det lite i kroppen och att det inte är hållbart att jobba i yrket i 30+ år till.
Det känns dock mycket svårare än vad jag trodde att komma på vad det skulle vara jag vill göra, kanske stanna inom branschen men inte på "fält" så att säga. Kanske jobba hos ett företag av någon av maskin/verktygstillverkarna man har använt, dom som förser med arbetskläder osv. Eller något helt annat? Uh.
Skulle vara tacksam om Ni som varit snickare men har lagt hammaren på hyllan, delar med er av vad ni gick vidare till. Även ni som inte varit snickare men jobbar inom området, allt från återförsäljare till arbetsledare.
Tack på förhand

Jag jobbade som industrielektriker och automationstekniker i över 15 år men ledsnade och gick istället över till sälj av liknande produkter som jag använt i mitt yrke, lite som du är inne på.
Med den erfarenheten du har från jobbet så kan du också förstå de problem, frågeställningar och övrigt som dina kunder har, man pratar samma språk helt enkelt och det ger förtroende hos dina kunder.
Fördelar:
- Lönen är en bra bit över det dubbla nu efter 15 år inom sälj, redan första jobbet var högre.
- Jobbar bara dagtid, inom industrin så var det många olika typer av skiftgång.
- Får åka runt och se mängder av olika industrier, hjälpa dem med rätt lösning till deras problem.
- Många fler bra förmåner och mycket friare jobb.
- Träffa trevliga människor i de flesta fall. De trista människorna kan man välja bort och helt enkelt inte sälja till, låta någon konkurrent ta hand om skiten helt enkelt.
Nackdelar
- Kan bli långa dagar ibland utan att man egentligen går betalt för det pga resor, mässor, kundevent och liknande.
- Hotell är väl inte det roligaste att bo på ensam.
Lycka till i ditt fortsatta yrkesliv.