2024-10-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Häktning enligt 24 kap. 1 § 1 st rättegångsbalken

För att någon ska häktas krävs för det första att den som begärs häktad på sannolika skäl är misstänkt för ett brott vilket det är föreskrivet fängelse i ett år eller därutöver. Det krävs alltså att det föreligger stark misstanke gentemot personen ifråga och att minimistraffet för brottet som personen misstänks för är fängelse i 1 år.

Vidare måste det finnas häktningsskäl för att någon ska häktas. Någon av nedan angivna scenarion måste föreligga. Det ska finnas risk för att den misstänkte:

Avviker eller på annat sätt undandrar sig lagföring eller straff (s.k flyktfara) Genom att undanröja bevis eller på annat sätt försvårar sakens utredning (s.k kollusionsfara) eller Fortsätter sin brottsliga verksamhet (s.k recidivfara)
(24 kap. 1 § 1 st rättegångsbalken)

Häktning får endast ske om det är proportionerligt. Detta innebär att skälen till att häkta någon ska uppväga det intrång som ett frihetsberövande faktiskt utgör.

Vad är s.k. utredningshäktning?
Utgångspunkten för att bli häktad är normalt sett att du är ”på sannolika skäl” misstänkt för ett mera allvarligt brott. Häktning kan dock, i vissa fall, användas som tvångsmedel även om du bara är ”skäligen” misstänkt för ett brott. ”Skälig” misstanke är en lägre grad av misstanke.

För att kunna häktas när du endast är skäligen misstänkt för ett brott så krävs det att det är av synnerlig vikt att du tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet. Det brukar kallas för utredningshäktning. Kravet för utredningshäktning är högt ställt. Och det är åklagaren som ska visa för domstolen att det är synnerligen viktigt att du tas i förvar.

Har "satt ord" på det du skriver och det lagtexten anger, i inlägg: (FB) Våldtäkt utreds efter Kylian Mbappés Sverigebesök (2024-10-14)
Citera
2024-10-25, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Vad får dig att tro att media skulle publicera hennes namn?
PS Det är väl inte brukligt att namnge våldtäktsoffer?

Om åklagaren väljer att anhålla (vilket sannolikt kommer att ske) så tror jag att offret själv kommer gå ut i media och berätta sin version för allmänheten..
Citera
2024-10-25, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Han är även anmäld för sexuella trakasserier.

Skitit i hotellets korridor?? 😧

Finns ingen brottsrubricering som heter "sexuella trakasserier", utan då handlar det om brottet Sexuellt ofredande.
Citera
2024-10-25, 12:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Man blir bara häktad om man är misstänkt på sannolika skäl, vilket han inte är. Var nånstans trillar inte poletten ner ?

Varje år anmäls en dryg miljon brott. Endast en liten del av dessa anmälningar leder till åtal. De främsta beslutsfattarna inom rättsväsendet är därmed, sett till antalet ärenden, i själva verket inte domare utan istället polis och åklagare.
– Simon Andersson, Skälig misstanke

Det finns dessutom ett antal falska anmälningar bland dessa en miljon anmälda brott, falska våldtäkter tex existerar helt uppenbart om man utgår ifrån domar i helt andra mål.

En teori som inte verkar diskuteras i tråden är möjligheten av påhittad historia, dvs det går
väl inte att utesluta fotbollspelaren kan vara offer för en falsk våldtäktsanklagelse?
Citera
2024-10-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greatgargamel
Om åklagaren väljer att anhålla (vilket sannolikt kommer att ske) så tror jag att offret själv kommer gå ut i media och berätta sin version för allmänheten..

Jag tror inte det kommer bli tal om varken anhållning eller häktning här. Läs inlägg: (FB) Våldtäkt utreds efter Kylian Mbappés Sverigebesök (2024-10-14)
Citera
2024-10-25, 12:24
Medlem
Citat:
Expressen vill ha mer info så passa på nu ni som säger er veta något:

Tystnaden om Mbappé –
munkavle på personalen
Nya detaljer inifrån lyxkrogen i Stockholm • Strikt förbud

TIPSA: Vet du mer? Sms:a 0790-643643

Verkar som man har kört fast i utredningen, hoppas nu att Mbappe och hans entourage börjar driva förtalsmål mot svensk media.
Citera
2024-10-25, 12:26
Medlem
Citat:

Vad fan får dig att tro att detta på sannolika skäl kommer att ske ? Jag gör dig mycket höga odds på ett anhållande av MBappé det kan jag tala om.
Citera
2024-10-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
MGM är ju inte häktad så jag tror inte det är någon direkt tidsgräns?

Jo då, en tidsgräns finns: 10 år, för det är preskriptionstiden för Våldtäkt ;-)
Citera
2024-10-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Ska bli mycket intressant att ser hur det här fallet utvecklas. Hur lång tid har åklagaren på sig?

Just nu finns ingen tidsfrist - mer än 10 år, som är preskriptionstiden för Våldtäkt...
Citera
2024-10-25, 12:35
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Just nu finns ingen tidsfrist - mer än 10 år, som är preskriptionstiden för Våldtäkt...

Tack, är väl jag som sett för mycket amerikansk film och teve.
Citera
2024-10-25, 13:05
Medlem
Citat:
Även fast jag vet vem kvinnan är och att det hon påstår är sant vill jag inte avslöja någon här på forumet..det kommer snart komma ut i media vem hon är ändå så ber dig vänta lite så kommer du snart få svar på det.

Tror inte ett dugg på det du påstår. Posta några bokstäver i namnet så får vi se till sist om du har rätt eller inte. Smo sagt, jag tror inte ett skit på det du säger.
Citera
2024-10-25, 13:28
Bannlyst
Citat:
Tror inte ett dugg på det du påstår. Posta några bokstäver i namnet så får vi se till sist om du har rätt eller inte. Smo sagt, jag tror inte ett skit på det du säger.

Tror du ärligt talat att det är en slump att personal på både restaurangen och hotellet har tvingats att inte säga något de sett eller hört den aktuella kvällen till utomstående eller media..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in