2024-10-11, 01:32
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, varför skulle den inte upptäckas? Som jag påpekas så räknar jag med att det krävs mer eller mindre ett inbrott, man måste vara ganska kvalificerat blind för att inte upptäcka att man har haft inbrott...

Inbrott? Många hjärtstartare finns ju på en karta just för att man ska kunna springa och hämta dom. Det står till och med vilka som är tillgängliga för allmänheten och vilka som finns bakom en låst dörr.
Citera
2024-10-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Hade trådens rubrik varit: Hjärtstartare Stjäls Sporadiskt, kunde ditt patetiska försvar för tjuvarna haft någon relevans även om lagen om alltings jävlighet säger att även om en hjärtstartare blev ersatt relativt snabbt hade den behövts just när den var borta. Hur som, begriper du inte skillnaden mellan att stjäla en hjärtstartare och en cykel gå det knappast att komma längre i diskussionen med dig.

Nu inser nog alla som inte är helt hjärndöda att man kan skriva mer eller mindre vad man vill i rubriken och det innebär därmed inte per automatik att man kan dra slutsatser bara för att något står i rubriken. Dessvärre för hjärndöda finns inget hopp, några hjärnstartare finns inte att tillgå.

Att ropa efter dödsstraff för att en gärning skulle kunna fantiseras ihop att kunna få en viss konekvens (utan någon som helst hänsyn till hur troligt det är att det får den konskevensen eller om det ens förekommer att det får den konsekvensen) är ganska orimlig hållning och framstår mest som någon slags ogrundad panik. Skulle man gå på såna resonemong och vara konsekvent så skulle man ju behöva tillämpa dödsstraff på gärningar till höger och vänster.
Citera
2024-10-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamienHell
Vem gör detta tror ni ??

Socioekonomiskt utsatta personer som befinner sig i utanförskap, är min gissning.
Citera
2024-10-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Varför skulle det krävas? Långt från alla hjärtstartare är väl bakom lås och bom dygnet runt?

De som jag har sett är bakom lås när det är stängt och mitt framför ögonen på personal när det är öppet. Då låter det inte som att det är särledes troligt att man inte skulle missa att den saknas.
Citera
2024-10-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Inbrott? Många hjärtstartare finns ju på en karta just för att man ska kunna springa och hämta dom. Det står till och med vilka som är tillgängliga för allmänheten och vilka som finns bakom en låst dörr.

De hjärtstartare jag hittar i närheten på kartan är placerade i diverse butiker och verksamheter som har stängt på natten ja. Jag vet inte riktigt var du sitter, men iaf här är det så.
Citera
2024-10-12, 00:53
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
De hjärtstartare jag hittar i närheten på kartan är placerade i diverse butiker och verksamheter som har stängt på natten ja. Jag vet inte riktigt var du sitter, men iaf här är det så.

Yes många här är inte åtkomliga på natten, men det hindrar ju inget.

Det är ju bara att gå in och ta dom på dagen? Dom sitter ju där för att folk ska hämta dom ifall det inträffar ett hjärtstopp i närheten.

Det är ju bara att springa in och hämta den, sen lägga den i ryggsäcken när man kommit runt hörnet.
Citera
2024-10-12, 15:10
Medlem
Citat:
Yes många här är inte åtkomliga på natten, men det hindrar ju inget.

Det är ju bara att gå in och ta dom på dagen? Dom sitter ju där för att folk ska hämta dom ifall det inträffar ett hjärtstopp i närheten.

Det är ju bara att springa in och hämta den, sen lägga den i ryggsäcken när man kommit runt hörnet.

Nej, det hindrar inte, [b]men[b] det sker alltså när stället är bemannat och därmed finns personal på plats som kan notera att hjärtstartaren har hämtats och därmed är man medveten om att den saknas.

På det stora hela verkar det ju vara så att risken för att skadan skall bli mer än just kapitalförlusten är kraftigt överdriven av dem som skriker efte dödsstraff för stöld.
Citera
2024-10-12, 20:04
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Nej, det hindrar inte, [b]men[b] det sker alltså när stället är bemannat och därmed finns personal på plats som kan notera att hjärtstartaren har hämtats och därmed är man medveten om att den saknas.

På det stora hela verkar det ju vara så att risken för att skadan skall bli mer än just kapitalförlusten är kraftigt överdriven av dem som skriker efte dödsstraff för stöld.

Den nya lär ju inte dyka upp direkt. Säkert vara minst en veckas leveranstid.
Citera
2024-10-13, 12:18
Medlem
Citat:
Den nya lär ju inte dyka upp direkt. Säkert vara minst en veckas leveranstid.

Den sidan jag tittade på angav att den skickas efter mellan 1 och 5 arbetsdagar. Med postgången blir det alltså snarare under en vecka än mer.
Citera
2024-10-22, 17:00
Medlem
-GGs avatar
Plötsligt har hjärtstartare blivit så på tapeten att placera ut överallt och prata om.
När man sitter på bussar och tåg är det rullande reklam för folk som är SMS-åtkomliga och som klarar av att hantera ett hjärtstopp i närheten.

Ytterligare en sak som man vill smyga in överallt och få det till vilken normal sak som helst, utan att tala om orsaken. Det är just så man duperar ett land.

Att blattar sedan stjäl dem är det minsta problemet i detta.
Senast redigerad av -GG 2024-10-22 kl. 17:04.
Citera
2024-10-24, 17:50
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajjfan
Enkelt: som hjärtstartare, säljs vidare.

Vem menar du köper dessa då? Hassans livs och underredsbehandling? Som värnar om sina kunder?

Vilken seriös köpare skulle göra det från någon som inte erbjuder löpande support? Menar du att etablerade företag i branschen köper stöldgods? Rimligen är enheternas identiteter lätt spårbara om man fått en i handen.
Citera
2025-03-11, 12:11
Medlem
Hjärtstartare - stöldbegärliga.

Hörde av en som varit på kurs i handhavande av hjärtstartare att det avråds från att registrera hjärtstartaren.
Detta på grund av stöldrisken.
I hjärtstartare finns ett extremt dyrt och kompetent batteri.
Kriminella ligor har fått tillgång till hjärtstartarregistret och besöker nu ägare till registrerade hjärtstartare och befriar dem från apparaterna.
Lär vara bättre förtjänst på hjärtstartarbatterier än på katalysatorer från bilar.
En normal Phillips hjärtstartare betingar ett pris på mellan 15.000:- 25.000:-, beroende på var/av vem man handlar.
Priset på batteriet lär vara mer än hälften av hjärtstartarens värde = runt 12.000:-.

Har du din hjärtstartare registrerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in