2024-10-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Fake-News-
Försök tänka lite längre. Stjäl du en så kan du orsaka en människas död.

Det gör jag, du kanske skulle göra ett försök själv. Har du t.ex. ens funderat på hur stor risken är att en stöld orsakar en människas död? Att en gärning skulle kanske, eventuellt, troligen inte kan tänkas orsaka en människas död kan ju i sig inte vara grund för att man skall belägga gärningen med dödsstraff - då hade man ju fått avrätta rätt friskt. Som jag frågade var ju hur man skulle ta och ha för straff för lite grövre brott?

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om konsekvensen av en stöld (av en hjärtstartare i detta fall) är att någon dör är brottet knappast lindrigt. Och en växande del av befolkningen skulle väl inte ha något emot sharialagar antar jag? Jag menar, ska man ha ett multikulturellt paradis får man väl ge och ta lite.
Men om man jämför med grovt rattfylleri då, du har utgjort en potentiell livsfara för andra genom ditt beteende och kan straffas upp till två år i fängelse, är det rimligare?

Som en upplysning så kan man få upp till två år i fängelse för stöld av normalgraden också, och då skall man ha i åtanke att folk faktiskt dör på riktigt pga rattfylleri - något jag tvivlar på att det förekommer pga stöld av hjärtstartare. Det är med andra ord ett ganska stort fett "om" i ditt resonemang med andra ord.
Citera
2024-10-08, 21:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jo, men det kommer det högst troligt finnas eftersom de ju rimligen köper ny när de ser att någon springer iväg med den gamla och de inte kommer tillbaks med den.

Om de nu inte ser stölden så kan det säkerligen vara en tom krok ett antal veckor gissar jag. Tror ingen kollar hjärtstartaren varje vecka
Citera
2024-10-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vet inte men någonstans läste jag att dom kan användas för att antända explosiva varor alltså bombtillverkning kommer inte ihåg var jag läste det och är ett bra tag sedan, vet inte men tycker det verkar långsökt annars vet jag inte vad dom har dom till
Enkelt: som hjärtstartare, säljs vidare.
Citera
2024-10-08, 22:02
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Jeebus, dödsstraff för att stjäla något som kostar runt 10tkr?

Försök igen. Varför är han upprörd? Är det de 10 000 kronorna?
Citera
2024-10-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om de nu inte ser stölden så kan det säkerligen vara en tom krok ett antal veckor gissar jag. Tror ingen kollar hjärtstartaren varje vecka

Ja, om om om om så kan det mesta bli rätt farligt, men när man granskar det så verkar det inte så troligt att alla om sammanfaller på ett sådant sätt. Jag tycker jag redan har förklarat varför jag menar att man upptäcker att hjärtstartaren är stulen ganska snart.
Citera
2024-10-09, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Försök igen. Varför är han upprörd? Är det de 10 000 kronorna?

Försök igen själv va. Som sagt är det inte speciellt troligt att det uppstår någon fara mer än de där 10tkr som nämndes. Och det ropades efter dödsstraff för det tilltaget.
Citera
2024-10-09, 15:45
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Jo, men det kommer det högst troligt finnas eftersom de ju rimligen köper ny när de ser att någon springer iväg med den gamla och de inte kommer tillbaks med den.
Ja, det gör de antagligen första gången den blir stulen och kanske andra gången också, men sedan får man räkna med att de budgeterade pengarna är slut och/eller insikten kommer om att det går inte att ha en hjärtstartare i fred på det stället. Så när den dagen kommer att en hjärtstartare där kunde räddat ett liv finns det ingen där. Allt på grund av totalt hänsynslösa tjuvar.
Citera
2024-10-10, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Ja, det gör de antagligen första gången den blir stulen och kanske andra gången också, men sedan får man räkna med att de budgeterade pengarna är slut och/eller insikten kommer om att det går inte att ha en hjärtstartare i fred på det stället. Så när den dagen kommer att en hjärtstartare där kunde räddat ett liv finns det ingen där. Allt på grund av totalt hänsynslösa tjuvar.

Var tänker du dig att hjärtstartare blir stulna om och om igen? Är det något som bara finns i dina fantasier eller är det något som faktiskt händer?

Normalt brukar man vidta lite andra åtgärder också när man har haft inbrott...
Citera
2024-10-10, 07:12
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Var tänker du dig att hjärtstartare blir stulna om och om igen? Är det något som bara finns i dina fantasier eller är det något som faktiskt händer?

Studera trådens rubrik så kanske det går upp ett ljus.
Citera
2024-10-10, 22:13
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Studera trådens rubrik så kanske det går upp ett ljus.

Jag tolkar alltså det "svaret" som att det bara är i dina fantasier med andra ord.
Citera
2024-10-10, 22:29
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Jag tolkar alltså det "svaret" som att det bara är i dina fantasier med andra ord.
Hade trådens rubrik varit: Hjärtstartare Stjäls Sporadiskt, kunde ditt patetiska försvar för tjuvarna haft någon relevans även om lagen om alltings jävlighet säger att även om en hjärtstartare blev ersatt relativt snabbt hade den behövts just när den var borta. Hur som, begriper du inte skillnaden mellan att stjäla en hjärtstartare och en cykel gå det knappast att komma längre i diskussionen med dig.
Citera
2024-10-11, 01:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja, varför skulle den inte upptäckas? Som jag påpekas så räknar jag med att det krävs mer eller mindre ett inbrott, man måste vara ganska kvalificerat blind för att inte upptäcka att man har haft inbrott...

Varför skulle det krävas? Långt från alla hjärtstartare är väl bakom lås och bom dygnet runt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in