Citat:
Ursprungligen postat av
-Fake-News-
Försök tänka lite längre. Stjäl du en så kan du orsaka en människas död.
Det gör jag, du kanske skulle göra ett försök själv. Har du t.ex. ens funderat på hur stor risken är att en stöld orsakar en människas död? Att en gärning skulle kanske, eventuellt, troligen inte kan tänkas orsaka en människas död kan ju i sig inte vara grund för att man skall belägga gärningen med dödsstraff - då hade man ju fått avrätta rätt friskt. Som jag frågade var ju hur man skulle ta och ha för straff för lite grövre brott?
Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
Om konsekvensen av en stöld (av en hjärtstartare i detta fall) är att någon dör är brottet knappast lindrigt. Och en växande del av befolkningen skulle väl inte ha något emot sharialagar antar jag? Jag menar, ska man ha ett multikulturellt paradis får man väl ge och ta lite.
Men om man jämför med grovt rattfylleri då, du har utgjort en potentiell livsfara för andra genom ditt beteende och kan straffas upp till två år i fängelse, är det rimligare?
Som en upplysning så kan man få upp till två år i fängelse för stöld av normalgraden också, och då skall man ha i åtanke att folk faktiskt dör på riktigt pga rattfylleri - något jag tvivlar på att det förekommer pga stöld av hjärtstartare. Det är med andra ord ett ganska stort fett "om" i ditt resonemang med andra ord.