2024-10-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Var är lögnen? Var är beviset? Var är demokratin?
Den finns inte i Ukraina. Zelensky har kört bort alla som inte tillhör hans parti. Ett enparti välde - är inte demokrati.

Vänligen visa vilka han körde bort före februari 2022. Och när, före 22 februari 2022, infördes enpartivälde?

(Vad som hänt efter februari 2022 är ju en effekt av den ryska invasionen och alla demokratier som invaderas får självklart mindre demokrati när det råder krigstillstånd.)
Citera
2024-10-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Jasså? Varför vågade man inte invadera Finland när de var på väg in i Nato? Din retorik haltar betänkligt. Putler ter sig något butthurt som den ego han är och hans 5D schack sket sig fullständigt.
Därför att Finland inte är Ukraina. Ukraina och Ryssland har speciella band, både politiskt, språkligt, kulturellt och mycket annat. Ukraina har en stor rysk befolkning, och Ryssland har sedan gammalt en flottbas på Krim - Sevastopol.
Så detta handlar bara om Ukraina, och inte om att Putin har för avsikt att invadera hela Europa.
Citera
2024-10-24, 15:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Är det detta du tittar på?

Har själv varit inne på detta med Rysslands ekonomi.

Russian NWF

Fund composition
1 February 2022 ($177 billion) comprising: 38.56 billion euro (worth $41 billion), 4.17 billion pounds sterling (worth $5 billion), 600.30 billion Japanese yen (worth $4 billion), 226.70 bln Chinese yuan (worth $30 billion), 405.70 tons of gold (worth $28 billion) and 142.1 billion rubles (worth $2 billion) with $67 billion of other non liquid assets.[22]

1 November 2023 ($146 billion) comprising: 3.66 billion euros (worth $4 billion), 279.77 billion Chinese yuan (worth $37 billion), 508.26 tons of gold (worth $33 billion), and 261.8 million rubles (worth $0 billion) plus other non liquid unnamed assets (valued at $72 billion).[23]

1 January 2024 ($133 billion) comprising: 227.33 bln Chinese yuan (worth $31 billion), 358.96 tons of gold (worth $25 billion) and 1.514 bln ruble (worth $1 billion) plus other non liquid unnamed assets (valued at $76 billion).

Intressant att notera att man officiellt tappat $44 billion i värde på 2 år
En massa valuta har man fått göra sig av med.
50 ton guld har försvunnit

men......trumvivel......Man har satt upp 1.514 bln ruble (worth $1 billion). Vilket värde har egentligen en rubel idag?

Utländsk valuta och guld; det som de enkelt kan sälja: 108 miljarder USD till 55 miljarder USD. Så de reella tillgångarna har halverats, övriga siffror trixar de med (Men detta är deras officiella siffror, hur väl stämmer det med verkligheten?). Det har snart gått ett år till. Enligt artikeln är de reella tillgångarna slut efter årsskiftet.
Citera
2024-10-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Oron är obefogad, eller snarare obefintlig. Ländernas ledare vill vara kompis med USA och få umgås med den rika världens ledare. Få tala i FN och träffa Donald Trump, fika med Stoltenberg och synas i TV. Se på den lille skojaren Zelenskyj som blivit världskändis på kuppen.
Ukrainas befolkning har aldrig levt under ryskt förtryck.
Ni läser verkligen helt annan historia i Rysk skola jämfört med resten av världen.
Citera
2024-10-24, 15:30
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Man kan säga att det går väääldigt bra för ryssland i 3-dagarskriget.

Vem sade att de har använt dagar baserat på jordens rotation?
De kan lika väl ha använt dagarna som de dragit ur röven, m.a.o beräknat efter rotationen av Uranus.

Potatissäcken har nu yttrat sig.
Presidenten av Belarus Aleksander Lukasjenko sade på onsdagen, enligt nyhetsbyrån Reuters, att det oundvikligen skulle leda till en upptrappning att skicka in utländska trupper i konflikten i Ukraina.
...
- Vladimir Putin skulle aldrig försöka övertala ett annat land att involvera sin militär i Rysslands specialoperation i Ukraina, sade den belarusiska presidenten vid sidan av BRICS-toppmötet. Enligt Lukasjenko har Putin heller aldrig bett belarusiska trupper att hjälpa Ryssland i Ukraina.
Enligt honom skulle det vara ett steg mot att eskalera konflikten att skicka utländska trupper, och detta skulle leda till att Ukrainas allierade betonar inblandningen av en utländsk sida, "vilket skulle kunna leda till utplacering av Nato-trupper i Ukraina".
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/51d8db4d-d698-49f7-9663-b5998f1dd5b6

Få se när brallorna dras ned på den där förvuxne potatishjärnan när den förste mordkoreanska infanteristen sitter i ukrainsk fångenskap.
Citera
2024-10-24, 15:39
Medlem
tenebriss avatar
Årets julklapp måste bli en 'Make russia small again'-tshirt!
Citera
2024-10-24, 15:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Därför att Finland inte är Ukraina. Ukraina och Ryssland har speciella band, både politiskt, språkligt, kulturellt och mycket annat. Ukraina har en stor rysk befolkning, och Ryssland har sedan gammalt en flottbas på Krim - Sevastopol.
Så detta handlar bara om Ukraina, och inte om att Putin har för avsikt att invadera hela Europa.

Huga, jag vill inte vara Rysslands fiende om de gör så här mot de som de har speciella band med! Våldta barn till döds, bomba hela städer till grus, kidnappa tusentals barn. Vad gör då Ryssland mot de som de inte har speciella band till?
Citera
2024-10-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Är det detta du tittar på?

Har själv varit inne på detta med Rysslands ekonomi.

Russian NWF

Fund composition
1 February 2022 ($177 billion) comprising: 38.56 billion euro (worth $41 billion), 4.17 billion pounds sterling (worth $5 billion), 600.30 billion Japanese yen (worth $4 billion), 226.70 bln Chinese yuan (worth $30 billion), 405.70 tons of gold (worth $28 billion) and 142.1 billion rubles (worth $2 billion) with $67 billion of other non liquid assets.[22]

1 November 2023 ($146 billion) comprising: 3.66 billion euros (worth $4 billion), 279.77 billion Chinese yuan (worth $37 billion), 508.26 tons of gold (worth $33 billion), and 261.8 million rubles (worth $0 billion) plus other non liquid unnamed assets (valued at $72 billion).[23]

1 January 2024 ($133 billion) comprising: 227.33 bln Chinese yuan (worth $31 billion), 358.96 tons of gold (worth $25 billion) and 1.514 bln ruble (worth $1 billion) plus other non liquid unnamed assets (valued at $76 billion).

Intressant att notera att man officiellt tappat $44 billion i värde på 2 år
En massa valuta har man fått göra sig av med.
50 ton guld har försvunnit

men......trumvivel......Man har satt upp 1.514 bln ruble (worth $1 billion). Vilket värde har egentligen en rubel idag?

NWF har varit hyfsad transparent, i alla fall tillräckligt för vi i nästan realtid har kunnat följa dess plundring och förfall.
Rubelns värde har vi ingen aning om längre då den likt Nordkoreas valuta är värdelös utanför landets gränser.

Jag (och psykseglaren) menade den ryska pensionsfonden PFR som psykseglaren påstår sig ha insyn i, vi andra kan bara gissa vad som händer där, regimen har lagt locket på vilket naturligtvis har sina skäl.
Citera
2024-10-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om jag skulle gissa, så misstänker jag att det har att göra med att man befinner sig inom Ryssland då.

Ja det är nog rätt troligt att det är så det är tänkt. Det blir väldigt mycket lättare för ryssland att ”förklara” än om nordkoreanska styrkor skulle dyka upp runtom i Ukraina.

Sen kan man fråga sig varför Kursk är så svårt att ta tillbaka på egen hand. Ryssland vill helt enkelt inte tappa momentum runt ockuperade områden och lill-tjocken Kim offrar nog gärna några tusen soldater för vad han får i utbyte.

Kan tillägga att även från ukrainskt håll så har man pekat mot just Kursk, bla har Budanov själv uttalat sig om det.
Citera
2024-10-24, 16:04
Medlem
Citat:
Jag har sett fantastiska bilder av hästar som rids av ukrainska soldater mitt i fronten. Också cyklar har jag sett - troligen för att få mera vapen från väst.
De ryska motorcyklarna har jag också sett och att de är snabbare än hushållsdrönarna.
Golfbilarna har jag inte sett.

Dessa fantastiska bilder har jag inte sett. Vill du vara så vänlig att länka?
Citera
2024-10-24, 16:24
Medlem
Citat:
Jag har sett fantastiska bilder av hästar som rids av ukrainska soldater mitt i fronten. Också cyklar har jag sett - troligen för att få mera vapen från väst.
De ryska motorcyklarna har jag också sett och att de är snabbare än hushållsdrönarna.
Golfbilarna har jag inte sett.

Märkligt, jag har sett dussintals videos där ryssar på motorcyklar blir attackerade i flykten?

Vad är det för ryskt fabrikat på dessa motorcyklar? Verkar inte snabbare än ”hushållsdrönare” iaf? Lada nu igen?
Citera
2024-10-24, 16:31
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nix, snarare: "Ukraine and Germany - Runnng Out of Gas More Every Day"

Är det nåt tysken kan så är det just gas.
The alert level of the gas emergency plan has been in place since 23 June 2022. The Bundesnetzagentur is monitoring the situation carefully and is in close contact with the system operators.
The gas supply in Germany is stable. The security of supply is safeguarded. The Bundesnetzagentur currently considers the risk of a tight gas supply to be low. Nevertheless, the need to save gas is still important.
To secure the gas supply for next winter, there must be a storage level of 85% by 1 October 2024. This target has now already been met in July.
https://www.bundesnetzagentur.de/EN/Areas/Energy/SecurityOfSupply/GasSupply/start.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in