Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Dumpen själva har ju sagt att Impulskollen gör reklam på Dumpen och betalar för detta 30.000 kronor per gädda.
Jag vet inte om detta är mycket men exakt vad förväntar sig Impulskollen att få för dessa 30.000 kr?
95% av Impulskollens omsättning verkar vara dumpen-gäddor.
Ja det finns ett affärförhållande mellan Dumpen och Impulskollen. Det i sig är ingenting mystiskt eller "fel" i bemärkelsen att det kan användas för att konstruera en situation där Dumpen anses vara med i utpressningen.
Jag har läst chatten med Aftonbladet nu och de säger att de har sett underlag som visar att Dumpen och Impulskollen delar på intäkter från gäddor som nyttjat Impulskollen. Jag tolkar det som att de avser något utöver reklamintäkterna. Det i sig är väldigt intressant, men det är något som Aftonbladet säger att de inte ämnar dela med sig av. Vi kommer alltså inte kunna granska detta påstående utöver att ta Aftonbladets påstående prima facie.
Om vi då utgår ifrån det så finns det
starka skäla för en jurist att övertala den/de gäddor som upplevt påtryckningar kopplade till hot att faktiskt polisanmäla detta. Det är något som sannerligen skulle ta död på både Impulskollens och Dumpens verksamheter helt.
Det som jag inte kan skaka av mig, kanske bara i brist på att jag inte sett vad media sett för underlag och brist på insikt i ställningstaganden från de gäddor som är berörda, är dock att detta har rapporterats tidigare och det har inte skett något rättsligt. Det kanske är min naiva inställning i att folk som blivit utsatta för en oförrätt vill ha upprättelse.
Det absolut
bästa som kan hända är ju egentligen att det sker polisanmälan på det. Finns det substans väcker en åklagare talan och domstolen dömer dem - med fängelsestraff som följd. Då skulle gäddorna få upprättelse och vi i den nyfikna pöbeln skulle få klarlagt att Aftonbladet och ETC hade på fötterna i sina reportage.