2024-10-23, 20:55
Medlem
I en parallell tråd var det en person som tog upp begreppet “effektpuckel”. Det här gjorde mig nyfiken, jag har nämligen aldrig hört begreppet “effektpuckel” tidigare .Jag tycker det verkar oerhört intressant att reda ut eftersom jag själv arbetar med motorutveckling, racing och i synnerhet utveckling av mjukvarukomponenter inom området motoroptimering. Just torque curves och power curves är lite mitt bread & butter.

Personen som myntade begreppet, eller åtminstone introducerade det för mig, menade att en effektpuckel kunde märkas mellan 4,000-6,000 rpm. Han menade att de 20 år gamla “bmw-sexorna vaknade ofta till liv vid cirka 4000 varv och upp till rödmarkeringen vid drygt 6000 varv.”

Jag har försökt få en förklaring till vad som egentligen mena med den där "effektpuckeln". Möjligen är jag yrkesskadad efter att ha arbetat med detta hela mitt liv, men den tolkning där jag jag lite försynt försökte gissa mig till att det handlade om vridmoment snarare än effekt, den avfärdades med hänvisning till jag var en idiot som inte kunde ett smack om bilar.

Rent ordagrant föreslår begreppet “effektpuckel” och den vidare beskrivning som lämnades av upphovsmannen att man vid 4,000 upplever att motorn får en plötslig effektökning, en “puckel”. För mig med minst sagt avancerade kunskaper på området är det inte speciellt svårt att inse att man inte behöver mer än grundläggande mekanik- och fysikkunskaper för att förstå att det här inte sker, du får ingen plötslig effektökning som märks. Men frågan är vad som egentligen avses.

Diskussionen fördes i kontexten “turbomotorer”, och det ligger enkelt till hands att tro att det som avsågs var den ökning av vridmoment i förhållande till varv och effekt som man får när turbon börjar ladda (det som föraren upplever som acceleration), men då förklarade “effektpuckelmannen” att en turbomotor INTE hade någon “effektpuckel”.

Jag prövade då att länka till den specifika motorns Torque och Horsepower Curve (tillverkarens) och bad effektpuckelmannen att visa VAR han ansåg att det fanns en puckel i effekten.

https://www.automobile-catalog.com/curve/2003/278630/bmw_520i.html#gsc.tab=0

Då han inte svarar ser jag mig nödgad att fråga ett bredare kollektiv om begrepp som “effektpuckel” är vedertagna inom bilindustrin och vad det egentligen avser.

Är det någon som kan svara på vad “effektpuckel” är?

Eller är det verkligen så illa att svammelpellar inte förstår skillnaden mellan vridmoment och effekt och hur vridmoment påverkar acceleration och därför inte kan förklara vad som avses?
Senast redigerad av fettveken 2024-10-23 kl. 21:04.
2024-10-23, 21:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Då han inte svarar ser jag mig nödgad att fråga ett bredare kollektiv om begrepp som “effektpuckel” är vedertagna inom bilindustrin och vad det egentligen avser.

Är det någon som kan svara på vad “effektpuckel” är?

Jag trodde verkningsgraden var en funktion av varvtalet, och att den grafen hade en "peak" vid ett visst varvtal, och skulle ha antagit att det är denna "puckel" som avses.
2024-10-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag trodde verkningsgraden var en funktion av varvtalet, och att den grafen hade en "peak" vid ett visst varvtal, och skulle ha antagit att det är denna "puckel" som avses.
Och då skulle man kunna märka en ökning av "effekten"?
2024-10-23, 21:27
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Och då skulle man kunna märka en ökning av "effekten"?

Menar du effekten in i motorn, eller (den önskade) effekten ut ur motorn?
Senast redigerad av henriko 2024-10-23 kl. 21:34.
2024-10-23, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Menar du effekten in i motorn, eller effekten ut ur motorn?
Rent teoretiskt ökar effekten ut ur motorn om verkningsgraden ökar, givet att andra parametrar är samma. Men om effekten ökar så drastiskt att den märks betyder det att accelerationen ökar och då syns det på power curve. Men om inte power curve har någon märkbar ökning undrar man vad det är man påstår sig uppleva och kallar "effektpuckel". Det är uppenbarligen inte effekt, det framgår klart på det diagram jag länkade till.
Senast redigerad av fettveken 2024-10-23 kl. 21:47.
2024-10-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Dåliga tänddelar eller annat med insprutning som gör att bilen går orent tills den kommer över ett visst varvtal. Dåligt inställd förgasare för fossiler. Elbilar borde inte ha en effektpuckel
Haha, ja med en elbil blir det kanske svårt att uppleva en effektpuckel då torque är i princip direkt inledningsvis. En gissning är att effekten ökar linjärt för att sedan dala parallellt med vridmomentet ganska brant.

Men en bensinmotor som går orent tills den kommer över ett visst varvtal borde generera ett rejält vridmoment med en ökad acceleration som följd. Jag försökte förklara det här så pedagogiskt jag kunde och pekade på begreppet torque-curve, men jag blev idiotförklarad av både effektpuckelmannen och en lika entusiastisk svammelpelle som länkade till solcellsgrossisten som bevis på att "effektpuckel" var ett vedertaget begrepp.
2024-10-23, 22:55
Medlem
Citat:
Haha, ja med en elbil blir det kanske svårt att uppleva en effektpuckel då torque är i princip direkt inledningsvis. En gissning är att effekten ökar linjärt för att sedan dala parallellt med vridmomentet ganska brant.

Men en bensinmotor som går orent tills den kommer över ett visst varvtal borde generera ett rejält vridmoment med en ökad acceleration som följd. Jag försökte förklara det här så pedagogiskt jag kunde och pekade på begreppet torque-curve, men jag blev idiotförklarad av både effektpuckelmannen och en lika entusiastisk svammelpelle som länkade till solcellsgrossisten som bevis på att "effektpuckel" var ett vedertaget begrepp.

Tror bara det är något folk säger, dom har själva hört det från någon annan, och kanske sett ett diagram på effektkurvan från en motorbroms och konstaterat linjerna är format lite som en kulle, polyp, eller puckel om man så vill och därefter bara kör på och säger det. Finns hur mycket sånt dumt som helst.

Skulle man under en motorbroms spruta in lustgas vid ett givet varvtal får man kanske en effektpuckel? Jag försöker förstå hur dom menar.
2024-10-23, 23:01
Medlem
Här är min förklaring till den känsla av ökad acceleration som jag tror det handlar om. Det handlar som alla förstår om att vridmomentet ökar. Inte effekten. Vi kan se den ökningen i det diagram jag markerat "effektpuckeln" i här:

https://ibb.co/TgY9wN8

Problemet är dock att effektpuckelmannen (svammelpellen) förnekar att den motor som representeras i daíagrammet ovan är just den motor som effektpuckelmannen (svammelpellen) menar inte har någon "effektpuckel". Det ser alla att den har och alla med lite enkla kunskaper om motordynamik förstår att det aldrig sker någon effektökning av sådant slag att den märks i ökad acceleration.

Varför beter sig då svammelpellar på det här viset? Varför väljer man att ta till okvädingsord och personangrepp istället för att ta till sig ny kunskap? Är det vedertagen förvirring det handlar om? Är det så enkelt att en grupp människor blir hypnotiserade och vägrar lyssna på kunskap och enkel padagogik. Ingen aning, om du frågar mig. Flashback-fenomet där mindre vetande vägrar inse när dom har fel. Värre än så är det inte. Beteendet utgör lyteskomik på hög nivå.

Däremot kan jag här och nu förklara att det inte finns någon "effektpuckel" som avser effekten. Det svammelpellarna och effektpuckelmannen avser utan att vilja erkänna det är vridmomentet (torque), de är bara så förvirrade och fjantiga att dom vägrar erkänna att dom har fel när dom påstår att en turbomotor inte har någon "effektpuckel" men att en gammal rak sexa, den har minsann en sådan.

Vi kan titta på en motor till ur rent utbildningssyfte. Sexan som sitter i 530i 2007 (E60).
https://www.automobile-catalog.com/curve/2007/279050/bmw_530i.html#gsc.tab=0

Där finns som alla kan se inte heller någon effektökning som skulle utgöra en "puckel". Istället är effekten i stort sett linjär.

Men jag gissar bara med avseende på "effektpuckelns" ursprung. Är det någon som faktiskt kan förklara vad som avses med "effektpuckel" om det inte är som jag hela tiden sagt?
2024-10-23, 23:03
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Någon som vet vad ”effektpuckel” kallas på tyska, italienska och engelska?
2024-10-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Någon som vet vad ”effektpuckel” kallas på tyska, italienska och engelska?
Steep Torque Curve är det begrepp som används i just motorkretsar, men om du knallar in i depån på ett race och lite försynt frågar "excuse me, can I ask you when does this engine give you a hump" så blir du både utskrattad och utslängd.
2024-10-23, 23:17
Medlem
Citat:
Men jag gissar bara med avseende på "effektpuckelns" ursprung. Är det någon som faktiskt kan förklara vad som avses med "effektpuckel" om det inte är som jag hela tiden sagt?

Alltså, jag tror faktiskt det är som jag skrev. Jag har själv kört många gamla skrotbilar och haft diverse problem, t ex att bilen blöddrar upp till 3500 varv och sen går som normalt, så det folk upplever som en "effektpuckel" är nog gamla minnen från att ha kört en gammal bil och den helt plötsligt börjar gå som den ska när dom kommer upp i varv. Orsak till bilar beter sig så kan ju vara massor, små vakuumläckor som blir obetydliga på högre varv, dåliga tändstift, otäta ventiler eller vad som helst.

Annars får man bara effektpuckel att göra som Doc och slänga in en röd vedpinne i pannan, eller blåsa in lustgas vid det varvtal motorn lämnar mest effekt.
2024-10-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Alltså, jag tror faktiskt det är som jag skrev. Jag har själv kört många gamla skrotbilar och haft diverse problem, t ex att bilen blöddrar upp till 3500 varv och sen går som normalt, så det folk upplever som en "effektpuckel" är nog gamla minnen från att ha kört en gammal bil och den helt plötsligt börjar gå som den ska när dom kommer upp i varv. Orsak till bilar beter sig så kan ju vara massor, små vakuumläckor som blir obetydliga på högre varv, dåliga tändstift, otäta ventiler eller vad som helst.

Annars får man bara effektpuckel att göra som Doc och slänga in en röd vedpinne i pannan, eller blåsa in lustgas vid det varvtal motorn lämnar mest effekt.
Det skulle kunna vara så att effektpuckelmannen bara kört gamla härken och att det är det han beskriver. Det stämmer med hans filosofi överlag där rörpost och telefax anses bättre än nutida digital media och moderna bilar. 20 år gamla bilar var mycket bättre ljudisolerade än en sprittans BMW ur 5 serien, enligt effektpuckelmannen.

Här har vi en rejäl effektpuckel.
https://youtu.be/_VRen7zea5Y?t=150

Peta in en pinne i brasan.
Senast redigerad av fettveken 2024-10-23 kl. 23:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in