2024-10-23, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antagningsbesked
Hen resonerar inte på ett infantilt sätt, utan skulle säga att hen faktiskt vill se fakta på bordet och inte bara utgå ifrån enstaka utsagor. Det skulle vara helt rimligt att ställa dessa krav om det hade varit en rättsprocess som ska leda fram till en fällande dom.

Eftersom vi nu leker folktribunal på nätet så vore det också bra om vi kan upprätthålla någon form av bevisvärdering och inte bara köpa snyggt presenterade narrativ rakt av.

För den icke-infantila skulle jag säga att om man nagelfar det som framkommer i 200-sekunder är ingenting styrkt avseende utpressning. Absolut att Impulskollen kan kritiseras och lika så att Dumpen hänvisar till dem - men inte det som ursprungligen påstås. Kanske därför Robert och Linda backar bandet i Efter Fem för att de inte har kött på benen i fråga om utpressning.

Nej jag hör inte att Sara är rädd, hon är däremot kraftigt i affekt och riktigt förbannad till och från. Men det kan ju att göra med andra saker än att hon är rädd - som att hon är less samma gamla skåpmat som hon redan bemött från ETC en gång och det faktum att hon dagarna efter skulle genomgå en operation - möjligen med tillägg för att hon verkar avsky Robert Aschberg sedan tidigare.

Eeeeh, vad menar du? Är det lite mindre moraliskt klandervärt att förgripa sig på en 12-14 åring än en 4-10 åring?

Vi måste ändå vara på det klara med att det som Dumpen konfronterar alla dessa män för hade varit kriminaliserat om det hade varit ett riktigt barn, så det som saknas är risken för brottets fullbordan. Inte att det är fräscht och okej att förgripa sig på prepubertala barn som man groomat på Kik i 2 månader.

Vi har uppenbarligen vitt skilda uppfattning om vad som är "mycket riktigt" och "bra formulerat" men jag börjar få en bild av ungefär vilken typ av värdegrund som du verkar ha.

Grooming är ofräscht och olagligt oavsett om barnet är 8 år eller 13 år. Finns som inga förmildrande omständigheter här.

Vi börjar ju närma oss Off Topic så in i helvete nu, moderatorn får snart börja städa upp i tråden då det ballar ur.

Då ska vi se jag tycker detta är relevant ändå med tanke på ämnet alla i samhället bör ha ett intresse i vår framtid och skydda det som skall förse våran pension senare.

Fördelen i ämnet att legalisera prostution

- svenska män kan betala för att släcka törsten på sex
- prostituerade betalar skatt i Sverige vilket genererar ett tillskott I svensk ekonomi
- svenska män som annars blir av med jobbet när de blir påkommen med att jaga barn får behålla jobbet och tillbringa skatt till kassan.
- prostution sänker nog arbetslösheten en aning

Jag menar kolla lite på andra länder där prostution är lagligt och reglerat tex tyskland.

Så jag tycker faktiskt att det är ett relevant ämne att diskutera
Citera
2024-10-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ja men då vet vi. Då har vi lite olika syn på saken helt enkelt. För mig är det olika nivåer av helvetet men fortfarande off limits.

Det är inte ovanligt att lagar är moraliska, det är ganska standard i de flesta rättsstater. Absolut kan vi ha olika syn på saken och jag önskar dig lycka till med att driva linjen att vi ska ändra nuvarande lagstiftning.

Så skulle det förvisso kunna vara, men nu har de ju redan pratat med media två gånger och såvida det inte sitter hundratals gäddor där ute i sina stugor och kramar kudden i hopp om att Dumpen inte ska publicera dem så borde ju Dumpen kunna lista ut vilka det rör sig om och i så fall ändå släppa informationen i syfte att straffa dessa män efter de pratat med media.

Ditt resonemang håller inte. "Jag är för rädd för att polisanmäla, men jag kan prata med media istället." Det låter ju inte logiskt stringent någonstans alls.

Eller hur menar du?

De pratar anonymt med media. En anmälan är en offentlig handling. Det är det de ”vet”.
Lägg där till situationen i sig, och stressen det skapar under ”förhandlingen” med IK.

Sen vet vi inte vad som pågår just nu. Kontakt med advokater, Insamling och strukturering av bevis, etc. Innan en anmälan görs.
Med tanke på hur nya artiklarna är så är det inte alls otroligt att det dyker en anmälan eller fler de kommande veckorna.
Tiden får utvisa.
Citera
2024-10-23, 15:31
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Så skulle det förvisso kunna vara, men nu har de ju redan pratat med media två gånger och såvida det inte sitter hundratals gäddor där ute i sina stugor och kramar kudden i hopp om att Dumpen inte ska publicera dem så borde ju Dumpen kunna lista ut vilka det rör sig om och i så fall ändå släppa informationen i syfte att straffa dessa män efter de pratat med media.

Ditt resonemang håller inte. "Jag är för rädd för att polisanmäla, men jag kan prata med media istället." Det låter ju inte logiskt stringent någonstans alls.

Eller hur menar du?

Ja, fast tänk så här.

Dessa gäddor blev naturligtvis livrädda under och efter konfrontationen. Nu ska dom snart hängas ut med video och chattloggar för allmän beskådan, något som är direkt kopplat till överlevnad. Förlora jobb, familj, vänner och bli hatade av allt och alla.

Patrik har gett dom visitkortet, och dom ringer i desperation numret. Dom får veta att dom kan få hjälp att undvika uthängningen, alternativt städa upp på sociala medier och Flashback (det senare bekräftades av Sara i intervjun) mot en större summa pengar.

Om alternativen är mellan att betala låt säga 350000kr för att slippa en uthängning eller att bli uthängd och förlora allt inklusive inkomstkällan (arbetet) är valet lätt. Dom betalar och slipper uthängningen och känner en lättnad.

Men denna lättnad övergår så småningom i något annat. Dom börjar inse att dom blivit lurade och utpressade, och deras agg mot Dumpen och Impulskollen växer sig allt större. Dom får kontakt med AB och Aschberg som utlovar källskydd och garanti att det inte kommer komma fram att det handlar om dom.

Osv...
Citera
2024-10-23, 15:31
Avslutad
Citat:

Eller hur menar du?

Å andra sidan hänger dumpen ut dom efter att gäddorna polisanmält så blir det ju i sig ett bevis på att Dumpen undanhållit uthängningen en längre tid. Det blir ganska svårt för Dumpen att bortförklara det.
Citera
2024-10-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Det tillhör grundläggande psykologi att ilska är en sekundär känsla kopplad till rädsla. Jo, hon är rädd. Sen vad hon är rädd för är en annan sak och det kan man inte med all säkerhet avgöra av samtalet, det är riktigt. Jag har lyssnat flera gånger och hör dock tydligt att hon börjar vackla med rösten när fler och fler komprometterande saker kommer fram om Impulskollen. Och när hon i slutet låtsas att hon inte har koll på vilka priser Impulskollen tar lyser lögnen igenom fullständigt - vilket Aschberg tar fasta på och därmed inte släpper. Självklart vet hon detta och har vetat hela tiden.

Det senare du skrev visar bara på hur stigmatiserat detta ämne är. Du säger att Sara agerar i affekt i intervjun men ser inte att du själv gör det nu. Du är djupt i ett narrativ byggt på din rädsla och avsky, och kan inte hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Jag var utsatt som 11-åring av en släkting och avskyr pedofiler och sexuella övergrepp lika mycket som du. Nu vet jag inte om du varit utsatt, men för min del har jag genom terapi blivit helt fri från mitt trauma och kan därför se med klarhet på detta utan att vara förblindad av känslor.

Självklart är grooming, att sexchatta med barn och liknande en avskyvärd handling - men det innebär inte att Dumpens tillvägagångssätt automatiskt är bra bara för att dom påstår sig jobba för barnens bästa. Det enda dom gjort bra i och med Dumpen är att föra upp ämnet på tapeten och påvisa hur många det faktiskt är som söker kontakt med unga på nätet. Men sättet dom gjort det på är kontraproduktivt och destruktivt. Om det dessutom visar sig vara sant att dom tjänat pengar under bordet via Impulskollen är det dessutom på en helt annan nivå.

Dumpen är och har alltid varit en plattform för Patrik och Sara att hantera sina trauma, som antagligen triggades särskilt under pandemin (vilket hände för väldigt många människor, mig inkluderat). Men istället för att söka hjälp och faktisk ta itu med sina trauman väljer dom (medvetet eller ej) att agera ut det på andra. Dom ser sina egna förövare i gäddorna och känner att dom har makt när dom konfronterar dom. Och har på köpet (oavsett om dom fått pengar under bordet eller ej) hittat ett lukrativt sätt att tjäna pengar på.

Jag tror inte varken du eller jag kan göra en adekvat analys av varför Sara är arg och upprörd i samtalet - där är vi både utelämnade till våra egna föreställningar. Det är jag fullständigt med dig i, det kan vara något här och det kan lika gärna inte vara något här som gör Sara "rädd" och därigenom regerar med ilska.

För egen del kan jag säga att jag reagerar med ilska i första hand när jag är arg, inte rädd. Men absolut sker det jag att jag blir utåtagerande om jag är rädd eller blir trängd. Poängen är att det går inte att sätta lika med tecken med att ilska alltid är förtäck rädsla.

Vidare till mig. Jag är alltid i affekt, för jag är en människa och i allra högsta grad en känslomänniska - men i det här fallet skulle jag säga att jag har så mycket distans jag kan ha till att vara förblindad av några affekter.

Jag har inget intresse i att Dumpen ska fortleva. Jag har ingen relation till varken Sara eller Patrik. Jag hatar inte pedofiler och personligen är jag EXTREMT kluven i frågan om uthängningarna som Dumpen gör. Jag har under fem år jobbat väldigt nära människor som suttit inne för såväl våldtäkter, mord, övergrepp på barn och allt där emellan utan att lägga in några personliga preferenser i mitt arbete. Jag klarar av att se människan bakom brottet skulle jag säga.

Anledningen att jag är i tråden och diskuterar är för att jag tycker frågeställningen om rapporteringen som Aftonbladet gjort är intressant. Inte att jag vill försvara Dumpen hela vägen bort till Golgata-platsen.

Och där vidhåller jag ännu att det är inte visat att det förekommit någon utpressning. Det är mycket möjligt att det framkommer bevis som får mig att ändra inställning, men hittills så är det bara hörsägen som har presenterats.

Sen finns det massa andra intressanta frågeställningar i relation till Aftonbladets publiceringar - allt från om vi ska ha Dumpen i en rättsstat, hur lagstiftningen bör vara utformad, vad som ligger bakom att Aftonbladet så gärna vill presentera det som något mer än vad det är, om Sara sover gott om nätterna, vad hon äter till middag och om Patrik fortfarande kan hoppa någorlunda högt - men för sakens skull kanske vi kan försöka hålla oss till det ursprungliga ämnet för tråden?
Citera
2024-10-23, 15:34
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Eftersom gäddorna har blivit intalade att de slipper uthängning om de betalar, och hängs ut om de pratar med någon, så är det ju inte så konstigt om ingen gädda kommit ut med offentlig anmälan.
De hoppas ju att de ska slippa hängas ut.
Kan man leda det i bevis så åker Dumpen dit för Övergrepp i Rättssak. Då blir det fängelse för Sara och Patrik.
Citera
2024-10-23, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kan man leda det i bevis så åker Dumpen dit för Övergrepp i Rättssak. Då blir det fängelse för Sara och Patrik.

Om detta stämmer och går att bevisa i tingsrätten blir det nog rätt många åtalspunkter. Allt från utpressning till övergrepp i rättssal. Skatteverket kan ha lite intresse i att kolla bokföringen med.
Citera
2024-10-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Om detta stämmer och går att bevisa i tingsrätten blir det nog rätt många åtalspunkter. Allt från utpressning till övergrepp i rättssal. Skatteverket kan ha lite intresse i att kolla bokföringen med.

Och IVO
Citera
2024-10-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Det handlar om källskydd, något som är skyddat i grundlagen.

https://www.sjf.se/yrkesfragor/yttrandefrihet/kallskydd

Tidssekvens: 03:50-4:25

https://www.tv4.se/artikel/4ywMU1GKt7ZIWRCkP4kUsl/ny-granskning-maennen-kan-koepa-sig-fria-fran-uthaengning-pa-dumpen

Det verkar vara en del gelikar ifrån Dumpen som nu försöker att tramsa till det för att skydda Dumpens anseende.

Källskyddet är en sak, att redovisa underlaget som de delgett media är full möjligt att göra med källskydd, i vart fall delar av det. De kan mörka delar som de anser skulle vara avslöjande för personen - givetvis ska detta dock ske i samråd och med samtycke av den som vänt sig till media.

Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Nej, det verkar inte vara något svepskäl.

https://www.sjf.se/yrkesfragor/yttrandefrihet/kallskydd

Vi kan inte bedöma det eftersom vi inte vet vilket material det handlar om, det kan vara omöjligt att redovisa det utan att röja personen, men det kan också vara fullt möjligt att redovisa delar av det. Underlaget måste betraktas närmare innan det går att ta ställning i frågan. Vi i den här tråden kan dock INTE avgöra det utan får i det här fallet utgå ifrån vad Robert säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Crazycrazycrazy
Då ska vi se jag tycker detta är relevant ändå med tanke på ämnet alla i samhället bör ha ett intresse i vår framtid och skydda det som skall förse våran pension senare.

Fördelen i ämnet att legalisera prostution

- svenska män kan betala för att släcka törsten på sex
- prostituerade betalar skatt i Sverige vilket genererar ett tillskott I svensk ekonomi
- svenska män som annars blir av med jobbet när de blir påkommen med att jaga barn får behålla jobbet och tillbringa skatt till kassan.
- prostution sänker nog arbetslösheten en aning

Jag menar kolla lite på andra länder där prostution är lagligt och reglerat tex tyskland.

Så jag tycker faktiskt att det är ett relevant ämne att diskutera

Absolut, skulle kunna vara så. Jag vet dock inte om legaliserad prostitution leder till effekten att gubbar slemmar mindre på nätet med barnen. De kanske vill göra både och plötsligt?

För den intresserade och motiverade finns det säkerligen en möjlighet att utforska ämnet vidare. Förslagsvis startar du en separat tråd för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av luohan
De pratar anonymt med media. En anmälan är en offentlig handling. Det är det de ”vet”.
Lägg där till situationen i sig, och stressen det skapar under ”förhandlingen” med IK.

Sen vet vi inte vad som pågår just nu. Kontakt med advokater, Insamling och strukturering av bevis, etc. Innan en anmälan görs.
Med tanke på hur nya artiklarna är så är det inte alls otroligt att det dyker en anmälan eller fler de kommande veckorna.
Tiden får utvisa.

Njea, en polisanmälan är förvisso en allmän handling - men det är inte samma sak som att den är offentlig eller att den lämnas ut utan att sekretessbeläggas. Om du kan redovisa relevanta lagrum i OSL så kan vi ta det därifrån.

Absolut, vi får se vad framtiden har i sitt sköte - men om det inte börjar hagla polisanmälningar från Thomas Bodström och andra ombud så anar jag ugglor som får kläder.

Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ja, fast tänk så här.

Dessa gäddor blev naturligtvis livrädda under och efter konfrontationen. Nu ska dom snart hängas ut med video och chattloggar för allmän beskådan, något som är direkt kopplat till överlevnad. Förlora jobb, familj, vänner och bli hatade av allt och alla.

Patrik har gett dom visitkortet, och dom ringer i desperation numret. Dom får veta att dom kan få hjälp att undvika uthängningen, alternativt städa upp på sociala medier och Flashback (det senare bekräftades av Sara i intervjun) mot en större summa pengar.

Om alternativen är mellan att betala låt säga 350000kr för att slippa en uthängning eller att bli uthängd och förlora allt inklusive inkomstkällan (arbetet) är valet lätt. Dom betalar och slipper uthängningen och känner en lättnad.

Men denna lättnad övergår så småningom i något annat. Dom börjar inse att dom blivit lurade och utpressade, och deras agg mot Dumpen och Impulskollen växer sig allt större. Dom får kontakt med AB och Aschberg som utlovar källskydd och garanti att det inte kommer komma fram att det handlar om dom.

Osv...

Och då valde de sedan att gå vidare med en polisanmälan för att få sin upprättelse och ställa förövarna till svars?

Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Å andra sidan hänger dumpen ut dom efter att gäddorna polisanmält så blir det ju i sig ett bevis på att Dumpen undanhållit uthängningen en längre tid. Det blir ganska svårt för Dumpen att bortförklara det.

Har du en källa på det? Var kan jag läsa mer om detta? Snälla hjälp mig bli mer insatt! <3
Citera
2024-10-23, 15:45
Medlem
okok1s avatar
Eftersom "media" skadar Saras och Patriks peddo business kan de ju ta och stämma ETC och Aftonbladet för förtal. Men det gör man ju inte. Varför? För det de säger är korrekt. Haha!
Citera
2024-10-23, 15:47
Avslutad
Citat:

Har du en källa på det? Var kan jag läsa mer om detta? Snälla hjälp mig bli mer insatt! <3

Du skrev ju det själv:

"Så skulle det förvisso kunna vara, men nu har de ju redan pratat med media två gånger och såvida det inte sitter hundratals gäddor där ute i sina stugor och kramar kudden i hopp om att Dumpen inte ska publicera dem så borde ju Dumpen kunna lista ut vilka det rör sig om och i så fall ändå släppa informationen i syfte att straffa dessa män efter de pratat med media."

Om dumpen släpper material för att straffa så erkänner dom ju indirekt att dom har hållit på gäddor. Varför skulle dom göra det?
Citera
2024-10-23, 15:48
Avslutad
Citat:
Källskyddet är en sak, att redovisa underlaget som de delgett media är full möjligt att göra med källskydd, i vart fall delar av det. De kan mörka delar som de anser skulle vara avslöjande för personen - givetvis ska detta dock ske i samråd och med samtycke av den som vänt sig till media.

Vi kan inte bedöma det eftersom vi inte vet vilket material det handlar om, det kan vara omöjligt att redovisa det utan att röja personen, men det kan också vara fullt möjligt att redovisa delar av det. Underlaget måste betraktas närmare innan det går att ta ställning i frågan. Vi i den här tråden kan dock INTE avgöra det utan får i det här fallet utgå ifrån vad Robert säger.

Absolut, skulle kunna vara så. Jag vet dock inte om legaliserad prostitution leder till effekten att gubbar slemmar mindre på nätet med barnen. De kanske vill göra både och plötsligt?

För den intresserade och motiverade finns det säkerligen en möjlighet att utforska ämnet vidare. Förslagsvis startar du en separat tråd för detta.

Njea, en polisanmälan är förvisso en allmän handling - men det är inte samma sak som att den är offentlig eller att den lämnas ut utan att sekretessbeläggas. Om du kan redovisa relevanta lagrum i OSL så kan vi ta det därifrån.

Absolut, vi får se vad framtiden har i sitt sköte - men om det inte börjar hagla polisanmälningar från Thomas Bodström och andra ombud så anar jag ugglor som får kläder.

Och då valde de sedan att gå vidare med en polisanmälan för att få sin upprättelse och ställa förövarna till svars?

Statligt bidrag åt slämgurgor som vill förgripa sig på barn! Så de kam åka till Kongo och förverkliga sina drömmar om att sätta på barn. Istället blir de avrättade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in