Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
13,16%
45 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
20,18%
69 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
23,39%
80 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
43,27%
148 röster
2024-10-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Terminalen är ju en av anledningarna att köra Linux...

Mjo så man måste alltså ibland kunna massa kommandon för att skriva i "terminalen"? Vad är så bra med det? Istället för som i Windows oftast läsa och klicka med förklaringar till alternativen?
Ja inte säljer det in Linux mer hos mig...
Jag tyckte oxå det var kul att "programera" i Basic år 1985..

10 PRINT "DATOR"
20 GOTO 10
30 RUN

(ja jag vet att det är fel i koden, jag minns inte)
Citera
2024-10-23, 00:46
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Mjo så man måste alltså ibland kunna massa kommandon för att skriva i "terminalen"? Vad är så bra med det? Istället för som i Windows oftast läsa och klicka med förklaringar till alternativen?
Ja inte säljer det in Linux mer hos mig...
Jag tyckte oxå det var kul att "programera" i Basic år 1985..

10 PRINT "DATOR"
20 GOTO 10
30 RUN

(ja jag vet att det är fel i koden, jag minns inte)

När man utför repetitiva uppgifter är det busenkelt att automatisera med kommandon osv.

Men nu är jag ju systemutvecklare. Det är väl inget morfar gör.

Men Linux mint med flera har blivit riktigt fina idag. En gubbe som bara gör gubbsaker bör inte ha några problem.
Citera
2024-10-23, 01:00
Medlem
Känner ingen som använder det, låter jobbigt
Citera
2024-10-23, 01:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Du får nog granska din statistik lite noggrannare. Det finns nämligen ingen exakt siffra över hur många servrar värden över som kör Linux. Vissa källor hävdar att Linux dominerar och andra att Windows gör det. När det gäller desktop skiljer sig market share åt mellan olika källor. Vad som vi däremot vet är att noll av världen 500 kraftigaste superdatorer kör Windows.

Dessutom är det en ganska oviktig diskussion då det uppenbart finns både för och nackdelar med Windows och Linux.

De flesta superdatorer kör numera virtualiserat så man kör beräkningarna i containers som kan ha windows som operativsystem, men själva grundsystemet är i regel linux. Eftersom man kör flera containers samtidigt så kör man faktiskt flera operativsystem samtidigt på applikationssidan.

Själv kör jag mycket linux på jobbet och har också en laptop med chromeos flex installerad där jag kör linux i container vid behov. Windows 11 är lite för instabilt och det är alltid krångel med någon uppdatering så det är bekvämt att kunna köra chromeos eller linux istället.
Citera
2024-10-23, 02:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Har inte upplevt samma problem med ljudet så svårt att ge någon konkret lösning. Följde du guiden och installerade PipeWire?

Du kan självklart testa att välja PulseAudio istället. Även om det är en äldre teknik, är det inte omöjligt att det fungerar bättre.

Nej men det är alltså när jag tidigare senast för några veckor sedan försökte installera Ubuntu på VirtualBox. Men efter tipset i den här tråden att stänga av Hyper V så gjorde jag det och provade att installera Ubuntu på VirtualBox igen. Men ljudet hackar fortfarande.

Har gogglat runt och det har kommit upp med PulseAudio och guider om hur man ska göra för att ordna det ena och det andra. Det blir för mycket. Då släpper jag det.

Förr gick det att installera Ubuntu på VirtualBox och så fungerade det out of the box.

kan inte ha hackande ljud ...så fortsätter glatt med Windows som faktiskt fungerar out of the box.
Citera
2024-10-23, 05:58
Bannlyst
Mitt förslag för den som vill pröva Linux, leta reda på någon gamla laptop / stationär ifrån 2008 och framåt, kör in linux på den. Hittat någon hårdvara det sitter ett äpple på .

Pröva Ubuntu eller mint.
Citera
2024-10-23, 09:04
Medlem
Om det verkligen inte kommer att gå att undvika recall och annan telemetri som skickas till Microsoft så kommer jag byta ja.
Citera
2024-10-23, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Om det verkligen inte kommer att gå att undvika recall och annan telemetri som skickas till Microsoft så kommer jag byta ja.

Fullt förståeligt.

Det kommer sannolikt på samma sätt som nu gå att skydda sig till viss del mot Microsoft enorma datainsamling, men aldrig fullt ut så länge vi använder deras produkter.

Skrev tidigare en steg-för-steg guide för hur man kan skydda sig ganska väl, men det kräver trots allt en del arbete: (FB) Windows 11 - Så installerar du det bäst 2024
Citera
2024-10-23, 09:45
Medlem
När det kommer ett bra program för videoredigering som är bättre än Pinnacle studio kan det vara värt att byta till Linux. Annars nej absolut inte ens på kartan.
Kör hellre Chome os än Ubunto.
Sen är väl att mång Linux distro som inte fungerar med safe boot.
Citera
2024-10-23, 10:09
Medlem
Ja, Windows har varit skräp sedan Win7. Om man inte måste använda viss programvara eller spelar vissa onlinespel med kernel-level anti-cheat finns det 0 anledning att använda skiten.
Citera
2024-10-23, 10:47
Medlem
Jag ser mest Linux som ett arbetsredskap.

Jag jobbar som systemutvecklare och använder Linux 100% av tiden då när man programmerar, testar osv.

Privat kör jag Windows/Mac OS och kommer förmodligen aldrig gå över till Linux där.

För mycket jag gör privat skulle bli krångligare eller omöjligt - mestadels spel.
Citera
2024-10-23, 11:36
Medlem
Jag har bara min dator att spela med och den är bara uppkopplad när jag laddar ner nya spel. Hur krångligt är det att spela sina spel med Linux?
Tycker jag hört någon säga att de blivit kickade från online spel när de kört Linux eftersom de använt en pluggin som registrerats som fusk.

Hur är det med alla gamla moddar jag installerat till gamla spel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in