Citat:
Ursprungligen postat av
tokismatte
Tokis var som liten unge sjövild och sov aldrig. Gillade att bita allt och alla överallt. Nu är han fyra år, kastrat, oriental.
Han är oerhört hårdhudad och oförsiktig och väldigt våldsam när han visar sin kärlek. Buffar han med huvudet mot mitt ansikte känns det som om han ska bryta näsan på mig varje gång. Ligger han bredvid mig och rycker till får jag en hästspark.
Han är oftast go och kelig men ofta vill han bitas. Det börjar ofta med att han kommer och stryker sig, sen börjar han nafsa lite och så plötsligt hugger han till som en kobra och sen sitter han fast där som en barracuda och släpper inte, tänderna sjunker bara djupare in. Jag får bända loss honom. Och då hugger han igen, och igen.
Det är som om något slår runt i skallen på honom. Efteråt är han lika kelig och go igen som om inget hänt.
Jag leker väldigt mycket med honom så att han ska få utlopp för sin energi. Jag har provat Feliway, Zylkene och Aptus relax utan resultat. Jag har provat att spruta vatten på honom när han anfaller men det verkar bara egga upp honom. Samma om jag säger NEJ eller puffar ner honom på golvet. Det blir bara ännu värre.
Känner att jag börjar komma till vägs ände. Jag är rädd för honom och känner mig otrygg och litar inte på honom.
Snälla hjälp.
Han bör kastreras om det ej är gjort. När han blir lite äldre kommer han nog att lugna ner sig.
Ge honom ordentligt med mat och låt honom få bli lite rundare. Har han ordentlig sovkorg, bekväma platser att ligga på? Klösbräda och leksaker? Ge honom några sådana grejer att sysselsätta sig med.
Jag har haft en liknande katt. Vild när han var ung. Blev lugn, sävlig och väldigt trogen när han kom upp i åren något.
Varför ska man avliva en trogen vän? Han förstår inte att han tar i för mycket.