2024-10-23, 09:21
Medlem
Il.Malizias avatar
En av många tråkigheter med mellanöstern är att Israel och shiamuslimer inte verkar gå ihop.
Shia verkar generellt vara de lite mer normala muslimerna, de bekämpade som bekant ISIS och kristna har det ofta bättre i Libanon, Syrien och Iran än i typ Saudi och andra sunniländer.

Ändå kan de inte gå ihop med Israel.
Israel och Libanons kristna kunde samarbeta under 80-talet. Varför kan inte Israel, kristna och shia samarbeta för ett semifunktionellt mellanöstern?

Störigt.
Citera
2024-10-23, 09:23
Medlem
Titsdontlies avatar
Ja de e väl lite töntigt.

Tror det har att göra med att israel ej låter palestina vara ifred. Utan har jämnat dom med marken.
Citera
2024-10-23, 09:38
Medlem
Liberationfronts avatar
Alla falska makter måste ha en fiende att ena folket mot, iran har israel
Citera
2024-10-23, 09:40
Medlem
GIMP-SUITs avatar
Muslimer har ett enda jobb och det är att mörda judar, jag tror det är därför.
Citera
2024-10-23, 09:57
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Religion har väl inget med krig och samarbete att göra.
Kristna protestanter kan kriga emot varandra, som vi sett hur många gånger som helst i historien.
Citera
2024-10-23, 10:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
israel styrs av Ashkenazi-judar vars mål är att utplåna alla icke-judar och bilda ett "stor-israel":
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storisrael

De ser sig själva som överlägsna alla icke-judar och har därför noll empati för vare sig muslimer, kristna eller alla andra religioner.

Du känner uppenbarligen inte till att Israel har 2 miljoner araber med fullt medborgarskap.
Citera
2024-10-23, 10:31
Bannlyst
Muslimer tycks ju inte fungera ihop med någon, spelar ingen roll om det är sunni eller shia de bråkar med alla andra var de än befinner sig.
Citera
2024-10-23, 10:40
Medlem
kalkryggars avatar
Hur menar du att befolkningen har det bättre i Iran än i "Saudi"?

Tror inte du vet va fan du snackar om. Givetvis så är det bajs för folk i båda rövhålen. Men för majoriteten av människorna så är det nog en bra bit bättre i "Saudi" än i Iran.

Nu mäter vi småsaker givetvis eftersom det är olika former av diktaturer som överlag förtrycker sitt folk.

Om Irans folk fick styra Iran med demokrati så tror jag att Iran och Israel skulle vara goda vänner. Folket i båda nationerna är fina människor.

Om Iran vore en demokrati sen revolutionen 1979 så känner jag mig ganska säker på att Iran hade räknats idag som ett av världens mest sekulariserade länder. Förmodligen skulle det varit en medlem i NATO. Sånt är folket i Iran. Lite intelligentare än de andra folken i regionen.
Citera
2024-10-23, 11:42
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hur menar du att befolkningen har det bättre i Iran än i "Saudi"?

Tror inte du vet va fan du snackar om. Givetvis så är det bajs för folk i båda rövhålen. Men för majoriteten av människorna så är det nog en bra bit bättre i "Saudi" än i Iran.

Nu mäter vi småsaker givetvis eftersom det är olika former av diktaturer som överlag förtrycker sitt folk.

Om Irans folk fick styra Iran med demokrati så tror jag att Iran och Israel skulle vara goda vänner. Folket i båda nationerna är fina människor.

Om Iran vore en demokrati sen revolutionen 1979 så känner jag mig ganska säker på att Iran hade räknats idag som ett av världens mest sekulariserade länder. Förmodligen skulle det varit en medlem i NATO. Sånt är folket i Iran. Lite intelligentare än de andra folken i regionen.

Det finns kristna och judiska minoriteter i Iran, det finns det inte i Saudi.

Varför skulle Iran vid Persiska Viken vara med i NATO? Låter ju heltokigt.
Citera
2024-10-23, 12:11
Medlem
anarquistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du känner uppenbarligen inte till att Israel har 2 miljoner araber med fullt medborgarskap.

Jodå, det gör jag. Men när israel bildades kunde man ju inte driva hela landet med bara några hundra tusen ditflyttade ashkinazi så man tillät även - i deras ögon lägre stående - vanliga judar samt muslimer att bosätta sig där som billig arbetskraft. Deras avkommor lever fortfarande kvar och även om de har medborgarskap ses de som andra klassens medborgare.
Citera
2024-10-23, 12:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Jodå, det gör jag. Men när israel bildades kunde man ju inte driva hela landet med bara några hundra tusen ditflyttade ashkinazi så man tillät även - i deras ögon lägre stående - vanliga judar samt muslimer att bosätta sig där som billig arbetskraft. Deras avkommor lever fortfarande kvar och även om de har medborgarskap ses de som andra klassens medborgare.

Nej de har fullt medborgarskap och det finns araber som har höga positioner i samhället, inkl. i högsta domstolen och i militären. Det finns också ett islamistiskt parti i Knesset. Jag skulle vilja att du påvisar några såna exempel där judar har sån makt i arabvärlden så vi får se hur verkligheten ser ut där.
Citera
2024-10-23, 12:43
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Det finns kristna och judiska minoriteter i Iran, det finns det inte i Saudi.

Varför skulle Iran vid Persiska Viken vara med i NATO? Låter ju heltokigt.

Om det historiskt blev som jag beskrev i mitt inlägg så tror jag att Iran skulle varit medlem i NATO. Landet skulle då varit sekulärt sen 1979 och med de grannar de har så skulle de förmodligen varit än mer tydligt nyanserade sekulära än vad vi i väst "känt oss tvungna till" att vara.

Då skulle de känt mer samhörighet med uttalade sekulära länder som Turkiet och Israel som finns i närområdet. Skulle de även utvecklats som en sekulär stat sen 1979 så skulle de ganska snart vara en mycket framgångsrik stat. Iranska människor är mer som oss i väst än vad de liknar araberna som de har i sitt närområde.

USA skulle snabbt bli en nära vän och den västerländska kulturen skulle blommat i Iran. kanske hade det till och med kunnat hjälpa Afghanistan att fortsätta resan de var inne på innan Talibanerna fuckade upp allt.

Därför tror jag att Iran skulle varit medlem i NATO. Skulle varit en ganska naturlig utveckling faktiskt.

Det man ser är att Islam är roten till allt ont i den delen av världen. Så jag förstår ju de som med öppna ögon inte är glada för islamiseringen av väst som pågår nu. Islam är ondska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in