Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.af.Danmark
Det är bara att uppsöka akuten på psykiatrin. Vad var det Inpulskollen rådde bot på enligt Nilsson och Sjöberg. Det var väl självmordstankarna.
Om det fungerar på bögar? Vi får prova🙂
Har du lyssnat på hela intervjun med Sara som Aftonbladet gjorde - den ligger uppe på Dumpens sida om du vill ta del av den.
Det Sara säger är:
1. Om hon bedömer/uppfattar att personen är uppenbart suicidal så kom hon ta ett publicistiskt beslut att skjuta upp att lägga upp konfrontationen och materialet. Hon säger inte att de måste ha kontaktat Impulskontrollen dock.
2. Att de hänvisar till Impulskontrollen, som i sin tur är bra på att hjälpa människor i en akut kris. Min uppfattning av psykakuten i min region är att du måste vara i ett extremt dåligt skick (nära suicidal) för att de ska ta emot dig och de hjälper då bara till att vårda dig ur den situationen, när du bedöms vara icke-sucidal då ställer de ut dig på gatan och hänvisar till andra delar av psykiatrin.
Jag tror man måste kunna skilja mellan kategorierna A "akut suicidal" och B "livskris på grund av Dumpen-effekten". Impulskontrollen ska då hjälpa kategori B. Vi får hoppas de har sinnesnärvaron att hänvisa kategori A till akutpsyk om de får sådana samtal.
Citat:
Ursprungligen postat av
babymamacita
Vi bor i Sverige, inte i ett laglöst U-land.
Privatpersoner, i detta fall i form av en f.d kriminell och en avdankad höjdhoppare, ska inte agera polis eller rättsinstans. Speciellt inte med tanke på hur oseriös verksamhet dom bedriver och hur dom för ekonomisk vinning spårat ur så pass att dom snarare motarbetar behandlingen av folk med en pedofilstörning genom att göra reklam för en så usel hittepå-verksamhet som Impulskollen, när Anova redan finns.
Jag håller med i att vi ska bo i en rättsstat och frågan om Dumpens-verksamhet kan problematiseras utifrån det perspektivet - men jag vet inte riktigt om deras verksamhet är beroende av vem som driver den. Alltså om det är en kostymnisse eller en "f.d. kriminell och en avdankad höjdhoppare", verksamheten kan vara lika klandervärd oavsett meritlista.
Däremot var väl syftet med denna tråden att diskutera de uppgifter som kommer sig av Aftonbladets publicering - alltså om det förekommer utpressning direkt eller indirekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
goofer
Så man kan inte ogilla både pedofiler och dumpen samtidigt?
Att bara kunna se svart eller vitt tyder på en störning, autism tex.
Jag tror det är personerna bakom dumpen som drar till sig uppmärksamheten och aversionen, inte själva pedofiljakten för det är inte många som håller på pedofilerna.
Folk tycker helt enkelt det ser illa ut med två pundare vid rodret.
Det började ju sladda redan direkt när swishen skulle ges till Saras personliga konto och märkas "gåva" ...
Instämmer i att man kan både vara emot pedofili och tycka att Dumpen inte har en plats i vårt rättssamhälle - men jag har svårt att greppa detta med att det är på grund av någon merokratisk uppfattning om att det är fel när "två pundare sitter vid rodret".
Det verkar vara en vanligt förekommande sak att ta upp i tråden - där både karaktärsbedömningar och uppsåtsbedömningar konstrueras utifrån att de bakomliggande personerna har en tveksam karaktär. Mig veterligen har det
INTE framkommit något som tyder på att de gör detta för pengarna eller att utpressar folk.
Sen kan vi absolut kritisera fenomenet som sådant, vi vill inte ha den här typen av verksamhet i Sverige och vi vill att statens ska sköta uppgiften.
Om vi diskuterar trådens ämne så är ju nästan frågan då - utifrån hur folk fabulerar - finns det indikationer och/eller bevis på att Dumpens huvudmän 1. tar emot mutor eller blir oetiskt berikade på sin relation med Impulskontrollen och 2. gör de sin verksamhet för att de ska bli rika eller är det aultruistiska motiv som styr deras verksamhet?