Citat:
Ursprungligen postat av
lillaludret
Utgivningsbevis kan jag inte se har någon relevans och jag vet inte varför de har det. Om det har betydelse kan bara alla andra också skaffa sånt bevis om det hjälper en att scamma folk och dra in stålar.
Utgivningsbeviset har de ju för att kunna hävda tryckfrihet och undkomma stämningar i brottsrättsliga mål. De har inbillat sig att de liksom, Samnytt eller Friatider eller vilka det nu var som fick en av sina medarbetare dömd i hovrätten här om dagen, kan publicera vad som helst om vem som helst i skydd av ett utgivningsbevis. Problemet som uppstått för seriös media är att alla dessa förbannade "utgivningsbevis" som alternativ media missbrukar så gott det går. Det är tack vare dom vi snart inte kommer kunna läsa förundersökningsprotokoll vi är intresserade av på samma enkla och smidiga sätt som idag. Det finns domstolar som redan nu kräver att somliga dokument måste hämtas ut personligen då de inte får lämnas ut i digital form pga "spridningsrisk", med dokument ska jag säga att jag avser hela FUP:ar.
Seriös media uppskattar självklart inte att de får svårare och svårare att sköta sina uppdrag och nu börjar det ju dessutom pratas om lagändringar kring offentlighetsprincipen.