2024-10-22, 22:47
Avslutad
Enda sättet jag ser att man tjänar på krig är om man kan få ett land att sälja en produkt för billigare peng.

T:ex köper jag en produkt för 10 kr genom att skapa goda band och handelspartner med grannlandet, så tjänar jag mer på att ta över landet och sedan tvinga dom sälja produkten för 1 kr.
Blir ännu bättre om grannlandet tar lån från mig för att bygga upp företaget som säljer produkten för 1kr.

Alltså är det makten som gör att man tjänar pengar på krig på bekostnad av tilliten, glädjen, ekonomin, handelspartners och så.

Krig ger ju annars terrorgrupper, ptsd, förstör infrastrukturer, förstör familjer, skapar sjukdomar, skapar ett förlorat och hopplöst folk.
Citera
2024-10-22, 22:52
Medlem
DeadByDawns avatar
Vapenindustrin drar ju in några kronor den med...
Citera
2024-10-22, 22:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Köper du 10000 toarullar innan krig för X spänn. Kommer du i krig kunna sälja dessa rullar för såg 2 ggr vad du betalade för dom = 100% vinst! Ganska enkel matte. Krig ger profit för de som vet.
Citera
2024-10-22, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Köper du 10000 toarullar innan krig för X spänn. Kommer du i krig kunna sälja dessa rullar för såg 2 ggr vad du betalade för dom = 100% vinst! Ganska enkel matte. Krig ger profit för de som vet.

Enda sättet, så då är egentligen avtal och handelspartners en myt.

Men man får hem sjuka soldater som kostar, man får hem sjukdomar och säljer man vapen kanske dom används mot mig. Fler terrorgrupper skapas.
Citera
2024-10-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning

Men man får hem sjuka soldater som kostar, man får hem sjukdomar och säljer man vapen kanske dom används mot mig. Fler terrorgrupper skapas.
Ett fåtal tjänar,
nästan alla andra förlorar.
Citera
2024-10-22, 23:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Då säljer man meds! Piller för dessa sjuka och skadade. Win win. Sedan vapen för de extremt stora pengarna. Man säljer vapen som kan kontra den andra sidan. Jag menar krig finns till just mycket för affärsmöjligheter.
Citera
2024-10-22, 23:12
Medlem
Några få företag och eliten tjänar enorma pengar på att sälja vapen och annat i krig för våra skattepengar medans vanligt folk är de stora förlorarna.
Citera
2024-10-22, 23:13
Medlem
Stenballes avatar
För att svara på rubriken så är det ett fåtal som tjänar pengar i krig, men desto fler som tjänar detsamma.

Som sidospår vill jag påpeka att det ofta gått bra för länder som förlorat krig.
Tänk Tyskland och Japan efter WW2.
Citera
2024-10-22, 23:24
Medlem
Citat:
Enda sättet jag ser att man tjänar på krig är om man kan få ett land att sälja en produkt för billigare peng.

T:ex köper jag en produkt för 10 kr genom att skapa goda band och handelspartner med grannlandet, så tjänar jag mer på att ta över landet och sedan tvinga dom sälja produkten för 1 kr.
Blir ännu bättre om grannlandet tar lån från mig för att bygga upp företaget som säljer produkten för 1kr.

Alltså är det makten som gör att man tjänar pengar på krig på bekostnad av tilliten, glädjen, ekonomin, handelspartners och så.

Krig ger ju annars terrorgrupper, ptsd, förstör infrastrukturer, förstör familjer, skapar sjukdomar, skapar ett förlorat och hopplöst folk.
Vapenindustrin tjänar schysst med deg på krig så investera lite i antingen SAAB som mest säljer försvarsmateriel idag om vi pratar den svenska börsen samt en del andra amerikanska bolag tex Loocked Martin mfl nästa gång det smäller för då drar sådana typer av bolag iväg uppåt på börsen.
Citera
2024-10-23, 00:37
Medlem
Allt som människor brinner för känslomässigt går att tjäna pengar på. Titta på Ukraina. Enorma pengar slussas nu till tillverkningen av krigsmaterial runtom i Europa. Det innebär också att produktexportörer i Ukraina får det svårt att exportera sina varor utomlands vilket gör att konkurrensen hårdnar och priserna går upp i alla länder som tidigare var beroende av importen och nu måste betala ocker för att pumpa upp konkurrenternas produktion och tillgodose folks behov. Samma med bensin och olja från Ryssland naturligtvis.
Citera
2024-10-23, 02:39
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDawn
Vapenindustrin drar ju in några kronor den med...

Ja, och sedan ska det sönderbombade landet byggas upp igen.
Citera
2024-10-23, 03:03
Avslutad
Citat:

Varför tror du inte att krig är målet i din sista mening?

Krig handlar om makt. Makt har de rika, och rika vill alltid ha mer. Du och jag är spelbrickor och slavar.
En procent av mänsklighetens rikaste har tråkigt och spelar med våra liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in