Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
13,12%
45 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
20,12%
69 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
23,62%
81 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
43,15%
148 röster
2024-10-22, 15:35
Medlem
kalkryggars avatar
Vill börja med att säga att du ska ha STOR credit för din guide som du länkade till.

Men måste nog säga att 2024 så förväntar man sig att sånt görs på video och läggs ut på Youtube. Så det borde du göra.

Jag har vid flera tillfällen jobbat med Linux via olika jobb. När det gäller inbyggda system och Infotainment så har det varit uteslutande Linux. Jag har även provat det några gånger hemma (privat), men växlar ganska snabbt tillbaka till Windows.

Har dock velat köra Linux i Virtualbox. Något jag gjort förut, men nu verkar det som att det inte riktigt funkar längre. Har Windows 11 och har provat flera gånger att installera Ubuntu. Men ljudet blir skit. Typ spelar man en låt i en musikspelare, surfar internet och spelar en låt via typ Youtube osv så blir ljudet helt trasigt. Har sökt på det och många verkar ha de problemen.

Men om du gör en guide för att installera ditt förslag som en videoguide i Virtualbox så ska jag prova.
Citera
2024-10-22, 15:42
Medlem
Jag misstänker att det fortfarande inte uppnår mina estetiska krav out of the box. Alltid är det fula fonter eller skeva avstånd mellan font/ikoner och kanter. Samt att alla program har sin egna design och inte håller ett gemensamt mått.

Tyvärr, för jag hade gärna använt det annars ifall jag inte var tvungen att korrigera i princip allt för att det ska bli stilrent utan att se klossigt eller pilligt ut.
Citera
2024-10-22, 15:43
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Du verkar vara ett undantag.
Typ alla har mobilt BankID idag.

Och vem sparar massa gamla 3.5” diskar, är de gamla är de stor risk att förlora data. Varför inte överföra det till en ny disk och bli av med massa gamla diskar.
Finns det någon anledning att spara massa diskar”
Du låte på gränsen till horder när du har så många nya diskar.
Jag har ett drygt halvdussin 2G GSM och 3G UMTS mobiler som jag just använder som det de är tillverkade för, i mitt fall ENBART in- och utgående telefonsamtal och främst inkommande SMS - INGENTING ANNAT. Jag är datoranvändare och kollar på TV på stora moderna TV-skärmar, fotar och videofilmar med halvproessionell utrustning, lyssnar på musik i HiFi-utrustning i halvmiljonklassen osv.
Jag vet att mekaniska hårddiskar är lite oldschool. Men jag har flera 100TB musik och video lagrat på mekaniska hdd och jag har faktiskt inte kommit på något vettigt alternativ att överföra kanska uppåt 500TB på något annat format eller lagringsutrymme. Dessutom är ex inte SSD lagringsbeständiga. Möjligtvis M-Disc men det känns i dagsläget inte ekonomiskt försvarbart att börja bränna M-Disc.

Som bekant är det väldigt få datoranvändare och självklart inga 2G/3G mobiltelefonanvändare som får sina bankkonton tömda av bedragare utan det är klientelet som använder smartphones och tablets som blir drabbade. Sedan om du vill skylla på att 100% av detta klientel är senila åldringar som inte vet vad du gör är upp till var och en att ha åsikt om.

Btw, är "hyfsat" nöjd med Windows. Kör Win 10 Pro i de flesta av mina datorer... Win 11 Pro i en dator. Hoppas bara att Microsoft förlänger uppdateringarna av Win 10.
Senast redigerad av videofotografen 2024-10-22 kl. 15:48.
Citera
2024-10-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Jag har ett drygt halvdussin 2G GSM och 3G UMTS mobiler som jag just använder som det de är tillverkade för, i mitt fall ENBART in- och utgående telefonsamtal och främst inkommande SMS - INGENTING ANNAT. Jag är datoranvändare och kollar på TV på stora moderna TV-skärmar, fotar och videofilmar med halvproessionell utrustning, lyssnar på musik i HiFi-utrustning i halvmiljonklassen osv.
Jag vet att mekaniska hårddiskar är lite oldschool. Men jag har flera 100TB musik och video lagrat på mekaniska hdd och jag har faktiskt inte kommit på något vettigt alternativ att överföra kanska uppåt 500TB på något annat format eller lagringsutrymme. Dessutom är ex inte SSD lagringsbeständiga. Möjligtvis M-Disc men det känns i dagsläget inte ekonomiskt försvarbart att börja bränna M-Disc.

Som bekant är det väldigt få datoranvändare och självklart inga 2G/3G mobiltelefonanvändare som får sina bankkonton tömda av bedragare utan det är klientelet som använder smartphones och tablets som blir drabbade. Sedan om du vill skylla på att 100% av detta klientel är senila åldringar som inte vet vad du gör är upp till var och en att ha åsikt om.

20 st Lifetime archival BD-R skivor från Verbatim så är du hemma. De påstås hålla i 1000 år.
Citera
2024-10-22, 15:52
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Jag använder både Windows och Linux. Rätt OS till rätt sak. Sen fungerar en hel del spel med anti-cheat väldigt dåligt i Linux, så det är inte ens ett alternativ för alla.

Själv ser jag ingen anledning till att gå från Windows/WSL till ren Linux på min huvud PC, precis som jag inte ser någon anledning att köra Windows på någon av mina Linux servrar.
Citera
2024-10-22, 15:56
Medlem
Kommer förmodligen aldrig köra Linux på PC men däremot gör jag det för server.
Citera
2024-10-22, 16:01
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Jag har använt Linux, och jag kommer återvända dit så småningom. Jag kommer dock inte använda det som en daily drive längre. Det uppkommer alldeles för många små problem som måste lösas, samt inkompatibelt med mitt jobb, som kräver windows. (orkar inte dual boot heller)

För ofta har jag behövt få någon hårdvara att fungera och gått ner i ett rabbit hole för att hitta generiska chipset drivers som -kanske- fungerar... Jag orkar bara inte längre.

Jag har en tanke på att i framtiden installera det på en laptop till ett särskilt projekt jag kommer inleda i framtiden, men tills dess är jag tillbaka hemma hos det förhatliga, men bekanta och fungerande, Windows.

Normies som jag använder egentligen bara ett OS till en sak, köra en web-browser. Komplikationerna är för många för allt som händer runtomkring det, även med noob-distros som Mint.
Senast redigerad av S.W.I.M 2024-10-22 kl. 16:04.
Citera
2024-10-22, 16:02
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
20 st Lifetime archival BD-R skivor från Verbatim så är du hemma. De påstås hålla i 1000 år.
Jag nämnde just M-Disc!

Men gör ett nytt matematiskt försök!

En BD-R rymmer 25GB. För 1TB krävs 40 diskar. För 100TB krävs 4000 diskar. Och för uppåt 500TB krävs.....
Citera
2024-10-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Jag använder både Windows och Linux. Rätt OS till rätt sak. Sen fungerar en hel del spel med anti-cheat väldigt dåligt i Linux, så det är inte ens ett alternativ för alla.

Själv ser jag ingen anledning till att gå från Windows/WSL till ren Linux på min huvud PC, precis som jag inte ser någon anledning att köra Windows på någon av mina Linux servrar.

Precis, rätt OS till rätt sak. Jag ser ingen anledning att installera spel på min huvud PC (som kör Linux), och jag ser heller ingen anledning att installera Linux på min spel PC.
Citera
2024-10-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Jag nämnde just M-Disc!

Men gör ett nytt matematiskt försök!

En BD-R rymmer 25GB. För 1TB krävs 40 diskar. För 100TB krävs 4000 diskar. Och för uppåt 500TB krävs.....

Du har rätt, jag räknade på 500 GB.
Citera
2024-10-22, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ett fullständigt medhåll.

Mint och Ubuntu behöver knappt nån guide och behöver man så är man kanske lite för oteknisk lagd och då vill inte jag rekommendera Linux.

Du har rätt i att det sannolikt inte behövs någon guide för att installera varken Mint eller Ubuntu, men du kommer å andra sidan få ett mycket mer naket och funktionsfattigt system efter en installation i jämförelse med den funktionalitet du får om du följder den här guiden.
Citera
2024-10-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Förstår att många av er säkert har testat Linux, men att ni också gav upp, eller ångrade er av olika anledningar. Linux är inte heller för alla, men det är ju å andra sidan inte Windows eller Mac heller. Utvecklingen har dock gått snabbt senaste åren, särskilt när det gäller Linux och gaming, samt kraftigt förbättrat stöd för alla oss med nvidia-kort i datorn.

Vill inte skönmåla något och påstå saker som inte är sanna, så därför är det helt avgörande att man förstår vad en övergång från Windows till Linux kan innebära, både när det gäller begränsningar och fördelar.

Väldigt kortfattat
Är du en person som är helt beroende av att kunna använda Microsoft Office paketet (exempelvis pga ditt arbete kräver just den appen) eller något av Adobes program bör du inte helt övergå till Linux. Likaså om du spelar mycket spel med anti-cheat som gräver kernel access till operativsystemet. Det kommer inte fungera särskilt bra, eller överhuvudtaget. Nästan allt finns det workarounds för, men jag föredrar att vara realistisk med att det för en ny användare lätt kan bli för mycket om varje moment kräver komplicerade lösningar för att fungera. Har du inte dessa explicita krav kanske Linux ändå kan vara värt att ge en ny chans?

För er som vill testa Linux och ge det en ny chans har jag skrivit en steg-för-steg guide här: (FB) (ARCH LINUX FOR DUMMIES) - Steg för steg guide från start till färdig installation..

Följer du guiden tar det inte mer än 60 minuter från start av installationen tills du har ett fullständigt grafiskt och modern system installerat och konfigurerat. Självklart behöver du inte följa min guide, men eftersom den riktar sig till nybörjare som inte vill krångla för mycket i terminalen och manuellt editera konfig-filer vill jag ändå upplysa om den.

Så är du beredd att testa Linux innan 2025?
Nja. Linux är extremt stabilt och pålitligt, men inte så produktivt. Jag tror inte någon blir mer sugen att radera sitt nuvarande system och köra Linux, bara för man får en instruktion i att installera operativsystemet. Tror i så fall det är mycket mer hjälpsamt i en instruktion hur man enkelt och problemfritt uppnår samma produktivitet i Linux som i Mac/Windows. Linux som Workstation är verkligen inte att tänka på i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in