2024-10-22, 10:54
Medlem
Tjenare Flashback.

MOD får flytta inlägget om det ligger i fel forum, men det kändes spontant som att detta var mest rätt. Därtill ber jag på förhand om ursäkt för om något är galet formulerat, rörigt eller annat. Nog för att jag brukar vara åtminstone OK på att skriva och att jag la mycket tid på ärendet mot Skatteverket men så mycket tid har jag inte lagt här på ett inlägg på Flashback.

Det här lär bli en lång tråd och jag förstår väl något vad som fick Skatteverket i fråga att reagera initialt. Nu är det dock så att jag presenterat det Skatteverket bad om, jag blir fundersam kring både reaktion och utfall från handläggarens sida och jag är osäker på om det här faktiskt är en kulle värd att dö på (spontant är jag dock villig att ta striden, då detta känns MYCKET märkligt) - och undrar därför om det finns någon här med erfarenhet eller vettig input kring vad jag bör göra (eller inte göra).

Bakgrund:
Det är som så att jag genom alla år haft lite aktiviteter utanför min ordinarie anställning. Dels som musiker, men också att jag genomfört en del fotograferingar (produkt, bröllop / drop, bandfoton, mässor m.m.), en del film- och videojobb (musikvideos, reklamvideos, instruktionsfilmer, brandingfilmer och en hel del annat), jag har aktivt mixat och mastrat, samt producerat musik - både för egen del och åt andra, samt att jag byggt en herrans massa hemsidor (både till företag privatpersoner, musiker och annat).

I vissa fall har det varit gratis som en del i att bygga referenser (dvs någon med en kundbas sprider ordet om mig, vilket ger mig fler / andra / större jobb), i andra fall har jag frilansat och fakturerat via tredje part (t.ex. Cool Company, Frilans Finans och liknande). Utöver detta har jag genom mina band också under alla år sålt skivor, tröjor, muggar och annan merch.

Jag har också, genom årens gång, fått en drös med erbjudanden om att “du kanske skulle starta enskild firma, för då är jag sugen på att hyra in dig för projekt X och Y”. I flera fall har erbjudanden presenterats vilket (i vissa fall) skulle innebära projektavtal om heltid (40 h / vecka) 12 månader á 900 - 1 200 kr / h.

Under åren har andelen “utöver min ordinarie anställning-jobb” varit lite varierande. Ibland har jag haft yrken där det inte funnits tid till annat (t.ex. när jag satt som e-handelschef i ett välkänt svenskt bolag (men som agerar i stora delar av Europa), som är börsnoterat och som där och då omsatte ~12 miljarder / år, varvid jag snittade 14 - 18 h / dag på jobb) och ibland har jag haft anställningar som har förhindrat mig att utöva en typ av konkurrerande verksamhet (vilket t.ex. bygga hemsidor eller liknande då hade varit).

Under det senaste året har många företag varit intresserade av att köpa mina tjänster, samt att jag nu har åtminstone två större förfrågningar aktiva, varvid det nu känns som rätt tid för att faktiskt starta eget. Därtill är den anställning jag idag innehar, inte ett hinder för mig att köra lite verksamhet vid sidan av.

Hur som haver:
Jag satte ihop ett underlag för start av enskild firma och momsregistrering. Det skickades in till Skatteverket. Jag gjorde dock en dum grej i underlaget - och det är troligtvis här som Skatteverket reagerar; En del i ansökan är att jag skriver 0 kr som förväntade intäkter under det första räkenskapsåret. Mitt resonemang är att… det kommer att komma in pengar, jag kommer gå med vinst och det är löpande - men det är bättre att lägga sig lågt. Antagligen dumt gjort, eftersom att det sannolikt kommer bli en hel del mer, men där startsträckan är och kan vara lite oklar. Jag har en del jobberbjudanden som ligger och väntar "as we speak", men om detta drar ut på tiden kommer sannolikt dessa uppdrag gå till andra företag. Dvs det finns en del osäkerhet, vilket det rimligtvis finns för många som startar företag.

Jag får då svar från handläggaren. Det är ett vänligt sådant, där hon frågar kring varför jag estimerat 0 kronor, samt ber mig specificera vad jag förväntas utföra, vad jag förväntas tjäna, vilka utgifter jag kommer ha, vilka kunder jag har / hur nya kunder ska hitta eller upptäcka mig och hur jag på ett eller annat sätt förväntas tjäna pengar…

Jag lägger då fram ett ganska kort (i mitt fall 2 - 3 A4-sidor långt) svar där jag går igenom min historik, vad jag gjort, samt en i skrift enkel översikt kring budget - både rörande intäkter och utgifter. Jag målar däri upp tre olika scenarion, från worst case till best case - där intäkterna sträcker sig från ~100 000 kr / år upp till ~2 miljoner kr+ / år. Jag konkretiserar exempel på tidigare jobb, erbjudanden och annat.

Där svarar handläggaren att jag inte bevisat någonting, förminskar aktivt min person, spekulerar vilt kring mina affärer och dundrar fram med märkliga påståenden… och… missförstå mig rätt här, jag är okej med att på sakliga grunder få ett nej eller att en handläggare säger att “du måste nå precis upp till denna nivå för att bevisa X och Y kopplat till avtal, intäkter eller annat”. Men i det här fallet kommer det, i skrift från handläggaren, en massa påståenden och spekulationer som dels inte överhuvudtaget finns skrivet i min ansökan till Skatteverket eller min första återkoppling. Hon ifrågasätter huruvida de band jag påstår mig spela i verkligen finns, hon säger att det inte finns något kopplat till spelningar live, att det inte finns något som antyder att några produkter sålts, hon påstår att ingen vet något om mig eller mina band och att vi aldrig annonserat eller visat att vi överhuvudtaget finns, hon påstår att jag aldrig tjänat några pengar eller fakturerat någon utöver min anställning etc.

Den här gången gasar jag därmed mer i mitt svar. Jag ger tydliga källor till aktiva musikvideoprojekt som jag alltså arbetar med här och nu, jag länkar till mina bands Spotify-sidor, mina bands hemsidor, länkar till både affischer, livevideos och bilder från när vi spelat både runtom i Sverige och Europa, jag länkar till de skivbolag där vi är signade med några av banden och jag bifogar dessutom en faktura som tredje part fakturerat för ett jobb jag utfört som konsult åt ett stort företag (just det jobbet låg på 50 000 kr och varade i ~2 veckor).

Och här blir det märkligt på riktigt…

Handläggaren ringer efter detta svar upp mig. Hon börjar omgående förminska mig och att jag inte vet något om varken skatt, företagande eller något annat. Jag argumenterar självfallet emot, jag förklarar på vilka grunder jag vill starta företag etc.

Handläggaren säger att jag aldrig tjänat några pengar utöver min anställning - och här bryter jag direkt in och säger att det är lögn, samtidigt som jag hänvisar till den faktura jag bifogade i mitt föregående svar till handläggaren.
Hon säger då att “ja, det är en lögn, men det var ju några år sedan”. Jag frågar då hur långt tillbaka i tiden jag får gå… är det okej att visa något för ett halvår sedan? Ett år sedan? Var går gränsen? Det kan hon inte svara på. Jag förstår att bedömningen utgår från en helhetsbild och att det inte finns några exakta gränser, men är verkligen jättekonstigt att skicka en 13 månader gammal faktura som man skickat till ett bolag?

Jag nämner dessutom två aktiva jobb (som jag refererat till i tidigare svar) där företag vill ta in mig på uppdrag (hemsida, bokningssystem, fotografering och en del filmjobb). Dessa två specifika jobb förväntas bringa ca 300 000 kr i intäkter under MAX ~2 månader. Jag säger att handläggaren mycket gärna får höra av sig till personerna bakom dessa företag…

…och handläggaren fullständigt ballar ur, börjar aktivt att skrika på mig i telefonen och säger att “dom där referenserna gills inte, för du är vän med personerna”.
Jag förtydligar då att så inte är fallet, att den ena är en person som är konsult in i ett företag där jag burit anställning och att vi har behållit kontakten även därefter. Den andra personen är en f.d. kollega till min sambo, vilket startat eget och behöver komma igång med hemsida, grundläggande foton och en del annat.
Handläggaren står på sig om att det inte gills och vägrar ta emot kontaktuppgifter till personerna i fråga. Är detta verkligen rimligt? Jag menar, från min tid i en mängd ledarskapsfunktioner vill jag hävda att de flesta affärsrelationerna är genom att man känner någon sedan tidigare. Och att Skatteverkets handläggare då aktivt ska avvisa sådant... jag upplever det spontat som mycket märkligt.

Hela samtalet är surrealistiskt och det känns som att jag argumenterar med nån arg tonårstjej som just inte fått åka på fest med sin nya kille. Oerhört märkligt. Men det stannar inte där…

Härefter förväntas handläggaren återigen svara på mitt föregående inspel (utifrån vilket hon ringde upp mig). Det har vid detta tillfälle endast passerat 4 dagar från det att ärendet öppnas av Skatteverket. Och jag får här (dvs dessa 4 dagar efter öppnandet) en återkoppling från handläggaren där hon föreslår avslag. I återkopplingen står det att jag har ytterligare 15 dagar på mig att återkoppla på hennes summering och förslag till beslut.
Denna summering är återigen fylld av rena lögner, felaktiga påståenden och vad jag uppfattar som hennes personliga spekulationer kring saker och ting. Jag tänker att jag ska svara och tydliggöra detta…

…men det hinner jag inte, för bara minuter efter att jag fått hennes svar (vilket jag ska ha 15 dagar på mig att återkoppla på, enligt Skatteverkets skrivelser OCH det som står angivet i slutet på de svar som handläggaren skickat), så avslutar hon ärendet - dvs det stängs helt. Jag ges ingen möjlighet att svara eller komplettera.

Jag anser inte att handläggaren på något sätt varken tydliggjort vad som saknas eller varför de referenser, källor och annat som jag presenterat skulle vara otillräckliga och varför detta är skäl till avslag.
Jag postar därmed en förfrågan om omprövning direkt till Skatteverket.

Fortsättning följer i mitt eget svar här nedanför:
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-10-22 kl. 11:07.
Citera
2024-10-22, 10:56
Medlem
“Omprövningen”:
I begäran av omprövning för jag tydligt fram vad som hänt, på vilka grunder jag anser handläggarens beslut vara felaktigt o.s.v. Jag pekar även på önskemålet att få det hela prövat av en annan handläggare.
Det går några dagar och där ringer handläggaren mig igen - alltså samma handläggare. Hon säger att hon brutit mot Skatteverkets regler genom att ha stängt ärendet i förtid och att hon själv därmed avser öppna ärendet igen. Märkligt… men… jag accepterar läget.

Härefter kommer återigen ett långt svar från handläggaren med märkliga påståenden och vilda spekulationer som inte är någon annan än hennes egna. Märkligt, eftersom att det strider emot vad jag tidigare delgivit henne.
T.ex. hon säger att "ingen av de musikvideos du postar till som referensprojekt är publicerade efter 2019", men de två musikvideoprojekt jag nu presenterar som aktiva, vilka ligger dolda på min personliga YouTube-kanal (för att kund ska kunna se dem och ge feedback), båda är publicerade under 2024 - varav den senaste (vid tillfället) för under 2 veckor sedan. Därtill finns en stor mängd andra exempel där jag skriver A och hon hävdar att jag skrivit B. Mycket märkligt.

Utöver det har hon dessutom skapat ett nytt ärende, helt frikopplat från det som initialt startade. Detta ärende finns inte på något sätt kopplat till mig som person (på Mina Sidor), vilket gör mig orolig över att handläggaren sopar grejer under mattan. Och sådär fortsätter det.

Här lackar jag lite… hon verkar varken förstå vad jag skriver, branscherna jag utför arbete inom. Hon verkar sedan inte heller läsa vad jag skriver, eftersom att hon för fram påståenden så diametralt motsatta till vad jag faktiskt både sagt och skrivit, detta trots att jag förtydligat det i flera svar och telefonsamtal.

Den här gången sparar jag inte på något som helst krut. Jag skickar ett nytt svar med totalt 34 st A4-sidor fyllda med text samt 19 övriga bilagor. Jag lista bl.a…
  • Mina krav på att hon ska läsa och förstå, samt att besluten på avslag ska grundas i det jag har presenterat för handläggaren i fråga - och INTE hennes egen spekulation kring att det kanske egentligen är på något annat sätt i mitt liv.
  • Felaktigheter i handläggarens tidigare svar.
  • Felaktigheterna i att handläggaren för tidigt stängt föregående ärende, vilket hindrat uppföljning.
  • Jag bemöter varenda rad i hennes svar. Alla påståenden och alla yttranden om vad Skatteverket kräver för att en person ska få registrera enskild firma / f-skatt / moms - samt hur jag faktiskt möter dessa krav med råge.
  • Jag går igenom alla de SNI-koder inom vilka jag förväntat mig utföra uppdrag inom och förtydligar / presenterar t.ex. alla skivor jag spelat in, alla musikaliska verk som finns till salu och var dem kan köpas (verk som jag deltar på, dvs), vilka verk jag varit musiker på, vilka musikvideos jag gjort, vilka filmer och andra videojobb jag gjort, vilka spelningar jag haft med mina band genom åren samt vilka spelningar som är kommande, vilka hemsidor jag byggt, vilka musikproduktioner jag mixat / mastrat (samt aktiva jobb), jag refererar till foto- och retuschjobb och ger exempel på broschyrer och annat där mina bilder syns, samt vilka projekt jag har aktiva i övrigt och... en herrans massa ytterligare!
  • Jag refererar återigen till två erbjudanden om uppdrag, från företag som dock inte vill anlita mig om jag inte har egen firma och / eller momsregistrering. Det är dessa uppdrag som väntas ge intäkter om ~300 000 kr på mycket kort tid. Anledningen i de två specifika fallen är att det är en enskild firma och ett aktiebolag, men där marginalerna är rätt små - och att dem därmed klart och tydligt önskar dra av moms på inköp. Dvs jag har jobb... men företagen (i dessa fall, och jag vill även hävda att det gäller de flesta fallen) bakom vill inte skriva avtal med mig som privatperson och att dem sedan förväntas sätta in 300 000 kr på mitt privata bankkonto hur som helst.
  • Jag förtydligar i övrigt bristerna i hennes tolkning kring min budget och går där mycket detaljerat igenom varje rad. Hon har tidigare skrivit att "du har bara en massa utgifter", vilket är ren lögn. Jag förtydligar då den av mig tidigare postade budgeten och att utgifterna däri (givet att den vinst (per år) jag specificerar i de olika scenarierna faktiskt uppnås) är investeringar kommande 3 - 5 åren, för att bredda och expandera verksamheten, vilket uppenbarligen fultolkats å det grövsta av handläggaren genom hennes påstående att “jag bara har utgifter”.
  • Som tillägg till ovanstående skriver handläggaren att jag inte har för avsikt att göra detta tills vidare, löpande och konsekvent, vilket jag också bemöter och tydligt motsäger. Jag har bevis på att det pågått de senaste 20 åren (om än med vissa avbrott, t.ex. p.g.a. anställningar som nämnts ovan). Hon skriver i ett tidigare svar att “personen (dvs jag) har en annan huvudsaklig anställning och inte tänker satsa fullt ut på detta, varvid detta inte kan ses som löpande eller konsekvent över tid”, vilket inte heller stämmer!
    Jag lägger i dagsläget nästan lika mycket tid på dessa delar som på mitt heltidsjobb. Jag förstår att en eventuell enskild firma kommer ha en startsträcka och att det kan vara lite knackigt i början. Därav kommer jag försöka bygga en bra kundbas TILLS jag med råge kan livnära mig på detta. Och DÅ kommer jag ha för avsikt att ENDAST köra det egna (om det går). Detta tar handläggaren inte någon som helst hänsyn till i sina svar utan påstår löpande att jag aldrig kommer släppa en fast anställning. Vild spekulation, med andra ord.
  • Jag listar de tillgångar (både materiella och immateriella sådana) som jag köpt in privat, som ett led i att bygga min professionella kompetens, inom vilket jag nu avser tjäna ordentligt med pengar. De materiella tillgångarna uppgår till ett inköpsvärde om nästan 700 000 kr (musikinstrument, kameror, optik, maxad dator + skärm för arbete med musik, film, foto, 3D m.m.). De immateriella tillgångarna uppgår till ett inköpsvärde om ca 50 000 kr (licenser som betalas per månad löpande är ej inräknade, även om det finns en hel del sådana, t.ex. Adobe Creative Cloud och liknande), vilket i det här fallet primärt omfattar mjukvara av olika slag (videoredigeringsprogram, fotoredigeringsprogram, mjukvaruinstrument, ljudbibliotek, inspelningsprogram och en massa annat).
  • Jag listar alla inköp kopplade till annonsering och marknadsföring jag gjort det senaste halvåret, vilket uppgår till ca 16 000 kr. Detta då hon tidigare hävdat att ingen vet att jag eller mina projekt (av olika slag) finns och att jag aldrig annonserat eller skyltat om något som jag själv gör... vilket alltså, även detta, inte är sant.
  • Jag länkar till olika stora medier (både svenska och internationella) som skriver om de band jag är med i - även detta som svar på handläggarens påståenden om att "ingen vet att du / ni finns".
  • Jag skickar både bilder och länkar till platser där man kan köpa merchandise och annat från mina band. Detta i motsats till att handläggaren säger att det inte finns något sådant.

Jag bifogar även 19 st olika källor med allt från länkar och bilder från där jag säljer tröjor för mitt band, visitkort jag tryckt upp och delat ut till att jag bifogar skärmdumpar från statistik ur Google Analytics / Spotify for Artists / Facebook Ads vilket tydligt bevisar att vi har en reach och därmed en kundbas, jag bifogar bilder som visar hur kända svenska artister poserar på privat tagen bild hållandes mitt bands skiva där dem skriver att dem rekommenderar skivan i fråga - vilket indikerar ytterligare räckvidd, jag bifogar konversationer med arrangörer av spelningar (samt bekräftelser genom länkar till sidor som visar att vi faktiskt kommer att spela där på angivet datum) där det tydligt bekräftas betalning till mig om 7 500 kr / spelning och att arrangören måste kunna få en faktura m.m. Jag bifogar även mailkonversationer med företag vilka är villiga att anlita mig (under förutsättning att jag har enskild firma) och att dessa är redo att skriva avtal så snart jag har firma och helst även är registrerad för moms (vissa kunder har tajta marginaler och behöver kunna dra moms på inköp av olika slag).

Totalt uppgår svaret alltså till 34 långa sidor. Och här efter är det tyst från handläggaren i ganska många veckor. Till slut skickar jag till Skatteverkets kundtjänst och frågar om det hela, dels då det inte finns någon koppling från mig till det nya ärende som handläggaren öppnat (dvs det jag tidigare nämnt, att man på Mina Sidor inte kan se att detta ärende finns kopplat till mig) - och att det nu varit tyst extremt länge. Jag hade tydligt svarat inom den tidsfrist som stod omnämnd i handläggarens första utskick i det nya ärendet och hon hade bekräftat att hon fått mailet inkl. alla bilagor (vilket jag begärde, då det var ett mastigt innehåll).

Efter att jag skickat frågan till Skatteverket om “vad fan det är som händer” så tar det bara några timmar innan handläggaren återigen skickar samma märkliga och lögnaktiga svar, i regel innehållande grundlösa och rent påhittade påståenden och spekulationer kring mig och mitt arbetsliv. Inte att "Skatteverket föreslår avslag eftersom att person X (dvs jag) inte kan presentera X och Y, samt att han endast kunnat presentera Z". Utan även denna gång förekommer märkliga spekulationer och saker som går i direkt motsats till vad jag MYCKET tydligt har förmedlat i de totalt 47 sidor text (utöver de 19 bilagorna och tonvis med länkar av olika slag som jag förmedlat) som mina svar tillsammans uppgår till
Hon deklarerar återigen att avslag gäller samt att ärendet nu stängs. Jag har inte längre möjlighet att svara och jag kan istället vända mig till Skatteverket och begära omprövning eller överklaga till förvaltningsrätten.

Fortsättning följer i mitt eget svar här nedanför:
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-10-22 kl. 11:18.
Citera
2024-10-22, 10:57
Medlem
Och dilemmat / frågeställningen blir då...
Det handläggaren påstår är orsaken till att hela mitt ärende sänks är att jag gjort saker gratis i omgångar och att jag inte kan styrka att kunder betalat pengar till mitt konto för jobb. Jag har visat sådana, men där tyckte handläggaren att “det var för länge sedan”. Utöver det är det tyvärr som oftast så att tredje part (bokningsbolag för spelningar, skivbolag eller andra som säljer skivorna) sköter affären och tar i regel alla pengar. Där har vi nu möjlighet att förflytta affären från tredje part till mig / oss själva (vilket bilagor i form av konversationer och bekräftelser med arrangörer tydligt bevisar). I andra fall har de andra bandmedlemmarna egna bolag där fakturering sker, men där utdelning sedan antingen blir svår eller direkt omöjlig.
I andra fall är det i regel muntliga förslag och / eller dialog med företag via mail, men där företagen i fråga tydligt vill köpa tjänst av mig, men de vill kunna få en ordentlig faktura, att det finns ett företag bakom och helst även med moms så att detta kan dras av.
Jag har alltså en stor hög med jobb som kan påbörjas dag ett om Skatteverket beviljar förfrågan.

Handläggaren hävdar i detta fall att jag måste bevisa genom avtal eller intäkt i närtid att jag faktiskt tjänar svinmycket pengar på detta. Jag har delvis duckat den biten privat då det innebär en del svårigheter, t.ex. om jag ombeds presentera fakturor eller annat som del av deklaration, vilket alltså inte är möjligt då jag som privatperson inte kan fakturera hur som helst. Jag har inte heller möjlighet att registrera mig för olika typer av betalväxlar till min hemsida (för försäljning av mina digitala tjänster, där jag t.ex. utbildar personer på olika företag i t.ex. Photoshop) och de största av mina jobb blir inte av för att företag inte vill ingå avtal med “Kalle Kallesson” och “föra över pengar till Kalle Kallessons konto” hur som helst, utan att man vill se att det finns någon form av företag bakom. Det är också därför jag tydligt påvisat vilka uppdrag som väntar på mig (givet registrering av enskild firma).

Detta är enligt handläggaren inte tillräckligt!

Och jag blir fundersam. ALLA andra i ALLA de band jag spelar i, har enskilda firmor eller aktiebolag. De har kunnat skicka in extremt enkla underlag rörande start av dessa firmor. De har listat att de kommer tjäna 20 - 30 000 kr första året och sedan bara sammanfattat extremt kort vad de gör. Inga referenser, ingen budget, NADA. Och det beviljas. Flera av dessa personer har flera bolag och har varit aktiva i en mängd sådana genom åren…
…och de har aldrig hört talas om att det varit så hårda krav vid registrering av en ynka enskild firma. Och... det här är bara spekulation från min sida, men jag har svårt att se att Ahmeds pizzeria på hörnet i nån liten håla på värmländska landsbygden har sådant underlag att det går att presentera en budget och ett underlag i stil med vad som avkrävs börsnoterade bolagskoncerner i form av förvaltningsberättelse och sådant...

Utifrån handläggarens påståenden bör det därmed vara så att personen som har för avsikt att starta och driva den där pizzerian INTE kan beviljas start av företagsform (oavsett sort) om han t.ex. köpt in världens dyraste pizzaugn, kebabspett, påvisar dialog med hyresvärd där hyresvärden bekräftar att han kan få hyra lokalen X om han fått till en bolagsregistrering och / eller t.ex. grossister för inköp av olika ingredienser / läsk / plastburkar till pizzasallad / bestick m.m.
Han måste då, om man nu ska tro min handläggare hos Skatteverket, ha skrivit på avtalet för lokalen FÖRST (även om det kanske inte ses som OK från hyresvärd som hyr ut företagslokal, dvs att det krävs registrerat företag) och han ska aktivt ha sina grejer igång, sälja pizzor - och SEN, när han fått in X hundra tusen på sitt privata konto - DÅ ska han höra av sig till Skatteverket för registrering av F-skatt och moms.
Hur han ska köpa in betalväxlar / terminaler vet jag inte, eftersom att dessa inte säljs till privatpersoner hur som helst och det krävs tydliga certifikat från banker (vilka inte släpps till privatpersoner hur som helst heller)...

Mina frågor är egentligen…

…överdriver jag? Eller känns det här helt jävla “ut i rymden-omöjligt” och som att det här är i det närmaste tjänstefel av Skatteverkets handläggare?
Har jag råkat ut för Skatteverkets värsta häxa med personliga problem, vilken bara har bestämt sig för att neka, oavsett vad jag presenterar…?
Är det verkligen rimligt att Skatteverkets handläggare i regel avfärdar varenda affärsrelation i alla tider, då hon själv anser att “ett jobb via en bekant gills inte, för du känner personen”?
Är det rimligt att de konversationer om uppdrag som jag presenterar - inte gills och att det måste vara ett faktiskt signerat avtal som förbinder båda parterna till uppdraget som sådant? Borde det inte räcka med att handläggaren får alla kontaktuppgifterna till bolagen (vilket hon fick) och därmed genom kontakt kan säkerställa att det jag bifogat i mailen faktiskt stämmer?

Och som litet avslut:
Kommer jag sätta mig själv i skiten om jag begär ytterligare omprövning eller om jag till och med försöker överklaga till förvaltningsrätten?

För det här blir lite knepigt för mig... jag har liksom utfört jobb åt stora bolag i mångmiljardklassen, vilka fakturerats via tredje part, men där tredje part (t.ex. Cool Company, Frilans Finans eller andra) tagit en rätt rejäl del av kakan. Det gör att den intäkt som faktiskt kommer till mitt konto är liten, även om man tar hänsyn till de några av världens högsta skatter vi har, vilket gör att rätt mycket av det man som företag tjänar faktiskt försvinner i skatt. Att fakturera ett företag 50 000 kr och att sedan få något par handfulla tusenlappar är liksom inget som gör att jag kommer upp i de höga intäkterna särskilt snabbt (innan skatt, vilket tredje part ansvarar för). Samtidigt är det så lite pengar att behålla att det blir en makalös förlust att spendera så enorma mängder tid på ett så minimalt utfall.

Att kontakta företagen direkt och som privatperson få ett avtal, att man skickar nån hemmakomponerad faktura utan företagsnamn, momsregistreringsnummer och där företagen (kund) förväntas sätta in pengar på mitt privata bankkonto utifrån clearing- och kontonummer... det kommer inte hända. Jag har som sagt haft en hög med sådana erbjudanden, oavsett bolag i miljardklassen, offentlig verksamhet som ville hyra in mig som konsult för IT-projekt (jag har varit anställd där tidigare och kan därmed deras IT-system utan- och innantill och skulle underlätta rejält i projekt där man ska ersätta befintliga system etc). Många av dessa varken vill eller får teckna avtal med vem som helst...

...och det blir därmed rätt mycket moment 22. Jag kan inte tjäna pengar på den nivå Skatteverkets handläggare kräver för att bevilja mig f-skatt och moms, FÖR att Skatteverket nekar min ansökan om F-skatt och moms (vilket företagen kräver för att anlita mig).

Är det rimligt? Kommer jag försämra mina chanser både nu och i framtiden än mer om jag dör på den här kullen och kämpar, överklagar vidare, så långt det bara går?
Ska jag bita i det sura äpplet, skicka in ny för frågan om något / några år med förhoppningen att det går lite lättare - eller kommer Skatteverket även då blicka tillbaka på den här surrealistiska processen och tänka att "nä, här är nåt galet, vi nekar allt även fortsatt"?

Är det verkligen rimligt att man från första dagen ska livnära sig primärt på den enskilda firma man precis startat? Jag känner ändå rätt många som utöver ordinarie anställning driver flera bolag, både själva och tillsammans med andra. Både sådana som ger lite extra klirr i kassan och sådana som går bättre och är mer självförsörjande.

Vad ska jag göra? Fight or surrender?
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-10-22 kl. 11:26.
Citera
2024-10-22, 11:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Helvete vad du skriver. Inte bara här, utan till Skatteverket. Hur i helvete kan du tycka det är rimligt att skicka in 47 sidor text som ett svar i ett enkelt ärende rörande att starta en enskild firma?

Ett "kort" svar på frågan varför du beräknar omsätta 0 kr hade varit 2-3 rader, inte 2-3 SIDOR. Det framstår ju som totalt felaktigt att ange 0 kr, när du har, enligt vad du påstår, två jobb på gång som ska ge 300 tkr på två månader. Utan att göra ett omdöme om din person, FRAMSTÅR du för SKV sannolikt som en total rättshaverist.

1. Varför ska du ha en EF när du är anställd? Intäkterna läggs då ovanpå din förvärvsinkomst, vilket gör det extremt ofördelaktigt skattemässigt. Varför inte starta AB?
2. Gör om, gör rätt. Gör en ny ansökan, och ange då en rimlig omsättningsuppskattning. Om du på fullt allvar tror att du kommer omsätta 0 kr första året behöver du ju inte starta en firma. Tror du INTE att du kommer omsätta 0 kronor har du uppgett en felaktig uppgift.

Skatteverket är inte öht intresserade av dina långa utläggningar om att omsättningen kan landa på X kr om Y händer, eller Z kr om det går si eller så. Ange bara en rimlig, normal siffra (som är din bästa gissning och inte noll kr). Det justeras ju efter utfall sedan ändå.
Citera
2024-10-22, 11:34
Medlem
Du behöver summera dina tankar bättre. Ingen (väldigt få) orkar läsa hela din version. Inklusive handläggare på skatteverket.
Citera
2024-10-22, 11:39
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Helvete vad du skriver. Inte bara här, utan till Skatteverket. Hur i helvete kan du tycka det är rimligt att skicka in 47 sidor text som ett svar i ett enkelt ärende rörande att starta en enskild firma?

Ett "kort" svar på frågan varför du beräknar omsätta 0 kr hade varit 2-3 rader, inte 2-3 SIDOR. Det framstår ju som totalt felaktigt att ange 0 kr, när du har, enligt vad du påstår, två jobb på gång som ska ge 300 tkr på två månader. Utan att göra ett omdöme om din person, FRAMSTÅR du för SKV sannolikt som en total rättshaverist.

1. Varför ska du ha en EF när du är anställd? Intäkterna läggs då ovanpå din förvärvsinkomst, vilket gör det extremt ofördelaktigt skattemässigt. Varför inte starta AB?
2. Gör om, gör rätt. Gör en ny ansökan, och ange då en rimlig omsättningsuppskattning. Om du på fullt allvar tror att du kommer omsätta 0 kr första året behöver du ju inte starta en firma. Tror du INTE att du kommer omsätta 0 kronor har du uppgett en felaktig uppgift.

Skatteverket är inte öht intresserade av dina långa utläggningar om att omsättningen kan landa på X kr om Y händer, eller Z kr om det går si eller så. Ange bara en rimlig, normal siffra (som är din bästa gissning och inte noll kr). Det justeras ju efter utfall sedan ändå.
Mycket tydligt och bra svar, finns inte mycket att tillägga. Ser fram mot TS (förhoppningsvis kortfattade) svar, och förklaring till varför h*n inte skaffar AB när det kommer att rulla in pengar samt varför h*n inte vill föra en normal diskussion med SKV om saken.
Citera
2024-10-22, 12:45
Medlem
Helvete du krånglar till det för en simpel sak som enskild firma..
Låt dem lägga ner ärende och stäng igen hela kiosken.
Sedan gör du en ny ansökan och skriver en hitta på summa i pengar som förväntade intäkter under det första räkenskapsåret.

För det har ingen betydelse för din enskild firma vilket summa du anger som förväntande intäkt.
Vad som helst, bara inte 0 kr. För dom avslutar enskild firma som har 0kr i intäkt under 2års tid. Därav anledningen till att inte godkänna firmor som har 0kr i förväntade intäkter.
(Dom villa hålla det städat) Vilket är bra.

Du behöver exakt 0 underlag för att starta enskild firma, har ingen aning om varför dina kollegor/vänner ens skicka in det.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-10-22 kl. 12:57.
Citera
2024-10-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Det blir lite text även här. Så om du inte orkar läsa mina svar till dig kan du läsa de fetade styckena i botten på detta inlägg.

47 sidor var totalen, varav det sista svaret där jag öste på var 34 sidor.

Ansökan var alltså kort förklaring om varje SNI-kod, lite om pengar, vad jag gör, vem jag jobbat med, vilka uppdrag jag har och inte så mycket mer än så. Det var 7 meningar där jag extremt brett förklarade vad jag gör.
Stämde även av med vänner och bekanta som driver / drivit bolag i olika former.

Det första svaret jag skickade på handläggarens första återkoppling var i och för sig på 7 sidor, men å andra sidan var det 14 tunga frågor från handläggaren. Dessa listade jag tydligt med mina svar under, vilket tar upp en del utrymme.
En stor del av detta första svar var sedan den budget hon efterfrågade genom sin begäran som löd: "Skicka en budget/kalkyl. Skicka in en uträkning över hur mycket du tror att du kommer sälja för under dina första 12 månader i verksamheten. Ta också med vilka kostnader du kommer att ha i din verksamhet under samma tid. Beskriv om du har egna pengar som du kommer att använda för att starta din verksamhet och var du har fått dem ifrån".

Min budget bestod dock av två tabeller (vilket tar upp utrymme på sidan).
  1. Intäkter. En rad per SNI-kod samt hur mycket jag förväntas tjäna per SNI-kod. Totalt 5 st SNI-koder = 5 rader.
  2. Utgifter. En spekulation, givet vinst i tabellen för intäkter, kring vilka investeringar jag vill och behöver göra löpande (per år) och / eller för att expandera (investeringar inom de närmaste 3 - 5 åren). Totalt 7 st rader vilket omfattar förbrukningsvara till musiken, hårddiskar och sedan annat som är ren expansion och som öppnar upp för större jobb (t.ex. ett större ljudkort inför ev. utbyggnad av musikstudio och att kunna ta sig an större musikprojekt med band som kräver fler samtidiga insignaler än dem jag kan axla idag).

Så jag var säkert otydlig i min roman här ovan, men det var alltså inte ETT så mastigt svar.

Mitt andra svar var 2 sidor och innehöll bara ett citat ur handläggarens tidigare svar vilket jag avsåg svara på, samt min respons på det (två meningar) och sedan en lista på referenser (länkar till sådant som säljs, bevis för marknadsföring, pågående projekt / jobb, kopia på faktura genom tredje part o.s.v.), vilket handläggaren efterfrågade.

Citat:

Det var inte så långt.
Det var två tabeller med totalt 12 rader. Och detta var endast för att hon efterfrågade budget.

Citat:

För att jag frilansat en hel del och nu har ett gäng förfrågningar - jag vill se om det flyger och om det känns bra innan jag släpper allt annat.
Tanken är att i sådant fall omvandla till aktiebolag. Vad rör aktiebolag behövs (annat än i särskilda fall) revisor, samt att kraven på just budget och liknande är en helt annan. Förutom vissa undantag förväntas t.ex. förvaltningsberättelse, årsstämma och sådana grejer. Det blir en annan tröskel som bringar fler utgifter och mer administrativt arbete (utöver min heltidsanställning) vilket jag inte är redo för precis just nu.

Därtill blir aktiebolaget en egen juridisk person och det finns vissa riskabla gränsdragningar mellan vad som är mitt egna och vad som sedan är en del av den juridiska personen i form av aktiebolag. Utdelningar blir därmed svårare och inköp tillfaller bolaget. Och när det då kommer till fråga om lokal, utbredning och expansion, försäkringar, you name it - så kan det uppstå vissa situationer som jag precis vid uppstart inte är så sugen på, t.ex. med mina stora privatinköp som del av det jag gör.

Att kunna dra moms är också ett argument. Det är såklart inget ensamt argument att föra, men det är klart att det skulle spela roll och underlätta en del.

En del av de band jag är aktiv i är aktiebolag, men aktiebolaget i fråga kan inte bara skicka mig en massa pengar för att jag varit ute och spelat med dem. Det är inte heller fråga om någon anställning.
Därför hade jag velat fakturera aktiebolaget i fråga för min del - varvid aktiebolaget betalar mig för den tjänst jag utfört.
Därtill att de flesta arrangörer och andra vill få en faktura (och ofta med momsregistrering) försvårar en del.

Och... Jag har ett hus som renoveras och en massa annat som måste existera och snurra på.
Jag tänker att enskild firma och anställning kan löpa omlott en tid och om och när detta sedan förhoppningsvis faktiskt är en inkomstkälla som jag kan försörja mig helt på - vilket jag tydligt förklarade - så är jag villig att släppa anställningen. Det funkar faktiskt utmärkt idag, då alla de jobb jag utför idag görs på fritiden. Ett band som vill få sin skiva mixad jobbar i regel dagtid och kan i princip bara ses / ha löpande dialog under kväll eller helg o.s.v.

Det kan väl inte komma som nyhet för någon att man kan driva företag och ha anställning samtidigt (de flesta i min närhet som driver företag gör nämligen precis just det), samt inte ha enskild firma som inte är ens huvudsakliga inkomst?

Yes, helt rätt att det var fel att skriva 0 kr. Därav att jag skrev att det var dumt att skriva 0 kr i den initiala ansökan, samt att jag kort och koncist förklarade och rättade den delen.

Kommer inte Skatteverket reagera benhårt om jag omgående skickar in en ny ansökan med helt andra siffror? Det DÄR är en BRA grej du skriver. Tack.
För det är detta jag undrar - behöver jag ligga lågt i X tid (och hur lång tid är X tid?) eller kan jag skicka ny typ... nu... snart? Bör jag vänta ett halvår och därmed förlora de jobb som nu står och väntar otåligt på mig och därmed få stå för en stor del av mina utgifter kopplat till musiken, där jag sedan inte kan få utdelning?

Citat:

Eh... jag vet inte... driver du bolag?

No offence, men det låter bara som du drar saker ur röven (och jag ska inte göra "en Skatteverket" nu och lägga fram en massa utläggningar om ditt liv, så jag stannar här). Det är ju exakt därför jag höll mig kort och koncist initialt och så hela vägen fram till det sista svaret, detta trots att handläggarens återkoppling med redogörelse samt frågor totalt uppgår till totalt 54 sidor (så hon vann i det här fallet, om man nu räknar antal sidor som poäng).

Om man väl fastnar där och Skatteverket kommer med 54 sidor frågor och förklaringar, att det förväntas svar på det dem skriver t.ex. rörande budget.

Jag fattar att det är okej att du inte orkar läsa - det är en smäll jag får ta när jag ändå skriver så långt. Men då kanske du inte ska svara utifrån något du är ointresserad av att läsa och som jag är totalt ointresserad av att få svar kring?
Det känns som lite slöseri för oss båda. Och det är helt okej för mig!

Efterfrågar handläggaren en budget är det också en budget jag kommer leverera. Jag skulle knappt kalla detta för budget och alla chefer runtomkring mig hade hållit med mig, då den var väldigt kortfattad.
Men det är ändå en budget i den mån att det besvarar handläggarens frågor. Och där vill jag inte chansa, utan bemöter därmed det handläggaren ber om.

Ärligt så var inte frågan huruvida jag kommer uppfattas som en rättshaverist eller inte. Och i ärlighetens namn bryr jag mig inte riktigt heller. Men låt oss kalla mig rättshaverist, så blir det säkert enklare.

Oavsett rättshaverist eller inte, OM jag nu skulle ha rätt - bör ju rimligen Skatteverket kunna landa i ett annat beslut om jag drar det vidare eller skickar ny ansökan? Är det rimligt att göra omgående, om X tid eller bör jag göra på annat sätt?

Om jag har fel - vilket är OK att säga, även om långt ifrån alla detaljer finns med i detta svar, då det inte ens nästan uppgår till 47 sidor - så är även det ett bra inspel, t.ex. OM det faktiskt är så att från dag ett så ska du inte ha någon anställning vid sidan av näringsverksamheten och du måste därmed kunna försörja dig till 100 % på intäkterna från densamma, du får inte använda folk du känner som referenser eller om det t.ex. skulle vara så att man måste ha tjänat 300 000 kr+ de senaste 3 månaderna och genom avtal kunna bevisa att inom de kommande 12 månaderna har jag 100 % beläggning och kommer därmed att tjäna mer än det jag får i lön genom min anställning... då är jag OK med det. Men jag är tämligen säker på att så INTE är fallet, vilket är vad som stör mig i hela detta!
Citera
2024-10-22, 13:46
Medlem
Durgas avatar
Man kan om man vill lämna in en preliminär deklaration på 0 kr, men så klart inte förrän
dom skickat ut den första skatteinbetalningen.
Sedan skattar man på det man tagit ut i efterhand.
Det har jag gjort i alla dom år jag haft företag , mycket för att jag retade mej på att
skatta för en antagen inkomst i förväg.
Men som andra sagt för att komma igång går det ju inte att ansöka och uppge 0kr.

I övrigt. AB är att föredra då inte alla inkomster behöver skattas som lön.
Citera
2024-10-22, 13:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
För att jag frilansat en hel del och nu har ett gäng förfrågningar - jag vill se om det flyger och om det känns bra innan jag släpper allt annat.
Tanken är att i sådant fall omvandla till aktiebolag. Vad rör aktiebolag behövs (annat än i särskilda fall) revisor, samt att kraven på just budget och liknande är en helt annan. Förutom vissa undantag förväntas t.ex. förvaltningsberättelse, årsstämma och sådana grejer. Det blir en annan tröskel som bringar fler utgifter och mer administrativt arbete (utöver min heltidsanställning) vilket jag inte är redo för precis just nu.

Du kan driva AB, på samma som du kan driva EF, parallellt med en heltidsanställning (givetvis förutsatt att din arbetsgivare inte har anmärkningar på det). Det behövs inte revisor i AB om man bedriver verksamhet i den omfattningen du beskriver. Det ställs inga krav på budget och liknande i AB. Förvaltningsberättelse i ett helägt enmansbolag är normalt någon rad eller två. Årsstämma är en skrivbordsprodukt. Det är knappt mer administration i ett AB än en EF. Utgifterna (vilka?) som du tänker är större i ett AB sparar du in på skatten månad 1, om du nu tar jobb som drar in ca 150 tkr/månad i början.

Citat:
Därtill blir aktiebolaget en egen juridisk person och det finns vissa riskabla gränsdragningar mellan vad som är mitt egna och vad som sedan är en del av den juridiska personen i form av aktiebolag. Utdelningar blir därmed svårare och inköp tillfaller bolaget. Och när det då kommer till fråga om lokal, utbredning och expansion, försäkringar, you name it - så kan det uppstå vissa situationer som jag precis vid uppstart inte är så sugen på, t.ex. med mina stora privatinköp som del av det jag gör.

Detsamma gäller naturligtvis EF. Du kan ju inte köpa in saker på enskilda firman och sedan nyttja dem privat.

Citat:
Eh... jag vet inte... driver du bolag?

No offence, men det låter bara som du drar saker ur röven (och jag ska inte göra "en Skatteverket" nu och lägga fram en massa utläggningar om ditt liv, så jag stannar här). Det är ju exakt därför jag höll mig kort och koncist initialt och så hela vägen fram till det sista svaret, detta trots att handläggarens återkoppling med redogörelse samt frågor totalt uppgår till totalt 54 sidor (så hon vann i det här fallet, om man nu räknar antal sidor som poäng).

Jag äger och driver ett flertal aktiebolag, med hyfsat många anställda och en vinst på sista raden på ett tvåsiffrigt antal miljoner per år. Det är väl knappast relevant - bedöm du svaren på deras egna meriter.

Citat:
[b]Oavsett rättshaverist eller inte, OM jag nu skulle ha rätt - bör ju rimligen Skatteverket kunna landa i ett annat beslut om jag drar det vidare eller skickar ny ansökan? Är det rimligt att göra omgående, om X tid eller bör jag göra på annat sätt?

Ja, i slutändan kan det ju omprövas, överklagas m.m och får bestämmas av rätten till och med, om det nu skulle gå så långt. Snabbast och smärtfrias är nog att återkalla ansökan och ansöka på nytt. Jag ser inget hinder mot att ansöka på nytt så fort det nuvarande ärendet är avslutat.
Citera
2024-10-22, 13:55
Medlem
En del handläggare är helt enkelt dumma i huvudet

((Jag har försökt hjälpa en kompis flera år, men fastän Skatteverket har bytt handläggare flera gånger har ingen av dem fattat !!! en grundläggande grej som handläggare ska fatta, annars ska de inte vara handläggare... Men lång story så det går jag inte in på nu.))
Citat:
Jag satte ihop ett underlag för start av enskild firma och momsregistrering.
P g a p1 kan det ha varit BÄTTRE för dig att Skatteverket krånglar
1. Är företaget registrerat än?
(Annars) bättre att du registrerar ett KB istället. Inte HB. Vem som helst kan stoppa in en småslant i KB och riskerar bara den summan, till skillnad från i HB.
Dels kan du då sälja utrustning och matrial, som du redan har, till företaget, eftersom det är en egen juridisk person. Odiskuterbart inte över skäligt pris.
Dels kanske du får en annan handläggare även för annat än registreringen.

2. Momsregistrering från start kan vara bra, eftersom då kan du då dra av moms för kostnaderna i starten. (Fast du måste egentligen inte momsregistrera förrän du passerar gränsen, tror den är 30 000 per år.)

Där skrev du inget om följande. Har du skickat in om det?
3. F-skatt. Dina kunder vill ha det för annars riskerar de att behöva betala dubbelt för arbetsgivaravgifter.

4. Preliminärskatt. Du nämnde inte det nu, men det är kanske det som du har problem med?

Citat:
Det här lär bli en lång tråd och jag förstår väl något vad som fick Skatteverket i fråga att reagera initialt.
Står det VILKEN av dem hon reagerade emot?
Citat:
worst case till best case - där intäkterna sträcker sig från ~100 000 kr / år upp till ~2 miljoner kr+ / år.
Här gjorde du ett misstag.
Du skulle ha skrivit worst case kan t o m bli minus, eftersom nystartade företag har startkostnader, skaffa utrustning, det kan ta tid att få kunder... Det är vanligt att det tar TVÅ ÅR för ett nystartat företag att etablera sig och börja tjäna ok. Och många konkar under den tiden...

Iofs var det många år sedan, men jag skrev 0 vid starten utan problem.
Sedan ska man egentligen uppdatera preliminärskattdeklarationen UNDER året om det blir tydligt mer än den tidigare inskickade.

Citat:
undrar därför om det finns någon här med erfarenhet eller vettig input kring vad jag bör göra (eller inte göra).
Försök det andra jag skrev först.
Om det fortfarande är problem kan du EFTER det försöka en ANNAN uttröttningsmetod än din för en text kan de strunta i att läsa ordentligt om ens knappt alls.
/En mycket pratsam bekant blev sur för att han inte hade fått avdrag för något alls för lokalen företaget använde i hans villa fastän det var en stor del. Har för mig att han bara hade dragit av för del av elen. (Det är ändå ingen ide att dra av för jag tror max 4000 per ÅR för att hyra i egen bostad för då måste man skatta privat för den inkomsten.) Vanligt försök hjälpte inte så han ÅKTE dit då de öppnade på morgonen, sedan pratade han GLATT med den handläggaren till den sa:
-Nu ska jag gå på lunch.
-Då kommer jag tillbaka efter lunch.
Då gav handläggaren upp och godkände
/Jag körde en annan utpratning. Den hade jag vunnit i domstol men slapp gå dit.

Citat:
Där svarar handläggaren att jag inte bevisat någonting.
Hon ifrågasätter huruvida de band jag påstår mig spela i verkligen finns, hon säger att det inte finns något kopplat till spelningar live, att det inte finns något som antyder att några produkter sålts
Handläggaren är uppenbarligen totalt dum i huvudet.
Du vill ju registrera OCH BETALA SKATT.
Varför ska man enligt henne behöva bevisa något INNAN ens företaget har startat???

Efter att ha provat lösningen jag skrev där jag skrev om KB, kan du prova att göra som jag gjorde i utlandet, där de INTE hävdade något korkat, men de var enormt söliga speciellt på Skattemyndigheten. Efter 5 månader ledsnade vi och sa åt dem:
-Vi kan inte betala skatt om ni inte registreras oss.
DÅ fixade de det
Citat:
avslag
Får man fråga vilken stad - eller rättare sagt - har de utbildning av nya handläggare. Sådana ställen kan vara mycket värre än vanliga Skattemyndigheter. Alla exemplen jag skrev om ovan var med sådana...
Citera
2024-10-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanabatman2
Du behöver summera dina tankar bättre. Ingen (väldigt få) orkar läsa hela din version. Inklusive handläggare på skatteverket.

Jag gör så:
  1. Jag reggar ärende hos Skatteverket om start av enskild firma / f-skatt / moms. Den innehåller 5 - 7 meningar om vad jag gör, vilka jobb jag har väntande etc. Jag uppger också 0 kr i inkomst under första räkenskapsåret (jättedumt - jag skriver det här och nu, så behöver vi inte djupdyka mer i den).
  2. Skatteverket återkommer, 4 dagar efter att dem kommit till mitt ärende i kön och därmed skapat det med ärende-ID, med 14 långa frågor inkl. underfrågor där jag i detalj ombes förtydliga varje SNI-kod, vad jag gör, vem som är min kund, hur mycket jag tjänat historiskt, hur mycket jag kommer tjäna framåt, varför 0 kr, hur ska kunderna hitta dig, vad har du för marknadsföring etc, osv och tusen saker till (ish).
  3. Jag svarar på varje fråga och bemöter alla frågeställningar utan att ducka något.
  4. Jag får ett extremt långt svar från Skatteverket där handläggaren lägger fram en massa påståenden om den verksamhet jag avser och önskar driva som inte stämmer och som är i rak motsats till vad jag just förmedlat.
  5. Handläggaren ringer upp mig, skriker i telefonen och talar nedsättande om mig som person, min kompetens och annat. Handläggaren lägger också fram en handfull påståenden som är rena lögner. Hon erkänner lögn när jag påtalar dem via telefon.
  6. Handläggaren säger i samma samtal att jag inte kan referera till folk jag känner (som driver bolag och önskar köpa mina tjänster) för kommande uppdrag och vägrar ta emot kontaktuppgifter, org.nr och annat till någon av dessa referenser.
  7. Handläggaren svarar sedan samma sak igen (skriftligt utskick, vilket kom samma dag som telefonsamtalet), föreslår avslag på grunder som inte stämmer överens med vad jag förmedlat och som är egen spekulation.
  8. Därefter tillåts jag inte svara (trots att jag enligt Skatteverket skulle haft 15 dagar på mig), bara minuter efter ovanstående utskick stängs ärendet.
  9. Jag önskar omprövning via kontakt med Skatteverket.
  10. Samma handläggare ringer upp mig några dagar senare - hon hade stängt ärendet i förtid utan att ge mig möjlighet till respons (vilket strider mot Skatteverkets regelverk, vilket hon själv nämner i telefon) och ska därmed öppna ärendet igen.
  11. Jag inser att utskicken jag får rör ett helt nytt ärende som inte kan kopplas till mig på Mina Sidor hos Skatteverket. Något lurt?
  12. Jag får återigen ett utskick med hennes personliga spekulationer och som inte berör vad jag skrivit.
  13. Den här gången summerar jag precis ALLT jag har. Budget, alla projekt jag gjort, drivit, varit delaktig i som musiker, referenser, e-postkonversationer med kunder, fakturor - RUBBET!
  14. Det är tyst i många, många veckor.
  15. Jag skickar frågan till Skatteverkets kundtjänst om vad som händer.
  16. Handläggaren hör av sig bara timmar efter ovanstående fråga med ytterligare ett svar där hon även denna gång meddelar avslag, men nu också att även detta ärende stängs (och att jag nu inte kan komplettera eller svara mer).

Frågor:
  • Är det troligt att, om jag begär omprövning, att det kan bli en positiv förändring?
  • Om nej på ovanstående, kan jag skicka en ny ansökan från scratch, men med helt andra siffror och annan info, som matchar de uppdragsförfrågningar som nu väntar på mig - och kan jag skicka den nu ganska omgående, eller kommer det försämra chanserna radikalt p.g.a. ovan nämnd process?
  • Bör jag vänta med ev. ny ansökan - om ja, hur länge?
  • Har verkligen handläggaren en poäng i att jag inte får använda bolag, vars ägare jag känner, som bevis för kommande uppdrag (när handläggaren själv efterfrågar den typen av bevis i någon form)?
  • Får Skatteverkets handläggare fatta beslut utifrån spekulationer och rena felaktigheter? Tre exempel (det finns fler, romanen högst upp går igenom några andra):
    1. Jag skickar två musikvideoreferenser, det är två nu aktiva / pågående projekt. Handläggaren skriver i sina svar att "inget videomaterial som länkas är publicerat efter 2019" som att jag inte har något sådant i närtid att referera till. Båda dessa är postade under Q3 2024.
    2. Jag listar en budgettabell (på handläggarens efterfrågan) som listar intäkter per SNI-kod (5 rader) samt utgifter utifrån löpande omkostnader (kommande 12 mån) och långsiktiga investeringar vilket (givet uppnådd vinst enligt intäktstabell) förväntas genomföras under de kommande 3 - 5 åren. Handläggaren skriver i sina svar att "du har bara utgifter".
    3. Jag skickar exempel (efter begäran) på bevis för bl.a. tidigare jobb i form av en faktura på 50 000 kr, vilket jag tidigare fakturerat ett företag för ett filmjobb. Handläggaren skriver att "personen (jag) har aldrig tjänat några pengar utöver lön". Detta påstås också i telefon, varpå jag ingriper och säger att det är lögn, samt hänvisar till fakturan i fråga. Handläggaren erkänner då lögn men att "det var ju länge sedan" (13 månader, den specifika fakturan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in