2024-10-22, 10:21
  #468733
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Varför inte i samma veva dela upp ryssen i 6-7 olika delar? Det är trots allt inte heller en homogeniskt land. Låt musslorna i Kaukasus sköta sig själva - Tjetjenerna ville ju vara självständiga men det tyckte inte varken Jeltsin eller lille puttefnask att de skulle få vara det. Asiaterna borta i fjärran östern kan nog ta hand om naturresurserna för egen vinning och byggande av de egna samhällena istället för att göda feta maffiasnubbar i träsket moskva o.s.v.

Men åter till kriget.
South Korea vows to take 'phased measures' in response to North Korea-Russia military cooperation
https://x.com/yonhapnews/status/1848610007795044730

Med citatet ovan verkar det som man avser att dra till Ukraina för att mota Oleg och Kim i grind.
Sydkorea överväger att skicka militära observatörer till Ukraina, enligt den sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap. Anledningen är Nordkoreas trupper som tränats i Ryssland, och som enligt underrättelsekällor skickas för att stödja den ryska invasionen av Ukraina.
Den sydkoreanska gruppen förväntas bestå av militär personal från underrättelseenheter. Om gruppen skickas till Ukraina är syftet att analysera nordkoreansk taktik vid fronten eller delta i förhör av tillfångatagna nordkoreaner.
Sydkorea överväger också att ge militärt stöd till Ukraina. I första hand skulle det röra sig om försvarsvapensystem.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1564df6-d4a0-42c0-99de-b91510a46d10

Intressant, där fick jag svar på en del av mina funderingar på hur UKR skulle sköta det rent praktiskt med NK krigsfångar. Hoppa att SK tar över hela logistiken för dem och flyger dem till Sydkorea också för att inte binda upp resurser.
Citera
2024-10-22, 10:31
  #468734
Medlem
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1g97v21/two_alcohol_distilleries_struck_by_ukrainian/

Lite kul att de talar som att världens undergång är på g. Vodkan verkar vara viktig. Är detta vad vi slåss för?!
Citera
2024-10-22, 10:34
  #468735
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det visar icke desto mindre på att omständigheterna avgör. Det är ingen garanti. I grunden använder inte Ryssland sina kärnvapen mot Ukraina nu eftersom de är oroliga för att USA då skulle lägga sig i konflikten ännu mer. Kanske ett analogt scenarie kan uppstå i framtiden också.

Jag tror många av er har två premisser för ert sätt att resonera, som ni bör granska:
1) Kan ni tänka er andra scenarier i framtiden än att det är Ryssland som gjort allt fel, eller som har gjort mest fel?
2) Klarar ni av att resonera som någon som gjort en del brott mot mänskliga rättigheter och inte är anhängare av snabb demokrati - UTAN att falla ner i tankehål som att de är onda, galna, ljuger, etc?

Mmm ryssar är galna, lättpåverkade idioter som styrs av en fullständigt galen diktator som inte bryr sig om Rysslands framtid!

Ni är paria under många decennier framöver oavsett utgången av kriget!
Citera
2024-10-22, 10:36
  #468736
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1g97v21/two_alcohol_distilleries_struck_by_ukrainian/

Lite kul att de talar som att världens undergång är på g. Vodkan verkar vara viktig. Är detta vad vi slåss för?!

Kommer inte åt Reddit. Är det detta de talar om?
According To Governor Of Tula Region 2 Ethanol Plants Were Attacked By Drones In Efremov And Luzhkovsky
https://t.me/bazabazon/32303
Ethanol plant was attacked by drones in Rasskaszovo village of Tambov region
https://t.me/exilenova_plus/2902
Citera
2024-10-22, 10:39
  #468737
Medlem
Ryzzland har flyttat tidpunkten för när Ukraina ska kastas ut ur Kursk. Det var visst inte så bråttom med det eftersom det nya datumet är den 1:a februari 2025. Grattis, ryzzar, den här gången går det säkert jättebra…

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1848613430950777128
Citera
2024-10-22, 10:42
  #468738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Kommer inte åt Reddit. Är det detta de talar om?
According To Governor Of Tula Region 2 Ethanol Plants Were Attacked By Drones In Efremov And Luzhkovsky
https://t.me/bazabazon/32303
Ethanol plant was attacked by drones in Rasskaszovo village of Tambov region
https://t.me/exilenova_plus/2902

Ja det är vid ett av dessa "anfall". Några personer som beklagar sig ut genom ett öppet fönster.
Citera
2024-10-22, 10:50
  #468739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Många har sagt det, men än finns inga tecken som tyder på det. Även om västvärlden försöker sätta press på Ryssland så har de vänner på annat håll.

Stater har inga "vänner"; till yttermera visso har Ryssland endast några få ekonomiskt betydelselösa skurkstater som inte är emot deras krig i Ukraina. Närmare bestämt fem stycken.

Sedan finns det ett trettiotal stater som gärna ser ett minskat inflytande för USA/Väst i världen, men de är inte för Ryssland utan snarare för sig själva.

Precis ALLA tecken tyder på att Ryssland har förpassat sig själv till skittunnan för generationer framåt. Bra jobbat Putin.
Citera
2024-10-22, 10:51
  #468740
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Oroa dig inte, Ryssland kommer att bryta ihop av ekonomiska och politiska orsaker.

Det jävliga är att stoppades sanktionerna direkt så skulle det inte hjälpa Ryssland ett dugg ( En stor del av sanktionerna var specifikt framtagna för att ha sönder Ryssland över tid ) Inom vissa områden kommer det att ta minst 25-30 år att återhämta sig om de ens kan återhämta sig utan ett aktivt stöd från väst .

Det spelar alltså ingen roll om Ryssland vinner eller förlorar över Ukraina eftersom de själva är den största förloraren hur det än utvecklas . Lägger man dessutom till alla andra skulder och problem Ryssland fått på grund av kriget så ser det nattsvart ut ( Ryssland är inget land man vill stanna i om man önskar sig en framtid )

Däremot ser det även rätt så mörkt ut för Ukraina . De får försvara sig men inte ta terräng eller vinna samtidigt som de har västs ögon på sig och inte riktigt kan slå tillbaka på samma vis utan att riskera västs stöd
Citera
2024-10-22, 10:52
  #468741
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja du har nog rätt? I den här tråden får man bara säga att Ryssland gör fel. Det är diskussionsramen, jag har nog missförstått det förr och tänkt att det fick nämnas att ukraina, ukrainier, eller andra gjort fel i ukrainakriget.

Alla gör fel i krig, tex dödar andra människor. Det är irrelevant för tråden och i världen.

I detta sammanhang är det Ryssland som oprovocerat anfallit sitt grannland (liksom de alltid haft för vana att göra
och därför är Ryssland och endast Ryssland skyldiga till sitt krig och sina aldrig sinande krigsbrott.
Citera
2024-10-22, 10:54
  #468742
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Ryzzland har flyttat tidpunkten för när Ukraina ska kastas ut ur Kursk. Det var visst inte så bråttom med det eftersom det nya datumet är den 1:a februari 2025. Grattis, ryzzar, den här gången går det säkert jättebra…

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1848613430950777128


Din källa är Maks NAFO som i sin tur citerar RBC som i sin tur har"Defence Forces say" som sin källa.

Det stämmer säkert.

https://newsukraine.rbc.ua/analytics/russia-advances-in-kursk-and-donbas-is-ukrainian-1729578108.html
Citera
2024-10-22, 10:56
  #468743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det jävliga är att stoppades sanktionerna direkt så skulle det inte hjälpa Ryssland ett dugg ( En stor del av sanktionerna var specifikt framtagna för att ha sönder Ryssland över tid ) Inom vissa områden kommer det att ta minst 25-30 år att återhämta sig om de ens kan återhämta sig utan ett aktivt stöd från väst .

Det spelar alltså ingen roll om Ryssland vinner eller förlorar över Ukraina eftersom de själva är den största förloraren hur det än utvecklas . Lägger man dessutom till alla andra skulder och problem Ryssland fått på grund av kriget så ser det nattsvart ut ( Ryssland är inget land man vill stanna i om man önskar sig en framtid )

Däremot ser det även rätt så mörkt ut för Ukraina . De får försvara sig men inte ta terräng eller vinna samtidigt som de har västs ögon på sig och inte riktigt kan slå tillbaka på samma vis utan att riskera västs stöd

Det är jobbigt för Ukraina men på 10-30 års sikt är det ljust för dem. Ryssland kommer att falla sönder och braka ihop ekonomiskt, tappa sin plats i FN och i framtiden - om de sköter sig bra, utvecklas ekonomiskt, inte blir ett totalt kinesiskt lydrike, avmilitariserar sig, inför demokrati och hållbara samhällsinstitutioner osv - så kanske kanske de kan nå en ställning som tex Grekland i framtiden.
Citera
2024-10-22, 11:16
  #468744
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Rysk pilot som mördat 68 oskyldiga civila Ukrainare får smaka rättvisa i form utav en hammare bekräftelse att nazister strider på rysslands sida och använder stridsgas (vilket dom gör för att dom inte kan strida och vinna på något annat sätt). Rysstroll, vad tycker ni om nazister nu igen?

https://cornucopia.se/2024/10/uppdateras-ryssland-medger-bruk-av-c-stridsmedel-mot-ukraina-rysk-pilot-som-mordade-68-ukrainare-ihj alslagen-med-hammare-bland-de-allra-storsta-ryska-forlusterna-under-kriget-igar/

Ukraina kommer behöva jaga de 100-tusentals ryska krigsförbrytarna minst 50 år framöver.
Helst bör man föra dem till rättegång men när det inte går får man skipa rättvisa på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in