Citat:
Ursprungligen postat av
Knivur-273
Jag drabbas nästan alltid av små nynpher som biter sig fast så in i helvete i skinnet. När jag sliter av dem, så sitter huvudet och mundelarna kvar. Jag har utvecklat metoden att lägga på Jod-sprit, sedan gräva ut mundelarna med en vass morakniv och pincett, båda steriliserade med jod.
På hunden så var det enkelt för min hustru att slita av de stora jävlarna, hon såg kanske ej de små nympherna i skinnet på den stackars hunden.
Så vad gör man nu eller bättre ?
På hund o katt är det enkelt använd fästingmedel, de kan få någon enstaka ändå men under tiden ca 30 dagar får de inget.
På en själv använd ljusa kläder, tejpa gärna byxbenen, handlederna för att förhindra åtkomst.
Använd helst en fästing borttagare, är de super små är det svårt ibland får de sitta ett litet tag men det bedför ju risk från bla TBE, borelia.
Men det finns flera bra borttagare för olika storekar.
Men när jag plockar på katten, tar jag alltid ett ordentligt tag drar lite utåt och vrider medsols och lyckas 98% detvärsta är att djuren drar in dem o ofta till tv soffan o till sängen så jag kollar lite extra där, och om en katt legat i knät åker en ficklampa fram o på så sätt brukar jag fånga dem.