2024-10-22, 00:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Men hur gör du med de små nympherna då. små djävlar som är svåra att upptäcka.

Det är just de små svarta jäklarna jag tar med fästingplockaren. Man drar inte, man vrider ur dem när man lagt snaran på. Köp en på apoteket och prova. Och prova gärna kylspray också.

Slopa morakniven om du behöver gräva, köpa sådana där rostfria lancetter som man har när man sticker för blodprov. De är också oslagbara för att plocka en träflis ur fingret och kommer i steril förpackning. Finns att köpa på nätet.
Citera
2024-10-22, 00:48
Medlem
Knivur-273s avatar
Det är roligt att en Schäferflicka kan tycka om att bli rensad från fästingar, även om det nyper litet i skinnet. Min Hustru var likt jag mycket nära hunden och kunde klippa klor vid behov och i synnerhet jag gå med henne till veterinären som älskade henne över allt, sett henne som valp. för hon bet honom ej i ansiktet utan gasbinda om nosen, även om det gjorde litet ont i tassen.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-10-22 kl. 00:58.
Citera
2024-10-22, 01:07
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Jag drabbas nästan alltid av små nynpher som biter sig fast så in i helvete i skinnet. När jag sliter av dem, så sitter huvudet och mundelarna kvar. Jag har utvecklat metoden att lägga på Jod-sprit, sedan gräva ut mundelarna med en vass morakniv och pincett, båda steriliserade med jod.

På hunden så var det enkelt för min hustru att slita av de stora jävlarna, hon såg kanske ej de små nympherna i skinnet på den stackars hunden.

Så vad gör man nu eller bättre ?

På hund o katt är det enkelt använd fästingmedel, de kan få någon enstaka ändå men under tiden ca 30 dagar får de inget.
På en själv använd ljusa kläder, tejpa gärna byxbenen, handlederna för att förhindra åtkomst.
Använd helst en fästing borttagare, är de super små är det svårt ibland får de sitta ett litet tag men det bedför ju risk från bla TBE, borelia.
Men det finns flera bra borttagare för olika storekar.
Men när jag plockar på katten, tar jag alltid ett ordentligt tag drar lite utåt och vrider medsols och lyckas 98% detvärsta är att djuren drar in dem o ofta till tv soffan o till sängen så jag kollar lite extra där, och om en katt legat i knät åker en ficklampa fram o på så sätt brukar jag fånga dem.
Citera
2024-10-22, 01:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Människor har extremt segt skinn, jag undertecknad. Hundar inte alls lika mycket, men det är svårt att dra ut dem ur skinnet utan morakniven.

Hon led som fan med svidknott, hon fick ligga i tältet med mig och min hustru. I större lycka.

Skakade först på liggunderlaget, men så kom hyndan in i min hustrus soväck, så sov hon bra och snarkade.

Det är en stor olycka att drabbas av knott, men en stor lycka att få vara i tältet eller i huset eller med människor för en hund.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-10-22 kl. 01:42.
Citera
2024-10-22, 01:41
Medlem
Citat:
Jag drabbas nästan alltid av små nynpher som biter sig fast så in i helvete i skinnet. När jag sliter av dem, så sitter huvudet och mundelarna kvar. Jag har utvecklat metoden att lägga på Jod-sprit, sedan gräva ut mundelarna med en vass morakniv och pincett, båda steriliserade med jod.

På hunden så var det enkelt för min hustru att slita av de stora jävlarna, hon såg kanske ej de små nympherna i skinnet på den stackars hunden.

Så vad gör man nu eller bättre ?

Det enklaste sättet är att bara snurra på dom med fingret tills dom släpper.
Citera
2024-10-22, 01:46
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag borstade av Shäferfilckan på magen, sedan åkte vi därifrån. Inga svidknott eller fästingar som bet henne i huden.

Hon hatade att bli borstad på magen med sina bröstvårtor åtta, men det fick hon tåla och nu blev hon fri och ren.

Hon gillade mig mycket. Jag kammade henne och skötte om henne på alla sätt.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-10-22 kl. 02:11.
Citera
2024-10-22, 03:18
Medlem
Sereenas avatar
Man ska inte dra/rycka ut fästingar, man ska "skruva" ut dom.

Personligen så tycker jag att kofots-modellen på fästingplockare är bäst, minsta storleken brukar funka bra att få grepp om även väldigt små fästingar, har ett par som sitter på nyckelknippan under fästingsäsong.
Citera
2024-10-22, 07:13
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Men hur gör du med de små nympherna då. små djävlar som är svåra att upptäcka.
Min Schäferflicka gillade att bli plockad av stora fästingjävlar, men hur många nympher som satt och sög blod i skinnet, det visste vi aldrig, för det var svårt att se, utan att raka henne över hela kroppen.

Detta skulle kunna vara anledningen till att människan är naken.

Jag dränker den i klorhexidinsprit så släpper de. Eller väntar tills de går att plocka.
Citera
2024-10-22, 09:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag dränker den i klorhexidinsprit så släpper de. Eller väntar tills de går att plocka.

Att smeta/hälla diverse kemikalier på dom ökar risken för smitta, samma med att klämma kroppen.
Citera
2024-10-22, 09:49
Medlem
Hur funkar det med vanlig myggsalva på skinnet innan man går ut i skogen.?
Citera
2024-10-22, 10:09
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att smeta/hälla diverse kemikalier på dom ökar risken för smitta, samma med att klämma kroppen.

Precis, poängen med fästingplockaren med snara är att den går in framför kroppen istället för att klämma på den. I alla fall i teorin om man sätter den rätt och fästingen inte sitter konstigt.
Citera
2024-10-22, 11:58
Avslutad
Gäller kika snabbt om man varit ute i skogen lr liknande. Pincett är smidigt att ha i fickan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in