Citat:
Ursprungligen postat av
jonkebonke
Vilken skillnad gör denna upptäckt i en vanlig människas liv? Går denna matematiska innovation att tillämpa i ens vardagsliv?
Inlägget jag skrev är inte menat att vara raljant på något sätt utan jag vill bara veta vilken nytta jag kan ha av att känna till detta primtal.
Det ärliga svaret är nog att just du inte har någon nytta alls av det, om du måste fråga. Just du har pss inte heller någon nytta av att man nu har beräknat de ca 105 miljoner miljoner första decimalerna i pi, när mycket få behöver mer än typ 2 och INGEN behöver fler än 10 för några faktiska beräkningar (iaf inte inom fysik!). Och vad har du egentligen för vardaglig nytta av om Mondo lyckas höja sitt världsrekord med ännu någon cm?
Du kan somna om, du HAR ingen nytta av något av detta.
Jag tycker dock faktiskt att det är rätt kul med många saker som jag inte direkt inser någon annan nytta med. Att t ex följa Mondos nya rekord är ju oerhört spännande. Men vem vet, kanske utvecklingen av t ex nya såna där hoppstavar även har någon spinoff effekt på något väldigt mycket mer jordnära t ex inom husbyggnad? Racet mot allt fler decimaler i pi är en tävling mellan allt kraftigare datorer och algoritmer, och sådant har nog absolut en direkt påverkan på våra uppkopplade liv, och som numera även allt mer beror på AI och dess maskininlärning med fantasiljoner gigabyte med indata. Men ok, decimalerna i sig är förstås irrelevanta.
Nyttan av att finna nya rekordstora primtal är nog lite som med de rekordmånga decimalerna i pi. Men då tillkommer möjligen också den direkta nyttan som primtal har i bankernas krypteringsalgoritmer för att t ex dina pengar där ska vara säkra. Dock tvivlar jag på om t ex det här nyast funna primtalet kommer användas för något sådant. Iofs är det så pass stort att det nog kommer dröja VÄLDIGT länge innan någon kvantdator kan knäcka RSA-kryptering med den sortens primtal, men givet tillräckligt många gigaqbits, så går väl även det. Poängen är att RSA och liknande redan är på väg att ersättas med kryptering som är kvantdatorsäker, s k
post quantum secure kryptering, eller
post quantum cryptography. (IBM är ledande både inom kvantdatorer och PQS/PQC...

).
Ingen nytta alltså? Tja, om man gillar att lära sig saker och faktiskt tycker att det är kul, så jo då. Och igen, nyttan med nya kunskaper och rekord vet man aldrig på lite sikt. Typ all matte har varit onyttig som ny. Väldigt mycket avancerad matte har dock senare varit direkt oumbärlig inom fysik och teknologi. Känner t ex en matematisk fysiker som jobbar inom telekom, med t ex sånt som hur man kan pressa in så mycket data som möjligt i en fiber eller i en radiovåg, vilket påverkar dig med snabbare och bättre internet.