2024-10-18, 10:10
Moderator
Maviels avatar

Aktuella brott och kriminalfall --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2024-10-18, 10:16
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Förstasidestoff på expressen och sydsvenskan anges som 70 militärfordon försvunna

De flesta kan ha sålts/skrotas men hintas att vissa kan ha kommit till ukraina

Förstasidestoff tycks inte gillas på detta forum då denna Riksnyhet mörkades i morse här.

Föreningen har genomfört ett mega bedrägeri. Sitter styrelsen i fängelse idag?
Citera
2024-10-18, 10:29
Medlem
Är inte förvånad. Se på alla förstörda bunkrar där folk har länsat i tiotal år och bland annat snott koppar i mängder som man har hittat i skogen bland annat. Försvarsmakten och kommunerna har haft noll koll på deras byggnad ibland tror dom att sätta hänglås hjälper men det dröjer inte länge förrän någon knipsat den.
Bland annat nära mig så har tiggarfamilj flyttat in en gömd grön skåp liknande byggnad går inga vägar dit och täcks av skog men ändå central byggnad, dom har bott där i åratal. Den hade någon nr beteckning på oklart om det är militär förmodligen inte deras.
Citera
2024-10-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Den ekonomiska brottsligheten är illa nog men det värsta är det som Major Bohman påpekar om säkerhetsrisker kring militära materiel som kan komma i orätta händer.
Major Bohman säger i Ystads Allehanda: "– Några av bilarna som vi har sett dyka upp i Ukraina från Försvarsutbildarnas förråd i Köpingebro har militära registreringsskyltar. Tänk själv. En sådan bil skulle utan problem kunna ta sig in nästan överallt, kanske fyllas med sprängmedel och ställa till en katastrof."

Nyligen hade YA en artikel om en 18-åring från Skurup som var involverad i en skjutning i Malmö. Där stod: "Ammunitionen som Skurupsbon använde var 9-millimeters k-pist-ammunition som tidigare använts av det svenska försvaret. I sin dom konstaterar Malmö tingsrätt att sedan Försvarsmakten slutat använda ammunitionen överläts en del till skytteklubbar. Ammunitionen har därefter hamnat i händerna på kriminella."

https://www.ystadsallehanda.se/skurup/18-aringen-skot-15-skott-mot-barnfamilj-doms-till-fangelse-i-nara-12-ar/

Det är inte utan att man undrar om ammunitionen kommer från denna stinkande förening.

hahahahahahh knappast!
Jag kan lova att denna föreningen INTE har fått några 90B av FM.
Citera
2024-10-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haggus3
hahahahahahh knappast!
Jag kan lova att denna föreningen INTE har fått några 90B av FM.
Jaså? Saxat från SvD 14 mars 2014:
"Sprängdeg hittades på kursgård
Publicerad 14 mars 2014
Drygt ett kilo sprängdeg, åtta sprängpatroner och 15.000 skarpa patroner beslagtogs av polis efter en husrannsakan vid en kursgård söder om Ystad.

Anläggningen tillhör frivilligorganisationen Försvarsutbildarna, som utbildar försvaret. De har dock inget tillstånd att förvara ammunitionen.

– Försvarsutbildarna har inte någon anledning att utbilda om spräng- och tändmedel, säger Janne Bohman, informationschef på Försvarsmakten i Skåne till TT.

Mats Johansson, verksamhetsledare på Försvarsutbildarna i Ystad, tror att sprängmedlen har legat där en längre tid.

– Vi har haft övningar åt försvaret där vi har utbildat i de här bitarna. Sen har väl vissa delar glömts kvar, säger han till TT.

Han utesluter att någon obehörig kan ha tagit sig in i utrymmet. Organisationen ska nu se över sina rutiner."
Citera
2024-10-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det vore trevligt med en lista på dessa förmenta dyrgripar. TGB11/13 (dvs Volvo C303/C304) är förvisso coola fordon med ett visst värde på andrahandsmarknaden men hopplöst bränsletörstiga, obepansrade och sedan länge avförda ur FM, de går inte att serva av FM (knappt alls) etc. Så värdet för FM för just dessa torde vara noll. Det är knappt jag skulle skicka dem till Ukraina.

Tgb 11/13 används fortfarande på stor bredd i fredsproduktionen, men troligen inte på krigsförbanden

Varför skulle de inte gå att serva?
Citera
2024-10-21, 10:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Tgb 11/13 används fortfarande på stor bredd i fredsproduktionen, men troligen inte på krigsförbanden

Det är naturligtvis en förenklad (fördummad?) beskrivning av det verkliga läget, dvs att de här terrängbilarna används till de "tar slut", men inte underhålls och repareras "för krigets krav". Naturligtvis KAN försvaret (och tekniska verkstäder, t o m Volvos lastbilsverkstäder) underhålla fordonen till nyskick, men då der når sin ekonomiska/tekniska livslängd plundrar men dem på delar och skrotar resten.
Citera
2024-10-21, 10:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen

Gamla bilar går sönder oftare och det redan när de var nya. Driftsäkerheten var inte alls samma som nu.

Trafiksäkerheten ska vi inte glömma, inte heller förbrukningen av drivmedel.

Man får mecka hela tiden med en gammal tgb11 och man kan inte vara säker på att man kommer fram. De har visserligen inte gått långt, kanske 4 000 mil, men gummi hårdnar, lödningar korroderar och limförband släpper.
Citera
2024-10-21, 18:05
Medlem
Jag förstår att många i Ystad känner sig oroliga just nu. Styrelsen i FRG, som också ansvarade för att dela ut timmar under flyktingkrisen från Ukraina, anklagas för att ha gett ut beredskapstimmar på ett sätt som gjorde att vissa fick dubbelt betalt. Många skattepengar ska ha hamnat direkt i fickorna på ett gäng giriga Ystadbor, med den nuvarande ordföranden i spetsen som bara under en månad tog ut nästan 200 timmar. Det är svårt att få tag på styrelsen, särskilt ordföranden, som verkar hålla en låg profil och undvika offentlighet.
Citera
2024-10-21, 18:57
Avslutad
"Föreningen Beredskapscenter i Ystad"

På föreningen leder nu Björn Hårdstedt
detektivarbetet med att spåra objekten.
Inte ens hälften av fordonen finns
i föreningens egna inventarielistor.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svaret-om-de-70-forsvunna-militarfordonen/
Citat:
– Skumraskaffärerna, om det har varit några, ligger en bit tillbaka i tiden, säger Björn Hårdstedt.

Vilken soppa

https://fredriksberg.org/
Senast redigerad av explorers 2024-10-21 kl. 19:00.
Citera
2024-10-21, 19:22
Medlem
Hegamons avatar
Dom här fordonen som sänt till Ukraina. Det har bevisligen betalats pengar för privatpersoners pick-uper eftersom dom sedan gjorts om till mobil plattform för kulspruta.

Jag tänker mig att samma häller för många av dom fordonen som försvunnit, har dom inte bara sålts vidare till Ukraina. Isfall vart har dom pengarna hamnat? På en privatperson eller några privatpersoners konton?

Om det sedan varit lagligt att sälja fordonen vidare, det vet jag inte. Eftersom jag misstänker att föreningen ägt fordonen. Möjligen det funnits krav på att inte sälja fordonen vidare?
Citera
2024-10-21, 19:25
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Om det sedan varit lagligt att sälja fordonen vidare, det vet jag inte. Eftersom jag misstänker att föreningen ägt fordonen. Möjligen det funnits krav på att inte sälja fordonen vidare?

Om du hade läst så hade du vetat om att de inte haft rätt att sälja fordonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in