Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Vad jag vet så har ingen sagt att grundlag går före EU-rätt.
Det är en rättsfråga där svaret är glasklart: EU-rätten går alltid först.
Däremot tillåter GDPR att man gör vissa undantag från den, och vad det verkar koka ner till är om Sveriges undantag är för breda eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjottaplingplong
Men var det inte något svammel kring att Sverige skulle ha fått ett undantag? Har för mig att det diskuterades i bl.a. Tvivelaktig svensk tillämpning av EU:s dataskyddsregler SvJT 2022. Nu är det ett tag sedan jag läste den, så jag kan minnas fel.
EU-domstolen har i praxis erinrat om att syftet med artikel 10 är att säkerställa ett utökat skydd mot sådan behandling av personuppgifter som, på grund av att uppgifterna är särskilt känsliga, kan utgöra ett särskilt allvarligt ingrepp i den grundläggande rätten till respekt för privatlivet och skydd för personuppgifter enligt artiklarna 7 och 8 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna.
Domstolen konstaterade vid tillfället också att unionsrätten har företräde framför nationella bestämmelser, inklusive grundlag (punkterna 126 och 135).
Publiceringar på internet faller som huvudregel utanför YGL:s tillämpningsområde. Det innebär att dataskyddsförordningen normalt sett är tillämplig på sådan behandling.