2024-10-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag vet förstås inte vad Putin tänkte innerst inne. Men min gissning är inte att han anföll Ukraina för att varna eller skrämma länderna i EU. Jag tror han redan hade bestämt sig för att anfalla Ukraina och inför det ville splittra och hota EU-länderna och Nato-länderna så de inte skulle lägga sig i det.

Men oavsett vilket så gick det ju inte hem. Ukraina har inte fallit än trots över 2 ½ år av rysk aggression. Såväl EU-länderna som Nato-länderna är ju mer enade än någonsin och har dessutom såväl själva upprustat som skänkt massor av vapen till Ukraina. Därtill har de brutit handelsförbindelserna med Ryssland. Och dessutom har Nato fått två nya medlemmar och har därmed även fördubblat gränsen mot Ryssland.

Så vad än planen ursprungligen var har den uppenbarligen misslyckats.
Dock börjar ju enighetens i att stötta Ukraina svikta. Flera länder tycker att det blir för dyrt och det leder ingen vart. President Trump m fl är dessutom inne på att förhandla med Putin, och kanske ge upp de östra regionerna i Ukraina.
Citera
2024-10-21, 14:00
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Dock börjar ju enighetens i att stötta Ukraina svikta. Flera länder tycker att det blir för dyrt och det leder ingen vart. President Trump m fl är dessutom inne på att förhandla med Putin, och kanske ge upp de östra regionerna i Ukraina.

En amerikansk president kan inte ge bort delar av Ukraina till Ryssland. De enda som kan göra det är Ukraina då det är deras land. Men hitintills finns inget som tyder på att de är villiga till det.

På sin höjd kan han försöka stoppa mer amerikanskt stöd till Ukraina, men då han inte är diktator utan president lär även det bli svårt då han nog kommer få svårt att få med sig kongressen på det.
Citera
2024-10-21, 14:04
Medlem
Jack.Elams avatar
Visa ord från Gabrielius Landsbergis

https://x.com/GLandsbergis/status/1848006509013225679
Citat:
At the beginning of the year @EmmanuelMacron
hinted at putting boots on the ground. At the end of the year North Korea actually did it. We are still on the back foot, reacting to escalation instead of reversing it. Macron's ideas should now be revisited, better late than never.
Citera
2024-10-21, 14:09
Medlem
Citat:
En amerikansk president kan inte ge bort delar av Ukraina till Ryssland. De enda som kan göra det är Ukraina då det är deras land. Men hitintills finns inget som tyder på att de är villiga till det.

På sin höjd kan han försöka stoppa mer amerikanskt stöd till Ukraina, men då han inte är diktator utan president lär även det bli svårt då han nog kommer få svårt att få med sig kongressen på det.
Utan omvärldens stöd kommer Ukraina inte existera länge till, så Zelensky är nog tvingad att lyssna till de fredsförslag som kan komma från USA och Europa. Zelenskys oförsonliga attityd kommer göra honom omöjlig i internationella sammanhang, och hans "segerplan" har inte gjort succé ute i världen. Når resten av världen vill ha fred och Zelensky vill fortsätta kriga kommer ha upptäcka att han har allt färre vänner kvar.
Citera
2024-10-21, 14:12
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Utan omvärldens stöd kommer Ukraina inte existera länge till, så Zelensky är nog tvingad att lyssna till de fredsförslag som kan komma från USA och Europa. Zelenskys oförsonliga attityd kommer göra honom omöjlig i internationella sammanhang, och hans "segerplan" har inte gjort succé ute i världen. Når resten av världen vill ha fred och Zelensky vill fortsätta kriga kommer ha upptäcka att han har allt färre vänner kvar.

Den som vill kriga är ryssen. Annars hade fittan i kreml inte tagit in nu de mordkoreanska trälarna som fetto-kim glatt skickar iväg efter att ha fått lite getter att mumsa på och hästar att rida. Tro inte en sekund att de "gåvor" ryssen skickat till fettot kommer befolkningen till godo.
Citera
2024-10-21, 14:38
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:

Citat:
Utan omvärldens stöd kommer Ukraina inte existera länge till
Jasså? Vissa påstår att Ryssland är ute efter hela Ukraina. Andra hävdar att så är inte fallet.
Vad har du för belägg för ditt påstående?

Citat:
fredsförslag som kan komma från USA och Europa
Det enda jag hör från väst är att man ska stötta Ukraina.
Har du länk till något annat, av värde?

Citat:
hans "segerplan" har inte gjort succé ute i världen.
Samma här. Jag har inte hör något mera negativt, än positivt, om segerplanen.
Men du vet mera?
Citera
2024-10-21, 14:40
Medlem
Silfverryggs avatar
Som jag gissade tidigare när både Navalnja och Kara-Mursa möttes i Helsingfors ett tag sedan där jag skrev att där träffades de framtida ryska presidenten och premiärministern.

Ta-daa.
Julia Navalnaja, änka efter Aleksej Navalnyj, som dog i ett sibiriskt fångläger i februari, har för avsikt att bli Rysslands president. Navalnaja sade i en intervju med det brittiska tv-bolaget BBC att hon skulle ställa upp i presidentvalet om hon återvände till sitt hemland. Samtidigt uppgav han dock att hon inte har någon chans att återvända till Ryssland så länge Vladimir Putin sitter kvar vid makten. Det finns en arresteringsorder som är giltig i Ryssland för Navalnaja.
- Min politiska motståndare är Vladimir Putin och jag kommer att göra allt jag kan för att störta hans regim så fort som möjligt, sade Navalnaja.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e80bf8f4-c4e2-4100-8a20-f46ac6705dfa
Citera
2024-10-21, 14:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Extrema förlustsiffror för Ryssland idag (För igår antar jag).
+1710 personnel (!)
+24 tanks
+64 AFVs
+24 artillery systems
+1 AD system

Detta tyder på att Ryssarna har mycket offensiver nu. Det är då de brukar förlora mycket trupp.

https://x.com/NOELreports/status/1848245110762344779
Citera
2024-10-21, 15:12
Medlem
Citat:

Får man inte tillbaka allt ukrainsk territorium bör man börja spränga bomber i folksamlingar i Moskva och Sankt Petersburg till dess ryssarna ger tillbaka allt de stulit.
Citera
2024-10-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Hur länge kan Ukraina hålla positioner innan dom helt enkelt inte orkar? Oavsett hur mycket vapen och pengar dom får måste dom har mannskapet för att klara det.

Själv undrar jag mest över hur kuvat det ryska folket är. Hur kan ett folk stå ut med dessa stora förluster i man bara för att drabbas av en långvarig ekonomisk katastrof. Ryssarna - den stora majoriteten - måste verkligen älska att leva sitt liv i under förtryck i största möjliga misär för chansen att få dö för Moder Ryssland. Verkligen lågt ställda livsförväntningar.
Citera
2024-10-21, 15:19
Medlem
Citat:

Och frågan är hur "great" han kan göra USA igen om han sviker USA:s bästa vänner.
Citera
2024-10-21, 15:22
Medlem
Jofs avatar
Vore bra om man hittar ett förvar mot drönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in