2024-10-21, 00:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Du tar feil!

Juni 2024:
https://blockworks.co/news/privacy-coins-sacrificed-so-crypto-could-run
"The world tends to move slowly on crypto regulation — but the cumulative effect on investor bags can be huge.

Privacy coins are, on the surface, a case in point. Rolling bans and delistings over the past six years have placed some of the largest projects on the outs.

The European Union’s Markets in Crypto Assets Act (MiCA) framework, which came into effect last year but will be enforced at the end of 2024, is really a capstone on the governmental anti-privacy coin movement."

Januar 2024:
https://cryptonews.com/news/crypto-forensics-breakthrough-finnish-authorities-trace-monero-in-high-profile-hack/
"The National Bureau of Investigation in Finland has reportedly made significant progress in tracing*Monero (XMR)*transactions as part of an ongoing investigation into the criminal trial of Julius Aleksanteri Kivimäki."

Oktober 2024:
https://cointelegraph.com/news/kraken-ends-monero-support-european-economic-area?utm_source=rss_feed&utm_medium=full_rss%3Fkey %3D%7B8e61cc5f7a4e068ea5a6860974acce15%7D&utm_camp aign=rss_partner_inbound
"Crypto exchange Kraken will end its support for privacy token Monero in the European Economic Area (EEA)."

Januar 2024:
https://www.cointribune.com/en/monero-xmr-why-does-binance-want-to-get-rid-of-it/
"Monero (XMR), the most anonymous cryptocurrency in the ecosystem, is regularly threatened with delisting by several exchange platforms."

Februar 2024:
https://cointelegraph.com/news/monero-drops-multi-month-lows-binance-delisting
"Binance will delist Monero (...) alongside other tokens like Aragon (ANT), Multichain (MULTI) and Vai (VAI) on Feb. 20, 2024"
"Major privacy-focused cryptocurrency Monero has plummeted to multimonth lows amid Binance announcing the upcoming delisting of the token from its platform."

Oktober 2024:
https://www.washingtonpost.com/opinions/interactive/2024/cyber-sleuth/
Anonym kryptovaluta skal nedbekjempes, det gjelder ikke bare monero. Kampen begynte med etterforskningen av kryptobørsen Binance, som nå er dømt. Kampen fortsetter og som du kan lese i lenken over, så kommer Koopman i IRC aldri til å gi seg.

Naivt å tro at man kan forby en kryptovaluta, det er alt jeg kan si
Citera
2024-10-21, 00:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Mulig amatører, men likevel er det ikke til å stikke under en stol at det er svært mye som er tenkt på. Golf ID, sim kort, VPN, dark web, Monero sporbarhet (TH overførte fra Kripos sin pc, fra kripos sine lokaler på Bryn mens hele politi Europa fulgte med), mailer, brev etc etc.. GM er svært selvsikker. Det er også på det rene av politiet etter 6 år ser ut til å famle i blinde å ber om tips.. Sånn sett er det ikke spesielt amatørmessig utført.
Citat:
Golf ID, sim kort, VPN, dark web, Monero sporbarhet
Dette er jo samme verktøy de fleste organiserte kriminelle miljøer benytter. Det finnes et hav å velge blant potensielle kandidater. Sånn sett kan forsåvidt enkeltpersoner som tilhører et slikt miljø ta en kort solo, duo eller trio karriere. Jeg tror ikke det noensinne var meningen at AEH skulle returneres. Muligens pga vitneobservasjoner i Ås, må det ha vært minst 2 personer involvert.
Citera
2024-10-21, 01:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nicobar
Monero er en anonym kryptovaluta, det er ikke snakk om å forby kryptovaluta generelt. Les om hva anonym kryptovaluta benyttes til, så skjønner du at det er du som er naiv. Jeg håper virkelig at du ikke mener at denslags kriminalitet er akseptabelt. Les det Koopman/IRC forteller (lenken nederst i mitt forrige innlegg).

Det som var mitt opprinnelige budskap til deg er at monero og flere andre anonyme kryptovalutaer allerede er bannlyst. Du påsto at det ikke var tilfelle, derfor postet jeg flere lenker og sitat, og da ser du at til og med kryptobørsen Kraken har vært nødt til å bannlyse monero m.fl. anonyme kryptovalutaer. Det skjer ikke over natten, Binance er den kryptobørsen som har kommet lengst i det arbeidet. De kryptobørsene som fremdeles ønsker å fremstå seriøse benytter KYC, de ønsker ikke samme skjebne som Binance, som har blitt dømt. Så dette er ikke naivt. Monero har som resultat av dette falt i verdi allerede.
Citera
2024-10-21, 02:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Kanskje ikke.

Tenk om f.eks. RU og en eller to til sitter og koker ihop at det er mulig å tjene raske penger på å kidnappe (åpen for drepe) AEH?

Hva om den samme gjengen deretter bestiller kidnapping/drap på nettet?

Og hva om de hadde tjent seg til en million eller hva det nå koster og casher ut til de som skal utføre?

Og de som skal gjennomføre er dønn proffe?
Jeg vet altfor lite om RU for å si om han kunne gjennomføre noe slik. Utifra det som har fremkommet tror jeg ikke det. Jeg føler det ligger i luften at siktelsen mot RU blir henlagt snart. Jeg har ofte rett!
Citera
2024-10-21, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Min gode Braskamin - du kjenner for få milliardærer.

Det spiller ingen rolle om TH er milliardær eller ikke. Man tar ikke livet av sin kone etter det han gjorde i ektepakten i desember 1993. TH kunne like gjerne ha fortalt AEH sannheten, hvor vanskelig ville det være for ham?
Citera
2024-10-21, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg vet altfor lite om RU for å si om han kunne gjennomføre noe slik. Utifra det som har fremkommet tror jeg ikke det. Jeg føler det ligger i luften at siktelsen mot RU blir henlagt snart. Jeg har ofte rett!

Alle siktelser vill legges ned. Kanske foruten den om anvendelse av stjålen identitet. Politiet ønsker tips i saken. Det taler for seg selv... RU er bare en liten bit i villedingen.
Citera
2024-10-21, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsten76
Alle siktelser vill legges ned. Kanske foruten den om anvendelse av stjålen identitet. Politiet ønsker tips i saken. Det taler for seg selv... RU er bare en liten bit i villedingen.
Slik jeg har forstått det så er det to av de tre gjenstående siktede som har Golfs stjålne identitet. Husker ikke hvor jeg leste det, men det var én av de siste publiserte artiklene om saken. Usikker, men de to er vel mannen i 20-årene, som var den første som ble siktet og PSS, mannen i 30-årene? For sistnevnte tror jeg det er liten sjanse for at siktelsen blir henlagt. Mannen i 20-årene har det blitt skrevet lite om, men var det ikke han som ble kalt Oslomannen?
Citera
2024-10-21, 09:58
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hvis man har begått en straffbar handling så er det klart at man lyver i avhør for å beskytte seg selv slik at man ikke blir stilt for retten.

Ja, man kan jo prøve å sette seg selv i en tilsvarende posisjon som RU.

Hvorfor skulle han unnlate å fortelle alt han visste dersom han var uskyldig?
Hvorfor skulle han endre forklaring da han ble siktet?

RU har noe å skjule. "Ferdig snakka".
Citera
2024-10-21, 10:09
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicobar

Neppe forby, men det fins mange gode argumenter for å regulere krypto.
Med tanke på økonomiprofessorer som i mange år har tatt til orde for en
utfasing av kontanter på bakgrunn av at det er "en gavepakke til kriminelle", så
er det ikke vanskelig å se at kryptovaluta er en enda større slik "gavepakke".
Denne saken er jo et slående bevis. Hvitvasking av narkopenger likeså.

Det er i det hele tatt både interessant og ganske skremmende å se utviklingen
i Norge, det kan nesten se ut som det er lovløse tilstander, særlig i Oslo.
Skyting og knivstikking, vold og drap er hverdagskost. Det flyter over av knark
og da særlig "rikmannsdopet" kokain. Politiet klarer fremdeles knapt mer enn
å ta noen hasjrøykere ved Akerselva, og en og annen "dumpster diver" som
tok med seg en kartong med potetgull som var utgått på dato.

Kanskje ikke så rart de gikk på et magaplask i denne saken, da.
Citera
2024-10-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det er i det hele tatt både interessant og ganske skremmende å se utviklingen i Norge, det kan nesten se ut som det er lovløse tilstander, særlig i Oslo.
Skyting og knivstikking, vold og drap er hverdagskost. Det flyter over av knark
og da særlig "rikmannsdopet" kokain. Politiet klarer fremdeles knapt mer enn
å ta noen hasjrøykere ved Akerselva, og en og annen "dumpster diver" som
tok med seg en kartong med potetgull som var utgått på dato.

Ja, å hvorfor... Ikke bare i Norge, men resten av EU også. Pga denne hodeløse innvandringa av fra ikke vestlige land. Politiet etterlyser foreldrene, men når far i huset støtter steining av kvinnfolk, så er det kanskje ikke å vente at han bryr seg om poden går med kniv på Karl Johan heller.

Men tilbake til saken. Tv2 hadde nettopp ett innslag ang denne saken. Ikke noe nytt, men det var en god presisering ang TH og hans status. Som jeg har skrevet ett par dager, så går det ikke an å si at han er frikjent eller ikke frikjent. Mange her skriver: "Han er frikjent / han er ikke frikjent".. Disse uttrykkene betinger at han har vært stilt til doms, noe som ikke er tilfelle her.

Riktig formulering ang TH er som TV2 presiserte: TH er renvasket fra anklagene om å ha noe med konas forsvinning eller død.
Citera
2024-10-21, 13:13
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Tv2 hadde nettopp ett innslag ang denne saken. Ikke noe nytt, men det var en god presisering ang TH og hans status. Som jeg har skrevet ett par dager, så går det ikke an å si at han er frikjent eller ikke frikjent. Mange her skriver: "Han er frikjent / han er ikke frikjent".. Disse uttrykkene betinger at han har vært stilt til doms, noe som ikke er tilfelle her.

Riktig formulering ang TH er som TV2 presiserte: TH er renvasket fra anklagene om å ha noe med konas forsvinning eller død.

Media, særlig VG og TV2, driver hektisk brannslukking nå, de er åpenbart livredde for å bli saksøkt for det Holden kalte en "svertekampanje" av TH. Milli og Krimpodden lager nå sak om butikktyverier fra taxfreebutikkene på Gardermoen.

Politiet på sin side kommer til å sitte musestille med 40 000 sider med etterforskningsdokumenter som per i dag kanskje ikke kan brukes til annet enn å tørke seg i ræva med.

Tviler uansett på at "ukontrollert innvandring" har noe med denne saken å gjøre. Men du som har stått fast på dette BMW-sporet kan kanskje legge sammen to og to når det er en kjent sak at mange i RU sin krets driver med råning, chip-tuning og gatebiler. Andre i RU (og MPU) sin krets er notoriske kriminelle av ulik kaliber. Og altså en direkte kobling til BAMA som også er gjenstand for flere gigantiske kokainbeslag. Kokain ble også funnet i Sloraveien.

Dette burde politiet ha mulighet til å nøste opp. De har etter sigende spisskompetanse, men det ser ut til at de rett og slett mangler gangsyn og aldri så lite fantasi. Med fantasi mener jeg evnen til å legge sammen to og to, og se paralleller mellom forskjellige saker. Mulige paralleller som ved flere anledninger f.eks. er blitt trukket frem her i tråden.
Citera
2024-10-21, 14:20
Medlem
Politiet har flere gange sagt, at de tror på en løsning - så tænker, at de må have et eller andet, som de har fundet ud af. Og jeg kan heller ikke slippe TH teorien, så med mindre de får opklaret sagen, med en anden end TH - tror jeg mange stadig vil mistænke, at det er ham der står bag, og politiet bare ikke har kunne bevise det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in