Citat:
Ursprungligen postat av
marytrader
Intressant. Du trejdar alltså kort/mellanlångt i olika fonder? Har du något system du följer eller kör du på känsla?
Kan inte påstå att jag har något speciellt system - mest magkänsla baserat på nyheter, jag skulle nog säga att jag kör mellanlångt till långt - har inte psyket att köra korta plays. Oftast så håller jag på det jag köpt i minst nått år och justerar mest fördelningen för att inte ha för mycket eller för lite i någon sektor (även om teknik är min favorit).
Ca. hälften av mitt kapital ligger normalt i mer tråkiga indexfonder - för då har jag lite lugn i att jag i alla fall alltid kommer följa index med dem, varken bättre eller sämre. ETF och aktie-trading är mer för att krydda till det lite och få lite extra fart på utvecklingen. Magkänslan har varit halvledare rätt länge för att det behövs till allt teknikrelaterat (VanEck Semiconductor ETF), teknik (samma ETF som jag nämnde, har bara gått in tyngre i det) och krig (oftast olika aktier, men jag gillar spridningen mer med ETF:er - har bara varit dåligt utbud tills jag såg VanEck ETF:en som innehöll många av aktierna som jag hade innan). Halvledar ETF:en och IT ETF:en tillsammans har ungefär samma fördelning som "Swedbank Robur Technology"-fonden fast till ett mycket lägre förvaltningspris, så de kommer jag nog att hålla riktigt länge av den anledningen.
Sen kör jag typ 15% i utvecklingsländer - där jag just nu bara har i Indien (Jupiter India Select L) som skaffades när restriktionerna mot Kina skärptes för att då kändes Indien som det enda rimliga alternativet för produktion. Alla de har gått bra, sen har jag såklart gjort skit-plays, framförallt Turkiet och Balkan som jag ångrar lite, men missade det värsta av raset där tack och lov.