2024-10-18, 23:40
Avstängd
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Kul för dig! Har du kammat hem vinsten?
Nej.
Citera
2024-10-18, 23:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Nej.
Ajdå.
Citera
2024-10-19, 00:11
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Själv äger jag Investor och Coca-Cola. Jag är nöjd med båda bolagen även om Investor gått betydligt bättre än Coca-Cola. Dock så innebär Coca-Cola att min portfölj inte blir lika volatil och mer diversifierad, vilket känns tryggt. Dessutom har Coca-Cola ändå gett mig runt 55% i avkastning (inklusive utdelningar) sedan jag köpte dem för 5 år sedan.

Men som sagt, jag äger majoriteten av mitt kapital i en simpel indexfond. Aktier äger jag bara för att det är kul.

När tycker du det är rätt läge att gå in i investor? förr eller senare går de ju bakåt. Känns som om toppen är nådd nu eller?
Citera
2024-10-19, 02:37
Medlem
Pnizs avatar
Har varit extra tekniktung senaste veckorna, vilket visade sig vara rätt tur då det har gått över förväntan på den fronten. Köpte in mig på Invesco STOXX Europe 600 ETF, iShares S&P 500 Information Technology Sector ETF och VanEck Defense ETF för ca. fem veckor sedan och de två sistnämnda tycker jag har gjort väldigt bra ifrån sig. Fegade lite och flyttade över mycket till en USA-indexfond i samband med Augusti-dippen och även den tycker jag har återhämtat sig bra, bara nöjd än så länge!
Senast redigerad av Pniz 2024-10-19 kl. 02:54.
Citera
2024-10-19, 09:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
När tycker du det är rätt läge att gå in i investor? förr eller senare går de ju bakåt. Känns som om toppen är nådd nu eller?
Du kan inte förutspå marknaden, släpp den tanken. Gillar du bolaget eller inte? Om du gillar det, investera, annars inte. Jag investerade i Investor på deras ATM och är väldigt glad över det idag.
Citera
2024-10-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Investor följer ju index ganska väl, ja de har gått lite bättre framförallt under den tid Copco skördat framgångar.

Håll ett öga på substansrabatten och slå till när den är 10% i alla fall.

http://www.substansrabatt.se/substansrabatt/

De rör sig inte mycket från hur underliggande papper utvecklas.

Positivt är väl att Eric vaknar till liv.
Citera
2024-10-19, 12:00
Medlem
Swingexpertens avatar
Rapport v42 ⚖️ 2024

Nytt ATH 🤩 Rally i Guld

Perfekt timing att satsa på guld. Nu plockar jag hem snabba cash!

Dragloket för mig den här veckan blev ”BGF World Gold A2 USD” som exploderade uppåt med +6,12%. OMXS30 steg svagt med +0,22%.
Citera
2024-10-19, 12:36
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pniz
Har varit extra tekniktung senaste veckorna, vilket visade sig vara rätt tur då det har gått över förväntan på den fronten. Köpte in mig på Invesco STOXX Europe 600 ETF, iShares S&P 500 Information Technology Sector ETF och VanEck Defense ETF för ca. fem veckor sedan och de två sistnämnda tycker jag har gjort väldigt bra ifrån sig. Fegade lite och flyttade över mycket till en USA-indexfond i samband med Augusti-dippen och även den tycker jag har återhämtat sig bra, bara nöjd än så länge!

Intressant. Du trejdar alltså kort/mellanlångt i olika fonder? Har du något system du följer eller kör du på känsla?
Citera
2024-10-19, 12:55
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Rapport v42 ⚖️ 2024

Nytt ATH 🤩 Rally i Guld

Perfekt timing att satsa på guld. Nu plockar jag hem snabba cash!

Dragloket för mig den här veckan blev ”BGF World Gold A2 USD” som exploderade uppåt med +6,12%. OMXS30 steg svagt med +0,22%.

Jag tror själv på guld, men jag tror inte på att köpa (för mycket) på toppen/ath.
Så avvaktar. Får se hur det slutar
Citera
2024-10-19, 13:16
Medlem
Pnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Intressant. Du trejdar alltså kort/mellanlångt i olika fonder? Har du något system du följer eller kör du på känsla?

Kan inte påstå att jag har något speciellt system - mest magkänsla baserat på nyheter, jag skulle nog säga att jag kör mellanlångt till långt - har inte psyket att köra korta plays. Oftast så håller jag på det jag köpt i minst nått år och justerar mest fördelningen för att inte ha för mycket eller för lite i någon sektor (även om teknik är min favorit).

Ca. hälften av mitt kapital ligger normalt i mer tråkiga indexfonder - för då har jag lite lugn i att jag i alla fall alltid kommer följa index med dem, varken bättre eller sämre. ETF och aktie-trading är mer för att krydda till det lite och få lite extra fart på utvecklingen. Magkänslan har varit halvledare rätt länge för att det behövs till allt teknikrelaterat (VanEck Semiconductor ETF), teknik (samma ETF som jag nämnde, har bara gått in tyngre i det) och krig (oftast olika aktier, men jag gillar spridningen mer med ETF:er - har bara varit dåligt utbud tills jag såg VanEck ETF:en som innehöll många av aktierna som jag hade innan). Halvledar ETF:en och IT ETF:en tillsammans har ungefär samma fördelning som "Swedbank Robur Technology"-fonden fast till ett mycket lägre förvaltningspris, så de kommer jag nog att hålla riktigt länge av den anledningen.

Sen kör jag typ 15% i utvecklingsländer - där jag just nu bara har i Indien (Jupiter India Select L) som skaffades när restriktionerna mot Kina skärptes för att då kändes Indien som det enda rimliga alternativet för produktion. Alla de har gått bra, sen har jag såklart gjort skit-plays, framförallt Turkiet och Balkan som jag ångrar lite, men missade det värsta av raset där tack och lov.
Senast redigerad av Pniz 2024-10-19 kl. 13:58.
Citera
2024-10-21, 09:33
Medlem
Klas-Vegass avatar
Skall guld och silver festen fortsätta:

BULL GULD X4 AVA Köp 09:19 10 265,57 2 656 SEK
BULL SILVER X4 AVA Köp 09:18 700 4,16 2 912 SEK

JAg har ett nytt projekt vi kan kalla 10k cert
Citera
2024-10-21, 10:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Mina aktier i kuverttillverkaren Bong är upp 5%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in