2024-10-20, 20:10
Medlem
Lyzzas avatar
"Från 1 januari 2025 träder de nya reglerna för laddstolpar i kraft, vilket kommer att påverka såväl företag som fastighetsägare inom handeln."

"Alla byggnader med fler än 20 parkeringsplatser måste ha minst en laddningspunkt för elfordon och lagen gäller retroaktivt, alltså gäller det även befintliga parkeringar."

Vad tänker ni om detta?

Jag kan tänka mig att....

Det kommer att påverka små närbutiker på landet som kanske har stora parkeringar men lite folk per dag. Hade det varit jag så hade jag gått ut med sprayburken och x-at över parkeringsplatserna till det var 19 st kvar.

Kan man komma undan lagen i stan genom att hyra ut gruppvis, 19 parkeringsplatser, av sin parkering till andra fastigheter/butiker i närheten?

https://www.svenskhandel.se/nyheter/nyhet/sa-paverkar-krav-pa-laddstolpar-handeln
Senast redigerad av Lyzza 2024-10-20 kl. 20:13.
Citera
2024-10-20, 20:22
Medlem
Kommer bli döden för många affärer. Tack så jävla mycket Mp.
Citera
2024-10-20, 20:26
Medlem
Helidiotiskt Tack kära EU !!
Citera
2024-10-20, 20:53
Avstängd
GIMP-SUITs avatar
En inblick in i framtiden: Elbilar kommer bli mindre och mindre populära och utgågna efter 2030.
Citera
2024-10-20, 20:58
Medlem
Studsbolls avatar
Ännu ett dråpslag mot landsbygden. Helt säkert något miljöpartister inom EU drivit igenom. Helt otroligt att en relativt lite grupp muppar tillåts driva alla andra i fördärvet.
Citera
2024-10-20, 20:58
Avslutad
Sinnessjukt.
Citera
2024-10-20, 21:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
"Alla byggnader med fler än 20 parkeringsplatser måste ha minst en laddningspunkt för elfordon och lagen gäller retroaktivt, alltså gäller det även befintliga parkeringar."

Som sagt. Låter helt vansinnigt i ett land som Sverige. Vad ska nyttan med detta vara uppe i Norrland?

Någon som orkat läsa exakt vilken typ som krävs? Duger en vanlig Schucko-kontakt?
Citera
2024-10-20, 22:27
Medlem
Skyll inte på mp och EU, garanterat skulle våran "höger" regeringen kunna ha fixat bort det där om man la manken till.
Citera
2024-10-20, 22:28
Medlem
Jag har sett en laddstolpe i hela mitt liv i de delar av Sverige jag rör mig mest i.... Det där kommer inte att genomföras.
Citera
2024-10-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ännu ett dråpslag mot landsbygden. Helt säkert något miljöpartister inom EU drivit igenom. Helt otroligt att en relativt lite grupp muppar tillåts driva alla andra i fördärvet.
Var ju liknade dårskap som ledde till mackdöden tidigt 00-tal på landsbygden.
Citera
2024-10-20, 22:34
Medlem
RobbanUCs avatar
Först tog man livet av landsortsmackarna med tvånget att ha E85-pump som kostade så mycket att nedläggning var enda lösningen.
Nu gör man samma sak med småbutikerna på landsbygden som antingen måste begränsa parkeringen till 19 platser eller lägga stora pengar på svindyra installationer av laddstolpar, något som "elbilisterna" själva skulle betalat om allt var rätt.
De priviligierade och fullkomligt verklighetsfrämmande miljöfascisterna i riksdagen har tydligen för avsikt att sänka hela landet i den ogenomförbara utopin om miljön.
Även den sk. "högern" följer blint MP's illusioner och drömmar, och lägger ytterligare börda på de som inte har med saken att göra dvs. i slutändan så är det butikskunderna som får betala för de priviligierade genom högre priser.
Citera
2024-10-20, 23:06
Medlem
Är väl bara att smälla upp en billig 3,7 kW laddare som man ansluter med förlängningssladd.
Försöker någon ladda så löser säkringarna ut.

Problem solved!

Märkligt att detta inte genomförts i etapper förresten så folk får förbereda sig lite. 20 platser direkt liksom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in