Citat:
Ursprungligen postat av
knarkadamus
Fina ord men om hon faktiskt genomför någon reform är en annan femma. Det har studsat cannabisrelaterad lagstiftning i Amerikanska kongressen och senaten i många år utan resultat, även när både kongressen och senaten var under demokraternas kontroll. Specifikt SAFE banking act och omklassificeringen från klass 1 till klass 3.
Försöker inte säga att republikanerna är bättre heller då många inom partiet är emot legalisering. Vad jag vet vill Trump inte legalisera federalt, snarare att det ska hanteras på statlig nivå. Han har själv sagt att han själv kommer rösta för legalisering i Florida nu i valet. Det kan fortfarande bli lagligt på federal nivå den vägen genom högsta domstolen om majoriteten av staterna har laglig cannabis.
Jag vill helst se en federal legalisering av det enkla skälet att det då är större chans att den policyn kommer in i den internationella scenen mer. Specifikt FN behöver tillåta legalisering av cannabis för icke-medicinskt bruk i 1961 års narkotikakonventionen.
Jo, så är det ju. Men samtidigt så är det ju fler och fler stater som legaliserar, och såvitt jag vet är det ingen stat som gått åt andra hållet. Såvitt jag vet är det bara sex stater där det är 100% förbjudet, inklusive medicinsk användning. Det är 24 stater där det är legaliserat, så en till så är det hälften. Det är sju stater där det är avkriminaliserat, men inte legaliserat, fast för två av dem så är det avkriminaliserat enbart första gången du blir påkommen. Men för de övriga fem är det avkriminaliserat, så för avkriminalisering är det redan en majoritet av staterna med 29/50. . Vidare är det fyra stater där det är illegalt där det har avkriminaliserat i vissa städer.
Sen vet jag inte hur det såg ut förr, men i alla stater där det är illegalt är det en misdemeanor första gången. För de allra flesta är det även det vid upprepade brott. Det är bara två stater där det blir en felony.
Ovanstående är för rekreationellt bruk. Inte medicinskt eller odling.