Citat:
Ursprungligen postat av
Eponumos
På den tiden blev man väl sjukpensionär?
Om hon bara var sjukskriven som folk kan bli då och då behövdes väl kontinuerligt nya läkarintyg?
Men du får gärna utveckla din tanke om sjukersättning. Huvudfrågan är väl ändå om kvinnan fått skattepengar och i så fall hur dessa ska betalas tillbaka.
Om hela historien endast är någon grej om byråkrati på Arbetsförmedlingen så är den ju föga intressant mer än att deras rutiner bör förändras något.
Det var jag som slant lite i terminologin.
Förut fanns förtidspension (inte sjukpension som jag påstod). Denna ersattes 2003 med sjuk
ersättning (och för de under 30 år med aktivitetsersättning). Denna får du om det är utrett att du inte alls kan komma tillbaka till arbetslivet. Då skulle kvinnan i detta fallet inte ha haft något behov av att vara tjänstledig och ingen skulle krävt att hon skulle börja jobba igen.
Därför drar jag slutsatsen att fick hon någon ersättning alls så bör det ha varit sjuk
penning. Jag TROR inte att hon fått sådan heller för då skulle hon, som du skriver, varit tvungen att presentera läkarintyg och hon skulle inte heller klassats som tjänstledig från HR-jobbet.
Vad hon levt på under alla dessa år vete gudarna.