2024-10-20, 13:08
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ska brunnen användas i vardagen så vill du ha filter , annars kan du kasta ALLA ljusa kläder ni har för de kommer förstöras i tvätten .

Been there done that
Citera
2024-10-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Jag köpte mitt på Jula.

Byter de nån gång då och då. Nytt brukar kosta 100kr

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/vattenfilter-for-filterhylsor-438008/

Har sådana

Dom är bra. Men man är inte övertygad att de kommer räcka för att få vattnet att bli mindre färgat. Då tidigare ägaren prövade. Just nu är inte brunnen påkopplad dit så kan inte pröva heller dock.

Så tänkte vi att vi kör på nåt nytt system. Frågan som är om hur dyrt man bör lägga sig. Eller om man gör bort sig - svårt att veta i områden man inte är helt kunnig i
Citera
2024-10-20, 13:22
Medlem
Vi hade det där jag bodde innan, porslinet blev lite brunfärgat i toan å en unken lukt från kranen. Ingen smak dock husägaren löste det med nån pump som pumpade ner luft i borrhålet.. typ akvariepump...
När jag jobbade med eltruckar hadde vi ett filter för just järn eftersom batterierna inte tål det, ca 120cm långt å kopplat till vattnet.
Sen är det nog rätt skadligt för kopparrören, vet att husägaren bytte flera i tvättstugan... Det ena var ca 150 cm å hade nog hundra små hål i sig.
Senast redigerad av chonard 2024-10-20 kl. 13:27.
Citera
2024-10-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Bra punkter - tack för det.

Det är en liten hydropress tyvärr. Aa borrad brunn.

https://billigtvvs.se/blog/2022/okt/vad-ar-skillnaden-mellan-hydrofor-och-hydropress/

Verkade dock vara fördelar med hydropress?
Fördelen med hydropress är att du inte behöver rensa den på järn.
Fördel med hydrofor är att järnet lättare fäller ut då du har luft i hydroforen.
Nu vet jag inte vilken hårdhet osv ni har men avhärdare tar även en del järn samt mangan men osäker på hur mycket men kanske värt att titta på.
Humus vad jag vet är ofarligt och kan funka med ett litet kolfilter.
Läs på lite om det så hittar du nog många lösningar på problemet.
Citera
2024-10-20, 14:12
Medlem
Vattenfilterbranschen är full av lurendrejare och ocker.

Tyvärr är svårt att hitta information eller få hjälp av någon som inte också säljer filter, och därmed har ett egenintresse i att driva upp priserna.

Jag hade lindriga problem med järn, mangan och svavelväte och letade filter. Fick offert på allt från 10k till 35k. Efter att ha grävt lite är min slutsats när det gäller järnfilter:
* Det finns typ 3 olika filtermassor som används (birm, katalox light och greensand). Dessa är grymt överprisade i sverige men kan beställas mycket billigare från tyskland. Tex kan man köpa en säck birm för ca 1000kr.
* Vilken massa man ska ha beror på mängd järn, vattnets hårdnet, vattnets pH värde. Det är svårt att hitta "neutral" info om detta. Har hört allt från att man måste ha över 8.5 i pH (och då försökt sälja på ett avsyrningsfilter) till att det funkar hur bra som helst över 7.
* Filtret är i sig bara en tub (oftast i glasfiber) ett stigarrör i plast och ett filterhuvud med eller utan automatik. Automatiken är en enkel styrenhet med en klocka, en liten motor och en display. Dvs inget speciellt egentligen.
* Många företag erbjuder "installation". Detta verkar dock bara vara att koppla in filtret på inkommandet vatten, vilket är det ENKLA. Det svåra är ofta att göra sig av med backspolningsvattnet som INTE ska ner i avloppet. Detta verkar inget företag lösa utan extra kostnad.

Jag valde tillslut att köpa det billigaste filtret jag kunde hitta och installera det själv. Det kostade 10k härifrån: https://vattenfilter.com/
Detta efter att ha mailat in min vattenanalys dit och fått ett vad jag bedömde som trovärdigt svar där man rekommenderade en rimlig och billig lösning. Det har fungerat perfekt och vattnet blev riktigt bra.

Jag kommer i framtiden beställa ny filtermassa och byta denna själv vilket är busenkelt.
Citera
2024-10-20, 14:59
Medlem
Citat:
Har sådana

Dom är bra. Men man är inte övertygad att de kommer räcka för att få vattnet att bli mindre färgat. Då tidigare ägaren prövade. Just nu är inte brunnen påkopplad dit så kan inte pröva heller dock.

Så tänkte vi att vi kör på nåt nytt system. Frågan som är om hur dyrt man bör lägga sig. Eller om man gör bort sig - svårt att veta i områden man inte är helt kunnig i
Kan det inte vara tillfälligt med de bruna? Dvs brunnen är inte använd så mycket på sista tiden.

Min granne hade problem med de ett tag sen försvann det random och kom inte tillbaka. Han hade massa teorier och fått något pris från någon att täta mellan berget och borrhålet. På vissa brunnar kan de komma ner partiklar ifrån ovan. Beroende på hur långt man har ner till berget
Citera
2024-10-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Kan det inte vara tillfälligt med de bruna? Dvs brunnen är inte använd så mycket på sista tiden.

Min granne hade problem med de ett tag sen försvann det random och kom inte tillbaka. Han hade massa teorier och fått något pris från någon att täta mellan berget och borrhålet. På vissa brunnar kan de komma ner partiklar ifrån ovan. Beroende på hur långt man har ner till berget

Helt korrekt! Det bruna är typ i utseende borta trots analys svaret , eller ja syns knappt så fort man spolar lite. Endast att de är lite grått/grumligt ej helt genomskinligt men de fixar man väl.

Färg visade på 58mg pt/l (30 är gränsen).

Ja precis tror mycket kan påverka - om grannarna gör saker och de har skett massor sen det här hålet gjordes för länge sen typ 12 år sen? Men alla la ner projektet då de var för mycket järn.. färgade av sig osv kläder.
Senast redigerad av rawjudge 2024-10-20 kl. 15:33.
Citera
2024-10-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massivus
Vattenfilterbranschen är full av lurendrejare och ocker.

Tyvärr är svårt att hitta information eller få hjälp av någon som inte också säljer filter, och därmed har ett egenintresse i att driva upp priserna.

Jag hade lindriga problem med järn, mangan och svavelväte och letade filter. Fick offert på allt från 10k till 35k. Efter att ha grävt lite är min slutsats när det gäller järnfilter:
* Det finns typ 3 olika filtermassor som används (birm, katalox light och greensand). Dessa är grymt överprisade i sverige men kan beställas mycket billigare från tyskland. Tex kan man köpa en säck birm för ca 1000kr.
* Vilken massa man ska ha beror på mängd järn, vattnets hårdnet, vattnets pH värde. Det är svårt att hitta "neutral" info om detta. Har hört allt från att man måste ha över 8.5 i pH (och då försökt sälja på ett avsyrningsfilter) till att det funkar hur bra som helst över 7.
* Filtret är i sig bara en tub (oftast i glasfiber) ett stigarrör i plast och ett filterhuvud med eller utan automatik. Automatiken är en enkel styrenhet med en klocka, en liten motor och en display. Dvs inget speciellt egentligen.
* Många företag erbjuder "installation". Detta verkar dock bara vara att koppla in filtret på inkommandet vatten, vilket är det ENKLA. Det svåra är ofta att göra sig av med backspolningsvattnet som INTE ska ner i avloppet. Detta verkar inget företag lösa utan extra kostnad.

Jag valde tillslut att köpa det billigaste filtret jag kunde hitta och installera det själv. Det kostade 10k härifrån: https://vattenfilter.com/
Detta efter att ha mailat in min vattenanalys dit och fått ett vad jag bedömde som trovärdigt svar där man rekommenderade en rimlig och billig lösning. Det har fungerat perfekt och vattnet blev riktigt bra.

Jag kommer i framtiden beställa ny filtermassa och byta denna själv vilket är busenkelt.

Tack för bra info !!

Vattnets hårdhet är 3,9°dh
ph 7,2

Jag borde ha specificerat mer innan - sorry
Senast redigerad av rawjudge 2024-10-20 kl. 17:20.
Citera
2024-10-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Fördelen med hydropress är att du inte behöver rensa den på järn.
Fördel med hydrofor är att järnet lättare fäller ut då du har luft i hydroforen.
Nu vet jag inte vilken hårdhet osv ni har men avhärdare tar även en del järn samt mangan men osäker på hur mycket men kanske värt att titta på.
Humus vad jag vet är ofarligt och kan funka med ett litet kolfilter.
Läs på lite om det så hittar du nog många lösningar på problemet.

Intressant tack för svar.

Vattnets hårdhet är 3,9°dh klassas väl som ganska mjukt?

ska kolla mer
Citera
2024-10-21, 22:55
Medlem
dkas avatar
Citat:
här är produkten

https://vattenavloppscenter.se/produkt/eco-fe-10/

glömde säga att de är mangan också... mot färg orsakad av humus

Den modellen finns även med glasfibertank.
Skulle du köpa direkt från Debe, så är glasfiber ungefär 10k billigare än rostfri tank. Vet inte vilka marginaler din installatör lägger på, dock.

Har du humus i vattnet så kommer det "åldra" filterbädden i järn/mangan-filtret snabbare, så du kommer behöva byta den oftare.

Att installera ett filter är inte svårare än ett rör/slang till inkommande från hydropressen, med en luftinjektor därimellan och ett rör/slang från utgående mot huset.
Problemet brukar vara att dra backspolningsslangen.

3,9 tyska grader är relativt mjukt vatten. Det kommer dock att öka lite efter filtret, då kalken höjer hårdheten.

Varken Greensand, katalox light eller birm används i EcoFE.
Det är två lager bärlag (4-8mm och 3-5mm), filtersand (0,8-1,2mm), Filox eller mangandioxid (mot mangan) och sedan en kalk vanligtvis Magnodol eller Aqua-pearl. I ditt fall är det mest troligt med Aqua-pearl.

Det automatiken ovanpå gör är att skifta vilket håll vattnet tar genom filtret när det är dags för backspolning.
Citera
2024-10-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dka
Den modellen finns även med glasfibertank.
Skulle du köpa direkt från Debe, så är glasfiber ungefär 10k billigare än rostfri tank. Vet inte vilka marginaler din installatör lägger på, dock.

Har du humus i vattnet så kommer det "åldra" filterbädden i järn/mangan-filtret snabbare, så du kommer behöva byta den oftare.

Att installera ett filter är inte svårare än ett rör/slang till inkommande från hydropressen, med en luftinjektor därimellan och ett rör/slang från utgående mot huset.
Problemet brukar vara att dra backspolningsslangen.

3,9 tyska grader är relativt mjukt vatten. Det kommer dock att öka lite efter filtret, då kalken höjer hårdheten.

Varken Greensand, katalox light eller birm används i EcoFE.
Det är två lager bärlag (4-8mm och 3-5mm), filtersand (0,8-1,2mm), Filox eller mangandioxid (mot mangan) och sedan en kalk vanligtvis Magnodol eller Aqua-pearl. I ditt fall är det mest troligt med Aqua-pearl.

Det automatiken ovanpå gör är att skifta vilket håll vattnet tar genom filtret när det är dags för backspolning.

Tack också bra detaljerad info.

Angående Mangan var värdet:
0.043 mg/l. Låter lugnt?
Citera
2024-10-22, 18:24
Medlem
dkas avatar
Citat:
Tack också bra detaljerad info.

Angående Mangan var värdet:
0.043 mg/l. Låter lugnt?

Gränsvärdet är 0,3 mg/l för privata brunnar. Så det är lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in