Vattenfilterbranschen är full av lurendrejare och ocker.
Tyvärr är svårt att hitta information eller få hjälp av någon som inte också säljer filter, och därmed har ett egenintresse i att driva upp priserna.
Jag hade lindriga problem med järn, mangan och svavelväte och letade filter. Fick offert på allt från 10k till 35k. Efter att ha grävt lite är min slutsats när det gäller järnfilter:
* Det finns typ 3 olika filtermassor som används (birm, katalox light och greensand). Dessa är grymt överprisade i sverige men kan beställas mycket billigare från tyskland. Tex kan man köpa en säck birm för ca 1000kr.
* Vilken massa man ska ha beror på mängd järn, vattnets hårdnet, vattnets pH värde. Det är svårt att hitta "neutral" info om detta. Har hört allt från att man måste ha över 8.5 i pH (och då försökt sälja på ett avsyrningsfilter) till att det funkar hur bra som helst över 7.
* Filtret är i sig bara en tub (oftast i glasfiber) ett stigarrör i plast och ett filterhuvud med eller utan automatik. Automatiken är en enkel styrenhet med en klocka, en liten motor och en display. Dvs inget speciellt egentligen.
* Många företag erbjuder "installation". Detta verkar dock bara vara att koppla in filtret på inkommandet vatten, vilket är det ENKLA. Det svåra är ofta att göra sig av med backspolningsvattnet som INTE ska ner i avloppet. Detta verkar inget företag lösa utan extra kostnad.
Jag valde tillslut att köpa det billigaste filtret jag kunde hitta och installera det själv. Det kostade 10k härifrån:
https://vattenfilter.com/
Detta efter att ha mailat in min vattenanalys dit och fått ett vad jag bedömde som trovärdigt svar där man rekommenderade en rimlig och billig lösning. Det har fungerat perfekt och vattnet blev riktigt bra.
Jag kommer i framtiden beställa ny filtermassa och byta denna själv vilket är busenkelt.