2024-10-20, 09:14
Medlem
Polisen ska kunna utföra ögonkontroller från och med i mars 2025. Vad innebär detta? Kommer småbarnsföräldrar att bli misstänkta titt som tätt nu för narkotikabrott? 😂 jag menar, trötta småbarnsföräldrar har oftast lite rödsprängda ögon.

I övrigt, hur bra kan detta va för trafiksäkerheten? Lite spontant känns ju detta som ett bra sätt att hitta påverkade människor i trafiken. Vad säger ni?

https://www.tv4.se/artikel/1CsUh8bkwknqsdR9UY9i13/lagaendring-ska-avsloeja-fler-narkotikapaverkade-i-trafiken
Citera
2024-10-20, 09:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Bisarrt att polisen idag inte kan kolla om pupillerna är förstorade etc utan klartecken från typ kungen. Vad fan är detta, ska det behöva utredas?
Citera
2024-10-20, 09:37
Medlem
Har polisen utbildning för att genomföra medicinska utbildningar?
Detta kommer inte sluta bra.
Citera
2024-10-20, 09:40
Medlem
Polisen kollar ögon sen många år tillbaka.
Regeringen kör populism. Moderaterna har slut på förslag.
Citera
2024-10-20, 09:45
Avslutad
Ögonkontroll klassas som kroppsbesiktning, och sådan får inte göras hur som helst. Det är inte rödsprängda ögon man letar efter utan exempelvis nystagmus. Det mesta kan hittas i https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1752930/FULLTEXT01.pdf
Citera
2024-10-20, 10:27
Medlem
pyroclasms avatar
De kollar reaktionstiden på pupillerna, är den fördröjd eller uteblir blir det blod eller pissprov. Det behövs inte någon vidare utbildning för att klara det rättssäkert.

stora långsamma pupiller - THC
stora ickeresponsiva pupiller - Amfetamin, MDMA, LSD
små ickeresponsiva pupiller - Heroin, Subutex

Har jag för mig i alla fall...
Citera
2024-10-20, 10:32
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Ögonkontroll klassas som kroppsbesiktning, och sådan får inte göras hur som helst. Det är inte rödsprängda ögon man letar efter utan exempelvis nystagmus. Det mesta kan hittas i https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1752930/FULLTEXT01.pdf

Det här mäts väl med maskin och i mera kontrollerad miljö. Första sållningen är väl samma som krogpolisen gör, dvs lite ficklampa i ögonen.
Citera
2024-10-20, 11:43
Medlem
sykkelpumps avatar
Äntligen, antalet påverkade i trafiken känns påtagligt ha ökat senaste åren.
Ingen jäkel vill möta en påverkad förare så att få bort så många som möjligt från vägarna känns som en bra åtgärd.
Citera
2024-10-20, 13:05
Bannlyst
Kanske polisen skulle fokusera på vanligt hederligt polisarbete som fanns förr i tiden.... Tidigare hade man respekt för dem.
Nu är det mest fjollor som är poliser då inträdesproven hela tiden sänks för att vi skall få mer underutvecklade mena och fjortisbrudar som poliser... Vi får vad vi röstat på i valen.
Bättre polisen jaga de grova brott vi har än att jaga bilister typ. Jaga rätt på alla de som gruppvåldtar och är av utländsk härkomst, rån som begås av de som har utländsk härkomst. Knark försäljning av de med utländsk härkomst. Misshandel av civila där gm är av utländsk härkomst.... Det är grupperna som är mest skadliga mot oss civiliserade svenskar. Vill de vara "svenskar" Lär er vårat språk och följ våra lagar och skaffa er ett jobb istället för bidrag.

Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
De kollar reaktionstiden på pupillerna, är den fördröjd eller uteblir blir det blod eller pissprov. Det behövs inte någon vidare utbildning för att klara det rättssäkert.

stora långsamma pupiller - THC
stora ickeresponsiva pupiller - Amfetamin, MDMA, LSD
små ickeresponsiva pupiller - Heroin, Subutex

Har jag för mig i alla fall...
Det finns olika sjukdomar som påverkar ögonen.
Så även en del mediciner...
Senast redigerad av beaver_se 2024-10-20 kl. 13:13.
Citera
2024-10-20, 13:12
Medlem
Är ett bra initiativ, då blir polisen effektivare med att välja ut vilka de ska gå vidare med för ytterligare provtagningar.

Jag som inte använder några droger kan alltså se fram emot snabba smidiga kontroller, sedan köra vidare och leva mitt liv som vanligt. Medan de som har droger i sig förmodligen av självbevarelsedrift låter bli att köra bil medan de är påverkade.
Citera
2024-10-20, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Kanske polisen skulle fokusera på vanligt hederligt polisarbete som fanns förr i tiden.... Tidigare hade man respekt för dem.
Nu är det mest fjollor som är poliser då inträdesproven hela tiden sänks för att vi skall få mer underutvecklade mena och fjortisbrudar som poliser... Vi får vad vi röstat på i valen.

Det finns olika sjukdomar som påverkar ögonen.
Så även en del mediciner...

Polisen har i alla tider fokuserat på ”vanligt hederligt polisarbete” och gör det är idag, och detta tråden handlar om är just ett av många sådana ”vanliga polisarbeten”

Kvinnliga poliser har flera fördelar som kan vara nyttiga i många situationer där polismän inte funkar lika bra.
Så det är viktigt att ha poliser av båda könen. För du vet, vanligt hederligt polisarbete består inte till största delen av fysiska brottningsmatcher etc, utan om dialog och ”diplomati”

Om du kollar på de dokumentärer som handlar om polisen så borde du se att de gör ett på många sätt krävande jobb hela dagarna, där både män och kvinnor tillsammans löser en massa problem.

Denna ögonkontroll är väl bra om den kommer, då har de ännu ett verktyg för kontroll och sållning, och ev sjukdommar som kan påverka ögonen kan ju den testade uppge och det kan kontrolleras.

Om du inte har respekt för polisen längre så är det dig det är fel på, därför att vi ska alltid ha respekt för polisen, och vill man vara en del av det svenska samhället med allt fantastiskt det ger oss via skattepengarna och gör Sverige till ett av världens bästa och tryggaste länder att bo i (nej, påstår inte att all är felfritt och inga problem att ta tag i finns) så har vi också förbundit oss att vi ska följa lagar och regler.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-10-20 kl. 13:22.
Citera
2024-10-20, 13:22
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är ett bra initiativ, då blir polisen effektivare med att välja ut vilka de ska gå vidare med för ytterligare provtagningar.

Jag som inte använder några droger kan alltså se fram emot snabba smidiga kontroller, sedan köra vidare och leva mitt liv som vanligt. Medan de som har droger i sig förmodligen av självbevarelsedrift låter bli att köra bil medan de är påverkade.

Själv trodde jag ju redan att polisen redan idag kollar de som verkar påverkade ?

Jag har sett olika polisprogram från andra länder och de har som en glasspinne de kan ta som första test om de misstänker droger ?
Varför har inte vi det här ?

Förresten så hjälper det inte ett skit med dagens lagstiftning, de kör vidare en kvart senare vare sig de har körkort eller är påverkade för de vet de får inga straff ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in