2024-04-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Egna erfarenheter är den bästa källan jag har. Men nej, jag har ingen forskningsrapport att länka till.

"Det är vad du tycker dig veta, du tror att det förhåller sig så, men jag ser nästan dagligen barn som kommer ut och berättar att de inget hellre vill än att bo med sin/sina biologiska föräldrar. Det är barnens rättigheter jag pratar om, inte föräldrarnas rättigheter."

Vänta till de där barnen är låt säga 30 år och fråga dem igen. Att barn när de är barn inte vill skiljas från sina föräldrar håller jag med om att det är vanligt. Hur illa det än är ställt. Uttryckte mig dåligt där.

"Sedan drar du slutsatser om att föräldrar som kämpar för sina barn och protesterar för barnets rättigheter att få bo hemma, att de är olämpliga eftersom de skriker och syns i sociala medier."

Ja, de borde ha bättre förstånd än att bete sig som stollar. Personen jag framförallt tänkte på figurerar sedan i andra mindre bra sammanhang som grädde på moset. finns omnämnd här på FB i ett helt annat ärende.

"På ditt sätt att resonera känns det osannolikt att du skulle ha läst Bo Edvardssons bok "På saklig grund"."

Nu gör du en ganska stor logisk tankevurpa. Lite som att säga att man inte skulle kunna vara ateist om man läst bibeln, inte vara positiv till läkemedel om man läst ”Hälsa för barn”, av författaren Stefan Whilde osv.

"Du tror på fullt allvar att de föräldrar som kämpar för rättvisa för sina barn inte har haft kontakt med en jurist!"

Igen en helt felaktig slutsats. varför tror du att jag skulle tro något så dumt?

"Sedan tar du luddigt upp någon här på FB som skulle uttryckt hot eller vad någon skulle råka ut för, och framför det som något slags bevis."

Bevis och bevis. Enbart ett exempel. Och sådana kan man hitta hur många som helst. vilket i min värld betyder något.

"Barn som tar självmord för att de inte får komma hem. Föräldrar som tar självmord när de inte orkar se sina barn lida. Barn som vanvårdas, straffas och utsätts för övergrepp i sin familjehem. Det är inte värdigt ett land som kallar sig demokratiskt."

Nej, det stämmer. Att barn som Tintin, Bobby och allt vad de heter mördas av sina föräldrar är även det något som inte borde få hända. Och att mörda sitt barn är ju bara toppen på ett isberg och det yttersta brottet mot sitt barn. Misshandel, sexuella övergrepp, misskötsel osv finns det hur mycket som helst av i biologiska familjer.

"Så om du själv skulle ha barn och de olagligt skulle ha bortförts från dig och du har försökt vinna mot socialtjänsten för dina barns skull, med hjälp av advokat och förlorat, då skulle du alltså bara sitta och vara tyst, bara strunta i dina barn som inget annat vill än att komma hem igen? Du skulle bara sitta tyst och låta månader och år gå? Jag tvivlar på att dina barn skulle uppskatta det."

Igen så är du jobbigt ologisk. Du menar att det bara finns två lägen för någon i denna situation? Att tiga still eller bete sig som en dåre? Jag har andra åsikter om det och anser att det går att fortsätta att kämpa för något utan att framstå som en farlig dåre. Och svaret på din fråga är således att nej, jag skulle inte bara sitta still och tyst och hoppas på att allt är en mardröm. Men jag skulle inte heller sitta och fylla min Facebook-sida dag ut och dag in med texter som gör att folk direkt tänker att det var tur att barnen togs ifrån mig.

"Det är väl självklart att barn som lever med misshandlande, knarkande eller kriminella föräldrar ska få bo någonannanstans. Sedan är det förstås mer trovärdigt om polisen har utrett händelserna, med socialtjänsten kan det bli lite hur som helst."

Så bra, då är vi överens om iaf en sak. Oc h det är ju här jag menar att det hela startar i de allra flesta fallen. Att det finns barn som behöver flyttats från sina föräldrar. Och för varje barn där man felaktigt går in och skiljer barnen från sina föräldrar (finns givetvis sådana fall och det är bedrövligt) så finns det många fler fall där man borde skilt barnen från sina föräldrar.

Fortfarande är det tyst om dessa tre flickor som hållt sig gömda i flera månader. Varför får vi inget veta? Vad är det för brott som begåtts? Varför försvann de från sina boenden?

"Egna erfarenheter är den bästa källan jag har." Då svarade du på mitt påstående om att soc inte utreder enligt lagen.
Då har du antingen själv varit på väg att få dina barn lvuade, en släkting, vän eller annan närstående så att du vet vad som stämmer, eller att du på något annat sätt sett deras lvu-utredningar samt bevis från barn och föräldrar. Hur många lvu-utredningar har du läst och hur känner du till de verkliga förhållandena?

"Vänta till de där barnen är låt säga 30 år och fråga dem igen."
Nu handlade ju detta om olagligt bortförda barn från funktionella familjer där kriterierna för lvu inte är uppfyllda på något sätt. Där även barnen själva säger att det som soc påstår inte stämmer.

"Personen jag framförallt tänkte på figurerar sedan i andra mindre bra sammanhang som grädde på moset. finns omnämnd här på FB i ett helt annat ärende." Vad är ens det för ett exempel? En person av alla som du ger en luddig beskrivning av, som vi inte vet någonting om, att det skulle vara något slags bevis på att alla som protesterar mot Socialtjänsten har fel? Eller som ett bevis på att det är många många fler barn som borde lvuas? Tokigt.

"Nu gör du en ganska stor logisk tankevurpa. Lite som att säga att man inte skulle kunna vara ateist om man läst bibeln, inte vara positiv till läkemedel om man läst ”Hälsa för barn”, av författaren Stefan Whilde osv."

Dina jämförelser haltar rejält. Du tar upp en författare som är homeopat och i det andra jämför med trosuppfattning. Det är irrelevant och icke applicerbart.

Från Gleerups hemsida:
"Bo Edvardsson är docent i psykologi, leg. psykolog och docent i socialt arbete. Han har mer än 30 års erfarenhet av att utbilda, forska och handleda inom socialt arbete, och av stora mängder klientkontakter och sakkunniggranskningar av utredningar inom socialtjänstens område."

Inom forskning refererar man till Bo Edvardsson, Socialstyrelsen refererar till Bo Edvardsson. Hans bok "På saklig grund används inom socionomutbildningen, även denna termin 2024.

Hela Socialtjänsten är ett enda stort skämt. Ett stort systemfel. De är givetvis skyldiga till Tintins död. De är skyldiga till många barns lidande och död.

Du skrev i det tidigare inlägget:
"Sedan påstår jag också att det finns galet många föräldrar som aldrig borde skaffat barn. Och det är extremt vanligt med rättshaverister som skriker om att deras barn kidnappats av myndigheterna på ett sätt som gör att man direkt tänker "där har man fattat rätt beslut""

Utifrån faktumet att föräldrar protesterar mot att myndigheterna olagligt fört bort deras barn drar du slutsatsen att "där har man fattat rätt beslut"?

Att föräldrar i Chile och Rumänien skrek och protesterade mot att deras barn blivit kidnappade för adoption gjorde även dem olämpliga som föräldrar?

Förslag: Slå upp i en ordbok vad ordet "kidnappa" betyder.

"Du menar att det bara finns två lägen för någon i denna situation?"

Du svarade aldrig på vad du skulle göra i den givna situationen utifall det var dina barn det gällde som var olagligt bortförda. Men du missaktar människor som går ut i offentlighetens ljus och gör allmänheten varse om vad som pågår i maktens korridorer och du kallar dem rättshaverister, dårar och stollar.

Vet du i hur många decennier kampen mot socialtjänstens maktmissbruk har pågått? Länge, länge.

Du får givetvis tro att socialtjänsten gör rätt i de allra flesta fall, men om du vore bekant med deras hittepå-utredningar skulle du med högsta sannolikhet förfäras.
Senast redigerad av MoonBeat 2024-04-20 kl. 18:56.
Citera
2024-04-21, 23:16
Medlem
Blackmonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Familjer ordnar giftemål via Imamer här i Sverige . Sen är det inte alltid imamer registrerar giftemålet i Sverige hos SKV.

På så vis håller man kvinnor och omyndiga flickor fångna i ”äktenskap” i Sverige (som ej är juridiskt bindande här) och där skilsmässor kostar och endast ibland kan ordnas i deras hemländer.

Nej det är tyvärr inte det vanliga. Det hade varot lättare för dem att ta sig ur. Vanligare att man skickar dem till sina hemländer så de kan giftas bott med någon kusin. Självklart blir de även våldtagna av sagda kusin. Och oftast lurar man iväg dem under förutvändvingen att de ska hälsa på släkten
Citera
2024-04-22, 01:08
Medlem
Från tidningen Dalslänningen 2024-04-19:

"Åklagaren är fortfarande mycket förtegen om utredningen kring de efterlysta flickor som dök upp i Mellerud för en tid sedan. Klart är i alla fall att det LVU-hem flickorna rymt från, inte ligger i Mellerud eller någon närliggande kommun."

"På en direkt fråga från reportern bekräftar åklagaren att det LVU-hem flickorna ska ha rymt från inte ligger i ”någon närliggande kommun till Mellerud.” Åklagaren vill dock inte säga vilken kommun det rör sig om. Han vill heller inte kommentera uppgifterna om vilken relation flickorna har till varandra.

"– Jag kan inte säga hur lång tid utredningen kommer att ta men i och med att det rör sig om minderåriga så kommer ärendet att hanteras skyndsamt, säger åklagaren Oscar Johansson till Melleruds Nyheter.

Händelsen utreds som misshandel."
Citera
2024-04-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Nej det är tyvärr inte det vanliga. Det hade varot lättare för dem att ta sig ur. Vanligare att man skickar dem till sina hemländer så de kan giftas bott med någon kusin. Självklart blir de även våldtagna av sagda kusin. Och oftast lurar man iväg dem under förutvändvingen att de ska hälsa på släkten

Tror vi pratar om lite olika saker här. Jag vet att familjer kidnappar och reser ut med barn och tonåringar som är omyndiga i Sverige för giftemål och det är kriminellt enligt Svensk lag.

Sen är det tyvärr också ganska vanligt förekommande i Sverige att myndiga kvinnor ingår muslimska äktenskap här som är väldigt svåra för dem att ta sig ur i Sverige.

Det har framkommit flera fall där imamer aktivt inte registrerar muslimska äktenskap hos Skatteverket och då är äktenskap inte juridiskt bindande i Sverige. Bara i det muslimska community de tillhör.

Då har kvinnor tvingats att åka tex till Iran för att få äktenskapet annullerat. Även stora summor pengar kan vara involverade då.
Citera
2024-04-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoonBeat
Du får givetvis tro att socialtjänsten gör rätt i de allra flesta fall, men om du vore bekant med deras hittepå-utredningar skulle du med högsta sannolikhet förfäras.

Ttror vi får släppa detta eftersom du verkar oförmögen att läsa text utan att tolka det på olika märkliga sätt. Fanns så mycket snurrigt (t ex gissningarna om hur jag har lite koll på diverse myndigheters arbete) så jag orkar inte svara och förklara allt. Kan bara ta det sista du skriver.

Jag har inte någonstans skrivit att jag tror att socialtjänsten gör rätt i de allra flesta fall. men visst, för en gångs skull gissar du rätt. Jag tror alldeles bestämt att de gör just det, iaf i de fall där de beslutar om att ett barn ska skiljas från sina föräldrar. Och detta tror jag alldeles oavsett att din husgud Bo Edvardsson anser att usla utredningar på socialförvaltningarnas familjerätter är mer regel än undantag. Han kan f ö ha alldeles rätt i den saken och även rätt i sina åsikter om den obefintliga utbildning han menar finns bland utredarna, samt att dessa även använder ovetenskapliga metoder. Och ändå kan det vara så att de flesta beslut som görs om omhändertagande är korrekta. Ta som en parallell våra tingsrätter. Där behöver vi ingen docent och 40 års forskning för att kunna slå fast att vi där döms av folk som inte har juridisk kompetens. Vi har ju där bara en lagkunnig och 3 st politiskt tillsatta nämndemän som ska fatta beslut om huruvida vi är skyldiga eller ej till påstådda brott. I USA är det ju ännu knäppare och där ska snart 12 lallare från gatan bestämma om Trump är skyldig eller ej. Och trots detta så är jag även här övertygad om att svenska tingsrätter såväl som domstolar i USA, i de flesta fall fattar bra beslut.

Och igen så anser jag att det största problemet med barn som far illa är att för få av dem skiljs från sina olämpliga föräldrar.

Med det sagt så ska jag googla ordet "kidnappa". Tror inte det kommer få mig på andra tankar och jag tror inte heller att du kommer byta åsikt. Och vad gäller att gissa vad vi råkat ut för i livet har jag ju en rätt klar bild av vad jag gissar.

Ha det!
Citera
2024-04-23, 02:38
Medlem
Citat:
Ttror vi får släppa detta eftersom du verkar oförmögen att läsa text utan att tolka det på olika märkliga sätt. Fanns så mycket snurrigt (t ex gissningarna om hur jag har lite koll på diverse myndigheters arbete) så jag orkar inte svara och förklara allt. Kan bara ta det sista du skriver.

Jag har inte någonstans skrivit att jag tror att socialtjänsten gör rätt i de allra flesta fall. men visst, för en gångs skull gissar du rätt. Jag tror alldeles bestämt att de gör just det, iaf i de fall där de beslutar om att ett barn ska skiljas från sina föräldrar. Och detta tror jag alldeles oavsett att din husgud Bo Edvardsson anser att usla utredningar på socialförvaltningarnas familjerätter är mer regel än undantag. Han kan f ö ha alldeles rätt i den saken och även rätt i sina åsikter om den obefintliga utbildning han menar finns bland utredarna, samt att dessa även använder ovetenskapliga metoder. Och ändå kan det vara så att de flesta beslut som görs om omhändertagande är korrekta. Ta som en parallell våra tingsrätter. Där behöver vi ingen docent och 40 års forskning för att kunna slå fast att vi där döms av folk som inte har juridisk kompetens. Vi har ju där bara en lagkunnig och 3 st politiskt tillsatta nämndemän som ska fatta beslut om huruvida vi är skyldiga eller ej till påstådda brott. I USA är det ju ännu knäppare och där ska snart 12 lallare från gatan bestämma om Trump är skyldig eller ej. Och trots detta så är jag även här övertygad om att svenska tingsrätter såväl som domstolar i USA, i de flesta fall fattar bra beslut.

Och igen så anser jag att det största problemet med barn som far illa är att för få av dem skiljs från sina olämpliga föräldrar.

Med det sagt så ska jag googla ordet "kidnappa". Tror inte det kommer få mig på andra tankar och jag tror inte heller att du kommer byta åsikt. Och vad gäller att gissa vad vi råkat ut för i livet har jag ju en rätt klar bild av vad jag gissar.

Ha det!

Ja du, i brist på argument använder du härskartekniker, vilken förlorare du är.

Jo du, jag kan till och med säga att du har urusel koll på myndigheters arbete och har uppenbarligen inte greppat någonting gällande ämnet som avhandlas, när du nu till och med jämför med brottmål. Hur urbota imbecillt.

Mig veterligen är polisen utbildade i att göra brottsutredningar, i motsats till socialsekreterare som totalt saknar utbildning i att göra utredningar. Om du hade läst din läxa, läst vad forskare, advokater, Socialstyrelsen och IVO framför, då hade du inte gjort en sådan jämförelse överhuvudtaget. Det står klart och tydligt i text efter text att socialsekreterare saknar kunskap att göra rättssäkra utredningar.
Det är ingen åsikt jag har, det är fakta.

Socialsekreterarna följer varken lagen gällande LVU eller Barnkonventionen. Du undviker frågor om hur du har sett socialtjänstens utredningar och känner till förhållandena runtomkring, du har inget kött på bena helt enkelt.

Vare dig socialnämnden eller domstolar ska släppa igenom bristfälliga utredningar, de ska se igenom det samt även efterfråga socialtjänsten hur de kom fram till sina slutsatser. Egenmäktigt förfarande med barn. Olagligt bortförande. Kidnappning. Det är exakt det det handlar om när sicialsekreterare sitter och hittar på, tar parti, lyssnar på skvaller och använder sig av Confirmation BIAS.

Bo Edvardsson är professionell. För honom är rättvisa viktigt, att rätt barn blir omhändertaget, samt att rätt barn får stanna i sin fiunktionella familj.
Citera
2024-04-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ja du, i brist på argument använder du härskartekniker, vilken förlorare du är.

Jo du, jag kan till och med säga att du har urusel koll på myndigheters arbete och har uppenbarligen inte greppat någonting gällande ämnet som avhandlas, när du nu till och med jämför med brottmål. Hur urbota imbecillt.

Mig veterligen är polisen utbildade i att göra brottsutredningar, i motsats till socialsekreterare som totalt saknar utbildning i att göra utredningar. Om du hade läst din läxa, läst vad forskare, advokater, Socialstyrelsen och IVO framför, då hade du inte gjort en sådan jämförelse överhuvudtaget. Det står klart och tydligt i text efter text att socialsekreterare saknar kunskap att göra rättssäkra utredningar.
Det är ingen åsikt jag har, det är fakta.

Socialsekreterarna följer varken lagen gällande LVU eller Barnkonventionen. Du undviker frågor om hur du har sett socialtjänstens utredningar och känner till förhållandena runtomkring, du har inget kött på bena helt enkelt.

Vare dig socialnämnden eller domstolar ska släppa igenom bristfälliga utredningar, de ska se igenom det samt även efterfråga socialtjänsten hur de kom fram till sina slutsatser. Egenmäktigt förfarande med barn. Olagligt bortförande. Kidnappning. Det är exakt det det handlar om när sicialsekreterare sitter och hittar på, tar parti, lyssnar på skvaller och använder sig av Confirmation BIAS.

Bo Edvardsson är professionell. För honom är rättvisa viktigt, att rätt barn blir omhändertaget, samt att rätt barn får stanna i sin fiunktionella familj.

Oj, så jag använder härskarteknik tycker du? Att du ifrågasatt huruvida jag läst en viss bok samt ett antal gånger helt utan att veta vad jag jobbar med, vilken utbildning jag har osv totalt sågat mig som ovetandes, det är då inte härskartekniker? Jag håller med om att jag tappade lite humöret men lägg ner det där om härskartekniker, där har du ett kraftigt försprång.

Mot bättre vetande får du här lite svar på det du nu skriver.

"Mig veterligen är polisen utbildade i att göra brottsutredningar, i motsats till socialsekreterare som totalt saknar utbildning i att göra utredningar. Om du hade läst din läxa, läst vad forskare, advokater, Socialstyrelsen och IVO framför, då hade du inte gjort en sådan jämförelse överhuvudtaget. Det står klart och tydligt i text efter text att socialsekreterare saknar kunskap att göra rättssäkra utredningar.
Det är ingen åsikt jag har, det är fakta."

Jag jämförde väl med nämndemännen i en tingsrätt, samt amerikanska medborgare i en jury. Inte med poliser. Dvs om vi tycker det är OK att dömas av ett antal i juridik total outbildade nämndemän så är väl detta klart jämförbart med att socialtjänsten fattatr beslut utan att ha vissa utbildningar. Vilken utbildning polisen har saknar därför helt relevans i det jag drog upp som en jämförelse. Och jo jag vet att det är fakta att en socialsekreterare intet avkrävs formella kunskaper om att göra utredningar. Detta har jag inte sagt ett enda något om så igen gör du som många gånger förut. Tolkar in något i min text som inte står där. Och så drar du en slutsats av det.

"Socialsekreterarna följer varken lagen gällande LVU eller Barnkonventionen. Du undviker frågor om ur du har sett socialtjänstens utredningar och känner till förhållandena runtomkring, du har inget kött på bena helt enkelt."

Jag har aldrig hävdat motsatsen till det du nu skriver. Så varför ta upp det?

"Vare dig socialnämnden eller domstolar ska släppa igenom bristfälliga utredningar, de ska se igenom det samt även efterfråga socialtjänsten hur de kom fram till sina slutsatser. Egenmäktigt förfarande med barn. Olagligt bortförande. Kidnappning. Det är exakt det det handlar om när sicialsekreterare sitter och hittar på, tar parti, lyssnar på skvaller och använder sig av Confirmation BIAS."

OK, nu kanske det blir lite härskarteknik igen. Men nu börjar du liksom flippa ut.

"Bo Edvardsson är professionell. För honom är rättvisa viktigt, att rätt barn blir omhändertaget, samt att rätt barn får stanna i sin fiunktionella familj."

Läs vad jag skrivit en gång till. Jag har aldrig ifrågasatt Bo Edvarssons kompetens, utredningar eller slutsatser. Och han har påvisat många brister i socialtjänstens arbete, vilket är bra. Men det förändrar inte fakta att även i en undermåligt utförd utredning där en med bristande kompetens och på magkänslan lyssnande socialtjänsteman, kan fatta ett korrekt beslut. Och det har jag inte heller sett Edvardsson säga något om heller, "bara" att rättssäkerheten är hotad när viktiga beslut fattas av personer som saknar den kompetens han anser behövs för att fatta dessa beslut. Dvs exakt samma förhållande som i våra tingsrätter. För nog borde man väl kunna tycka att för att döma någon efter svensk lag, borde man ha någon form av utbildning som är inriktad på juridik?

Och så kör vi ett litet förlorartricks till. Tycker du att det verkar som att de små barnen i Södertälje levde i en funktionell familj?
Citera
2024-04-27, 04:58
Medlem
Citat:
Oj, så jag använder härskarteknik tycker du? Att du ifrågasatt huruvida jag läst en viss bok samt ett antal gånger helt utan att veta vad jag jobbar med, vilken utbildning jag har osv totalt sågat mig som ovetandes, det är då inte härskartekniker? Jag håller med om att jag tappade lite humöret men lägg ner det där om härskartekniker, där har du ett kraftigt försprång.

Mot bättre vetande får du här lite svar på det du nu skriver.

"Mig veterligen är polisen utbildade i att göra brottsutredningar, i motsats till socialsekreterare som totalt saknar utbildning i att göra utredningar. Om du hade läst din läxa, läst vad forskare, advokater, Socialstyrelsen och IVO framför, då hade du inte gjort en sådan jämförelse överhuvudtaget. Det står klart och tydligt i text efter text att socialsekreterare saknar kunskap att göra rättssäkra utredningar.
Det är ingen åsikt jag har, det är fakta."

Jag jämförde väl med nämndemännen i en tingsrätt, samt amerikanska medborgare i en jury. Inte med poliser. Dvs om vi tycker det är OK att dömas av ett antal i juridik total outbildade nämndemän så är väl detta klart jämförbart med att socialtjänsten fattatr beslut utan att ha vissa utbildningar. Vilken utbildning polisen har saknar därför helt relevans i det jag drog upp som en jämförelse. Och jo jag vet att det är fakta att en socialsekreterare intet avkrävs formella kunskaper om att göra utredningar. Detta har jag inte sagt ett enda något om så igen gör du som många gånger förut. Tolkar in något i min text som inte står där. Och så drar du en slutsats av det.

"Socialsekreterarna följer varken lagen gällande LVU eller Barnkonventionen. Du undviker frågor om ur du har sett socialtjänstens utredningar och känner till förhållandena runtomkring, du har inget kött på bena helt enkelt."

Jag har aldrig hävdat motsatsen till det du nu skriver. Så varför ta upp det?

"Vare dig socialnämnden eller domstolar ska släppa igenom bristfälliga utredningar, de ska se igenom det samt även efterfråga socialtjänsten hur de kom fram till sina slutsatser. Egenmäktigt förfarande med barn. Olagligt bortförande. Kidnappning. Det är exakt det det handlar om när sicialsekreterare sitter och hittar på, tar parti, lyssnar på skvaller och använder sig av Confirmation BIAS."

OK, nu kanske det blir lite härskarteknik igen. Men nu börjar du liksom flippa ut.

"Bo Edvardsson är professionell. För honom är rättvisa viktigt, att rätt barn blir omhändertaget, samt att rätt barn får stanna i sin fiunktionella familj."

Läs vad jag skrivit en gång till. Jag har aldrig ifrågasatt Bo Edvarssons kompetens, utredningar eller slutsatser. Och han har påvisat många brister i socialtjänstens arbete, vilket är bra. Men det förändrar inte fakta att även i en undermåligt utförd utredning där en med bristande kompetens och på magkänslan lyssnande socialtjänsteman, kan fatta ett korrekt beslut. Och det har jag inte heller sett Edvardsson säga något om heller, "bara" att rättssäkerheten är hotad när viktiga beslut fattas av personer som saknar den kompetens han anser behövs för att fatta dessa beslut. Dvs exakt samma förhållande som i våra tingsrätter. För nog borde man väl kunna tycka att för att döma någon efter svensk lag, borde man ha någon form av utbildning som är inriktad på juridik?

Och så kör vi ett litet förlorartricks till. Tycker du att det verkar som att de små barnen i Södertälje levde i en funktionell familj?
Du saknar ju fullständigt förmågan att argumentera, så fort du saknar argument använder du härskarteknik.

"Vare sig socialnämnden eller domstolar ska släppa igenom bristfälliga utredningar, de ska se igenom det samt även efterfråga socialtjänsten hur de kom fram till sina slutsatser. Egenmäktigt förfarande med barn. Olagligt bortförande. Kidnappning. Det är exakt det det handlar om när sicialsekreterare sitter och hittar på, tar parti, lyssnar på skvaller och använder sig av Confirmation BIAS."
Här hade jag skrivit fullständigt relevant om socialtjänstens agerande. Det kallar du för att "flippa ur".

Du måste i sammanhanget förstå att "kidnappning" just betyder "egenmäktigt förfarande med barn", "olagligt bortflrande". Om det är just precis det socialtjänsten har gjort när det gäller dessa 3 flickor i Mellerud, då är det väl självklart inget märkligt att de rymmer från sina vidriga institutions"hem".

När socialtjänsten inte följer lvu-lagen på något sätt, och skriver felaktiga och godtyckliga utredningar, då dömer domstolen utefter det, och domen blir lika vansinnig. Inte konstigt att det är rena High Chaparall när det gäller ungdomar i samhällets "vård". Tiden lär utvisa vad som hände med dessa 3 flickor i Mellerud.

Vad har ens Södertälje med allt detta att göra? Ska socialtjänsten leka spåkärringar som de oftast gör, kidnappa varje barn som har en förälder som är deprimerad? När man vet att de barn som LVU:as dels oftast kanske har det bäst hos familjen eller
kommer få hela sin barndom förstörd i samhällets såkallade "vård". Vad dessa 3 flickor i Mellerud fått gå igenom för helvetes kval kan vi enbart gissa. Men ingenting man kan kalla barnets bästa.

Till och med, när socialtjänsten gör besök på ställen där barn är placerade sitter ansvariga för hemmet med under samtalet, så flickorna i Mellerud har nog heller inte fått en chans att berätta om eventuella olägenheter på boendet.
Citera
2024-05-05, 20:44
Medlem
Citat:
"Nu har jag förklarat flera gånger vad ordet kidnappning betyder, men ser att du har svårigheter att greppa vad detta ämne handlar om. När socialtjänst systematiskt inte följer lag och gör lite som de vill handlar det om olagligt bortförande av barn. Alltså kidnappning."

För det första så gör du det nu igen. Antyder att jag har svårt att greppa något. Sedan kastar du ur dig påståenden att jag använder härskartekniker. Lite kul faktiskt.

Till sakfrågan då. Jag har sagt redan en gång men gör det igen (du verkar ha problem att greppa fakta), i Sverige är du oskyldig till dess motsatsen bevisad. Du skriver att socialstyrelsen systematiskt inte följer lag och ordning och att detta innebär att barn kidnappats. Utan en dom som styrker att myndigheterna kidnappat ett barn är det du skriver bara din egna (och andras) åsikt.

"Du drar upp enskilda personer som bevis flr dina argument, säger ingenting."

Kanske inte. Men att de föreningar/organisationer som driver frågor likt de du tar upp är totalt nedlusade med rättshaverister känns inte enbart som en slump. Om mina egna barn hade omhändertagits av myndigheterna och jag ansåg detta vara fel/kidnappning, skulle jag aldrig liera mig med de människor som syns på talarstolar, livesändningar osv som talespersoner för mängder av människor i just dessa frågor.

"Återigen, du kan inte jämföra brottmål och dessa ärenden gällande LVU. Polisen följer lagen när de gör sina utredningar, det är inte jämförbart på något minsta lilla sätt. Har någon människa suttit oskyldigt frihetsberövad är det en miss, inget systematiskt, givetvis inget olaga bortförande. Polisen har utbildning i att göra utredningar, det har inte socialsekreterare. Polisen följer lagen, socialsekreteterare agerar godtyckligt utan bevis."

Återigen så går det alldeles utmärkt att göra den jämförelse jag gjorde. Man kan med all rätt vara oroad över att de som gör utredningar som kan leda till beslut om att omhänderta barn inte har adekvat utbildning, vilket ju bl a Bo Edvardsson hävdar. Men då måste man i logikens namn även oroas över att de som beslutar i en tingsrätt intet heller har adekvat utbildning. Det var den jämförelse jag gjorde och jag blandade inte in polisen vad jag kan minnas.

"Det är bl a därför regeringen tillsatte en utredning i år 2024 med syfte att omdana socialtjänsten och göra ärendehanteringer mer rättssäkra. Camilla Waltersson Grönwall annonserade detta tidigare i år. Det har aldrig varit något sådant systemfel angående brottsutredningar, men som sagt, du har inte någon kännedom om hur socialtjänstens utredningar går till, om du hade någon som helst kännedom skulle du aldrig göra dessa jämförelser med brottmål och felaktigt fängelsedömda personer."

Och igen, det enda jag jämförde var det faktum att nämndemän i en tingsrätt inte behöver vara juristutbildade, samt att Bo Edvardsson menar att socialtjänstens utredare inte har adekvat utbildning för att bedriva de utredningar de de facto bedriver.

"Jag har gett tydliga källor, sedan om du vill fortsätta ha denna tilltro till myndigheter får du ha det, jag bryr mig inte. Det viktigaste är barnen, att detta skadande av myndigheter gentemot barnen upphör, att myndigheter ska följa lagen och Barnkonventionen för att skydda barn, inte skada barnen som de gör nu."

Jo, du har dragit fram en hel del källor. Men fortfarande så har dessa källor rätt lite med det enda jag likt en dåre upprepar. Socialtjänsten borde omhänderta fler bar, inte färre. Någon överdriven tilltro till myndigheter vill jag sedan inte säga att jag har. Återigen så gör du en av dina favoritgrejer när du diskuterar. Utgår från något du själv antar eller tror och lägger fram det som ett slags fakta.
Återigen, du greppar inte det här. Dels har jag aldrig skrivit något om att Socialstyrelsen inte följer lagar. Var får du allt ifrån.

Du har inga som helst källor på att fler barn borde omhändertas, det är vad du tror. 30.000 barn "omhändertas" varje år. Det kanske redan är 10.000 för många. Per år. Barn som felaktigt "omhändertas" kidnappas och får sina liv förstörda och sin tillit till vuxenvärlden och myndigheter. Det kanske är 20.000 för många, det vet vi inte. Myndigheterna menar att fel begåtts men de vill inte gå de 100-tals barnorganisationerna tillmötes och göra en extern ordentlig genomgång av utredningarna.

Ja du är mycket riktigt en dåre som påstår att man ska "omhänderta" fler barn.

Nämndemännen i domstolarna gör inga utredningar. Du kan helt enkelt inte jämföra sociala mål med brottsmål. Nämndemännen ska kunna utgå ifrån att utredningarna är lagenligt gjorda, vilka brottsutredningar generellt är, men så är inte fallet med dessa socialärenden. Och ja, självklart är det fråga om kidnappning när det pågår regelrätta systemfel då myndigheter inte följer lagen och barn felaktigt förs bort. Nu har jag förklarat ordet flera ggr för dig.

Nu inbillar du dig också att en dom skulle styrka att barn kidnappas. Alltså hur tänker du egentligen? Skulle det stå i en dom? Vad idiotiskt, då har man inte greppat ett jota av vad detta handlar om.

Det räcker med alla sakkunniga inom området som har granskat utredningarna, advokater, barnpsykologer, familjehem, alla som har insyn i detta fruktansvärda brott som pågår mot barn, samt barns och föräldrars vittnesmål. Du har ingen som helst insyn i hur utredningar går till. Jag har efterfrågat det flera gånger, men svaren uteblir.

Det är generellt heller inget fel på de hundratals barnrättsorganisationer som kämpar och informerar om lvu, så länge de följer lagen.

Förhoppningsvis träder dessa 3 flickor fram och berättar vad som egentligen hände.
Senast redigerad av MoonBeat 2024-05-05 kl. 20:57.
Citera
2024-10-19, 13:02
Medlem
Mindbusinesss avatar
Misstanken: trio gömde elva barn för myndigheterna
Tre personer har häktats, misstänkta för elva fall av egenmäktighet med barn.
– Det är ju för att det är elva olika barn, säger åklagare Oscar Johansson.
Misstankarna handlar om att samtliga barn hållits undan myndigheterna under flera månaders tid.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ighet-med-barn
Citera
2024-10-19, 13:33
Medlem
Citat:
Återigen, du greppar inte det här. Dels har jag aldrig skrivit något om att Socialstyrelsen inte följer lagar. Var får du allt ifrån.

Du har inga som helst källor på att fler barn borde omhändertas, det är vad du tror. 30.000 barn "omhändertas" varje år. Det kanske redan är 10.000 för många. Per år. Barn som felaktigt "omhändertas" kidnappas och får sina liv förstörda och sin tillit till vuxenvärlden och myndigheter. Det kanske är 20.000 för många, det vet vi inte. Myndigheterna menar att fel begåtts men de vill inte gå de 100-tals barnorganisationerna tillmötes och göra en extern ordentlig genomgång av utredningarna.

Ja du är mycket riktigt en dåre som påstår att man ska "omhänderta" fler barn.

Nämndemännen i domstolarna gör inga utredningar. Du kan helt enkelt inte jämföra sociala mål med brottsmål. Nämndemännen ska kunna utgå ifrån att utredningarna är lagenligt gjorda, vilka brottsutredningar generellt är, men så är inte fallet med dessa socialärenden. Och ja, självklart är det fråga om kidnappning när det pågår regelrätta systemfel då myndigheter inte följer lagen och barn felaktigt förs bort. Nu har jag förklarat ordet flera ggr för dig.

Nu inbillar du dig också att en dom skulle styrka att barn kidnappas. Alltså hur tänker du egentligen? Skulle det stå i en dom? Vad idiotiskt, då har man inte greppat ett jota av vad detta handlar om.

Det räcker med alla sakkunniga inom området som har granskat utredningarna, advokater, barnpsykologer, familjehem, alla som har insyn i detta fruktansvärda brott som pågår mot barn, samt barns och föräldrars vittnesmål. Du har ingen som helst insyn i hur utredningar går till. Jag har efterfrågat det flera gånger, men svaren uteblir.

Det är generellt heller inget fel på de hundratals barnrättsorganisationer som kämpar och informerar om lvu, så länge de följer lagen.

Förhoppningsvis träder dessa 3 flickor fram och berättar vad som egentligen hände.
Det är inte 30 000 barn som omhändertas varje år ,det är kring 34 000 barn som någon gång fått en dygnsinsats under året men de barn som varit placerade flera år återfinns i den statistiken , år 2022 togs 3600 barn enligt lvu dvs långt från 30 000
Citera
2024-10-19, 22:02
Medlem
Ni som försvarar socialtjänsten, gör er själva en tjänst gör barnens skull. Läs dessa två böcker och återkom för diskussion.
Tove Karlsson. Makten över barnen.
https://books.google.se/books?id=JC9...page&q&f=false

Tove karlsson, ystadsfamiljen.
https://books.google.se/books?id=NI1...page&q&f=false
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här