Citat:
Ursprungligen postat av
Batleika
Vi kan väl säga som så att jag har tröttnat på turistande av vanligt snitt. Det har inget med Ryssland att göra utan gäller i alla länder. Jag reser för att möta människor som bor i olika länder och uppleva olika sorters verklighet.
Att kunna språk är en förutsättning för detta.
Att åka till andra platser för att bo på hotell och ägna sig åt ”betalturism” eller titta på husfasader tycker jag är ganska ointressant.
Det är en fruktansvärd skillnad jämfört med för 35 år sedan och under 90-talet. Jag var i St. P. 89 och det var ganska öppet. Guiden sade, det är förbjudet att växla, men om ni ändå måste... kan ni växla med mig. Prostituerade tyckte vi var högvilt, och på barer fick man intressanta diskussioner. En ung dam var stolt över att hon lät som någon från Boston, som någon hade sagt till henne. Polisen brydde sig inte längre om växling.
För betalturism var det otroligt billigt. Kompisar var på kryssning från Kazan till Volgograd, och turisterna söp fartyget torrt, så det fick gå in och bunkra. När de förstod vad en flaska georgisk champagne kostade, drack de upp allt.
Det är annorlunda idag, inte billigt, och FSB bestämmer. Värre än på 70-talet.