Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Ja Jesus är skaparen, men skapelseberättelsen berättar om flera som deltog i skapelsen, till vilka vi skapades lika.
Du ger då, enligt mig helt i onödan, emfas till en enstaka tveksam text som motsägs av betydligt starkare och flerfaldiga utsagor om att allt som finns är skapat av en enda:
Ps 102:26 För länge sedan
lade du jordens grund,
himlarna är dina händers verk.
Heb 1:10 Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.
Jes 44:24...Jag, Herren,
är den som har gjort allt,
den som ensam har spänt ut himlen
och brett ut jorden.
Vem var med mig?
Mark 12:28..."Vilket är det främsta av alla buden?" 29 Jesus svarade: "Det främsta är detta: Hör Israel! Herren vår Gud, Herren är en.
Joh 1:3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till. ...10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte.
Rom 3:30 lika sant som att Gud är en,
Rom 11:36 Av honom, genom honom
och till honom är allting.
11 "Värdig är du,
vår Herre och Gud,
att ta emot lov och ära och makt,
för du har skapat allt.
Genom din vilja kom det till
och blev skapat."
O.s.v.
Citat:
Vi lever i begränsade dimensioner, den fysiska världen, med begränsad förståelse för dom högre och större dimensionerna, det andliga som Gud tillhör.
Hade vi haft förmåga att greppa detta gudomliga fullt ut hade vi fått mer information. Nu har Gud valt att presentera sig i dessa tre former, Gud Fadern, Gud Sonen och Gud den Helige Anden. Det får vi helt enkelt acceptera.
Det finns bara en Gud, men som visualiserar sig i tre personer. Som vatten, som kan visualiseras i tre former, gas, flytande och is t.e.x.
Mänskligheten kallar det för treenighet, men först när vi får träffa Herren, in person, kommer vi förstå fullt ut hur det hänger ihop.
Ja, vår dimension är begränsad men vi kan förstå av det vi vet att om något existerar men inte är här eller där ur vårt perspektiv utan finns icke-rumsligt så är det överallt och är det överallt så är det också i all fysisk tid.
Skulle man kunna färdas snabbare än ljuset så kan man resa bakåt i tiden. Om något blir skapat som är icke-rumsligt så finns det överallt och därför också genom all tid.
Man behöver förstå att det är en människa född här i världen som här har skapat det som blev allt och som uppstod. Att det är han som är Gud och Fader:
Jes 9:6 För ett barn blir oss fött,
en son blir oss given.
På hans axlar vilar herradömet,
och hans namn är:
Under, Rådgivare, Mäktig Gud,
Evig Far, Fridsfurste.
Han säger det själv:
Upp 1:17 När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter. Men han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte rädd. Jag är den förste och den siste. 18 och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet.
Upp 2:8 Och skriv till ängeln för församlingen i Smyrna: Så säger den förste och den siste, han som var död och som lever igen:
Upp 22:13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.
Upp 1:8 Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.