2024-10-19, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nu sa han inte "Herre Gud", utan "min Herre min Gud! ".

Ja, man kan också utropa "min Gud", utan att tillbe den som finns bredvid. Rövaren fanns bredvid när detta hände:

"Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst:...Min Gud, min Gud," (Matt 27:46 Bibel2000)

Betyder det att Jesus tillbad rövaren som Gud?

Citat:
Så enligt dig lät Herren detta nedtecknas som vittnesmål till alla framtida generationer, för att Herren INTE är Gud?

Det finns många herrar:

"det finns ju många gudar och många herrar " (1 Kor 8:5 Bibel2000)
Citera
2024-10-19, 08:17
Medlem
Citat:
Ja Jesus är skaparen, men skapelseberättelsen berättar om flera som deltog i skapelsen, till vilka vi skapades lika.
Du ger då, enligt mig helt i onödan, emfas till en enstaka tveksam text som motsägs av betydligt starkare och flerfaldiga utsagor om att allt som finns är skapat av en enda:

Ps 102:26 För länge sedan
lade du jordens grund,
himlarna är dina händers verk.

Heb 1:10 Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.

Jes 44:24...Jag, Herren,
är den som har gjort allt,
den som ensam har spänt ut himlen
och brett ut jorden.
Vem var med mig?

Mark 12:28..."Vilket är det främsta av alla buden?" 29 Jesus svarade: "Det främsta är detta: Hör Israel! Herren vår Gud, Herren är en.

Joh 1:3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till. ...10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte.

Rom 3:30 lika sant som att Gud är en,

Rom 11:36 Av honom, genom honom
och till honom är allting.

11 "Värdig är du,
vår Herre och Gud,
att ta emot lov och ära och makt,
för du har skapat allt.
Genom din vilja kom det till
och blev skapat."

O.s.v.

Citat:
Vi lever i begränsade dimensioner, den fysiska världen, med begränsad förståelse för dom högre och större dimensionerna, det andliga som Gud tillhör.

Hade vi haft förmåga att greppa detta gudomliga fullt ut hade vi fått mer information. Nu har Gud valt att presentera sig i dessa tre former, Gud Fadern, Gud Sonen och Gud den Helige Anden. Det får vi helt enkelt acceptera.

Det finns bara en Gud, men som visualiserar sig i tre personer. Som vatten, som kan visualiseras i tre former, gas, flytande och is t.e.x.

Mänskligheten kallar det för treenighet, men först när vi får träffa Herren, in person, kommer vi förstå fullt ut hur det hänger ihop.
Ja, vår dimension är begränsad men vi kan förstå av det vi vet att om något existerar men inte är här eller där ur vårt perspektiv utan finns icke-rumsligt så är det överallt och är det överallt så är det också i all fysisk tid.

Skulle man kunna färdas snabbare än ljuset så kan man resa bakåt i tiden. Om något blir skapat som är icke-rumsligt så finns det överallt och därför också genom all tid.

Man behöver förstå att det är en människa född här i världen som här har skapat det som blev allt och som uppstod. Att det är han som är Gud och Fader:

Jes 9:6 För ett barn blir oss fött,
en son blir oss given.
På hans axlar vilar herradömet,
och hans namn är:
Under, Rådgivare, Mäktig Gud,
Evig Far, Fridsfurste.

Han säger det själv:

Upp 1:17 När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter. Men han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte rädd. Jag är den förste och den siste. 18 och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet.

Upp 2:8 Och skriv till ängeln för församlingen i Smyrna: Så säger den förste och den siste, han som var död och som lever igen:

Upp 22:13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.

Upp 1:8 Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-19 kl. 08:19.
Citera
2024-10-19, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om du berättar för någon att du har råkat ut för en olycka, och personen säger: "oh Herre Gud!", betyder det att personen dyrkar dig som Gud?

Nu talar vi alltså om Johannesevangeliet, som alltså inleds med förklaringen att Jesus, Guds Ord, är Gud (jfr Joh 1:1).

Det är därför rimligt att konkludera att när samme författare beskriver, i samma boks avslutning, att Jesus kan bekännas vara allas vår "Herre och Gud" (jfr Joh 20:28), så var det precis hans avsikt.

Jag har svårt att ta ditt argument- som att det ska förstås som Oh Jeez! - på allvar.
Citera
2024-10-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Nu talar vi alltså om Johannesevangeliet, som alltså inleds med förklaringen att Jesus, Guds Ord, är Gud (jfr Joh 1:1).

Vi kom väl överens om att koinegrekiskan inte har små bokstäver? Så Johannesevangeliet inleds med förklaringen att JESUS, GUDS ORD, ÄR GUD?

Eller om du föredrar: "jesus, guds ord, är gud"
Citera
2024-10-19, 18:56
Avslutad
Citat:
Vi kom väl överens om att koinegrekiskan inte har små bokstäver? Så Johannesevangeliet inleds med förklaringen att JESUS, GUDS ORD, ÄR GUD?

Eller om du föredrar: "jesus, guds ord, är gud"

Vi har inte kommit överens om något som helst.
Citera
2024-10-19, 19:11
Medlem
Citat:
Vi har inte kommit överens om något som helst.

Vi är inte överens? Så du tror att koinegrekiskan har stora och små bokstäver?

Kolla dom arkeologiska fynden:

https://manuscripts.csntm.org/manuscript/Group/GA_P75?OSIS=John.1.1

Är vi överens nu att i koinegrekiskan så skriver man inte "gud" eller "Gud", utan "GUD" med enbart stora bokstäver?
Citera
2024-10-19, 19:17
Avslutad
Citat:
Vi är inte överens? Så du tror att koinegrekiskan har stora och små bokstäver?

Kolla dom arkeologiska fynden:

https://manuscripts.csntm.org/manuscript/Group/GA_P75?OSIS=John.1.1

Är vi överens nu att i koinegrekiskan så skriver man inte "gud" eller "Gud", utan "GUD" med enbart stora bokstäver?

Igen, jag kan inget om koinegrekiska.

Det vore löjligt av mig att ge mig in i en sådan diskussion. Jag skulle inte ens veta när jag har fel, och inte heller om du har det. Det skulle bli Dunning-Kruger effekten de luxe.
Citera
2024-10-19, 20:00
Medlem
Citat:
Igen, jag kan inget om koinegrekiska.

Det vore löjligt av mig att ge mig in i en sådan diskussion. Jag skulle inte ens veta när jag har fel, och inte heller om du har det. Det skulle bli Dunning-Kruger effekten de luxe.

Men ändå kan du allt om bibeln? Detta eftersom du propagerar din syn på treenigheten på Flashback, du har absolut inte fel om att treenigheten existerar enligt bibeln, ändå kan du inget om dom grundläggande kunskaperna i bibeln???

Jag föreslår att du börjar kolla hur dom äldsta fynden från bibeln ser ut och hur dom är skrivna. Och det finns många hjälpmedel för att kunna förstå hur koinegrekiskan är uppbyggd och översättningar ord för ord.

När det gäller Joh 1:1 så kan man förstå hur koinegrekiskan är uppbyggd genom att jämföra engelskan. I engelskan skriver man "the god", i koinegrekiskan skriver man "ho theos", men på svenska skriver man "guden", eller "Gud" som den bestämda guden Gud, men "theos" för "Ordet" är i obestämd form.

Det är inte för sent att förkovra sig, börja undersöka grundskriften.
Citera
2024-10-19, 20:10
Avslutad
Citat:
Men ändå kan du allt om bibeln? Detta eftersom du propagerar din syn på treenigheten på Flashback, du har absolut inte fel om att treenigheten existerar enligt bibeln, ändå kan du inget om dom grundläggande kunskaperna i bibeln???

Jag föreslår att du börjar kolla hur dom äldsta fynden från bibeln ser ut och hur dom är skrivna. Och det finns många hjälpmedel för att kunna förstå hur koinegrekiskan är uppbyggd och översättningar ord för ord.

När det gäller Joh 1:1 så kan man förstå hur koinegrekiskan är uppbyggd genom att jämföra engelskan. I engelskan skriver man "the god", i koinegrekiskan skriver man "ho theos", men på svenska skriver man "guden", eller "Gud" som den bestämda guden Gud, men "theos" för "Ordet" är i obestämd form.

Det är inte för sent att förkovra sig, börja undersöka grundskriften.

Jag kan inget om Bibeln.

Men det är lätt att läsa den, och där står uttryckligen att Jesus är Gud.

Du flippar då på frågan och begär att jag ska lita på Jehovas Vittnen, samt att jag måste lära mig nytestamentlig grekiska.

Samtliga bibelöversättare i världshistorien verkar vara överens, förutom din sekts då, som uppstod nästan två jävla tusen år efter Kristus.

Vad är din säljpunkt? Varför ska jag lyssna på dig istället för den uråldriga kyrkan?
Citera
2024-10-19, 20:22
Medlem
Citat:
Jag kan inget om Bibeln.

Men det är lätt att läsa den, och där står uttryckligen att Jesus är Gud.

Du flippar då på frågan och begär att jag ska lita på Jehovas Vittnen, samt att jag måste lära mig nytestamentlig grekiska.

Samtliga bibelöversättare i världshistorien verkar vara överens, förutom din sekts då, som uppstod nästan två jävla tusen år efter Kristus.

Vad är din säljpunkt? Varför ska jag lyssna på dig istället för den uråldriga kyrkan?

Du har fel, "samtliga bibelöversättare i världshistorien" verkar inte vara överens, och det spelar ingen roll, det viktiga är vad bevisen visar istället för vad auktoriteter påstår.
Citera
2024-10-19, 20:29
Avslutad
Citat:
Du har fel, "samtliga bibelöversättare i världshistorien" verkar inte vara överens, och det spelar ingen roll, det viktiga är vad bevisen visar istället för vad auktoriteter påstår.

Jaså? Du måste förtydliga.

Nu ska jag bli personlig, jag är gift med en syrisk kvinna, född bara ett stenkast ifrån en by där Jesus egen arameiska dialekt fortfarande talas.

Jag måste erkänna att jag blir oerhört provocerad när feta Jehovas Vittnen, som inte förstår något som helst om historisk kristendom, klagar över andra som tillber Jesus.
Citera
2024-10-19, 20:39
Medlem
Citat:
Jag måste erkänna att jag blir oerhört provocerad när feta Jehovas Vittnen, som inte förstår något som helst om historisk kristendom, klagar över andra som tillber Jesus.

"feta Jehovas Vittnen"??? Mår du psykiskt bra?

Jag klagar inte, jag argumenterar för min tro och min ståndpunkt i ett diskussionsforum, så som man brukar. Om du inte gillar det, och förnedrar mig med att kalla mig för "fet Jehovas Vittne", så bryr jag mig inte, jag är inte fet, du smutskastar bara dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in