• 6
  • 7
2024-10-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliois
Nej, traditionell svensk mat är inte omtyckt i övriga världen. Jag menar t ex kalops, potatis med brunsås, sill, falukorv, kokt torsk med ägg, rotmos, blodpudding, översött bröd osv. Jag har amerikanska kollegor som knappt kunnat äta maten när de har kommit hit. Så är det definitivt inte för den som åker till länder som är kända för god mat, exv Italien, Frankrike och många andra länder. Det låter som att du tänker på lyxrestauranger i Stockholm när du säger att vi har bra restauranger. Som Johanna skrev så är Sverige mycket mer känt för "export" av svenska kvinnor.

Om.man går ut på restaurangerna här så äter man ju inte traditionell svensk husmanskost som i skolmatsalen på 80-talet..Surströmming eller messmör är inte heller gott, inget man bjuder utlänningar på. Restaurangerna gör annan mat.
Citera
2024-10-17, 21:19
Medlem
theMowgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Hon är väldigt mycket en småstadstjej som verkligen gör allt för att framställa sig som en urban, medveten och intellektuell. Sanningen är att innehållet i hennes texter nästan alltid är väldigt tomt och intetsägande. Hundvisslor till den storstadsvänster som delar hennes värderingar.

Anledningen att hon i huvudtaget är ett namn är att hon kom fram under en tid där sportredaktionerna gjorde allt för att få in kvinnor. Att hon dessutom är vänster och brinner för kosmopolitiska och mångkulturella frågor är en bonus som hon kunnat spinna vidare karriären på.

Hennes efterhandskonstruktion om att första krönikan var satirisk, var bland det mest patetiskt genomskinliga jag sett. Tror hon tycker detta är lite jobbigt, hon har ju varit väldigt mycket en fangirl till Mbappe, skrev lyriska rader när han tog avstånd från Le Pen osv. Tråkigt när idolerna faller ner från piedestalen, men han är väl offer för en struktur.

+1 på den här.

Johanna Frändén påminner väldigt mycket om en annan journalist som jag också har svårt för, Carina Bergfeldt. Ungefär samma ålder, kom fram ungefär samtidigt, kommer från ungefär samma plats och har fått uppdrag som ligger högt över deras kompetens och intellektuella nivå. Deras kvalifikationer verkar vara kvinna med "rätt" åsikter. Måste vara nåt med vattnet i Västergötland...
Citera
2024-10-18, 09:15
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theMowg
+1 på den här.

Johanna Frändén påminner väldigt mycket om en annan journalist som jag också har svårt för, Carina Bergfeldt. Ungefär samma ålder, kom fram ungefär samtidigt, kommer från ungefär samma plats och har fått uppdrag som ligger högt över deras kompetens och intellektuella nivå. Deras kvalifikationer verkar vara kvinna med "rätt" åsikter. Måste vara nåt med vattnet i Västergötland...

Bra liknelse faktiskt med Carina Bergfeldt, de har ganska likartad profil. De har alltid haft "rätt åsikter" därmed aldrig behövt försvara sina ståndpunkter på högre nivå. De har alltid bara umgåtts med människor som håller med dem om allt.
Citera
2024-10-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theMowg
+1 på den här.

Sen dessutom haft utseendet med sig;sisalabim-räkmacka hela vägen in!
Citera
2024-10-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rajan03
Vem har pratat om traditionell svensk mat som alltid har varit bonnig. Ingen man någonsin har ätit på Stockholms finare restauranger.
Många andra länder som tex Tyskland har ännu sämre traditionell husmanskost men fantastiska kockar och restauranger.

Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Om.man går ut på restaurangerna här så äter man ju inte traditionell svensk husmanskost som i skolmatsalen på 80-talet..Surströmming eller messmör är inte heller gott, inget man bjuder utlänningar på. Restaurangerna gör annan mat.
Vilken svensk mat är det då som utlänningar gillar, om det är så att restaurangerna i våra storstäder har slutat att servera husmanskost (vilket jag har svårt att tro på)? Eller menar ni att det idag finns många internationella restauranger och att det är därför de uppskattar maten här?
Senast redigerad av Heliois 2024-10-19 kl. 13:07.
Citera
2024-10-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliois
Vilken svensk mat är det då som utlänningar gillar, om det är så att restaurangerna i våra storstäder har slutat att servera husmanskost (vilket jag har svårt att tro på)? Eller menar ni att det idag finns många internationella restauranger och att det är därför de uppskattar maten här?
Ja precis det jag menar och har varit så under väldigt lång tid. Serveras inte husmanskost på svenska finare restauranger. Vissa av dem gör iofs ”finare” varianter av husmanskost och har influenser från det traditionella svenska köket.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in