2024-10-13, 10:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Går heller inte att utesluta.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Bertil var på väg till en granne tydligen. Man kan inte utesluta att Bertil kom fram till grannen och att grannen kanske dödade Bertil.

Det är helt riktigt.

Den teorin går inte heller att utesluta. Ingen vet ju vad som hände Svensk när han var på väg till gården Slanten.
Citera
2024-10-13, 13:57
Hade faktiskt inte hört talas om detta fall förrän jag såg denna video som länkades nån sida bakåt i tråden.

Ett riktigt mysterium detta, vet faktiskt inte vad jag ska tro än.
Citera
2024-10-13, 14:07
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Bertil var på väg till en granne tydligen. Man kan inte utesluta att Bertil kom fram till grannen och att grannen kanske dödade Bertil.
Så kan det vara. Grannen plockade upp Bertil och så försvann han från vägen. Väl hemma hos grannen kanske spriten plockades fram och efter några järn kanske antingen Bertil eller grannen genomförde homosexuella närmanden. Bråk uppstod och Bertil slogs eller föll illa och avled. Kroppen dumpades eller gömdes någonstans på grannens tomt, varför Bertil inte återfanns i skogen. Kanske tog grannen itu med kroppen efter att den värsta uppståndelsen lagt sig, kanske ligger kroppen kvar under något källargolv än idag?
Citera
2024-10-13, 23:27
Medlem
Revor.i.Tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så kan det vara. Grannen plockade upp Bertil och så försvann han från vägen. Väl hemma hos grannen kanske spriten plockades fram och efter några järn kanske antingen Bertil eller grannen genomförde homosexuella närmanden. Bråk uppstod och Bertil slogs eller föll illa och avled. Kroppen dumpades eller gömdes någonstans på grannens tomt, varför Bertil inte återfanns i skogen. Kanske tog grannen itu med kroppen efter att den värsta uppståndelsen lagt sig, kanske ligger kroppen kvar under något källargolv än idag?

Dessa två herrar var inte ytligt bekanta; Bertil kunde lätt sitta och snacka bort timmar hos grannen. Det var därför Bertils fru inledningsvis inte var så fundersam. Din teori går verkligen inte att utesluta. Inget går att utesluta när man inte fått fram minsta spår på 41 år.

R.I.T
Citera
2024-10-14, 18:08
Medlem
Jag har också sett Revor I Tidens utmärkta avsnitt om detta försvinnande.

Att det skulle röra sig om ett våldsdåd har jag svårt att se, särskilt från Karlegärd. Han var född 1910 och var således 72/73 år gammal. (Han fyllde i Januari men minns inte exakt datum, nämdes tidigare i denna tråd.) vilket gör att jag har svårt att tro att han ensamt skulle orkat bära iväg Svensk.
Vid den tiden var 70+ en mycket högre ålder än det är idag tack vare bättre kost, bättre motionsvanor och framförallt bättre sjukvård.

Vet man storleksförhållandena mellan dessa herrar? Det kan ju varit möjligt om Karlegärd var en stor stark man medans Svensk var liten och smal.

Personligen tror jag inte på osämja mellan herrarna.
Däremot tror jag mer på olycksspåret. Karlegärd råkade köra på Svensk, hjälper honom in i bilen för transport mot sjukhuset, men Svensk avlider i bilen. Varpå Karlegärd på något vis gömmer undan kroppen.

Geväret ska vi nog inte haka upp oss för mycket på. 1983 var det ingen som höjde på ögonbrynen åt att en gubbe ute på landsbygden hade geväret med sig. Tjyvjägare nämde någon men jag vet inte hur mycket tid polisen ägnade åt gubbar som sköt en och annan hare eller fågel olovligt vid den här tiden?

Att han hade geväret med sig för att ordna med harstek till middagen ser jag inte som otroligt.
Citera
2024-10-15, 19:03
Medlem
Revor.i.Tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Jag har också sett Revor I Tidens utmärkta avsnitt om detta försvinnande.

Att det skulle röra sig om ett våldsdåd har jag svårt att se, särskilt från Karlegärd. Han var född 1910 och var således 72/73 år gammal. (Han fyllde i Januari men minns inte exakt datum, nämdes tidigare i denna tråd.) vilket gör att jag har svårt att tro att han ensamt skulle orkat bära iväg Svensk.
Vid den tiden var 70+ en mycket högre ålder än det är idag tack vare bättre kost, bättre motionsvanor och framförallt bättre sjukvård.

Vet man storleksförhållandena mellan dessa herrar? Det kan ju varit möjligt om Karlegärd var en stor stark man medans Svensk var liten och smal.

Personligen tror jag inte på osämja mellan herrarna.
Däremot tror jag mer på olycksspåret. Karlegärd råkade köra på Svensk, hjälper honom in i bilen för transport mot sjukhuset, men Svensk avlider i bilen. Varpå Karlegärd på något vis gömmer undan kroppen.

Geväret ska vi nog inte haka upp oss för mycket på. 1983 var det ingen som höjde på ögonbrynen åt att en gubbe ute på landsbygden hade geväret med sig. Tjyvjägare nämde någon men jag vet inte hur mycket tid polisen ägnade åt gubbar som sköt en och annan hare eller fågel olovligt vid den här tiden?

Att han hade geväret med sig för att ordna med harstek till middagen ser jag inte som otroligt.

Jag har ”spelat upp” en oerhörd mängd olika scenarion i huvudet under åren och den teorin du lägger fram här är en av dem. Oavsett vem han blev påkörd av har tanken slagit mig att det kanske inte till en början var så illa med Bertil att han då delvis själv kunde ta sig in i en bil. Det scenoriot skulle gå betydligt fortare.
Men var dumpades han sen? Om det var grannen som körde på honom vilka ställen som han var väl bekant med kan han ha kört till? Att han hade ett sommarställe känns inte så troligt med tanke på hur han bodde; det skulle ju bli ”tårta på tårta” s.a.s. Men oavsett vem som körde på Bertil - (om det nu var så) - så kan jag nog tänke mig att han inte han ligger kvar i Björsäter.

Jag skulle gärna som sagt se polisens material. Jag har nämligen - att döma på det jag kunnat komma över - en känsla av att man inte gick så särskilt hårt åt gällande föhör, utan man ”bara” letade och letade.

R.I.T
Citera
2024-10-18, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tandprotes och stålkam.

Vare sig Svensks tandprotes eller den stålkam som han alltid hade med sig har heller aldrig hittats.

Allt försvann tillsammans med honom som han hade med sig då han försvann. Tyvärr kommer detta försvinnande att förbli ouppklarat.
Citera
2024-10-18, 21:27
Medlem
Revor.i.Tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vare sig Svensks tandprotes eller den stålkam som han alltid hade med sig har heller aldrig hittats.

Allt försvann tillsammans med honom som han hade med sig då han försvann. Tyvärr kommer detta försvinnande att förbli ouppklarat.

Var hittade du infon ang. tandprotes och stålkam? Antingen har jag missat det eller helt glömt att jag läst det.

R.I.T
Citera
2024-10-18, 22:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stålkam m. m.

Citat:
Ursprungligen postat av Revor.i.Tiden
Var hittade du infon ang. tandprotes och stålkam? Antingen har jag missat det eller helt glömt att jag läst det.

R.I.T

I P4 dokumentären.

Jag lyssnade på denna för länge sedan men en bekant lyssnade nyligen på den igen. Där framkom detta med tandprotes och stålkam. Vet inte om han hade proteser i både över- och underkäken.

Citat:

"Även om kroppen är borta sedan länge borde man kunna hitta hans stålkam
som han alltid bar med sig. Sedan hade han löständer. Dessutom hade han
en förmåga att tappa saker som han bar med sig i fickorna."
Citera
2024-10-19, 07:49
Medlem
Revor.i.Tidens avatar
Citat:
I P4 dokumentären.

Jag lyssnade på denna för länge sedan men en bekant lyssnade nyligen på den igen. Där framkom detta med tandprotes och stålkam. Vet inte om han hade proteser i både över- och underkäken.

Citat:

"Även om kroppen är borta sedan länge borde man kunna hitta hans stålkam
som han alltid bar med sig. Sedan hade han löständer. Dessutom hade han
en förmåga att tappa saker som han bar med sig i fickorna."

Javisst, ja, den dok. har jag hört. Hade helt glömt den detaljen!

R.I.T
Citera
2024-10-19, 10:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Radiodokumentären.

Citat:
Ursprungligen postat av Revor.i.Tiden
Javisst, ja, den dok. har jag hört. Hade helt glömt den detaljen!

R.I.T

Själv hade jag helt och hållet glömt bort denna dokumentär tills min bekant omnämnde den.

Jag har dock lyssnat på den för länge sedan. I denna omnämns inget att Svensk skulle ha haft ett gevär med sig.

https://sverigesradio.se/avsnitt/298697
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-10-19 kl. 10:09.
Citera
2024-10-19, 16:38
Medlem
Revor.i.Tidens avatar
Citat:
Själv hade jag helt och hållet glömt bort denna dokumentär tills min bekant omnämnde den.

Jag har dock lyssnat på den för länge sedan. I denna omnämns inget att Svensk skulle ha haft ett gevär med sig.

https://sverigesradio.se/avsnitt/298697

Nej, man vet inte om han hade geväret med sig, men man förutsatte det eftersom det inte var kvar hemma. Han brukade tydligen ofta ha det med sig, men man kunde inte utesluta att det för tillfället fanns någon helt annanstans.

R.I.T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in