Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-17, 09:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En äkta Dirnd'l har inte en så djup urringning. Blusen under det snörda livstycket går nästan alltid upp till halsen, så här:

https://www.juliatrentini.de/media/c...9640850093.jpg

https://moschen-bayern.cstatic.io/me...?ts=1701442444

Som absolut max kan den få vara så här urringad, men aldrig så att brösten syns:

https://www.daller-tracht.de/wp-cont...tenschmuck.jpg

Tänk på att Dirnd'ln hör hemma i det katolska Sydtyskland! Det är en traditionell högtidsräkt som man även har när man går i kyrkan eller representerar staden/delstaten i något sammanhang, inte bara till fest. Jag gillar inte heller att vissa av kommersiella skäl gör om den till något slags porr-utstyrsel.

Jag var en tid som ung med i en germanistisk förening, och då hade jag ofta en funktionärsroll på våra fester, stod även och krängde öl i baren. Funktionärerna hade Dirnd'l respektive Lederhosen. Men då skickade jag efter en riktig Dirnd'l ifrån München, jag skulle aldrig ha tagit på mig en förvanskad maskeraddräkt.

Det är bara att göra en enkel bild-goggel så ser man att du har helt fel. Det är mycket vanligt att ha det som i reklambilden som alla vänsterblivna hatar.

Vad du eller någon annan gillar eller inte gillar är helt ointressant. Jag gillar inte vissa av pralinerna i Aladdins chokladask. Men det verkar som att jag får leva med att människor är olika. Det är bara att acceptera att människor gillar olika saker. Gå vidare i livet bara och fokusera på det man gillar istället.
Citera
2024-10-17, 10:06
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är bara att göra en enkel bild-goggel så ser man att du har helt fel. Det är mycket vanligt att ha det som i reklambilden som alla vänsterblivna hatar.

Vad du eller någon annan gillar eller inte gillar är helt ointressant. Jag gillar inte vissa av pralinerna i Aladdins chokladask. Men det verkar som att jag får leva med att människor är olika. Det är bara att acceptera att människor gillar olika saker. Gå vidare i livet bara och fokusera på det man gillar istället.

Att du kan "goggela" fram något är inte relevant - det är fortfarande ingen folkdräkt. Det är en modern festutstyrsel som unga började använda i modern tid, och bara för att supa ner sig på Oktoberfest, inte för några av de traditionella tillställningarna som dräkten användes till. Det har lika mycket historisk förankring som en billig halloweenkostym i polyester.
Citera
2024-10-17, 10:13
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Varför anmäler de inte woke brudar med grönt hår och för tajt t-shirt på?
Det är ju hon som har anmält bilden för sexistisk marknadsföring. Namnet på anmälaren finns publicerad i pappersupplagan av NWT. Tjafset på Facebook är bara reaktioner på anmälan och krogägarens svar på den.
Citera
2024-10-17, 11:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Med ditt "gogglande" får du upp sidor där ordet "Dirnd'l" förekommer, men det betyder ju inte att det är riktiga Dirnl's på bilderna, utan det kommer även att vara just en massa maskeraddräkter och andra efterapningar för olika syften. Om du vill se riktiga Dirndl's bör du söka på ordet "Trachtenmode" (dräktmode), då får du upp butiker i Tyskland och Österrike som säljer traditionsriktiga plagg.
Citera
2024-10-17, 16:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachoalisten
Mängder med medelålderns kvinnor är just nu kränkta över att "German Beer Hall" har en reklambild på en kvinna i tysk folkdräkt med fina bröst.

Surfar man in på NWT:s artikel om detta på Facebook så påstår medelålderskvinnor att detta är en jämställdhetsfråga.
Är det verkligen en jämställdhetsfråga bara för att män gillar se på kvinnor med fina former? Känns mest som att det grundar sig i avundsjuka från avdankade singelkvinnor i det här fallet, eller hur?

Låst artikeln men bild finns på:
https://www.nwt.se/2024/10/16/krogar...skammas-ffd90/

Varför ska vi bry oss om folk blir kränkta? Det finns ju alltid någon som blir kränkt över precis allt.

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/...loud_cover.jpg
Citera
2024-10-17, 20:38
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
På deras facebook såg jag kanske 5 negativa kommentarer bland hundratals(?) positiva.
Det är en kränkt ts som förstorar upp..
I så fall är det väl tidningen (NWT) som förstorar upp?

Det är ju NWT som tycker att upprördheten har så stort nyhetsvärde att de måste skriva om den.

Citat:
En äkta Dirnd'l har inte en så djup urringning. Blusen under det snörda livstycket går nästan alltid upp till halsen, så här:

https://www.juliatrentini.de/media/c...9640850093.jpg

https://moschen-bayern.cstatic.io/me...?ts=1701442444

Som absolut max kan den få vara så här urringad, men aldrig så att brösten syns:

https://www.daller-tracht.de/wp-cont...tenschmuck.jpg

Tänk på att Dirnd'ln hör hemma i det katolska Sydtyskland! Det är en traditionell högtidsräkt som man även har när man går i kyrkan eller representerar staden/delstaten i något sammanhang, inte bara till fest. Jag gillar inte heller att vissa av kommersiella skäl gör om den till något slags porr-utstyrsel.

Jag var en tid som ung med i en germanistisk förening, och då hade jag ofta en funktionärsroll på våra fester, stod även och krängde öl i baren. Funktionärerna hade Dirnd'l respektive Lederhosen. Men då skickade jag efter en riktig Dirnd'l ifrån München, jag skulle aldrig ha tagit på mig en förvanskad maskeraddräkt.
Får medge att jag inte är så insatt i tyska folkdräkter. Tar till mig av vad du skriver.

Å andra sidan så sa jag aldrig att det rörde sig om en traditionell folkdräkt, bara en folkdräkt.

Folkdräkter har hela tiden utvecklats, under århundraden, allt eftersom nya material, tillverkningsmetoder och t.o.m. färger har uppfunnits. Mode har alltid funnits.
Ta t.ex den samiska kolten, är den en traditionell folkdräkt? Det existerade ju inga blåa koltar innan 1800-talet, bara gråa och svarta koltar.

En av de få saker som jag faktiskt känner till angående dirndl-dräkten är att nazisterna uppdaterade den med större urringning och kortare kjol.
Tror att det är samma modell som i den sista länken i ditt inlägg.
För 80 år sen var den modellen inte heller en traditonell dirndl, och betraktades nog på samma sätt av konservativa. Som en maskeraddräkt dvs.

Bli inte förvånad om dagens populärkulturella dirndl, med stor urringning, ses som en traditionell tysk folkdräkt av människor 100 år från nu.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-10-17 kl. 20:42.
Citera
2024-10-17, 21:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Att du kan "goggela" fram något är inte relevant - det är fortfarande ingen folkdräkt. Det är en modern festutstyrsel som unga började använda i modern tid, och bara för att supa ner sig på Oktoberfest, inte för några av de traditionella tillställningarna som dräkten användes till. Det har lika mycket historisk förankring som en billig halloweenkostym i polyester.

Citat:
Med ditt "gogglande" får du upp sidor där ordet "Dirnd'l" förekommer, men det betyder ju inte att det är riktiga Dirnl's på bilderna, utan det kommer även att vara just en massa maskeraddräkter och andra efterapningar för olika syften. Om du vill se riktiga Dirndl's bör du söka på ordet "Trachtenmode" (dräktmode), då får du upp butiker i Tyskland och Österrike som säljer traditionsriktiga plagg.

Men vad har det att göra med vad de har i sin reklam? De har vad de tycker passar för tillfället och vad är det för problem med det? Gillar man det så ler man. Gillar man det inte så går man bara vidare tills man stöter på något man gillar och så ler man.

Varför är det så svårt för vissa människor att acceptera att några giller ditt och andra gillar datt. Ni gillar förmodligen något som inte är min grej. Ska jag då börja grina och kräva att ni slutar med det ni gillar?

Citera
2024-10-18, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
I så fall är det väl tidningen (NWT) som förstorar upp?

Det är ju NWT som tycker att upprördheten har så stort nyhetsvärde att de måste skriva om den.

Så om en manlig skribent t ex skriver om priser på äpplen i en skräpblaska där det längst ner tydligt står ””””Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar””””
Så betyder det att mängder av medelålders män är fruktansvärt kränka och gråter ut och beviset för det är skräpblaskans facebook. Där det är 1 av 100 som skrivit att priset på äpplena kanske är lite löjligt.

Lite så känns och är denna tråd skapad här på Flashback.
Citera
2024-10-19, 16:34
Medlem
FunAndGamess avatar
Vilken fantastisk rubrik:
Krögaren lockar gäster med bröst – utan att skämmas

Först tänkte jag att det hela inte var så farligt, men de tre små orden "utan att skämmas" förändrade allt och fick mig att inse vilka monster de skyldiga måste vara. Tänk att begå ett så vidrigt angrepp mot grundläggande anständighet, och utan att ens skämmas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in