2024-10-19, 13:02
Medlem
Tapt sak for politiet. De har meddelt at de roter rundt i enkelte miljøer eller ett eller annet på utkikk etter noe de ikke kommer til å finne. De har ingenting på noen som helst. Vi vet nå at saken mot den tidligere siktede TH/deres hovedmann er henlagt med henleggelseskode 103 som innebærer at beviser skal være lagt frem for Riksadvokaten som med særlig styrke taler mot at han har noen rolle i dette.
Slike bevis er det lite som tyder på at finnes i materialet riksadvokaten har gjennomgått. Men riksadvokaten har talt.

Men fortvil ikke dere som håper på en løsning på saken for offerets del. TH er på saken. Han sitter visstnok og noterer så blekket spruter i håp om å finne svaret på hva som skjedde hans kone, da i følge hans gode venn BolleNilsen.

Stakkars Fru Hagen, sviktet av alle.
Senast redigerad av Kokadu 2024-10-19 kl. 13:07. Anledning: Tillegg
Citera
2024-10-19, 13:26
Medlem
GG99Slayers avatar
Ekstremt smarte kidnappere "tilfeldigvis" skulle kidnappe kona til en av Norges mest gjerrige milliardærer rett før hun ville skille seg, uten å etterlate et eneste DNA-spor. De skrev verdens lengste løsepengenotat, men viste aldri noen reell interesse i å få pengene.

Blir norges OJ, og at noen her inne feirer dette på noe slags vis, er helt sjukt...
Citera
2024-10-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
TH vet nok godt at det han forteller til TN, det kommer også på trykk i Dagbladet.

Nå er TN tilbake i avisen med siste nytt om THs indre liv, tanker og gjøremål.

Her er utdrag fra dagens artikkel:

Politiet skal være veldig fornøyd med at Tom er så sterk som han er, forteller TN.
Da jeg snakket med ham i sted, var han bare veldig fornøyd. Og litt rørt, sier TN.
Livet til Hagen kommer til å bli ganske annerledes framover, tror 77-åringen.

- Jeg tror nok en del av det han har følt på, bortfaller nå. Tom er jo ikke en person med stor omgangskrets som er mye ute, men vi kommer nok til å få ham med på litt mer nå, sier han.

Tidligere har Nilsen fortalt at Hagen har følte seg uglesett de gangene han har vært ute.
Folk har glant, kommet bort og spurt ham om saken.

- Enkelte skal ha gått inn i diskusjoner med ham også, sa han den gang.
- Han vil ikke være ute blant folk. Vi er urolige for ham.

Men etter henleggelsen er det nye toner
Fredag kveld var det en ganske annen TH som pratet med kameraten sin på telefonen:

- Han hadde vært hos dattera si og spist middag. Nå satt han hjemme i stua og følte seg så lettet og bra. Men det er klart, Tom er jo ikke noen «rød løper og champagne-type», han skulle ikke ut og feire eller noe sånt. Hvis han skulle feste noe, sa han til meg og fleipa litt, da skulle han ut på McDonalds og kjøpe seg en burger.

TN vil ikke si noe om TH planlegger erstatningskrav, utover at TH har nok av penger og bare er opptatt av rettferdighet:
- Det vil jeg ikke si noe om. Men du kan bare tenke deg, hvis du legger to og to sammen, så vet du at ingen har spart ham de siste åra. Det hadde likevel ikke vært for pengenes skyld, legger Nilsen til.

- Han har nok av penger. Det viktigste er at han har fått rettferd. At han er renvaska.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kunne-endt-i-tragedie/82103586

Hva er galt med at Nilsen uttaler seg til Dagbladet? Nilsen har framstått som en trofast av venn av TH, det er visst mer enn du kan tåle!
Du har vært en av de mest infame i denne tråden, men nå er saken henlagt. Jeg skjønner at dette er tungt for deg, men ta det som en voksen!
Citera
2024-10-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Nei, politiet har ikke hele tiden hevdet at bevisene mot TH har styrket seg. Jeg husker bare at det ble sagt da TH ble pågrepet(april 2020), før han like etter slapp fri på grunn av mangel på beviser.

Strafferettslig verdiløse beviser, er vel strengt tatt ikke beviser?

Det finnes vel strengt tatt ikke andre beviser i denne saken?

Politiet har ikke hatt noe valg, de er forpliktet til å etterforske saken til bunns. Politiet må følge og utvikle de sporene som faktisk er funnet og dokumentert. Politiet kan uansett ikke avlutte etterforskningen før alt som finnes av konkrete beviser er lagt på bordet. Det er politiets jobb og politiets rolle.

Hvis politiet greide å finne ett eneste bevis utover de verdiløse bevisene i Sloraveien 4, så ville jo også de verdiløse bevisene ha fått en helt annen tyngde.

Selv du må forstå, at politiet måtte fullføre etterforskningen i S4, både fordi de underveis kunne ha avdekket spor etter ukjente GM, og fordi politiet er forpliktet til å etterforske, både til gunst og ugunst for siktede.

Eller mener du at politiet i utgangspunktet skulle ha latt være å etterforske Tom Hagen, fordi han bodde i huset og politiet var i utgangspunktet kjent med risikoen for at eventuelle biologiske spor mot Tom Hagen ville kunne bli vurdert som strafferettslige verdiløse?
Citera
2024-10-19, 13:34
Medlem
GG99Slayers avatar
Hvis det er kommet i lys noen viktige beviser som reinvasker TH den siste tiden, kan jeg ikke forstå at det av alle lekkasjene ikke har blitt lekket?
Citera
2024-10-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Hva er galt med at Nilsen uttaler seg til Dagbladet? Nilsen har framstått som en trofast av venn av TH, det er visst mer enn du kan tåle!
Du har vært en av de mest infame i denne tråden, men nå er saken henlagt. Jeg skjønner at dette er tungt for deg, men ta det som en voksen!

Kan jo returnere spørsmålet: Hva er galt med å gjengi sitater fra TN når han vil at budskapet skal frem?

Forøvrig sitter ikke riksadvokaten på noen fasit i saken. Sannheten kan ikke vedtas med et pennestrøk.
Citera
2024-10-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Hvis det er kommet i lys noen viktige beviser som reinvasker TH den siste tiden, kan jeg ikke forstå at det av alle lekkasjene ikke har blitt lekket?

Nei det er ikke framkommet nye bevis, det er mangelen på bevis som førte til henleggelsen.
Citera
2024-10-19, 14:04
Medlem
Citat:

Det finnes ikke bevis for at noe med særlig styrke taler mot TH som den som begikk denne straffbare handlingen. Da kunne de ikke holdt han siktet inntil nå.
Her har skumleseren av en eller annet grunn, uten disse fremlagte bevisene for THs uskyld, gått for henleggelseskode 103. Og når denne har talt, da skal alle måtte tie. Nå ser vi at det ikke helt fungerer slik. Men politiet og media er selvfølgelig behørlig kneblet med denne avgjørelsen.
Senast redigerad av Kokadu 2024-10-19 kl. 14:08. Anledning: Rette
Citera
2024-10-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Herremin, Kihle er ikke redaktør Kihle er advokat. Journalister praktiserer selvjustis. Advokater må følge norsk lov. Det er klienten som bestemmer hva advokaten skal si og gjøre. Advokaten kan bare gi råd eller ta snippesken sin og gå.

Journalister har ikke myndighet til å avgjøre om det personlige brevet fra HHB2 som tydelig var skrevet i affekt, skulle offentliggjøres eller ikke.

En ansvarlig redaktør må ha tatt den avgjørelsen.

Jeg håper virkelig at ingen finner på å ta usaklighetene og løgnene dine for god fisk. Det er uoverkommelig å korrigere alt sprøytet du lirer av deg her inne.
Citera
2024-10-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det finnes vel strengt tatt ikke andre beviser i denne saken?

Politiet har ikke hatt noe valg, de er forpliktet til å etterforske saken til bunns. Politiet må følge og utvikle de sporene som faktisk er funnet og dokumentert. Politiet kan uansett ikke avlutte etterforskningen før alt som finnes av konkrete beviser er lagt på bordet. Det er politiets jobb og politiets rolle.

Hvis politiet greide å finne ett eneste bevis utover de verdiløse bevisene i Sloraveien 4, så ville jo også de verdiløse bevisene ha fått en helt annen tyngde.

Selv du må forstå, at politiet måtte fullføre etterforskningen i S4, både fordi de underveis kunne ha avdekket spor etter ukjente GM, og fordi politiet er forpliktet til å etterforske, både til gunst og ugunst for siktede.

Eller mener du at politiet i utgangspunktet skulle ha latt være å etterforske Tom Hagen, fordi han bodde i huset og politiet var i utgangspunktet kjent med risikoen for at eventuelle biologiske spor mot Tom Hagen ville kunne bli vurdert som strafferettslige verdiløse?

Jeg synes det er vanskelig å forstå hva du mener. Det finnes en lang rekke med beviser man kunne knyttet til TH, dersom han var innblandet. Trusselbrev, konvolutt, strips, Sprox-sko, teip, digitale spor, kommunikasjon med medhjelpere m.m. Vi vet f.eks. at PSS er siktet på grunn av bruk av OHG-passet.
Citera
2024-10-19, 14:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsten76
Liv Engom har rett, og det er bare for dumt at politiet later som noe annet. Som i mange andre saker, så er offret den tapende parten. Planlagte mord løses sjelden. Morderen kann bli tatt, men ikke hjernen bak. For drapet på AEF blir ingen tatt tror jeg.

"Anne-Elisabeth Hagens venninne, Liv Engom, sier hun er skuffet over avgjørelsen om at Riksadvokaten henlegger saken mot Tom Hagen.
– Jeg regnet med at det ville gå den veien, men det er likevel veldig trist. Politiet har sikkert sin grunn, men jeg er skuffet. Vi kommer nok aldri til å få noe svar. Jeg hadde håpet politiet aldri ville gi seg, sier hun til NRK.

– Anser du dette som at de gir seg?

– Jeg gjør det."

Føler med henne. Hun fikk AEs bekymringer verbatim. Jeg tror på det hun har fortalt.
Jeg har også inntrykk av at politiet har trodde på det hun har fortalt. Men vitnesbyrd
fra en person trumfer ikke mangel på håndfaste beviser. Som Maurud skriver i sin
avgjørelse, det fins ikke konkrete beviser for at TH er involvert.
Citera
2024-10-19, 14:24
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

I Dung-saken var et av argumentene for at saken skulle henlegges, at noen hadde ringt til Bjarte uten å si noe. Bjarte sa: "hallo? Er det deg Dung?". Politiet satt jo å lyttet på linjene hele døgnet. Dette var altså med på å gjøre så saken ble henlagt.
Noen liknende kan ha skjedd i Hagen-saken. TH har jo studert Dung-saken, det vet vi, og han kan ha dratt nytte av dette, f.eks. ved at noen har ringt TH uten å si noe, og så har TH sagt: "Hello, hello, can you answer me please. Please." Det vil jo tegne et bilde av at TH tror at det er kidnappere som tar kontakt med han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in