Citat:
Ursprungligen postat av
Formann
Nå er det vel opplagt at verken puslingen RU eller asiaten PSS bruker skostørrelse 44-46 som sprox skoene var i.
Godt poeng!
Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
Ja, det må være noe i tillegg til alibiet. Det kan i teorien være avdekket kommunikasjon mellom noen mistenkte, der det kommer fram at TH er uvitende til det som har skjedd.
Tidligere var det snakk om at TH kunne risikere å være siktet livet ut. Hvis det ikke hadde dukket opp beviser som langt på vei frikjenner TH, så tror jeg han hadde vært siktet minst like lenge som de andre siktede, eller til etterforskningen i praksis ble avsluttet. Det ville være dumt å henlegge saken mot en person man trodde kunne være bestiller av forbrytelsen, på et tidspunkt man har betydelige ressurser på saken.
Jeg tror politiet nærmer seg en løsning.
Politiet innstilte på henleggelse på bevisets stilling. Politiet har hele tiden hevdet at bevisene mot Tom Hagen har styrket seg. Men politiet vurderer bevisene rent etterforskningsmessig.
Da blir det naturlig at påtalemyndigheten, som vurderer bevisene strafferettslig, måtte ende opp med henleggelseskode 103, intet straffbart forhold bevist. Fordi bevisene er strafferettslig verdiløse.
Det hjelper altså ikke at politiet har funnet flere og flere beviser på at Tom Hagen drepte Anne-Elisabeth i deres felles hjem. Flere og flere beviser som er strafferettslig verdiløse vil ikke kunne lede til tiltale, straffesak og dom mot Tom Hagen.
Jeg hadde trodd at politiet har avdekket beviser mot Tom Hagen utover de som er funnet på åstedet i Sloraveien 4. Men det har de tydeligvis ikke.
Både politiet og påtalemyndigheten har valgt helt korrekt henleggelseskode. Ut fra de forskjellige rollene etatene har.