2024-10-19, 02:41
Medlem
Morderen vant 1-0
Citera
2024-10-19, 02:54
Medlem
Nå er det vel opplagt at verken puslingen RU eller asiaten PSS bruker skostørrelse 44-46 som sprox skoene var i.
Citera
2024-10-19, 03:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Da er det jo merkelig at dere ikke har begynt å ta innholdet til etteretning.

Det er smått påfallende at dere ikke evner å diskutere dette på en seriøs måte, det er den ene abstrakte teorien etter den andre, som bla at Riksadvokaten har valgt henleggelseskode basert på Tom Hagens følelser eller at han er redd for å bli presset i etterkant. Strålende.

Jeg savner jo fortsatt svar på noen enkle spørsmål. Hvis Tom Hagen har planlagt alt, hvorfor ble ikke kidnappingsscenarioet fullført? Hvorfor uteble kontakten med motparten, noe påtalemyndigheten selv har understreket var med på å mistenkeliggjøre Tom Hagen, en motpart som tilsynelatende ikke var interessert i pengene. Hvorfor ikke sørge for å avslutte ved å sende en enkel melding om at AEH er blitt drept som følge av at man har kontaktet politiet, at man ikke har mottatt pengene, for så å sende dokumentasjonen på drapet anonymt. Hvorfor velger man i det hele tatt å iscenesette kidnapping for å skjule et drap, kidnapping mot løsepenger skjer omtrent ikke og i tillegg så sørger det for at hele livet til familien til offeret vil bli gjenstand for en grundig etterforskning i håp om å avdekke potensielle gjerningsmenn. Man åpner jo umiddelbart opp alt av dører for en etterforskning. En fingert kidnapping vil jo også medføre økt risiko for å etterlate tekniske spor, både fra handlingen og planleggingsstadiet. Man vet jo også at uten et endelig utfall, så vil jo mistanken og saken henge over familien til evi tid med enorm oppmerksomhet i media. Det er jo en helt idiotisk forbrytelse å planlegge for å dekke over en annen forbrytelse. Hvis man er kapabel til å gjennomføre noe slikt, hvorfor går man ikke da for det enkleste? Den vanligste dødsårsaken blant norske kvinner er hjerteinfarkt og det obduseres omtrent ikke i Norge. Ingen hadde stilt spørsmål ved et slikt utfall.

Nei, Lagmannsretten traff særdeles godt for 4,5 år siden. Her er det ikke skjellig grunn til mistanke

At Øst Politidistrikt har kjørt seg fullstendig fast i denne saken, er soleklart. Når alt man sitter igjen med er ubetydeligheter, indisier som kan tolkes i flerfoldige retninger og ikke et eneste konkret bevis som taler for skyld, etter 5 år med en etterforskning som i all hovedsak har dreid seg om Tom Hagen som gjerningsmann, så er det jo alt annet enn bra det de har levert. Jeg skjønner de godt, jævla godt, hvis de har levert henstilling om henleggelse etter bevisets stilling. Det hadde jeg også gjort hvis jeg hadde dummet meg såpass ut over såpass mange år.
Det er ikke mer enn forventet. Det har aldri vært noen reell interesse for å løse saken her. Det har kun vært interesse for å nedverdige familien og deres nærmeste venner og kjente. Henleggelsekoden 103, "intet straffbart forhold funnet bevist", var den eneste riktige. Det har i realiteten aldri vært grunnlag for å sikte TH, men det ble en nødvendighet pga sakens alvorlighetsgrad og mediaoppmerksomhet. TH ble siktet fordi han var offerets ektefelle. Statistikken var tyngden på vektskålen. Og det faktum at mannen er milliardær gjorde at fantasien løp løpsk blant de mest konspiratoriske. Men som du skriver, Eidsivating lagmannsrett har hele tiden gjort det klart at det ikke var skjellig grunn til å mistenke TH for drap eller medvirkning til drap. Dette ble understreket ifm tredjemannsransakingen av THs eiendommer, for det ville nemlig ikke vært mulig å gjennomføre disse ransakelsene, dersom politiet utførte ransakelsene på grunnlag av mistanke rettet mot TH. En siktelse utløser også rettigheter, det er nok ikke så vanlig å påberope seg en slik rett, og jeg mener ikke at det har skjedd i denne saken heller, men saken er veldig spesiell pga mediatrykket og den massive forhåndsdømmingen. Generelt i forsvinningssaker så er det ikke alltid at saken utløser rett til bistandsadvokat. I AEH-saken fikk de pårørende oppnevnt en bistandsadvokat. Det at forsvinningssaken dreide seg om en kidnapping var utløsende for rettigheten. Som ektefelle/nærmeste pårørende var det TH som fikk oppnevnt bistandsadvokat. Mediaoppmerksomheten og etterhvert de ville spekulasjonene førte til en slags kjedekollisjon. Situasjonen ble kaotisk og for å rydde opp ble det nødvendig at samtlige i familien fikk egne bistandsadvokater. Problemet var at loven ga ingen rett til det. Siden offentligheten ropte korsfest korsfest og mistanken ble rettet mot TH, kan en siktelse blitt nødvendig for å utløse rettigheter. Politiet og rettsvesenet kunne ikke risikere at offerets rettsikkerhet ikke ble ivaretatt, slik det fremsto så lenge hun delte bistandsadvokat med TH. Rettsikkerheten ble stående i en slags spagat. Jeg tror at det var den offentlige interessen saken fikk som utløste en siktelse. Det vsr mistenkelig lite pomp og prakt i milliardærhjemmet. TH var ikke julenissen. Jeg vet ikke, men noe rart var det som skjedde. Vi har aldri sett noe lignende før.

Har du en teori om hva slags person gjerningspersonen(e) er? Hva tror du har skjedd med AEH? Og hva tror du motivet er?
Citera
2024-10-19, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocturnal
For meg er det litt vanskelig å konkludere med hva begrunnelsen for det er da. Det at man har alibi, det beviser jo ikke at man er uskyldig. Det forteller jo bare at det er beviselig at han iallefall ikke var der og drepte henne selv.

Ja, det må være noe i tillegg til alibiet. Det kan i teorien være avdekket kommunikasjon mellom noen mistenkte, der det kommer fram at TH er uvitende til det som har skjedd.

Tidligere var det snakk om at TH kunne risikere å være siktet livet ut. Hvis det ikke hadde dukket opp beviser som langt på vei frikjenner TH, så tror jeg han hadde vært siktet minst like lenge som de andre siktede, eller til etterforskningen i praksis ble avsluttet. Det ville være dumt å henlegge saken mot en person man trodde kunne være bestiller av forbrytelsen, på et tidspunkt man har betydelige ressurser på saken.

Jeg tror politiet nærmer seg en løsning.
Citera
2024-10-19, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nujaevlarihavet

Det kan også tolkes som mangel på vilje fra høyeste hold. . Mest av alt tenker jeg det er pga økonomiske hensyn.
Det er drøssevis av uoppklarte mord verden over. På et tidspunkt må man stoppe.

Etterforskningen pågår for fullt videre.
Citera
2024-10-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Etterforskningen pågår for fullt videre.

Liv Engom har rett, og det er bare for dumt at politiet later som noe annet. Som i mange andre saker, så er offret den tapende parten. Planlagte mord løses sjelden. Morderen kann bli tatt, men ikke hjernen bak. For drapet på AEF blir ingen tatt tror jeg.

"Anne-Elisabeth Hagens venninne, Liv Engom, sier hun er skuffet over avgjørelsen om at Riksadvokaten henlegger saken mot Tom Hagen.
– Jeg regnet med at det ville gå den veien, men det er likevel veldig trist. Politiet har sikkert sin grunn, men jeg er skuffet. Vi kommer nok aldri til å få noe svar. Jeg hadde håpet politiet aldri ville gi seg, sier hun til NRK.

– Anser du dette som at de gir seg?

– Jeg gjør det."
Citera
2024-10-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Nå er det vel opplagt at verken puslingen RU eller asiaten PSS bruker skostørrelse 44-46 som sprox skoene var i.

Godt poeng!

Citat:
Ja, det må være noe i tillegg til alibiet. Det kan i teorien være avdekket kommunikasjon mellom noen mistenkte, der det kommer fram at TH er uvitende til det som har skjedd.

Tidligere var det snakk om at TH kunne risikere å være siktet livet ut. Hvis det ikke hadde dukket opp beviser som langt på vei frikjenner TH, så tror jeg han hadde vært siktet minst like lenge som de andre siktede, eller til etterforskningen i praksis ble avsluttet. Det ville være dumt å henlegge saken mot en person man trodde kunne være bestiller av forbrytelsen, på et tidspunkt man har betydelige ressurser på saken.

Jeg tror politiet nærmer seg en løsning.

Politiet innstilte på henleggelse på bevisets stilling. Politiet har hele tiden hevdet at bevisene mot Tom Hagen har styrket seg. Men politiet vurderer bevisene rent etterforskningsmessig.

Da blir det naturlig at påtalemyndigheten, som vurderer bevisene strafferettslig, måtte ende opp med henleggelseskode 103, intet straffbart forhold bevist. Fordi bevisene er strafferettslig verdiløse.

Det hjelper altså ikke at politiet har funnet flere og flere beviser på at Tom Hagen drepte Anne-Elisabeth i deres felles hjem. Flere og flere beviser som er strafferettslig verdiløse vil ikke kunne lede til tiltale, straffesak og dom mot Tom Hagen.

Jeg hadde trodd at politiet har avdekket beviser mot Tom Hagen utover de som er funnet på åstedet i Sloraveien 4. Men det har de tydeligvis ikke.

Både politiet og påtalemyndigheten har valgt helt korrekt henleggelseskode. Ut fra de forskjellige rollene etatene har.
Citera
2024-10-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsten76
Liv Engom har rett, og det er bare for dumt at politiet later som noe annet. Som i mange andre saker, så er offret den tapende parten. Planlagte mord løses sjelden. Morderen kann bli tatt, men ikke hjernen bak. For drapet på AEF blir ingen tatt tror jeg.

"Anne-Elisabeth Hagens venninne, Liv Engom, sier hun er skuffet over avgjørelsen om at Riksadvokaten henlegger saken mot Tom Hagen.
– Jeg regnet med at det ville gå den veien, men det er likevel veldig trist. Politiet har sikkert sin grunn, men jeg er skuffet. Vi kommer nok aldri til å få noe svar. Jeg hadde håpet politiet aldri ville gi seg, sier hun til NRK.

– Anser du dette som at de gir seg?

– Jeg gjør det."

Det er feil at politiet gir seg. Dere kan jo tro at politiet står og lyver på pressekonferansen, men det er vanskeligere å late som om man jobber aktivt med ikke eksisterende etterforskningsspor.
Citera
2024-10-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Politiet innstilte på henleggelse på bevisets stilling. Politiet har hele tiden hevdet at bevisene mot Tom Hagen har styrket seg. Men politiet vurderer bevisene rent etterforskningsmessig.

Da blir det naturlig at påtalemyndigheten, som vurderer bevisene strafferettslig, måtte ende opp med henleggelseskode 103, intet straffbart forhold bevist. Fordi bevisene er strafferettslig verdiløse.

Det hjelper altså ikke at politiet har funnet flere og flere beviser på at Tom Hagen drepte Anne-Elisabeth i deres felles hjem. Flere og flere beviser som er strafferettslig verdiløse vil ikke kunne lede til tiltale, straffesak og dom mot Tom Hagen.

Jeg hadde trodd at politiet har avdekket beviser mot Tom Hagen utover de som er funnet på åstedet i Sloraveien 4. Men det har de tydeligvis ikke.

Både politiet og påtalemyndigheten har valgt helt korrekt henleggelseskode. Ut fra de forskjellige rollene etatene har.

Nei, politiet har ikke hele tiden hevdet at bevisene mot TH har styrket seg. Jeg husker bare at det ble sagt da TH ble pågrepet(april 2020), før han like etter slapp fri på grunn av mangel på beviser.

Strafferettslig verdiløse beviser, er vel strengt tatt ikke beviser?
Citera
2024-10-19, 10:36
Medlem
Citat:
Det er feil at politiet gir seg. Dere kan jo tro at politiet står og lyver på pressekonferansen, men det er vanskeligere å late som om man jobber aktivt med ikke eksisterende etterforskningsspor.

Det lates som. "Ti mann", som også har 100 andre saker. Mulig holder de litt på med etterforskning av sporet som er laget for å villede. Det vil ende i henleggelser, allt sammen. Tom Hagen vet. Men nå har Maurud sett til att han ikke kan røres. Falliterklæring.
Senast redigerad av Tungsten76 2024-10-19 kl. 10:41.
Citera
2024-10-19, 11:56
Medlem
TH vet nok godt at det han forteller til TN, det kommer også på trykk i Dagbladet.

Nå er TN tilbake i avisen med siste nytt om THs indre liv, tanker og gjøremål.

Her er utdrag fra dagens artikkel:

Politiet skal være veldig fornøyd med at Tom er så sterk som han er, forteller TN.
Da jeg snakket med ham i sted, var han bare veldig fornøyd. Og litt rørt, sier TN.
Livet til Hagen kommer til å bli ganske annerledes framover, tror 77-åringen.

- Jeg tror nok en del av det han har følt på, bortfaller nå. Tom er jo ikke en person med stor omgangskrets som er mye ute, men vi kommer nok til å få ham med på litt mer nå, sier han.

Tidligere har Nilsen fortalt at Hagen har følte seg uglesett de gangene han har vært ute.
Folk har glant, kommet bort og spurt ham om saken.

- Enkelte skal ha gått inn i diskusjoner med ham også, sa han den gang.
- Han vil ikke være ute blant folk. Vi er urolige for ham.

Men etter henleggelsen er det nye toner
Fredag kveld var det en ganske annen TH som pratet med kameraten sin på telefonen:

- Han hadde vært hos dattera si og spist middag. Nå satt han hjemme i stua og følte seg så lettet og bra. Men det er klart, Tom er jo ikke noen «rød løper og champagne-type», han skulle ikke ut og feire eller noe sånt. Hvis han skulle feste noe, sa han til meg og fleipa litt, da skulle han ut på McDonalds og kjøpe seg en burger.

TN vil ikke si noe om TH planlegger erstatningskrav, utover at TH har nok av penger og bare er opptatt av rettferdighet:
- Det vil jeg ikke si noe om. Men du kan bare tenke deg, hvis du legger to og to sammen, så vet du at ingen har spart ham de siste åra. Det hadde likevel ikke vært for pengenes skyld, legger Nilsen til.

- Han har nok av penger. Det viktigste er at han har fått rettferd. At han er renvaska.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kunne-endt-i-tragedie/82103586
Senast redigerad av Jayce 2024-10-19 kl. 12:20.
Citera
2024-10-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Er det ikke like åpenbart at man ikke bruker sin egen skostørrelse når man skal etterlate seg fotspor på en brottsplass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in