2024-10-18, 23:21
Medlem
fjollciggs avatar
I högstadiet praoade jag hos en pizzabagare som ertappades med att slakta duvor i köket. Bagaren hävdade att köttet var för privat bruk, och inspektören tyckte att det lät som en rimlig förklaring.

Så ja, det är äkta kyckling på pizzorna, förmodligen. Åtminstone på den pizzerian, kanske. Såg ut som filé.

Citera
2024-10-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
I högstadiet praoade jag hos en pizzabagare som ertappades med att slakta duvor i köket. Bagaren hävdade att köttet var för privat bruk, och inspektören tyckte att det lät som en rimlig förklaring.
Har faktiskt varit med om att få färska flådda (heter det så?) duvor av en snubbe. Dock inte på en pizza, utan från en kille som vi då nyligen anställt.

Kommer bara ihåg att det var gott och mört efter att vi hade tillrett det, och att köttet var mörkare än kyckling.
Citera
2024-10-18, 23:27
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papi555
Hhej! Jag undrar om någon jobbat eller vet om kycklingköttet som finns i pizzerior, vad är det för kött? Tex bara kycklingbröst eller själva köttet eller även andra möjliga delar från kyckling? Vänligen ge ärliga svar , tack 🤗

Skulle tippa på att d eflesta köper sån där sallads kyckling annars är det säkert bröst.
Citera
2024-10-19, 03:27
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hhej! Jag undrar om någon jobbat eller vet om kycklingköttet som finns i pizzerior, vad är det för kött? Tex bara kycklingbröst eller själva köttet eller även andra möjliga delar från kyckling? Vänligen ge ärliga svar , tack 🤗

Man kan ju inte svara för alla pizzerior i Sverige men det brukar vara kycklingfilé (bröst).

Det köttet är ljust, andra delar är mörkare i köttet.
Det är stor skillnad i både smak och man ser vilken del det är när man skär i köttet.
Citera
2024-10-19, 06:47
Medlem
Sababas avatar
https://www.snabbgross.se/V%C3%85RT-SORTIMENT/K%C3%B6tt-%26-F%C3%A5gel/CHARK/Rimmat-%26-r%C3%B6kt/Pizzaskinka-60%25-3%2C75kg-Deko/produkt/101182729_ST

60% mald skinka. Visste inte ens att det fanns sådant här. 60% kötthalt. Sanslöst.
Citera
2024-10-19, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Tror du på allvar att de handlar i reguljära mataffärer? Du måste jämföra med grossistpriser.

/AI
Ville bara visa på att det skiljer ganska mycket på priset om man väljer pressad eller hel skinka.

För övrigt tror jag ingen pizzeria använder färdigskivad påläggskinka på sina capricciosor.
Citera
2024-10-19, 08:07
Medlem
Jag skulle dra till med en vild gissning att de flesta sämre pizzeriorna använder så kallad salladskyckling. Den levereras ofta i femkilospåsar. Köper du den som är från Sverige kostar den väl i runda slängar 80-90kr per kilo medan den från Asien kostar ca 30kr per kilo.
Det ligger ca en näve, dvs ungefär 70g, per pizza.
Citera
2024-10-19, 08:11
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Nej, det vet man ju att det är fläskfilé som pizzabagarna färgat lite mörkare. Ingen skulle ju känna någon skillnad liksom.
Jag har absolut både sett och känt att det varit fläskfile istället för oxfile men jag tror att det är betydligt vanligare att man använder nötkött men andra styckdetaljer än filé.
Citera
2024-10-19, 08:27
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ville bara visa på att det skiljer ganska mycket på priset om man väljer pressad eller hel skinka.

För övrigt tror jag ingen pizzeria använder färdigskivad påläggskinka på sina capricciosor.

My bad. Förstod det efter att jag hade publicerat inlägget.

/AI
Citera
2024-10-19, 08:36
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:

Känner en kille som jobbar som inspektör på restauranger utskickad av kommunen.
Från pizzerior och thaikök/thaivagnar har de hittat när de analyserat kött allt ifrån gråsgås, gräsand, mås, svan som säljs som kyckling. Kött/file är häst vanligt förekommande, köttfärs kan vara vad som helst även från djur som de inte kunnat hitta ursprung ifrån.

Han säger dock att de flesta är renliga och inga konstigheter, men 30% är rena katastrofen.
Under pandemien ökade detta lavinartat, då färre människor faktiskt var PÅ restaurangen och istället beställde hem mat samt att ekonomin var skakig för pizzeriorna.

Nåt han varnade speciellt för var thairestauranger med buffe, där samma mat åker fram och in dag efter dag, spädes ut med lite roadkills och kryddstark mat så du inte känner någon egentlig köttsmak.
Citera
2024-10-19, 08:38
Medlem
MyJustices avatar
Köpte en fläskfilesallad på en pizzaria
På salladen låg 2 bitar stekt fläsk karre .
Tror att Köpa mat på sunkiga småställen har kommit till sitt slut
Bara skit där nu
Citera
2024-10-19, 09:49
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag har absolut både sett och känt att det varit fläskfile istället för oxfile men jag tror att det är betydligt vanligare att man använder nötkött men andra styckdetaljer än filé.

Är inte uppdaterad men men när jag jobbade på en krog för länge sen så körde de H-filé (häst) istället oxfilé. Och såg nu att nuförtiden kan även åsna, mula och mulåsna ingå i det som kallas hästkött. Någon som vet om det fortfarande fuskas på så vis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in