2024-10-17, 20:02
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Arklöv har inte fått tidsbestämt och kommer nog sitta en bra stund till.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/malexandermordaren-jackie-arklov-kan-slappas-idag-vantas-hovrattsdomen
Bra. Där kan han sitta.
Polismördaren Jackie Arklöv får inte tidsbestämt straff. Göta hovrätt river upp tingsrättens beslut och avslår Jackie Arklövs ansökan.
Hovrätten konstaterar att flera kriterier för omvandling av straffet är uppfyllda, men att ett absolut hinder finns. Det handlar om återfallsrisken.

Det ska bli intressant att se hur Tingsrätten dömer Tim.
Hoppas verkligen att dom går på åklagarens linje och dömer till rättspsykiatrisk vård.
Tim har hackat med kniv i dörr, slagit med ett järnrör i sitt rum, slagit en vän med stenar i en socka.
Han har fått aggressiva utbrott i hela sitt liv och det lär inte försvinna utan bli värre ju äldre han blir och då blir han starkare.
Så grovt våld som han använde för att mörda Maja är helt sjukt.

Kan inte låta bli att tänka på en annan person som visade våldstendenser i unga år och sen mördade sina föräldrar när han blev lite äldre.
När han var 19 år gammal högg Johan Nilsson ihjäl sin pappa med en yxa.
Efter två år fick han sin första permission – och dödade sin mamma med en yxa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/jPgd5z/som-en-svensk-hannibal-lecter

"Att Yx-Johann inte var aggressiv innan morden stämmer inte.
"Han berättar om hur Johan var ”en knäppgök”.
– Jag var med honom och fiskade någon gång, och han kunde rätt vad det var bara slita glasögonen av folk. Det var en massa jävelskap och grejer. Och hans föräldrar fick inte mycket hjälp, från samhället och så. De visste inte hur de skulle hantera hans problem."
(FB) Mördade först pappa sedan mamma, Robertsfors 1982 och 1984
Citera
2024-10-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zomtingwong
Som tidigare nämnts i tråden så har det gjorts flertalet socanmälningar både från skola och allmänheten.
Socanmälningar är en sak, men att ingen ansvarig kunnat förutse hur farlig den här personen är måste tyda på bristande kompetens. En psykolog med så allvarliga luckor i utbildningen borde fråntas sin legitimation. Hur många fler sådan här sinnessjuka mördare går omkring på stan?
Citera
2024-10-17, 22:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Socanmälningar är en sak, men att ingen ansvarig kunnat förutse hur farlig den här personen är måste tyda på bristande kompetens. En psykolog med så allvarliga luckor i utbildningen borde fråntas sin legitimation. Hur många fler sådan här sinnessjuka mördare går omkring på stan?

Fast jag tror inte det är vad man utreder om det inte finns händelser som ger anledning till det. Man bedömer vilken typ av stöd han behöver i skolan. Mycket tveksamt om de psykologerna ens har någon utbildning för att bedöma farlighet. Det är ju först när han faktiskt spårar ur som det antingen blir polisutredning eller det blir aktuellt med vårdintyg. I en mer normal hemmiljö hade man kanske begärt annan typ av hjälp men så länge hela familjen är dysfunktionell kan det gå så här långt. Det är ju trots allt ett extremt ovanligt fall, som väl är.
Citera
2024-10-18, 12:27
Medlem
Martinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Trist och stöddigt svar. Tims förhör är inte lätta att hitta och här hjälps vi åt när någon inte hittar.
Det finns en del som Tim har sagt till personalen på häktet i FUP 117 och den var inte med i första uppladdningen.
Mycket fantasier och lögner från Tim. Börjar på sidan 319.
I början finns en massa förhör med klasskamrater, vänner och släktingar också. Jag har laddat upp den enskilt.
FUP 117 https://gofile.io/d/7EacUy

I FUP 121 finns förhören med Tim. Laddade upp den igen också då den inte fanns med i senaste uppladdningen heller.
https://gofile.io/d/E062HZ

Jag har skummat genom förhöret och det är så mycket lögner och konstiga historier samt att ju mer bevis som läggs fram så blir det ännu mera svammel. Får ingen klar bild över hur det har gått till. Är det någon annan som faktiskt kan förstå hur det gått till?

Lite grovt ser jag att det kan ha gått till såhär (ja, jag kan vara ute och cykla fullständigt);

Tim har lockat Maja med sex. De har tagit sig till stället där hon hittades död. Tim har puttat omkull henne så hårt att hon blev medvetslös och fått skadan i huvudet, skurit henne ibland annat i halsens mjukdelar. Någonstans i detta hemska ska han också lyckats haft sex med kvinnan? Död eller levande? Vidare försökt "dölja" henne på något mystiskt vis i vattnet... hon hade en sten över benen när hon hittades...

Jag har inte heller riktigt lyckats hitta protokollet där man utförligare beskriver Majas skador på kroppen
Citera
2024-10-18, 13:12
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinson
Jag har skummat genom förhöret och det är så mycket lögner och konstiga historier samt att ju mer bevis som läggs fram så blir det ännu mera svammel. Får ingen klar bild över hur det har gått till. Är det någon annan som faktiskt kan förstå hur det gått till?

Lite grovt ser jag att det kan ha gått till såhär (ja, jag kan vara ute och cykla fullständigt);

Tim har lockat Maja med sex. De har tagit sig till stället där hon hittades död. Tim har puttat omkull henne så hårt att hon blev medvetslös och fått skadan i huvudet, skurit henne ibland annat i halsens mjukdelar. Någonstans i detta hemska ska han också lyckats haft sex med kvinnan? Död eller levande? Vidare försökt "dölja" henne på något mystiskt vis i vattnet... hon hade en sten över benen när hon hittades...

Jag har inte heller riktigt lyckats hitta protokollet där man utförligare beskriver Majas skador på kroppen
Vad Tim har lockat Maja med lär vi aldrig få reda på. Han skulle visa henne ett hemligt ställe säger han och det kan räcka så för att locka Maja med sig till mordplatsen.
Tror inte Tim har "puttat" omkull Maja. Det är nog betydligt värre än så

Jag har skrivit om skadorna tidigare och det kommer från FUP.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Socialen hoppas jag blir anmälda för dom borde ha ingripit tidigt mot familjen.
Tror dom inte ens har varit inne i huset.

Det fanns 2 mindre stenar med blod på. En var lite större med vassa kanter.
Och en stor sten på 37,5 kg som Tim använde för att tynga ner kroppen i vattnet.

Fup 123 sidan 5,
På fyndplatsen markerade hundarna på tre stenar; den som troligtvis legat på målsäganden i vattnet, en sten i en liten grop vid rotvältan och en större sten intill rotvältan. Stenen i gropen och stenen intill rotvältan hade synliga rödaktiga besudlingar. Dessa förprövades som positivt så som för blod och topsades. Även stenarnas kanter topsades för sekret/DNA. Den mindre stenen i en grop vid rotvältan tog vi med oss för spårsäkring. De två andra stenarna uppskattar vi till en vikt av mellan 25-30 KG och är kvar på platsen.

Obduktionsrapporten är det sekretess på. Numera får vi inte läsa den. Detta är det enda som finns.
Dom skador som iakttogs på Maja på brottsplatsen. Det finns troligen fler skador.

Sidan 16. Bakom höger öra iakttogs flera skador med vävnadsbryggor i huden. På halsen ovanför höger skuldra iakttogs en ca två cm bred skarpkantad genomgående skada i huden.
Figur 19. Höger baksida av huvudet och halsen. Skador med vävnadsbryggor bakom örat och den skarpkantade skadan på höger sida om halsen är markerade på bilden.

Sidan 21.
Majas kropp låg ca 1 meter ut från strandkanten på ett djup som uppskattades till ca 50 cm. Kroppen låg på vänster sida med överkroppens framsida vänd mot botten. En stor sten (SM2162-1) låg över insidan av Majas vänstra ben. Stenens vikt uppskattades vid undersökningstillfället till ca 30 kg. Stenen (SM2162-1) vägdes till 37,5 kg.

Sidan 21.
Där iakttogs en skada i form av ett ca 2 cm brett jack i huden på pannbenet strax ovanför hårfästet.
I skadan iakttogs vävnadsbryggor. Bakom höger öra iakttogs flera skador med vävnadsbryggor i huden. På halsen ovanför höger skuldra iakttogs en ca två cm bred skarpkantad genomgående skada i huden.

Man blir helt förtvivlad när man läser detta. Stackars lilla Maja
Citera
2024-10-18, 13:55
Medlem
Citat:

Tror också som signaturen "Timeout" att det är betydligt värre än så, någon tidigare i tråden beskrev det som att dom ska ha sex, och han får inte till det och sedan svartnar det helt för honom och som jag tror då tar upp någon sten och slår ihjäl stackars Maja, sedan drar han kniven också, men det ska alltså mitt i detta finnas 7 st smällar mot Majas ansikte läste jag någonstans i FUP en. Men vidhåller verkligen att detta är väldigt rörigt men förmodligen planerat och det är en mycket ond människa som gjort detta (Tim). Att det visas så lite sympati för Majas ifrån Tims nära anhöriga är fullständigt bedrövligt. Det är därför av yppersta vikt att detta fanskap inte får gå i det fria mer...livsfarlig individ.
Citera
2024-10-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Tror också som signaturen "Timeout" att det är betydligt värre än så, någon tidigare i tråden beskrev det som att dom ska ha sex, och han får inte till det och sedan svartnar det helt för honom och som jag tror då tar upp någon sten och slår ihjäl stackars Maja, sedan drar han kniven också, men det ska alltså mitt i detta finnas 7 st smällar mot Majas ansikte läste jag någonstans i FUP en. Men vidhåller verkligen att detta är väldigt rörigt men förmodligen planerat och det är en mycket ond människa som gjort detta (Tim). Att det visas så lite sympati för Majas ifrån Tims nära anhöriga är fullständigt bedrövligt. Det är därför av yppersta vikt att detta fanskap inte får gå i det fria mer...livsfarlig individ.
Utan att veta hur psykvården fungerar idag så kan jag påpeka att det förr var vanligt att dessa gärningsmän släpptes tämligen omgående. Så fort som han inte längre ansågs lida av en allvarlig psykisk åkomma så skulle han inte vårdas längre utan blev då fri. Det förekom även fall där förövaren aldrig fick något straff eller vård alls. Det gick till så här: vid bedömningen innan rättegången så kom psykologen fram till att personen led av en allvarlig psykisk åkomma och skulle få sluten psykiatrisk vård. När samme person skulle börja sin tid på sjukhuset var det en annan psykolog som gjorde en annan bedömning, nämligen att personen inte hade någon diagnos. Och är man inte sjuk så ska man inte vårdas, utan gärningsmannen blev då försatt på fri fot.
Citera
2024-10-18, 15:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Utan att veta hur psykvården fungerar idag så kan jag påpeka att det förr var vanligt att dessa gärningsmän släpptes tämligen omgående. Så fort som han inte längre ansågs lida av en allvarlig psykisk åkomma så skulle han inte vårdas längre utan blev då fri. Det förekom även fall där förövaren aldrig fick något straff eller vård alls. Det gick till så här: vid bedömningen innan rättegången så kom psykologen fram till att personen led av en allvarlig psykisk åkomma och skulle få sluten psykiatrisk vård. När samme person skulle börja sin tid på sjukhuset var det en annan psykolog som gjorde en annan bedömning, nämligen att personen inte hade någon diagnos. Och är man inte sjuk så ska man inte vårdas, utan gärningsmannen blev då försatt på fri fot.
På 70 talet var det svängdörrar på rättspsyk. En mördare kunde få sitta bara några månader och sen ansågs han frisk.
Men Tim är född med en hjärnskada, intellektuell funktionsnedsättning som det heter numera.
Förr kallades dom imbecilla, femfemma, utvecklingsstörda mm och fick inte fängelse men låstes oftast in på psykvård som inte var någon vård, bara förvaring.

Tim är inte psykiskt sjuk, han har en hjärnskada och hoppas verkligen att han hamnar i någon form av vårdboende där han inte kan skada andra.
Rättspsyk kanske inte är rätt plats för honom utan någon form av boende med övervakning där han inte kan gå fritt.
Tim kan inte rehabiliteras då hans hjärnskada inte går att bota och då han har ett våldskapital kan han inte få gå fritt med risk för att skada andra.
Citera
2024-10-18, 16:08
Medlem
Martinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes

Efter ha läst ditt och TimeOuts inlägg så blir det klarare men fortfarande rörigt men ett rimligt amatörmässigt tilltänkt scenario, fruktansvärt är det. Att det är sekretess på obduktionsprotokollet förklarar saken, jag har bara läst avrapporteringen från när hon anträffades och det ger ju inte hela sanningen.

Däremot tror jag inget är planerat förutom att "visa hemliga stället" och att det svartnar för Tim och det är en sexuell våldshandling som är tänkt att skrämma Maja men spårar ur fullständigt. Det som talar emot mitt scenario är att han inför sin familj berättar att Maja är borta nu, som om det vore något positivt. Käka tårta hos sina släktingar samma dag... ja bara en sådan sak gör ju att han borde bli vårdkolli för resten av sitt liv.

Ett obegripligt fall som berör och samtidigt förbryllar på många vis. Vagt motiv finns, Maja uppfattas som en störig typ och Tim är inte intresserad, men klarar inte av att ignorera Maja utan blir arg istället och använder sin ilska till att slå ihjäl henne. Här borde det finnas mer sociala skyddsnät än såhär!
Citera
2024-10-18, 17:03
Medlem
Citat:
Efter ha läst ditt och TimeOuts inlägg så blir det klarare men fortfarande rörigt men ett rimligt amatörmässigt tilltänkt scenario, fruktansvärt är det. Att det är sekretess på obduktionsprotokollet förklarar saken, jag har bara läst avrapporteringen från när hon anträffades och det ger ju inte hela sanningen.

Däremot tror jag inget är planerat förutom att "visa hemliga stället" och att det svartnar för Tim och det är en sexuell våldshandling som är tänkt att skrämma Maja men spårar ur fullständigt. Det som talar emot mitt scenario är att han inför sin familj berättar att Maja är borta nu, som om det vore något positivt. Käka tårta hos sina släktingar samma dag... ja bara en sådan sak gör ju att han borde bli vårdkolli för resten av sitt liv.

Ett obegripligt fall som berör och samtidigt förbryllar på många vis. Vagt motiv finns, Maja uppfattas som en störig typ och Tim är inte intresserad, men klarar inte av att ignorera Maja utan blir arg istället och använder sin ilska till att slå ihjäl henne. Här borde det finnas mer sociala skyddsnät än såhär!

Jag tror han planerade det, han tog med sig skateboarden just denna dag för han skulle vara smart trodde han o vilseleda polisen o säga att han skulle dra till skatehallen. Sedan har ju berättat för sina vänner att han vill knivhugga Maja och även slänga ner henne för en bro. Och det här med att han lurade Maja att vara i henne för att locka dit henne för att ha "sex" gör ju att jag tror det hela är planerat ifrån Tims sida. Men ja verkligen håller jag med dig om att han ska sitta under uppsikt i resten av livet, livsfarligt och ha en sådan galning ute i det fria.

Men likväl frågan är ju hur Maja dog? Det står 7 slag mot huvudet, frågan är han slagit, sparkat eller slagit Maja med en sten? Våldtäkten är ju helt fruktansvärt bisarr med. Man ställer sig frågan ändån hur någon kan "missa" den här typen i skolan och man inte lyckas fånga upp sådana här individer.
Citera
2024-10-21, 11:14
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Avslutad huvudförhandling i mål om mord m.m. i Marks kommun):
Citat:
Huvudförhandlingen i målet om mord m.m. i mars 2024 i Marks kommun är nu avslutad.

Den 18 september 2024 beslutade tingsrätten att den tilltalade skulle genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.

Vid dagens fortsatta huvudförhandling gicks det rättspsykiatriska utlåtandet igenom. Enligt utlåtandet bedöms den tilltalade ha begått de aktuella gärningarna under påverkan av en allvarlig psykisk störning. Han bedöms också vid tiden för undersökningen lida av en allvarlig psykisk störning. Vidare sägs i utlåtandet att den tilltalade har behov av psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång och att det därmed finns medicinska förutsättningar att överlämna honom till rättspsykiatrisk vård. De närmare uppgifterna i utlåtandet omfattas av sekretess.

Dom i målet kommer att meddelas [måndagen] den 28 oktober 2024 kl. 11.00. Den tilltalade ska fram till dess vara fortsatt häktad.
Borås tingsrätt, mål: B 1083-24
Citera
2024-10-21, 12:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Avslutad huvudförhandling i mål om mord m.m. i Marks kommun):
Borås tingsrätt, mål: B 1083-24

Tack! Ska bli mycket intressant att läsa domen när den kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in