2024-10-17, 22:50
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Hej!
Vet någon om det finns en bra bok (alternativt hemsida) som förklarar enkelt hur man deklarerar för hobbyverksamhet? Tycker det är rörigt och svårt att förstå där jag läst. Kan absolut ingenting.
Citera
2024-10-17, 22:52
Medlem
Glostrups avatar
https://verksamt.se/starta-foretag/forbered/hobby-eller-foretag
Citera
2024-10-18, 08:54
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
https://verksamt.se/starta-foretag/forbered/hobby-eller-foretag
Tack men det har jag läst. Jag menar mer hur man fyller i på deklarationen. Vad man ska tänka på, osv.
Citera
2024-10-18, 10:15
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLiljekonvalj
Hej!
Vet någon om det finns en bra bok (alternativt hemsida) som förklarar enkelt hur man deklarerar för hobbyverksamhet? Tycker det är rörigt och svårt att förstå där jag läst. Kan absolut ingenting.

Allting finns på Skatteverkets hemsida. Om du klargör vad det i sak handlar om blir det lättare att hänvisa till rätt ställe. Det är stor skillnad på att sälja lite prylar på loppis ibland, tillverkning av saker i mer organiserad form och att driva en restaurang i källaren hemma.
Citera
2024-10-18, 10:17
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Allting finns på Skatteverkets hemsida. Om du klargör vad det i sak handlar om blir det lättare att hänvisa till rätt ställe. Det är stor skillnad på att sälja lite prylar på loppis ibland, tillverkning av saker i mer organiserad form och att driva en restaurang i källaren hemma.
Konstnärskap som hobby.

Ja men jag läste på deras sida hela kvällen igår men blev ändå inte klokare av just hur man deklarerar.

Frågar jag vänner som håller på med samma så vet ingen heller. Blir tokig på det.
Senast redigerad av RosaLiljekonvalj 2024-10-18 kl. 10:22.
Citera
2024-10-18, 10:23
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Konstnärskap som hobby.

Ja men jag läste på deras sida hela kvällen igår men blev ändå inte klokare av just hur man deklarerar.

Från Skatteverkets hemsida:
Inkomst av tjänst
Om du har en hobby och säljer saker som du själv har tillverkat ska du skatta för vinsten som inkomst av tjänst. I allmänhet betalas inte moms på hobbyverksamhet.

Inkomst av tjänst är samma ruta som lönen. Du behöver inte ta upp kostnaderna utan de håller du ordning på i ett separat excel-ark. Om de hör av sig och undrar hur du kom fram till den aktuella summan kan du då skicka över Excel-arket där uträkningen framgår.
Citera
2024-10-18, 11:02
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Inkomst av tjänst
Om du har en hobby och säljer saker som du själv har tillverkat ska du skatta för vinsten som inkomst av tjänst. I allmänhet betalas inte moms på hobbyverksamhet.

Inkomst av tjänst är samma ruta som lönen. Du behöver inte ta upp kostnaderna utan de håller du ordning på i ett separat excel-ark. Om de hör av sig och undrar hur du kom fram till den aktuella summan kan du då skicka över Excel-arket där uträkningen framgår.
Vad bra med Excel. Då är bara resten kvar då om hur man deklarerar. Vad man ska fylla i och hur. Men jag har väl till våren att fundera på det kanske. Jag ska iallafall spara alla kostnader jag har lagt tills dess. Har jag då gått plus så ska jag skatta. Frågan är ba ta hur man fyller i den där deklarationen.
Citera
2024-10-18, 11:13
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Vad bra med Excel. Då är bara resten kvar då om hur man deklarerar. Vad man ska fylla i och hur. Men jag har väl till våren att fundera på det kanske. Jag ska iallafall spara alla kostnader jag har lagt tills dess. Har jag då gått plus så ska jag skatta. Frågan är ba ta hur man fyller i den där deklarationen.

Du fyller i deklarationen på nätet. Du har en förtryckt ruta där din vanliga lön finns. Du lägger till ditt nya belopp (inkl hobby-nettot) i rutan till höger. Det är inte knepigt.
Citera
2024-10-18, 12:27
Medlem
RostigHinks avatar
Mer av privatekonomisk natur.

Ekonomi: övrigt --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2024-10-18, 12:47
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Du fyller i deklarationen på nätet. Du har en förtryckt ruta där din vanliga lön finns. Du lägger till ditt nya belopp (inkl hobby-nettot) i rutan till höger. Det är inte knepigt.
Så under året kan jag då skriva ned i ett Excel-ark och vad mina utgifter varit och vad jag har tjänat in. Spara kvitton. För säkerhets skull.

Sedan fylla i deklarationen med vad jag har tjänat.

Sedan ska det räcka? Det borde jag kanske fixa då.
Citera
2024-10-18, 12:59
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Så under året kan jag då skriva ned i ett Excel-ark och vad mina utgifter varit och vad jag har tjänat in. Spara kvitton. För säkerhets skull.

Sedan fylla i deklarationen med vad jag har tjänat.

Sedan ska det räcka? Det borde jag kanske fixa då.

Det ska räcka. Skatteverket lär inte kräva in kvitton om det inte skulle vara något anmärkningsvärt men bra att ha ändå.
Citera
2024-10-18, 14:43
Medlem
Citat:
Inkomst av tjänst

Man måste skicka in en T1-bilaga till deklarationen också. På den blanketten står vilken ruta i deklarationen som belopp ska föras över till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in