2024-10-17, 20:47
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
UG jävla svammelprogram. Det är ju inget nytt under solen. Detta ha ju pågått sedan åtminstone 80-talet. Jag vet inte ens om det är ett brott? För att det ska bli ett brott så måste väl ett visst antal rekvisit vara uppfyllda som T.ex 1. någon vilseleder någon. 2. någon berikar sig på att vilseleda denne. 3. Och någon måste förlora på att bli vilseledd. Först då är brottet fullbordat. Folk betalar ju sina bolån och räntor. Vem e brottsoffret? Enligt reportern den som konkurrerar med sin riktiga lön? Nä det håller inte. Han kan lägga ner att va reporter. Det finns folk i tråden som hade skött frågeställningen bättre och fått till en edge o belyst ett bättre trix. Det här tar reporten inte i hamn. Man kan ju inte bara förfölja en människa för att han är dömd i annat case. Jag tycker det är ruttet. Killen gör ju iaf nåt. Jag lovar han har lärt sig nåt på det oxå. Det kan va en vinst inte så dålig alla ggr. Lite rolig är snubben trots allt.

Jag tycker reportern tog i från tårna när han i början av programmet sa att någon kommit på ett sätt att ”kuppa” hela Stockholms bostadsmarknad. Några 100 miljoner kronor i felaktigt beviljade lån är försumbart i den kontexten.

Sedan att ”du och jag får betala”. Nej, inte ens det går att påstå. Då måste reportern visa siffror och statistik som stödjer påståendet att upplägget varit prisdrivande för allmänheten.

Tycker att det var ett lovvärt initiativ, som byggts upp över väldigt många år, men någon på SVT borde ha kvalitetsgranskat programmet först.
Citera
2024-10-17, 21:04
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Bra slutkläm på un, bankerna bryr sig inte eftersom de tjänar på det och behöver bara sparka den som godkänd långt knappt det? Alldeles för lätt att fejka lönen

Förlorarna som vanligt medelandersson

Jag tror att reporterns vänstersympatier rann igenom filtret där. Visst får banken in räntan även av en dålig betalare - ett tag. Men när räntan går upp och betalningen slutar komma så riskerar banken förlora pengar. Det kostar oerhört mycket i administration och avgifter att jaga låntagare med kravbrev och till sist kronofogden. Vidare så måste banken flagga/bokföra dessa dåliga krediter (som eventuellt nu saknar fullgod säkerhet) på ett särskilt sätt, enligt Finansinspektionens föreskrifter. Det kostar mer i kapitaltäckning för bankerna.

Nej, bankerna ser inte mellan fingrarna bara för att få in lite extra kreditvolym.
Citera
2024-10-17, 21:22
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
OK men hur var det med bostadsföreningarna då - de var väl alla fristående

Är inte jätteinsatt i hur historien såg ut för just den boendeformen som är ett direkt samägande av en fastighet.

Men generellt kan man säga att en bostadsrätt var fullkomligt ointressant som investering. Det gick heller inte att låna till insatsen i en bank eftersom BR inte godtogs som säkerhet. I regel fick man slanta upp insatsen med egna besparingar. (OT: vilket normalt sett inte var så blodigt då balansräkningen i en BRF på den tiden såg märklig ut med endast 1 % insatser/eget kapital vs lån 99 % som var statliga).

Tyvärr har vi under de senaste två decennierna fått in element i samhällskroppen vilka nu idkat rovdrift på det svenskaste av allt svenskt - folkhemmet!
Citera
2024-10-17, 21:54
Medlem
NKBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
https://gofile.io/d/IVshhY - FUP 1

https://gofile.io/d/Qey6FN - FUP 2

https://gofile.io/d/sir6LB - FUP 3

https://gofile.io/d/Xkyo69 - FUP 4

Någon som har länkar som funkar?
Citera
2024-10-17, 22:43
Medlem
Citat:
Deet tror jag inte på - ryssligan tog 100-120,000 hört andra Ali Baba handläggare på etablerade banker som kan fixa lån o blancolån med låga räntor mot dusör
men Adam var ju även tydlig att de 90.000 INTE var till honom. Det enda som skulle betalas in till honom var handpenningen på 10% till hans affärskonto, som är brukligt alla mäklare gör. de 90.000 skulle finnas på de nyöppnade kontot. inte kan väl bankmannen gå in och ta dessa 90.000 för kunden sedan det måste ju verkligen upptäckas.
Citera
2024-10-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag tycker reportern tog i från tårna när han i början av programmet sa att någon kommit på ett sätt att ”kuppa” hela Stockholms bostadsmarknad. Några 100 miljoner kronor i felaktigt beviljade lån är försumbart i den kontexten.

Sedan att ”du och jag får betala”. Nej, inte ens det går att påstå. Då måste reportern visa siffror och statistik som stödjer påståendet att upplägget varit prisdrivande för allmänheten.

Tycker att det var ett lovvärt initiativ, som byggts upp över väldigt många år, men någon på SVT borde ha kvalitetsgranskat programmet först.

Jag instämmer fullt ut. Detta framstår som ett av de minst genomarbetade och faktabaserade avsnitt av Ug jag har sett. Givet programmets upplägg hade jag förväntat mig en helt annan nivå av djup och substans. Jag anser att de 58 minuter jag ägnade åt detta avsnitt inte motsvarade den kvalitet jag förväntade mig av SVT. Samt att journalisten i mångt och mycket inte hade koll på bostadsrätts systemet, vilket också är komiskt.

I want a refund!
Citera
2024-10-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
men Adam var ju även tydlig att de 90.000 INTE var till honom. Det enda som skulle betalas in till honom var handpenningen på 10% till hans affärskonto, som är brukligt alla mäklare gör. de 90.000 skulle finnas på de nyöppnade kontot. inte kan väl bankmannen gå in och ta dessa 90.000 för kunden sedan det måste ju verkligen upptäckas.

Då skulle banklåneintygspengarna gå till förmedlaren (för att sedan delas på 3)

Nu vet vi inte riktigt heelaa historien med de 90,000 eller andra provisionspengar för mygellån-
i det inspelade blev det ju inte någon riktig affär
Citera
2024-10-18, 02:01
Medlem
Chihuahualadys avatar
Kan någon lägga upp fungerande länkar till fupen?
Citera
2024-10-18, 04:44
Medlem
Linn lägger upp bilder på Adam m dottern och skriver ”my team for life”.
Citera
2024-10-18, 09:42
Medlem
Det är anmärkningsvärt milda straff. T ex 5 års näringsförbud. Dopar du dig i idrott kan du få livstids avstängning, varför är inte det självklara straffet för ekonomisk brottslighet som denna. En sån jävel som Adam borde ju striglas.
Citera
2024-10-18, 10:01
Medlem
Citat:
Då skulle banklåneintygspengarna gå till förmedlaren (för att sedan delas på 3)

Nu vet vi inte riktigt heelaa historien med de 90,000 eller andra provisionspengar för mygellån-
i det inspelade blev det ju inte någon riktig affär
nej men ingenstans framgick det att det var några svarta pengar vid sidan av för hjälpen av lånet!! Utan det enda de vann på det var att få lägenheten såld. Som jag förstod var det kumpanen som ägde just den aktuella lägenheten? så hans incitament var väl att få den såld. och Adam sin provision. Men vad bankmannens incitament var vet jag inte, troligt fick han väl en del av provisionen av försäljningen.
Citera
2024-10-18, 11:49
Medlem
LucioFontanas avatar
Men programmet är väl propaganda för att partiet vill ha ett registret över bostadsrätter. Men ett register över vad? Går det ens att belåna nånting som inte är någonting? Belånar men en andel eller ett en röst i en förening. Det e ju inte värt ett skit egentligen. Man äger ju ingenting så hur fan är det möjligt att belåna? Köper du en lägenhet (blir medlem)med lånade pengar i en förening där andra medlemmar är på obestånd och inte kan betala då går föreningen i konkurs. Din lägenhet omvandlas till hyresrätt vare sig du vill eller ej(detta är ett faktum) vad fan vad det då du pantsatte? Dig själv för all framtid. Lånet blir du inte av med. Jag kan inte förstå att detta får lov att pågå. Så hela bostadsrättsmarknaden är en stor jävla bluff.
Senast redigerad av LucioFontana 2024-10-18 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in