Citat:
Ursprungligen postat av
Comanches
Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter förlorade oss för länge sedan eftersom man blev tvungen att vara inloggad, och därmed registrerad, för kunna läsa nyheter och längre reportage.
Aftonbladet gör nu samma sak och lägger nyheter och krönikor bakom inloggning och ger sig själva möjlighet till bevisbar kartläggning av läsare.
Känner ni tillit i insamlad data och förtroende för medier när många missbrukar makten?
Kommer Aftonbladet tappa inflytande i samhället genom denna girighet eller envetenhet?
Vad vill Aftonbladet åstadkomma med detta? Vad anser och kommer ni att göra?
Prenumererar på DN papperstidningen och då får man automatisk extra allt digitalt på köpet, där man varit inne några gånger och kikat såklart inloggat.
Kan du förklara för mig hur ett användarnamn+lösenord är integritetskränkande, med tanke på att tidningsbudet vet både min adress och brevlåda, genom uppgifterna jag lämnade ut frivilligt , för att ha lyxen att ha en papperstidning till morgonkaffet ?
Jag kan tänka mig att de loggar användare för vilka artiklar som samlar flest läsare, och de som inte gör det. Vilka länkar som fungerar som lockbete till läsning - vilka som inte gör det.
Den enda faran jag kan se med den loggningen är att tidningsmakeriet går överstyr i jättemärkliga länkar där rubriken visar sig vara ett antiklimax i förhållande vad artikeln vill säga. Och där har ju Aftonhoran och sexpressen oslagbara rekord i klickbait på nätet. Tidningar som påminner om en avloppsbrunn av klickbara fekalier.
Det är dock skillnad på WT-tidningar aftonhoran och sexpressen och DN , SDB, utan tvekan.
Både DN och SDB hålls uppe av medelklassen som vill ha färdigförpackade åsikter och få lite tips om vilka böcker,filmer och utställningar som är relevanta för livsstilen och självuppfattningen .