2024-10-16, 21:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Detta var alltså ditt svar till withnonam3.
Jag gav dig en chans att backa från ditt påstående då jag trodde du bara hade skrivit fel / tänkt fel vilket alla kan göra. Du är kunnigare än så och förstår mycket väl att aws inte är decentraliserat, men om du ska fortsätta göra bort dig kan du inte fylla på listan med decentraliserade tjänster, är facebook decentraliserat? Google? UPS? X? Microsoft? Apple?
Du skrev "i princip alla större system". Så fortsätt gärna för det är nog roande för andra skribenter att läsa dina inlägg och se dig blåneka.
Driften är det, apropå det tidigare påståendet att en blockkedja skulle automatiskt vara driftsäkrare än andra lösningar.

https://blockworks.co/news/a16z-monthly-active-addresses-aths
Denna kom alltså ut idag, kan vi även konstatera att du inte riktigt har den koll du utger dig för att ha?
Du försöker blanda bort korten med ovidkommande fakta. Folk gillar att spekulera med shitcoins.

Citat:
Vad glad jag blir, då kan du väll citera det så jag får en chans att bemöta det? Till skillnad från dig kan jag erkänna när jag har fel.
Du har ännu inte skrivit några egna konkreta idéer som går att motbevisa, vilket är ett bevis i sig på din bristande kunskap.

Citat:
Du får gärna utveckla detta vidare, helt ärligt fattar jag inte vad du försöker säga.
Du har fastnat något enormt på frågan om "decentralisering" trots att inga av de exempel på tjänster du har rabblat upp är decentraliserade. T ex de jag nämnde ovan.
2024-10-16, 21:51
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Driften är det, apropå det tidigare påståendet att en blockkedja skulle automatiskt vara driftsäkrare än andra lösningar.

https://blockworks.co/news/a16z-monthly-active-addresses-aths
Denna kom alltså ut idag, kan vi även konstatera att du inte riktigt har den koll du utger dig för att ha?
Du försöker blanda bort korten med ovidkommande fakta. Folk gillar att spekulera med shitcoins.

Du har ännu inte skrivit några egna konkreta idéer som går att motbevisa, vilket är ett bevis i sig på din bristande kunskap.

Du har fastnat något enormt på frågan om "decentralisering" trots att inga av de exempel på tjänster du har rabblat upp är decentraliserade. T ex de jag nämnde ovan.

Vadå "driften" är decentraliserad på aws? Vad exakt menar du? strömförsöjningen? personalen?

Decentralisering är hela poängen med crypto/web3, förstår du inte de?
2024-10-16, 21:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vadå "driften" är decentraliserad på aws? Vad exakt menar du? strömförsöjningen? personalen?

Decentralisering är hela poängen med crypto/web3, förstår du inte de?
Men på vilket sätt tror du att en stablecoin eller ditt förslag om röstning på blockkedjan är decentraliserat? Det var alltså detta som var poängen.

Förutom denna uppenbara poäng så är förslagen helt idiotiska av andra skäl, som vi också kan gå igenom om du behöver det.
2024-10-16, 21:59
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Men på vilket sätt tror du att en stablecoin eller ditt förslag om röstning på blockkedjan är decentraliserat? Det var alltså detta som var poängen.

Förutom denna uppenbara poäng så är förslagen helt idiotiska av andra skäl, som vi också kan gå igenom om du behöver det.

Förklara vad du menar med att driften är decentraliserad på aws.

När har jag påstått att jag tycker att en stablecoin är decentraliserad?

Röstning på blockkedjan, ja det skall jag förklara.
Genom att låta en blockkedja vara databas för lagring av röster, så kan dessa röster inte manipuleras. Tydligt nog?
2024-10-16, 22:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Förklara vad du menar med att driften är decentraliserad på aws.
T ex webbtjänster eller databaser ligger replikerade på en mängd servrar runtomkring i världen.

När har jag påstått att jag tycker att en stablecoin är decentraliserad?
Du tog upp dessa (CBDCs som du tog upp som exempel) som en bra tillämpning av blockkedjor.

Citat:
Röstning på blockkedjan, ja det skall jag förklara.
Genom att låta en blockkedja vara databas för lagring av röster, så kan dessa röster inte manipuleras. Tydligt nog?
Inte manipuleras av vem, och hur garanterar du det? Samt vem garanterar identiteten på den som inför rösten på blockkedjan?

Jämför gärna med en helt vanlig databas med t ex signerade röstposter.
2024-10-16, 22:26
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
T ex webbtjänster eller databaser ligger replikerade på en mängd servrar runtomkring i världen.

Men det gör det inte decentraliserat, vad är det du inte förstår?
Skulle någon av webbtjänsterna lagra olagligt innehåll så skulle aws ta bort innehållet.

Citat:
Du tog upp dessa (CBDCs som du tog upp som exempel) som en bra tillämpning av blockkedjor.

Och då trodde du att jag menade att dessa magiskt blev decentraliserade? Fyfan vad oärlig du är.
Cbdc är en centraliserad asset issued by a CENTRAL bank.

Citat:
Inte manipuleras av vem, och hur garanterar du det? Samt vem garanterar identiteten på den som inför rösten på blockkedjan?

Jämför gärna med en helt vanlig databas med t ex signerade röstposter.

Det kan inte manipuleras av någon. Vänta lite nu, de är du som snackade om dina kunskaper av merkle trees, men du förstår inte tesen:
"By using merkle trees, not a single bit of data can be tempered with"

Citat:
Sensitive to Changes: Alter just one bit in your dataset, and the Merkle root undergoes a noticeable transformation. This makes any data tampering glaringly evident.

Du fortsätter och gräver gropen djupare, så du förstod egentligen inte ens varför man använder sig av denna typ av struktur?

Jämfört med en vanlig databas? Där 1 person med admin inloggning kan fritt redigera data.
2024-10-16, 22:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Skulle någon av webbtjänsterna lagra olagligt innehåll så skulle aws ta bort innehållet.
Precis som är fallet med alla dessa tillämpningar av blockkedjor som du har citerat som möjliga exempel.

Citat:
Och då trodde du att jag menade att dessa magiskt blev decentraliserade? Fyfan vad oärlig du är.
Cbdc är en centraliserad asset issued by a CENTRAL bank.
Fortfarande du som har tagit upp dessa som exempel på varför blockkedjor är en bra grej.

Citat:
Det kan inte manipuleras av någon.
Vilken konsensusmekanism säkerställer att ingen har ändrat på rösterna i blockkedjan?

Citat:
Vänta lite nu, de är du som snackade om dina kunskaper av merkle trees, men du förstår inte tesen:
"By using merkle trees, not a single bit of data can be tempered with"
Naturligtvis kan du manipulera en merkle tree om du vill, det är bara att skriva om och beräkna nya hashar till alla efterföljande poster till den post du vill ändra på.

På samma sätt som du kan, om du verkligen vill, skriva om en gammal commit i ett git-repo (som använder en variant av en merkle tree som datastruktur).

Citat:
Jämfört med en vanlig databas? Där 1 person med admin inloggning kan fritt redigera data.
Så vem är det som inför rösterna på blockkedjan och verifierar röstarnas identitet?
2024-10-16, 23:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag har 9 noder i mitt hemmanätverk. Decentraliserad till max!
2024-10-17, 12:25
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Precis som är fallet med alla dessa tillämpningar av blockkedjor som du har citerat som möjliga exempel.

Påstår du att blockchains generellt inte är decentraliserade?

Citat:
Fortfarande du som har tagit upp dessa som exempel på varför blockkedjor är en bra grej.

Whats best is whats works best for you.
I det fall där decentralisering efterfrågas är blockchains ett lämpligt alternativ då detta erbjuds.
I det fall där centralisering efterfrågas, är andra lösningar där en central entity har kontrollen ett lämpligt alternativ.

Citat:
Naturligtvis kan du manipulera en merkle tree om du vill, det är bara att skriva om och beräkna nya hashar till alla efterföljande poster till den post du vill ändra på.

Du förstår skillnaden om merkle tree strukturen ligger på en blockkedja eller utanför en blockkedja eller hur?

Absolut kan du ändra i en merkle tree, men vi snackar blockchain här som är ämnet eller hur? Du skall alltså först hijacka 51% av validators för att ens kunna ändra på data.
När du väl har kontroll över nätverket och ska ändra data så är det sån otrolig mängd data att detta i praktiken är omöjligt.

Citat:
Så vem är det som inför rösterna på blockkedjan och verifierar röstarnas identitet?
Du kan ju läsa hur georgien har löst detta i fallet med deras lanserade app united space, se länken jag gav till dig tidigare.

Förstår du allvaret i att du inte kan skilja på centralisering/decentralisering?
Citat:
Kebab:
I princip alla större system snurrar i molnet på en massa olika servrar runt om i världen och kan alltså beskrivas som decentraliserade.

Herb:
Läser man vad du skriver så framgår det att du inte riktigt har förstått innebörden av decentralisering, har jag uppfattat detta korrekt eller är det något du vill lägga till?

kebab:
Jag förstår decentralisering i detalj.

Herb:
Kan du ge exempel på något av dessa "större system" ?

Kebab:
Har du hört talas om AWS.
AWS erbjuder distribuerade tjänster.
Deras drift gör dom decentraliserad.

Herb:

Jag är bokstavligt chockad, att du även försvarar dig efter du vet att detta inte stämmer, detta är inte något subjektivt där du kan ha en annan åsikt i frågan utan handlar om ren okunskap.
Om du inte påriktigt förstår vad decentralisering betyder och dess roll i web3, betyder detta att flertal av dina tidigare inlägg saknar substans och är ogiltiga.
Varför jag ens diskuterar med dig var för jag trodde du hade någon typ av kännedom och kunskap i ämnet, om så inte är fallet ber jag dig att läsa på och återkomma i frågan när du har förstått innebörden och grunden i ämnet du diskuterar om.
2024-10-17, 13:01
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Lol! Ja, sjukt udda individ han är. Om han på riktigt inte har förstått innebörden av decentralisering så är det inte så konstigt och är en förklaring till hans beteende. Nu tror jag inte så är fallet utan han spelar nog bara dum. Fascinerande är det iallafall
2024-10-17, 13:15
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Frågan var ju vad du tror att denna revolutionerande nya teknik, som varken är ny eller revolutionerande, har för praktiska tillämpningar i verkligheten. Hittills har resultaten lyst med sin frånvaro och du kan inte ens ge mer än svepande förklaringar direkt tagna ur reklamblad som stöd för din tes.

Från länken du har fått två gånger tidigare (https://www.cointrust.com/market-news/georgias-united-space-app-pioneers-blockchain-based-voting):

Citat:
One of the primary goals is to digitize Georgia’s Public Service Hall (PSH), a government institution responsible for services such as car registrations, business licenses, and notary appointments. Currently, these services require in-person visits, but the app aims to shift these functions online, making them more accessible to the public.

Citat:

Här kan du läsa om hur Georgien gick tillväga för att lösa detta, dom använder sig av rarimos zero-knowledge proof-of-citizenship technology:
https://rarimo.medium.com/proof-of-citizenship-passport-zkps-and-incognito-identity-28476d4b9451

Citat:
Ja. Vilken blockkedja fungerar den på och vem garanterar säkerheten?

Tänk att man skall behöva servera dig all information, utan att du ens visar någon typ av uppskattning för tiden man lägger ned åt dig.

Varsågod min vän, läs på och återkom gärna med dina idiotiska frågor:
https://scan.rarimo.com/
https://docs.rarimo.com/
Senast redigerad av Herblaw 2024-10-17 kl. 13:32.
2024-10-17, 13:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Från länken du har fått två gånger tidigare (https://www.cointrust.com/market-news/georgias-united-space-app-pioneers-blockchain-based-voting):
Du lyckas aldrig svara på frågor själv, utan hänvisar bara till svepande förklaringar på någon sida du har googlat fram. Troligen för att du är helt okunnig i ämnet.

Citat:
Här kan du läsa om hur Georgien gick tillväga för att lösa detta, dom använder sig av rarimos zero-knowledge proof-of-citizenship technology:
https://rarimo.medium.com/proof-of-citizenship-passport-zkps-and-incognito-identity-28476d4b9451
Återigen lyckas du inte ge några egna förklaringar. Det lustiga med denna lösning är att den inte verkar involvera någon blockkedja överhuvudtaget, eller möjligen en privat sådan (dvs en helt centraliserad lösning). En ledtråd är att deras dokumentation innehåller ordet "blockchain" exakt 0 gånger:

Citat:
Tänk att man skall behöva servera dig all information, utan att du ens visar någon typ av uppskattning för tiden man lägger ned åt dig.
Du lyckas servera exakt ingen information överhuvudtaget.

Citat:
Varsågod min vän, läs på och återkom gärna med dina idiotiska frågor:
https://scan.rarimo.com/
Stelt va? Du har nog inte ens öppnat dokumentationen själv.

Citat:
Påstår du att blockchains generellt inte är decentraliserade?
De kan vara antingen privata eller publika. Alla de exempel som du har tagit upp hittills är antingen privata, eller inte några blockkedjor överhuvudtaget.

Citat:
Absolut kan du ändra i en merkle tree, men vi snackar blockchain här som är ämnet eller hur? Du skall alltså först hijacka 51% av validators för att ens kunna ändra på data.
När du väl har kontroll över nätverket och ska ändra data så är det sån otrolig mängd data att detta i praktiken är omöjligt.
Vilket ju är varför jag frågade vilken konsensusmekanism det var frågan om i fallet du tog upp som exempel. Mängden data är dock irrelevant i denna fråga; återigen visar du upp en enorm okunskap.

Citat:
Citat:
Lol! Ja, sjukt udda individ han är. Om han på riktigt inte har förstått innebörden av decentralisering så är det inte så konstigt och är en förklaring till hans beteende. Nu tror jag inte så är fallet utan han spelar nog bara dum. Fascinerande är det iallafall
När det är slut på substans så börjar halmgubbarna och personpåhoppen. Du har nog insett att både du och dina kompisar i tråden är på riktigt långt ute och cyklar.

Citat:
Jag är bokstavligt chockad, att du även försvarar dig efter du vet att detta inte stämmer, detta är inte något subjektivt där du kan ha en annan åsikt i frågan utan handlar om ren okunskap.
Om du inte påriktigt förstår vad decentralisering betyder och dess roll i web3, betyder detta att flertal av dina tidigare inlägg saknar substans och är ogiltiga.
Varför jag ens diskuterar med dig var för jag trodde du hade någon typ av kännedom och kunskap i ämnet, om så inte är fallet ber jag dig att läsa på och återkomma i frågan när du har förstått innebörden och grunden i ämnet du diskuterar om.
Man baxnar när man läser dina inlägg. De enda exempel du har lyckats producera fram har varit fullt centraliserade sådana, vilket är alltså jämförbart med att köra t ex en webbtjänst på AWS fördelat på servrar runt om i världen. Jag rekommenderar att du följer med i de diskussioner som du själv deltar i.

Därutöver har du mage att anklaga andra skribenter för okunskap och påstår att du är chockad. En otroligt märklig skribent är vad du är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in