2024-10-16, 01:33
Avslutad
Goa Flashback igen. Ingen källor men massa åsikter.

Ja, jag håller med TS. Ja, jag står på Israels sida.

Blev misstänksam när rapporterna kom in att FN besköts av Israel, varför då? Varför skulle Israel skjuta mot FN med vilje, dem måste hamnnat i skottlinje på något vis. Som vanligt säger SVT inget utan bara "Israel försöker döda FN!!!" Ibland är dem värdelösa.

Rubrik från SVT. "Israel beskriver regelbundet FN-organ som partiska" https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-kriget-i-mellanostern?inlagg=32d53ca9dfdce7db2ff9787352579f 06 - som om att Israel har fel. Men verkar som att dem har rätt. Så trött https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-kriget-i-mellanostern?inlagg=dcf1ae8be3dc052491585d0f9f50e1 d2
ojoj alla säger Israel dumma. Då är Israel dumma. - riktigt bra analys där.

Nu har dem släppt information att Hezbollah tunnlar går väldigt nära FN styrkorna. Samma skit som UNWRA.

https://archive.is/gppJe
Från Wall Street Journal:
Citat:
On a forested mountainside near the border between Israel and Lebanon, two tunnel shafts descend dozens of feet into the rocky earth.
Around 300 feet away, the blue United Nations flag waved atop a peacekeeping observation post.

300 feet är 90 meter.

Så 90 meter från observationstorn har Hezbollah byggt lager med vapen osv. Ser bra ut för FN!!

Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Låter rimligt att de indiska soldaterna är på islamisternas sida.. Samma med de italienska, spanska och franska osv.

Som enskild soldat har du inget att säga till om.

Dem ska då rätta sig efter säkerhetsrådets resolutioner.

Citat:
United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL) skapades av FN, med antagandet av säkerhetsrådets resolution 425 och 426 den 19 mars 1978, för att säkerställa tillbakadragandet av milisen Hizbollah, motverka vapensmuggling, verka avhållande för ytterligare konflikt, och överse Israels tillbakadragande från Libanon, för att hjälpa Libanons regering att återställa de facto myndighet över södra Libanon, efter Hizbollahs tidigare övertagande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Interim_Force_in_Lebanon

Har dem ju lyckats med
Senast redigerad av Snowy3991 2024-10-16 kl. 01:47.
Citera
2024-10-16, 06:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Låter rimligt att de indiska soldaterna är på islamisternas sida.. Samma med de italienska, spanska och franska osv.

Guterres också i vissa uttalanden, klart misstänkt gubbe.
Citera
2024-10-16, 11:01
Medlem
.nattramn.s avatar
Vet inte om denna film postats.

Men tittade på detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=1KPLphHpQfA

Israel har alltså röjt området runt FNs styrkor och bjudit in utländsk press och visar upp området. Här står en journalist vid en tunnel ca 100 meter från FNs utsiktstorn, fult synligt för de som skulle vara i tonrent. Beskriver att man hittat ett dussintal liknande platser. Han säger att FN sagt att de var helt omedvetna om dessa tunnlar och att de grävts mitt framför dem, tunnlarna som kan vara 20 meter djupa. Tunnlarna ska också har använt att skjuta antitanks missiler på Israel. Även är det en stig från denna tunnel som går hela vägen till Israels gräns.

Är inte detta är en stor grej som större Svenska medier borde skrivit om. Hur är det ens möjligt att FN inte kände till detta? Borde inte FN behöva förklara ordentligt vad som hänt?

Oj, FN kom lite i vägen när Israel röjde, jätte stor nyhet och ett agerande som många vill fördöma. Tunnlarna man hittat är ointressant, eller får man inte kritisera FN? Är FN ofelbara?

Är det bara en kristen tidning som rapporterar om detta i Sverige?
https://www.varldenidag.se/nyheter/israel-har-hittat-hizbollah-tunnlar-ett-stenkast-fran-fn-bas/826549
Senast redigerad av .nattramn. 2024-10-16 kl. 11:04.
Citera
2024-10-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patteSatan
Största frågan är väl varför alla länder står på Israels sida?
Jag skulle gärna se att FN gick in i Israel och avväpnade dom.
Hur många år ska dom få terrorisera sina grannländer, stjäla mark, osv?

Fast det gör de ju inte när det gäller FN. Varje år antas fler anti-israeliska resolutioner i FN än resten av världen sammantaget. En klar majoritet av länderna i FN är emot Israel. Men FN är en tandlös tiger.
Citera
2024-10-16, 12:53
Medlem
.nattramn.s avatar
Enligt IDF har dessa tunnlar som påträffats i närheten av UNIFIL posteringar även använt som avfyringsplatser. 25 raketer ska den senaste månaden ha skickats på Israel därifrån.
An IDF spokesperson said that in the last month alone, Hezbollah fired 25 rockets at Israel from positions near UNIFIL posts, including one attack that killed two IDF soldiers.
https://www.jpost.com/middle-east/article-824832

UNIFIL har alltså missats att dessa tunnlar grävts, men också att det avfyrats ifrån. Är det någon som kan tro på det?

Man måste ha gjort detta medans UNIFIL accepterade det eller valde att se åt andra hållet.

Irans utrikesministern ska ha haft ett telefonsamtal med Guterres i går och vädjat att FN ska använda sina resurser att ”stoppa den israeliska regimens brott och aggressioner”. Jag tror nästan att det är mer möjligt en att Guterres erkänner att UNIFIL har misslyckats.
Citera
2024-10-16, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Enligt IDF har dessa tunnlar som påträffats i närheten av UNIFIL posteringar även använt som avfyringsplatser. 25 raketer ska den senaste månaden ha skickats på Israel därifrån.
An IDF spokesperson said that in the last month alone, Hezbollah fired 25 rockets at Israel from positions near UNIFIL posts, including one attack that killed two IDF soldiers.
https://www.jpost.com/middle-east/article-824832

UNIFIL har alltså missats att dessa tunnlar grävts, men också att det avfyrats ifrån. Är det någon som kan tro på det?

Man måste ha gjort detta medans UNIFIL accepterade det eller valde att se åt andra hållet.

Irans utrikesministern ska ha haft ett telefonsamtal med Guterres i går och vädjat att FN ska använda sina resurser att ”stoppa den israeliska regimens brott och aggressioner”. Jag tror nästan att det är mer möjligt en att Guterres erkänner att UNIFIL har misslyckats.

Guterres är nog FN:s version av Orban. UNIFIL är mest troligt lika infiltrerade av Hezbollah som UNRWA är infiltrerade av Hamas.

FN har förbrukat sitt förtroende.
Citera
2024-10-16, 13:12
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Guterres är nog FN:s version av Orban. UNIFIL är mest troligt lika infiltrerade av Hezbollah som UNRWA är infiltrerade av Hamas.

FN har förbrukat sitt förtroende.
Mitt förtroende för FN är förbrukat i alla fall och har varit det en stund. Men det är synd för tanken med FN är god och kanske FN i framtiden kan var trovärdig och fatta beslut utan att vara partiska.
En del människor kan ta kritik, men en del blir farliga istället. Återstår att se hur Guterres reagerar. Jag hoppas att han i alla fall blir tvungen att förklara detta.

Citat:
Ja, enligt Bibeln ska ju också det ske. Jag är inte religiös men har fått med mig att FN vid två tillfällen nämns i Bibeln, om det nu är det som menas med världens länder/folk. Dels ska de efter all turbulens och jessus återkomst ha sitt högkvarter i Jerusalem och dels ska de samla sig mot Jerusalem men också Israel (innan vedermödan börjar?), men Jerusalem ska då bli som en tung sten som alla som försöker rubba enbart skadar sig själva på. Samt att detta kommer få Israels folk att bli religiöst upplysta. Alltså att FN kommer försöka men misslyckas. Så har jag tolkat det som i alla fall och jag kan ha fullständigt fel.
Senast redigerad av .nattramn. 2024-10-16 kl. 13:31.
Citera
2024-10-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
UNIFIL hävdar pompöst att de tvunget måste stanna i "sina positioner" för att säkra freden i Libanon-Israel men hallå, har de inte stoppat Hezbollahs attacker sedan 8/10 som kom efter Palestinas massaker 7/10 så har de väl misslyckats totalt?

Tänker jag fel? Vad tror du, bör vi rent av skrota hela FN?

Asså hela Fn är mer som att man skickaqr ut några stackare som ska ståp och obsevera och rapportera vad man ser.

man talar om vad man ser.

Sen får man order om att gå och prata med dem som gör något dumt. lite som när småbarn bråkar på skolgården. En FN-soldat får fan oftast inte ens skjuta tillbaka ens när dom blir beskjutna...
och någon av dom själva är träffade och till o med i skalan en dödad. Man får i bästa fall vifta med en liten flagga eller sätt sig i något lätt bepansrat fordom i hopp om att dom onda parterna inte har RPG

problemet är bara att det inte handlar om några smågrabbar utan det sker rena folkmord och annat och detta ska FN gubbarna snällt stå och titta på och rapportera uppåt. Det spars och kanske blir detta land daekkotaitrks tjugo år senare och nån gammal föra detta general kan sättas i lås för nått folkmord alla glömt på grund av alla senare folkmord i alla dessa pissländer som vi aldrig skulle vart och petat i överhuvudtaget från början.

Så japp Fn är ute... Hm ja att Fn soldater far runt och rapportera så tja. Det kanske stabiliserar läget många gånger på lång sikt då alla vet att dag så ker jag dit och det vill alla undvika. men det ökar hotbiden mot alla FN soldater som så sagt inte får gå in om man ser något . I visa fall så har man lov att ge moteld men inte föns andra redan avlossar skott rakt mot en.
Citera
2024-10-16, 13:45
Medlem
Citat:

kan du förklara varför man ska gå in och hjälpa dom som valt dom som vill utropa en extrem diktatorisk muslims världsordning ?

Gå till källan-
Det är bara att läsa vad Hamas vill. Läs här... i korthet Hamas vill förstöra Israel och ersätta Israel med en palestinsk, islamistisk stat styrd av sharialagar,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hamas_stadgar

https://svenska.yle.fi/a/7-10043582

Tvåstatslösningen- Araberna sa nej av andningen att man inte vill ha demokrati.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5statsl%C3%B6sningen

Det är inte så svårt att förstå.

Vi i Sverige som land ska inte lägga sig i , och folk här i Sverige ska skita i vad dom håller på med där nere. Stryp alla bidrag bygge en hög jävla mur ot hela området. släng bort nyckeln, öppna dörren om femtio år och fråga hur är det, jaså bråkar ni . Vi ska säga ni får hjälp när det är fred vi höst om femtio år sen stänger man dörren. inge bidrag dit mer. Alla utresande ska det rivas medborgarskapet direkt automatiskt när det syns i systemen. Det är enkel resa dit.
Citera
2024-10-17, 07:30
Medlem
Nämen titta, i vart fall en (1) journalist har tänkt samma tanke som flertalet på Flashback tänkt sedan länge. Ett litet utsnitt:

FN:s fredsbevarande styrka Unifil övervakar gränsen mellan Israel och Libanon och ska bidra till stabilitet och säkerhet. Det har den gjort i 46 år, sedan 1978. Styrkan består i dag av omkring 10 000 soldater från 50 länder, samt 800 civila.

efter kriget 2006 antog FN:s säkerhetsråd en resolution om att Hizbollah skulle avväpnas och dra sig tillbaka norr om Litanifloden. Samtidigt instruerades Unifil att ”vidta alla nödvändiga åtgärder” för att hindra att området söder om Litani ”användes för fientliga aktiviteter”.
Sedan dess har Hizbollah utvecklats till en av världens bäst beväpnade icke-statliga arméer och en stor del av dess arsenal finns i södra Libanon, söder om Litanifloden, som också utgör det område som Unifil övervakar.

Där har Hizbollah byggt hundratals tunnelingångar och underjordiska bunkrar som använts för att lagra vapen och dölja soldater, enligt israeliska militären. En av tunnelingångarna som förevisades för utländska journalister i måndags låg bara hundra meter från en av Unifils observationsposter.
I Unifils uppdrag ingår att rapportera om alla överträdelser av resolutionen från 2006 till FN:s säkerhetsråd, men enligt Israeliska forskningscentret Alma har Unifil mer eller mindre valt att ignorera Hizbollahs aktiviteter.

Chefen för FN:s fredsbevarande styrkor, Jean-Pierre Lacroix, säger å sin sida att det är upp till Israel och Libanon att se till att säkerhetsrådets resolution från 2006 implementeras. Unifils uppgift är enligt honom endast att stödja detta.
https://www.svd.se/a/1MRweQ/israels-ilska-mot-fn-styrkan-missat-tunnlar-och-soldater

Så 10 000 soldater som inget gör och FNs inställning är att Israel skall göra jobbet, för att Libanons regering ska kunna göra det är ju som bekant uteslutet och Hizbollah är en terrororganisation som inte ingått något ”avtal” med FN.

1. Jag tycker FN-chefens uttalande ger carte blanche till Israel. Han säger ju att ”det är upp till Israel…”
2. Om det inte ingår i FN-soldaternas uppdrag att faktiskt göra något kan de åka hem.
3. FN är en gravt handikappad organisation som styrs av galningar. Den måste reformeras.
Citera
2024-10-17, 08:24
Medlem
Det är så mycket med hjälporganisationer och FN som är ett totalt misslyckande. Jag tycker att man måste ifrågasätta de personer som ingår och fråga ut dem vad de sysslar med.

Att som FN stå och titta på när Hizbollah bygger en ramp för att skjuta mot Israel är lika vedervärdigt som när en polis står och tittar på när ett brott sker.
Citera
2024-10-17, 18:59
Medlem
Det är nog inte så dumt om det faktiskt blir skådeprocesser mot Israel om "krigsbrott", för då har jag svårt att tro att inte FN:s totala inkompetens och misslyckande och kanske till och med korruption kommer att tydliggöras i debatten. USA har då en ny president och oavsett vem kommer de då att bli tydligare i sitt Israelstöd igen. Då kan de skita i brölet från "liberal" press. FN ligger i New York, de kan få problem.

Fast det är jag som önskar mig, kanske inte alls blir så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in