2024-10-16, 01:31
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Någon med insikt om ämnet? Föreligger ökad cancerrisk?
Radiovågor på en till ett par hundra MHz är långt ifrån joniserande vilket är intressant att diskutera i cancersynpunkt (Vanlig FM-radio ligger på 87,5-107 MHz). Mikrovågor i extremt låg effekt som trådlösa lurar eller routern hemma samt telecomtorn ligger på GHz-spektrumet men är helt ofarligt i de extremt låga effekterna som används och är dessutom extremt hårt reglerat av staten. Även dessa ligger så lågt ned på GHz-spektrumet att inte ens de är joniserande. Inget att oroa sig för. Faktorn att spana efter är faktorn mellan frekvens och effekt. Först när vi börjar komma upp på ett antal tiotals GHz ska man börja oroa sig smått. Inga produkter eller IT-kommunkation ligger på de höga frekvenserna. Inte ens 5G. Långt ifrån. Även om mikron ligger på runt 1 GHz med +750W är den inte joniserande. Däremot är det rätt otrevligt att givetvis ha handen i det då det innebär att vid den frekvensen och den effekten börjar vatten och fettmolekylerna vibrera (hettas upp) dock inte joniserande. (Bara för sakens skull att jämföra). "Don't try this at home".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonise...str%C3%A5lning
Senast redigerad av LittleFish 2024-10-16 kl. 01:49.
Citera
2024-10-16, 02:10
Medlem
Någon som gjort lite egen research och egna experiment omkring detta med strålning, är Anders Sydborg. Gör er egen uppfattning, men väldigt intressanta saker som diskuteras.

Lyssna på Framgångspodden där Alexander Pärleros intervjuar honom om bland annat detta.
https://open.spotify.com/episode/5BqPU7Lz2r20ROPFdcD9ZP

Spola fram till ca 58 minuter och 11s in i programmet för att lyssna på den delen.

Kort sammanfattning så har han testat hur strålning påverkar basilikor, vilket är en väldigt känslig växt. Han har gett dem samma mängd vätska och solsken. De som ligger närmast mobiltelefonen vissnar enligt Anders Sydborg snabbast. Hans tes är också att det är alla olika GSM och WIFI/BT-frekvenser som simultant matar oss med strålning som är problemet och kan vara både kort eller lång sikt där vissa uppvisar symptom av detta.
Citera
2024-10-16, 07:32
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Enheten du har instoppad i örat sänder och mottar samma som din mobil gällande Bluetooth.

Då får du väl visa på den studien. Hur svårt kan det vara?

Ska jag plocka fram en studie som förklarar hur epidemiologiska studier fungerar?=). Nu får du ta och andas lite.
Citera
2024-10-16, 07:39
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Troligen i den där manicken som sitter mellan snäckorna. Var skulle den annars sitta? I luften?

På dom jag hade förr med sladd emellan satt sändaren/mottagaren endast i ena luren.

Du vill att man undersöker noggrant ifall öronsnäckor orsakar cancer. Jag försöker förklara för dig att forskning kostar pengar och att det är svårt att forska på saker som man har liten anledning att forska på. Att strålningen från bluetooth-öronsnäckor skulle kunna orsaka cancer går inte ihop med det vi vet om strålning och cancer.
Något som är betydligt vettigare är om tex diagnoser av tinnitus ökar lavinartat sista 10 åren. Då är det ju klokt att forska på om öronsnäckor kan vara en förklaring.

Det skulle kunna vara så att morötter är cancerframkallande. Vi har ingen anledning att tro det, men kan inte svara till 100%. Ska det då läggas resurser på att forska om just morötter och cancerrisk?
Citera
2024-10-16, 08:03
Medlem
Citat:
Fast när det gäller ökad cancerrisk hos förare av elektriska lok så finns det duktiga evidens. Vill du att jag åter ska länka till rapporten från Strålskyddsmyndigheten eller kan du hitta den själv i tråden?

Men din idiot! Du länkade rapporten, JAG LÄSTE DEN OCH TOLKADE SKITEN och skrev att evidensen var NOLL till eventuellt liten. Varför kan inte DU göra den tolkningen? Det är bara siffror!

Som skribenten ovan så kan man hitta epidemiologisk studier som säger att bananer är bra för hjärtat men lika många som säger att bananer är dåligt för hjärtat! Men effekterna är små/försumbara!

En skam att du är vof:are
Citera
2024-10-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMexperten
Men din idiot! Du länkade rapporten, JAG LÄSTE DEN OCH TOLKADE SKITEN och skrev att evidensen var NOLL till eventuellt liten. Varför kan inte DU göra den tolkningen? Det är bara siffror!
Ja, det var dumt sagt. Och i iver.
Citera
2024-10-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ja, det var dumt sagt. Och i iver.

Det är ok. Jag har inget emot att du skapar trådar som dessa men var ödmjuk och frågvis om du inte behärskar området; var inte agendadrivande för då blir det pannkaka…
Citera
2024-10-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Var då? Tror inte ens jag känner nån som känner nån som dött av cancer i skallen under 50.

Jag känner tre kvinnor som opererats för hjärntumörer före 50. Alla överlevde tack och lov. Det är en ovanlig cancerform men trots det känner jag inte lika många som opererats för bröstcancer före 50 fastän det är så mycket vanligare med bröstcancer. De jag känner som behövt operera då det inte räckt med strålning har varit över 50.
Citera
2024-10-17, 02:39
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Där någonstans känner jag att du inte har den blekaste aning vad du pratar om.

Kom ner på din nivå så kan jag förklara för dig.
Jag kan inte resonera med efterblivna, du är tyvärr efterbliven. Sorry killen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in