Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Nja. Vi är i Sverige. Inte i USA eller något U-land. Han står inte över lagen och kan inte köpa sig fri. Hans anhang verkar okunniga och det är till hans nackdel i en ev. rättegång. Han behöver nog skaffa ett svenskt biträde. Alla kommer vara på kvinnans sida iaf här i Sverige bland etablissemang.
Sen överskattar du honom rejält. Idrottsstjärnor har ingen jättestatus egentligen jämfört med andra inom kultursfären...typ rockstjärnor eller skådespelare..såvida dom inte har något annat som gjort dom kända utanför. Många vet knappt vem han är. Jag vet att det låter konstigt men så är det.
Du har förvisso en poäng i att Sverige är ett land där kända personer kan fällas. Närmast kommer jag på Asap Rocky som hamnade i bråk i Stockholm för några år sen och fick villkorlig dom? Han satt häktad i en månad misstänkt för misshandel.
Han kommer givetvis inte kunna betala sig fri. Den här utredningen kommer fortgå men frågan är vad som händer om åtal väcks. När jag säger att han har makt så innebär det främst i sitt hemland. Om Sverige kräver att han återlämnas kommer han att gå med på det och kommer Frankrike att lämna över honom?
Jag tror inte många vet vilken status han har i Frankrike. Även om han överlämnas och till och med döms så ser jag aldrig att han kommer få fängelse. Domarna kommer att ta hänsyn till hans ”jobb” och aldrig döma fängelse. Det är många faktorer som väger in som gör att han inte kommer att behandlas som gemene man i det här fallet.