• 1
  • 2
2024-10-16, 18:52
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Den lokale partiledaren Nils Littorin för Malmölistan (ett lokalparti i Malmö) presenterar en lösning på gängkriminaliteten som jag tycker mig ha hört många gånger förut. Genom mer regler i skolan ska gängkriminalitet förebyggas (Sydsvenskan).

Mitt intryck är att han likt Johan Pehrsson (L), verkar tro på mobilförbud och andra konstiga ingrepp i skolan som någon slags medicin mot grov kriminalitet. I min värld är det här helt orealistiskt.
Citat:
Skolan måste införa strikta ordningsregler som efterföljs noggrant. Eftersom vissa föräldrar i Malmö inte ger sina barn en uppfostran som skapar ansvarstagande och empatiska varelser behöver skolan kompensera. Att lära sig att ens handlingar får kännbara konsekvenser – men också att förstå hur ens handlingar påverkar andra – detta är grunden för moral och empati.

Enligt Per-Olof Wikström, professor i kriminologi vid Oxfords universitet är skolan samhällets bästa chans att förhindra skapandet av nya kriminella. De nedskärningarna på Malmös skolor som politiker i S+L+Mp aviserat går i motsatt riktning. Benen slås undan för de lärare och personal som kämpar för att barnen ska välja rätt bana i livet.

Nyligen kom domen mot våldtäktsmän gruppvåldtagit en 13-årig flicka på Nydala. De fick åtta respektive tolv månaders ungdomsvård.
Beror gängvåldet på nedskärningar i skolan? Varför då i så fall? Skulle ungdomar börja langa droger för att skolan har tio år gamla datorer i biblioteket eller vari ligger logiken?

Om nu föräldrarna har misslyckats med att uppfostra barnen från att inte begå våldtäkter, är det inte då bättre att fråntaga dessa vårdnaden över barnen och sätta ungarna i något koncentrationsläger för missanpassade sexförbrytare?
Senast redigerad av HugoStieglitz 2024-10-16 kl. 18:59.
Citera
2024-10-16, 19:05
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Om nu det skulle gå att tillämpa ordning och reda i skolan har vi ett problem med att lärarna knappast skulle våga uppfostra de mest behövande...
Citera
2024-10-16, 19:05
Medlem
okok1s avatar
Man kan fantisera eller titta på vad som fungerar. Och då får man titta på hur El Salvador löste problemet. Av någon konstig anledning så kan inte inlåsta brottslingar begå brott i samhället!!
Citera
2024-10-16, 19:29
Medlem
KlasLunds avatar
Nu vill jag inte ta gift på att det jag skriver är sant, men det plingar en liten klocka i bakhuvudet... Är inte Nils Littorin den före detta kommunisten som tillsammans med Robert Mattiasson m.fl ville få Kommunistiska partiet att överge dogmen "Proletärer i alla länder förena eder"? Med reservation för att jag minns fel så är han väl annars en politiker av värsta sort, en opportunist och kappvändare med sikte på att berika sig själv. En populist av rang som säger det han tror folk vill höra istället för att komma med rimliga idéer.
Citera
2024-10-16, 19:59
Medlem
Eponumoss avatar
Självklart är disciplin, ordning och reda ett grundkrav.

Ingen är väl så bakom flötet att de tror att det är någon ”lösning”.

Dagens dravel och galenskaper i skolan måste ju få ett stopp. Det kan ju ingen normalt tänkande människa vara emot.

Se även annan aktuell tråd om ämnet;
(FB) Rapport: Anmälningarna om hot och våld i skolan ökar lavinartat
Citera
2024-10-16, 20:09
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Man kan fantisera eller titta på vad som fungerar. Och då får man titta på hur El Salvador löste problemet. Av någon konstig anledning så kan inte inlåsta brottslingar begå brott i samhället!!
Du menar genom att fuska med hur mordtalen räknas, inskränka samhälleliga rättigheter, i princip avskaffa rättssäkerheten och nå uppgörelser med gängledare om att de inte mördar folk på öppen gata utan begraver offren i gömda massgravar?

Tanken att Sverige ska förändras till en bananrepublik/militärdiktatur bara för att få bukt med brottsligheten, är lika extrem som vänstermiljömaffian som vill avskaffa ekonomisk tillväxt för att rädda miljön. Det är också så korkat att man baxnar.
Citera
2024-10-16, 20:22
Medlem
Säg eller skriv vad ni vill men vårt Sverige är bortom all räddning. Ulf Kristersson hade sagt att år 2032 är kriminalitet helt borta. Det tror jag inte ett skit på. Tyvärr. Snarare tvärtom. Sov gott.
Citera
2024-10-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om nu det skulle gå att tillämpa ordning och reda i skolan har vi ett problem med att lärarna knappast skulle våga uppfostra de mest behövande...

Därför vi hade specialklasser förr
Citera
2024-10-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Den lokale partiledaren Nils Littorin för Malmölistan (ett lokalparti i Malmö) presenterar en lösning på gängkriminaliteten som jag tycker mig ha hört många gånger förut. Genom mer regler i skolan ska gängkriminalitet förebyggas (Sydsvenskan).

Mitt intryck är att han likt Johan Pehrsson (L), verkar tro på mobilförbud och andra konstiga ingrepp i skolan som någon slags medicin mot grov kriminalitet. I min värld är det här helt orealistiskt.
Beror gängvåldet på nedskärningar i skolan? Varför då i så fall? Skulle ungdomar börja langa droger för att skolan har tio år gamla datorer i biblioteket eller vari ligger logiken?

Om nu föräldrarna har misslyckats med att uppfostra barnen från att inte begå våldtäkter, är det inte då bättre att fråntaga dessa vårdnaden över barnen och sätta ungarna i något koncentrationsläger för missanpassade sexförbrytare?

Han har rätt i att oacceptabla beteenden måste få kännbara konsekvenser för individen för att det eventuellt ska ha effekt.

Nedskärningar som medför färre lärare i förhållande till elever eller försämrade förhållanden kan inte vara bra. Exemplet med datorer är knappast relevant.
Citera
2024-10-16, 20:38
Medlem
Enda som löser problemet är nog att rensa upp i våra "utsatta" områden.

Tror inte ett dugg att något annat har effekt. Alternativet för de här barnen/personerna är vad? Blir till en svensson och gå och knega 7-16 varje dag?

Det kommer inte att hända. Motivationen bland svensk medelsvenssons barn är inte särskilt hög att gå och knega...

Det är opportunister. Nu erbjuds dem ett sätt att tjäna pengar och uppenbarligen är det inte särskilt många som verkar bry sig om att skjuta/råna/bomba folk.

Högre straff, absolut, men det här är Sverige. Någon gång kommer dem ut och då är vi tillbaka på ruta ett igen.

Ta tillfället i akt att rensa upp, det blir bättre för alla och inte minst för skötsamma boende i utsatta områden.
Citera
2024-10-16, 20:42
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Därför vi hade specialklasser förr

Kan man acceptera att inte alla passar i skolan.
Sätt dem i särskola där de inte skadar normala elever lika illa.
Citera
2024-10-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Kan man acceptera att inte alla passar i skolan.
Sätt dem i särskola där de inte skadar normala elever lika illa.

Det går inte. Tänk på att det viktigaste är att dalta med bråkstakarna. Ge dom saft och kanelbullar så blir de snälla och rara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in