2024-10-16, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det ryktas om en "Segerplan" som författats av Zelensky. Är det någon som kan reda ut hur segern ska komma till stånd, eller hur en seger i detta läge ska definieras? Jag tycker inte läget ser ljusare ut än tidigare för Ukraina men det kanske är något jag missat?

Bra fråga men kanske grönt ljus så slå till med amerikanska missiler långt in i Ryssland och sänka krim bron kanske är en del av planen att åsamka Ryssland enorma skador vilker de förvisso redan gör.
Citera
2024-10-16, 09:40
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Det ryktas om en "Segerplan" som författats av Zelensky. Är det någon som kan reda ut hur segern ska komma till stånd, eller hur en seger i detta läge ska definieras? Jag tycker inte läget ser ljusare ut än tidigare för Ukraina men det kanske är något jag missat?

https://www.euronews.com/2024/10/16/zelenskyy-to-promote-victory-plan-to-ukrainian-lawmakers-after-lukewarm-reception-in-west

Citat:
Although the Ukrainian leader has kept quiet about the details of the plan, some aspects of it have come to light.

Making Ukraine a member of NATO; allowing the country to use Western long-range weapons to strike deep inside Russia; providing resources to strengthen Ukraine's air and other defences, and intensifying sanctions against Russia are all core elements of the plan.

Zelenskyy has said that the plan is necessary for Ukraine to begin the process to negotiate peace.

The leader wants to put the “victory plan” in place before a new US president is sworn in next year, following remarks from presidential candidate Donald Trump that he would cut or significantly reduce funding to Ukraine.

Egentligen ganska ointressant vad Ukraina lägger fram då det inte är dom som segrar. Det enda kortet de har är att på nåt sätt få USA att förklara Ryssland krig. Kommer inte hända. Inte heller kommer Ukraina tillåtas gå med i Nato eller EU när kriget är över.
Citera
2024-10-16, 09:45
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Jag tycker inte läget ser ljusare ut än tidigare för Ukraina men det kanske är något jag missat?
Du menar frånsett den skadeskjutna Ryska ekonomin, kommande räntehöjning nästa vecka. Förråden av material som snart gapar tomma? Kan det vara den endemiska ryska korruptionen som går dig förbi. Demografikatastrofen som Putin utsatt Ryssland för? Alla invalider som nu belastar statens finanser? Realinflationen på 25-30% Deras oförmåga att låna pengar på inhemska marknaden? Skenande budgetunderskott.

Jag tycker det ser väldigt ljust ut för Ukraina om dom bara kan hålla ut ett år till.
Citera
2024-10-16, 09:53
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
https://www.euronews.com/2024/10/16/zelenskyy-to-promote-victory-plan-to-ukrainian-lawmakers-after-lukewarm-reception-in-west

Egentligen ganska ointressant vad Ukraina lägger fram då det inte är dom som segrar.

Det är det som är så märkligt i denna konflikt, just att man förväxlar vad som faktiskt sker, vad som är möjligt med en utsaga utan verklighetsförankring. Och dessutom att de flesta inte verkar kunna ta till sig hur saken står till på slagfältet, exempelvis fantasifulla uppgifter om stupade och skadade som är helt tagna ur luften.
Citera
2024-10-16, 09:58
Medlem
ariberts avatar
Ryssarna har nu intagit 60% av staden Toretsk. Inte mycket kvar att kämpa om då staden är sönderbombad och ser ut som en grushög.

Prokovsk är sista hindret i befrielsen av Donbass. Om någon månad faller även den staden.
Citera
2024-10-16, 10:03
Medlem
Citat:
Det är det som är så märkligt i denna konflikt, just att man förväxlar vad som faktiskt sker, vad som är möjligt med en utsaga utan verklighetsförankring. Och dessutom att de flesta inte verkar kunna ta till sig hur saken står till på slagfältet, exempelvis fantasifulla uppgifter om stupade och skadade som är helt tagna ur luften.
Det här är det första större kriget i eller nära inpå Europa efter det breda genombrottet för sociala medier för omkring 15-20 år sedan, och där många av deltagarna också löpande publicerar sig på sociala brusmedier. Både deltagare ute vid fronten, militärbloggare, politiker, presidenter och journalister är ständigt aktiva i sina personliga medieflöden och ger sina egna versioner, utrop, bilder och kommentarer. Så har det inte sett ut i något tidigare krig som haft så pass direkt beröring med Västvärlden.
Citera
2024-10-16, 10:11
Medlem
Citat:

Syrskyi: Storbritannien utvecklar sina egna förslag för genomförandet av segerplanen
Ulyana Krychkovska , Anastasia Prots — onsdagen den 16 oktober 2024, 10:20

"Överbefälhavaren för de väpnade styrkorna i Ukraina, Oleksandr Syrsky, diskuterade med Storbritanniens försvarsstabschef, amiral Sir Tony Radakin, möjligheten av anfall på militära anläggningar på Rysslands territorium och genomförandet av segern Planera...."

Det räcker och blir över. För att genomföra den

Sedan står det ca 25 länder till i kö och vill bidra.

https://www.pravda.com.ua/news/2024/10/16/7479910/

Alltfler i väst har insett att Ryssland håller på med en etnisk folkutrotning av Ukraina medborgare, ukriansk kultur och ukrainska värderingar.

Markstölden och militära fronterna är illa nog.
Citera
2024-10-16, 10:12
Medlem
Citat:

Kortfattat: Krossa Ryssen och ta bort restriktionerna på vapen som Ukraina använder.
Citera
2024-10-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ryssarna har nu intagit 60% av staden Toretsk. Inte mycket kvar att kämpa om då staden är sönderbombad och ser ut som en grushög.

Prokovsk är sista hindret i befrielsen av Donbass. Om någon månad faller även den staden.

Bra, då förväntar vi oss att Ryssen drar sig tillbaka då. Dumt att kämpa om en grushög.
Citera
2024-10-16, 10:15
Medlem
Citat:
Låter som hämtat från Jönssonligan.
"Sickan" hade också en plan. Blev visst inte förverkligad. Bara en dröm.
Då kommer du att se motsatsen snart.
De ryska dagliga krigsbrotten kommer strax att avslutas med våld.
En viktig del av segerplanen.
Citera
2024-10-16, 10:18
Medlem
Citat:
Låter som hämtat från Jönssonligan.
"Sickan" hade också en plan. Blev visst inte förverkligad. Bara en dröm.

Som Putin menar du? Han hade en plan, det gick sådär.
Citera
2024-10-16, 10:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vad är det som du tycker är sant då?

Tror nog att alla militära experter är överens om att ryska förluster överstiger ukrainska.

Menar du uppgifterna om stupade från respektive sida så har det redan varit uppe att de är överdrivna. Det är en sammanställning från de egna förbanden som man troligen presenterar och då allt sammanställs dag för dag så hinner man inte ta hänsyn till om två olika förband rapporterar samma stridsvagn utslagen eller ungefärliga uppgifter på antalet stupade fiendesoldater. Det är inte viktigt i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in