2024-10-14, 11:00
Medlem
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2475309

Hur i helvete kan man låta detta upprepa sig om och om igen! Va tycker ni..är ni överraskande?
2024-10-14, 11:04
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullhasMoster

Hur i helvete kan man låta detta upprepa sig om och om igen! Va tycker ni..är ni överraskande?

Citat:
Hot och självmordstips från överläkare – larmen inifrån slutenpsykiatrin
34 min - Idag kl 06.00
En överläkare inom den slutna psykiatrin ger tips om suicidmetoder. En annan hotar med bältning. Ella och Alexandra börjar spela in läkarsamtal, eftersom tidigare larm inte verkar ha setts som allvarliga. Förrän nu.

Fick man citera såhär?

Mod får gärna ta bort om det behövs
2024-10-14, 11:10
Medlem
Ingen kan vara förvånad. Det enda som är mer dysfunktionellt än svensk sjukvård är svensk psykvård.
2024-10-14, 11:19
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Jag tror inte läkarna är intresserade av att folk ska bli friska och må bra.

Jag tror att de är intresserade av tjäna pengar.

Jag tror att för att en människa som har psykisk ohälsa ska kunna bli fullt risk behöver hon ha en människa som är med henne 24 timmar om dygnet tills hon blir fullt frisk.

En människa hon tycker om.

Vårdsystemet är byggt så att alla ska kunna få vård.

Men alla får samma vård, mediciner och samtal.

Det en människa behöver är kärlek, gemenskap, spiritualitet.

Fråga en läkare om han tror på gud
2024-10-14, 12:19
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

När man lyssnar på samtalet blir man ju mörkrädd.

Psykologen berättar för patienten hur man gör när man tar livet av sig, sedan säger hon, du kan gå hem.

Fruktansvärt.
2024-10-14, 12:22
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Hon säger till sin patient som simulerat självmord att så beter sig inte en person som vill ta livet av sig. Patienten verkar uppmärksamhetssökande, hon har självskadat sig framför andra personer. Läkaren talar om att så gör inte någon som är självmordsbenägen. En person som vill ta livet av sig skaffar ett rep och försöker hänga sig enskilt, det är ungefär vad läkaren ordagrant säger. Patienten feltolkar det som sägs.
2024-10-14, 14:52
Medlem
Har arbetat inom psykiatrin och det finns en hel del människor ute i samhället med bland annat EIPS-diagnoser och andra personlighetsstörningar som har flertalet suicidförsök i bakgrunden. Är det en riskfaktor för ett fullbordat suicid, ja, men det finns tyvärr inte mycket att göra för dessa. Finns studier som visat på att patienter med div. personlighetsstörningar (nu vet vi ju inte "Ellas" historik) inte blir bättre av inneliggande vård. Läkarens bedömning således får man ju anta är grundat i någonting. Jag har träffat patienter med ett 40-tals suicidförsök i bagaget, man försöker undvika inläggning så långt det går hos dessa. De blir helt enkelt inte bättre och tar upp vårdplatser när det dyker upp en psykotisk patient som är i behov av slutenvården.

Dessa personer skall ha en trygg öppenvård med tät kontakt med läkare, psykolog, fysioterapeut och kontaktperson.
2024-10-15, 02:23
Medlem
Är inte ett dugg förvånad, tyvärr.

En av läkarna som nu blivit avstängd verkar ha varit ansvarig överläkare även i detta fall: https://old.faktum.se/psykiatrins-storsta-svek/
Klara verkar varit så traumatiserad av tidigare "vård" på Sahlgrenska att hon när hon under ambulansresan påväg dit fick reda på att det var dit hon skulle försökte ta sig ur ambulansen i ren panik. Väl inne på avdelningen hängde hon sig. 😔
Man undrar om det kommer ske någon reell förändring efter detta, och om läkarna kommer fråntas sina läkarlegitimationer? Kommer någon större granskning av psykiatrin att göras? Varken aftonbladet, expressen, DN eller andra större tidningar har skrivit ett ord om det här, vad jag kan se? Dessa läkare är uppenbart inte ensamma om att bete sig så här. Hela psykiatrin skulle behöva granskas från grunden.
Senast redigerad av adnotam 2024-10-15 kl. 02:57.
2024-10-15, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hon säger till sin patient som simulerat självmord att så beter sig inte en person som vill ta livet av sig. Patienten verkar uppmärksamhetssökande, hon har självskadat sig framför andra personer. Läkaren talar om att så gör inte någon som är självmordsbenägen. En person som vill ta livet av sig skaffar ett rep och försöker hänga sig enskilt, det är ungefär vad läkaren ordagrant säger. Patienten feltolkar det som sägs.

Man kan under inga omständigheter rättfärdiga att en läkare uttrycker sig så mot en patient som nyss försökt ta sitt liv.
2024-10-15, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Har arbetat inom psykiatrin och det finns en hel del människor ute i samhället med bland annat EIPS-diagnoser och andra personlighetsstörningar som har flertalet suicidförsök i bakgrunden. Är det en riskfaktor för ett fullbordat suicid, ja, men det finns tyvärr inte mycket att göra för dessa. Finns studier som visat på att patienter med div. personlighetsstörningar (nu vet vi ju inte "Ellas" historik) inte blir bättre av inneliggande vård. Läkarens bedömning således får man ju anta är grundat i någonting. Jag har träffat patienter med ett 40-tals suicidförsök i bagaget, man försöker undvika inläggning så långt det går hos dessa. De blir helt enkelt inte bättre och tar upp vårdplatser när det dyker upp en psykotisk patient som är i behov av slutenvården.

Dessa personer skall ha en trygg öppenvård med tät kontakt med läkare, psykolog, fysioterapeut och kontaktperson.

Är glad att du inte arbetar inom psykiatrin längre. Att förutsätta att någon med EIPS skrivet i journalen "bluffar" och nekar patienten vård baserat på det är beklämmande, och ett grovt tjänstefel. Vilken patientgrupp blir bättre av endast inläggning, menar du? Många med EIPS blir helt friska av DBT men erbjuds det sällan, och det är dessutom vanligt med feldiagnostiseringar. Alla självmordsförsök måste tas på allvar.
2024-10-15, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
När man lyssnar på samtalet blir man ju mörkrädd.

Psykologen berättar för patienten hur man gör när man tar livet av sig, sedan säger hon, du kan gå hem.

Fruktansvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Ingen kan vara förvånad. Det enda som är mer dysfunktionellt än svensk sjukvård är svensk psykvård.

Håller med. 😔
2024-10-15, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adnotam
Är glad att du inte arbetar inom psykiatrin längre. Att förutsätta att någon med EIPS skrivet i journalen "bluffar" och nekar patienten vård baserat på det är beklämmande, och ett grovt tjänstefel. Vilken patientgrupp blir bättre av endast inläggning, menar du? Många med EIPS blir helt friska av DBT men erbjuds det sällan, och det är dessutom vanligt med feldiagnostiseringar. Alla självmordsförsök måste tas på allvar.

Jag glömde tillägga att jag försvarar inte läkarens sätt att uttrycka sig, det är oacceptabelt. Så beter man sig inte, men du förstår ju inte ens själv vad du skriver? Tycker du man skall ge EIPS-patienter DBT inneliggandes? Har du ens läst min kommentar om en bra ÖPV där man ger just dessa patientgrupper tät kontakt samt DBT. Har du ens läst några studier om EIPS-patienter och utfall av inneliggande psykiatrisk vård?

Vilka patientgrupper blir bättre? Du har ju inte en blekaste aning om vad du pratar om. En djup psykotisk depressiv patient som erhåller ECT behandling till exempel? En bipolär patient med en psykotisk episod? En schizofren patient som varit utan sina mediciner? Behöver jag fortsätta eller? Du är helt pantad när du skriver att du är glad att jag inte arbetar inom psykiatrin när du varken vet hur jag arbetar eller vad som. Antaganden gör att jag anser dig som dum och inte kan ta dig på allvar. Hejdå för mig.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in