2024-10-14, 19:36
Medlem
För att fastställa faderskap så ska man föra talan om detta i domstol. Enligt lag så kan en sådan talan enbart väckas av barnet eller modern till barnet under förutsättningen att hon har vårdnaden om barnet. Talan kan även föras av socialnämnden eller särskild förordnad vårdnadshavare till barnet om det finns någon sådan (3 kap. 5 § Föräldrabalken).

En potentiell far till ett barnet kan dock inte föra talan om faderskap och han kan därför inte heller framtvinga ett DNA-test.

För att som far kunna föra en talan om fastställande av faderskap så måste du vända dig till socialnämnden. Socialnämnden har även en skyldighet att försöka utreda faderskapet om det inte är så att det finns en presumtion för att en man är fader till barnet på grund av äktenskap (2 kap. 1 § Föräldrabalken). Denna skyldighet förutsätter att barnet är under 18 år.
2024-10-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molgan098
När du går ut med en sån här information så hoppas jag den är riktig
Och att det verkligen stämmer! Jag skulle gärna vilja veta hur du vet detta! Då jag har fått en annan information om läget och stämmer inte alls in på det du skriver.
För att kunna bekräfta faderskapet så måste ett DNA till vilket N vägrat . Han kan ju inte bekräfta något då det ej är klart att han är Cs pappa.
Jag är inte typen som jiddrar.
Jag skriver vad jag vet och infon kommer från folk som står någon av dom nära. Kan givetvis inte namnge någon. Det gör ju inte du mfl heller.
Den som påstår att A kan kräva nåt jiddrar …vem det nu är som påstår det. Påstår han det själv så jiddrar han också, dock har jag inte hört honom säga det.
Senast redigerad av HungerCut 2024-10-14 kl. 19:41.
2024-10-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungerCut
Handlar inte om att N ska skriva vem som är far längre. Den tiden är passé för längesen.
Eftersom hon inte gjorde det så tog socialnämnden vid och utredde vem som är far. När det var klart så skulle A bekräfta faderskapet. Det vägrar han.
Och där är vi nu.

Ok.
Då har jag lite frågor till dig!

Har A Ej bekräftat faderskapet på grund av att han blivit "nekad" av N dvs. att N ej givit sitt godkännande till att A ska ges möjlighet till att genomföra ett faderskapstest?

Eller har A inte bekräftat faderskapet trots att han med C fått ett godkännande från N & därmed genomfört ett faderskapstest?

En man som tror sig vara far till ett barn kan alltså inte själv kräva att en undersökning görs för att ta reda på om han är barnets biologiska pappa. Här sitter "mamman" på all makt vilket är helt absurt.

A enda möjlighet är väl (om jag förstår det hela rätt) att önska och begära att få göra ett faderskapstest via socialnämnden. Vilket så har skett vad jag förstår.

A vill rent tekniskt veta om han är fader till C, villket är fullt förståeligt och ta sitt fulla ansvar.
Om "mamman" (N) vägrar att samarbeta så kan läget bli ödesdigert och i många fall oövervinnerligt för A.

Vi vet alla att N var negativt inställd till att A önskade göra ett faderskapstest och var även sarkastisk inför det, så då kan man ju undra vad som egentligen hänt på vägen och vem som sätter mest käppar i detta hjul?
Senast redigerad av Artmovie 2024-10-14 kl. 20:08.
2024-10-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Ok.

Har A Ej bekräftat faderskapet på grund av att han blivit "nekad" av N dvs. att N ej givit sitt godkännande till att A ska ges möjlighet till att genomföra ett faderskapstest?

Eller har A inte bekräftat faderskapet trots att han med C fått ett godkännande från N & därmed genomfört ett faderskapstest?

En man som tror sig vara far till ett barn kan alltså inte själv kräva att en undersökning görs för att ta reda på om han är barnets biologiska pappa. Här sitter "mamman" på all makt vilket är helt absurt.

A enda möjlighet är väl (om jag förstår det hela rätt) att önska och begära att få göra ett faderskapstest via socialnämnden. Vilket så har skett vad jag förstår.

A vill rent tekniskt veta om han är fader till C, villket är fullt förståeligt och ta sitt fulla ansvar.
Om "mamman" (N) vägrar att samarbeta så kan läget bli ödesdigert och i många fall oövervinnerligt för A.

Vi vet alla att N var negativt inställd till att A ville kräva ett faderskapstest och var även sarkastisk inför det, så då kan man ju undra vad som egentligen hänt på vägen och vem som sätter mest käppar i detta hjul?
Mkt bra frågor !
Det jag har fått till mig är att A kommit på dessa möten där båda blivit kallade till mig ej kommit .
Har oxå fått till mig att N har nekat detta test . Vilket I sin tur har gjort att han har vänt sig till socialnämnden för att få hjälp .
A har stått helt maktlös i det hela vilket jag mfl försökt säga .
Hur A än vrider och vänder sig så har N alltså ett makt övertag som är helt absurt .
2024-10-14, 20:47
Medlem
Det handlar inte om att någon har all makt. Egentligen förstår jag inte vad det är ni tycker är så absurt. Har förklarat flera gånger och har även skrivit hur lagen är.
Lagen finns för att det INTE skall bli absurt.
Eftersom N inte skrev vem som är pappa så tog myndigheterna vid. Det är så för alla och görs ganska fort.
Spelar ingen roll om någon dyker upp eller inte.
Hade N skrivit på från början så hade han kunnat bekräfta. Istället får han bekräfta via myndigheten med samma utgångsläge (fast nu är det utrett också) som om N hade skrivit på från början.
Att komma med DNAtester osv är att sätta käppar i hjulet och förhala rubbet eftersom den möjligheten i deras läge inte finns.Det är samma lika för alla.
Hade det varit omöjligt att han var far men att N exempelvis hade hävdat det ändå så hade myndigheterna krävt ett DNA för att visa att han INTE är far.
2024-10-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Ok.

Vi vet alla att N var negativt inställd till att A önskade göra ett faderskapstest och var även sarkastisk inför det, så då kan man ju undra vad som egentligen hänt på vägen och vem som sätter mest käppar i detta hjul?
Jag vet inte exakt vad dom två har sagt till varann vid ett specifikt tillfälle.
Men efter en ganska kort tid så reder myndigheterna ut vem som är far (eftersom det inte står) och då ges pappan tillfälle att bekräfta. Hur kan du tycka att det är absurt? Är väl hur bra som helst att en pappa inte ska komma undan åtminstonde det juridiska?
Så vem sätter käppar i hjulet till att C står faderslös på pappret. A givetvis. Dock är det nog mer era egna käppar som ställer till problem för er.
2024-10-14, 20:57
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att någon har all makt. Egentligen förstår jag inte vad det är ni tycker är så absurt. Har förklarat flera gånger och har även skrivit hur lagen är.
Lagen finns för att det INTE skall bli absurt.
Eftersom N inte skrev vem som är pappa så tog myndigheterna vid. Det är så för alla och görs ganska fort.
Spelar ingen roll om någon dyker upp eller inte.
Hade N skrivit på från början så hade han kunnat bekräfta. Istället får han bekräfta via myndigheten med samma utgångsläge (fast nu är det utrett också) som om N hade skrivit på från början.
Att komma med DNAtester osv är att sätta käppar i hjulet och förhala rubbet eftersom den möjligheten i deras läge inte finns.Det är samma lika för alla.
Hade det varit omöjligt att han var far men att N exempelvis hade hävdat det ändå så hade myndigheterna krävt ett DNA för att visa att han INTE är far.
så du menar att A bara ska skriva på och hålla käften förstår jag dej rätt då ? Så om han är osäker så ska han inte kunna begära ett DNA test då enligt dej ?? Pga att du tycker han förhalar

Vad händer om han skriver på och det sen visa sig att A ej är pappa . Det är inte bara grymt mot chiara utan även Andreas
Du pratar fortfarande runt och säger att lagen är så .
Men du har fortfarande inte svarat på om allt är klart !
Så du menar oxå på fullaste allvar att man som mamma kan skita att dyka upp på diverse möten .
Så mkt vet jag att när det är så kallade pågående utredning om faderskap el umgängesrätt ska båda föräldrarna vara med.
Du säger allt är klart alltså och att Andreas skiter I sin dotter
Senast redigerad av Molgan098 2024-10-14 kl. 21:05.
2024-10-14, 20:58
Medlem
Citat:
så du menar att A bara ska skriva på och hålla käften förstår jag dej rätt då ? Så om han är osäker så ska han inte kunna begära ett DNA test då enligt dej ?? Pga att du tycker han förhalar
Vill du se det så så har du förstått lagen rätt ja.
Just för att inte mammor ska ha den makt ni pratar om.
Du behöver inte förstå MIG om du inte vill men skäll inte på mig för att lagen är så. För att skydda barnet OM någon inte vill vara juridisk förälder.
Rutinerna och lagen är lite annorlunda om det visar eller visade sig att det är omöjligt att han kan vara far. Men så är det ju inte, eller hur?
Senast redigerad av HungerCut 2024-10-14 kl. 21:03.
2024-10-14, 21:08
Medlem
Citat:
Vill du se det så så har du förstått lagen rätt ja.
Just för att inte mammor ska ha den makt ni pratar om.
Du behöver inte förstå MIG om du inte vill men skäll inte på mig för att lagen är så. För att skydda barnet OM någon inte vill vara juridisk förälder.
Rutinerna och lagen är lite annorlunda om det visar eller visade sig att det är omöjligt att han kan vara far. Men så är det ju inte, eller hur?
Hur vet du till 100 % att han är far till C . Tror aldrig A hade velat ta detta test om han var 100 % säker . Och bara för att N säger att han är det så ska man bara köpa det enligt dej och den så kallade lagen så går det inte till
Och fortfarande har A ej nekat om att bli förälder utan han har fått tvivel på vägen som N orsakat . Och efter sista poddavsnittet så förstår jag han då hon ljugit och sagt att hon inte legat med nån efter A och nu kommer det fram att hon gjort det
Senast redigerad av Molgan098 2024-10-14 kl. 21:10.
2024-10-14, 21:12
Medlem
Citat:
Hur vet du till 100 % att han är far till C . Tror aldrig A hade velat ta detta test om han var 100 % säker . Och bara för att N säger att han är det så ska man bara köpa det enligt dej och den så kallade lagen så går det inte till
Jasså minsann, du menar att det inte går till så som lagen säger? Eller menar du att jag hittar på att lagen säger det?
Då har du problem lilla vän. STORA problem.
Vad jag eller du anser om att han är 100% far eller inte är helt ointressant.
A trodde nog att det var bara att plocka upp ett test ur skålen hos soc…men den skålen finns inte och det fick han nog förklarat för sig rätt snabbt.
2024-10-14, 21:16
Medlem
Citat:
Jasså minsann, du menar att det inte går till så som lagen säger? Eller menar du att jag hittar på att lagen säger det?
Då har du problem lilla vän. STORA problem.
Vad jag eller du anser om att han är 100% far eller inte är helt ointressant.
Nä inte jag som har stora problem!
Utan du som tror att alla pappor ska skriva på något trots att dom är osäkra . Och sen säga att lagen skiter I det för man vet med säkerhet att A är pappan .Då frågade jag dej hur vet du det . Och hur vet socialnämnden det utan ett test el domstolen.
För går det till som du säger kan ju mamman uppge vem som helst !
Man kollar ändå inte upp det
Frågar dej igen är det 100% fastställt att A är pappan .
El har du gjort din egen tolkning att det är så ?
För mig vetligt pågår fortfarande en utredning om detta som N förhalar
Senast redigerad av Molgan098 2024-10-14 kl. 21:19.
2024-10-14, 21:19
Medlem
Citat:
Och fortfarande har A ej nekat om att bli förälder utan han har fått tvivel på vägen som N orsakat . Och efter sista poddavsnittet så förstår jag han då hon ljugit och sagt att hon inte legat med nån efter A och nu kommer det fram att hon gjort det
Allt tvivel som du påstår finns gör ju att han missar potentiell tid med sin dotter.
Det har sen lååååång tid tillbaka inte med N att göra.
Dock beter han sig precis som N vill och det är ju jäkligt synd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in